Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb onlangs een verlenging ontvangen van mijn werkgever. Nu is dit een verlenging na indiensttreding nadat ik eerst ooit binnen kwam via detachering bij de werkgever. Het eerste detacheringscontract is toen eerst verlengd voor ik rechtstreeks in dienst trad.

Kan ik mij richting de werkgever beroepen op de ketenregeling / gelet op opvolgend werkgeverschap?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Toen de wet arbeidsmarkt in balans in werking trad is per 1 januari 2020 de termijn van 2 jaar verruimd naar 3 jaar. Op dat moment was ik nog geen twee jaar in dienst. Maar inmiddels ben ik van detachering bij de werkgever over op indiensttreding bij de werkgever rechtstreeks. Dus dan is er sprake van opvolgend werkgeverschap. De functie, werkzaamheden zijn hetzelfde gebleven.

In essentie ontvang ik nu een vierde tijdelijk contract bij dezelfde werkgever voor hetzelfde werk binnen drie jaar. Zie ik een uitzondering over het hoofd of heeft HR niet opgelet bij het opstellen van mijn verlengingsaanbod? De site van rijksoverheid zelf is op zich duidelijk maar dan vind ik het vreemd dat de HR afdeling kennelijk de ketenregeling anders toepast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee, je was in dienst van een ander bedrijf. Dit wordt je 2e contract.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Voordat je je gaat beroepen met allerhande wetsartikelen is het misschien goed om HR even te bellen en na te vragen, dan weet je meer.

Ik neem aan dat je er graag blijft werken, dus een vriendelijk praatje is dan vaak productiever dan meteen op je rechten te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
Wat zegt werkgever, je kan melden dat je liever vast contract wilt.

Daarover valt meestal wel te onderhandelen. Stel dat hij dat niet wilt, wat wil je dan (vakantiedagen, meer loon, meer flexibiliteit, auto/ laptop / bureau etc van werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:43:
Ik was via detachering aangenomen bij dezelfde werkgever als ik waar nu voor werk en voor dezelfde functie die ik nu uitvoer. Dat kwalificeert mijn inziens voor opvolgend werkgeverschap zie:

Van opvolgend werkgeverschap kan sprake zijn als een werknemer eerst via een uitzendbureau en later rechtstreeks bij een werkgever in dienst komt. De werknemer krijgt dan een andere werkgever maar blijft dezelfde of gelijksoortige werkzaamheden verrichten.

Dit fragment is voor mij nu net van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:45
KillerAce_NL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:43:
Daarom noemt TS ook opvolgend werkgeverschap...

@Joosie200 is er een CAO van toepassing? Daar wil nog wel eens een afwijkende regeling instaan mbt de keten van arbeidsovereenkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm inderdaad. Maar wat wil je bereiken, ik denk als je er zo in gaat bij HR dat er wat wenkbrauwen omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Vorig jaar heb ik arbeidsrecht gehad. Uit mijn hoofd zo even gezegd heeft @Joosie200 wel gelijk met de ketenregeling. Gelijk hebben en gelijk krijgen is natuurlijk lastiger. Hangt er vanaf op wat een voet je staat met ze. Niemand heeft zin in gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik ga eerst wel navraag doen bij HR zonder met wetsartikelen en rechten te strooien. Maar wil mij eerst inlezen in de materie. Vandaar.

Qua CAO wordt melding gemaakt dat alleen het laatste contract meetelt in de keten van de detacheerder. Kortom: slechts 1 contract. Twee contracten daarna betekent dat dit mijn derde contract is binnen drie jaar dus nog niet omgezet in een vast contract.

Dan wordt mijn vraag:
Mag de werkgever in de CAO afwijken van de ketenregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan zou ik er nog niet over beginnen, pas vlak voor de volgende verlenging eens casual te sprake brengen "goh als het goed is wordt dit een vast contract of niet?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik snap niet helemaal waarom je deze vragen hier stelt. Voorzie je een probleem met je werkgever in het komende jaar, waardoor ze van je af zouden willen? Is de bedrijfscultuur "moeilijk" ? Is HR weinig toegankelijk?

Ik zou deze vraag stellen aan HR, met je leidinggevende op cc. Of eerst aan je leidinggevende stellen, dan waarschijnlijk in overleg alsnog via HR. Gewoon een vriendelijke mail sturen, aangeven dat je er het fijne niet van weet, maar dat opvolgend werkgeverschap mogelijk van toepassing is en wat dat dan betekent in dit geval.

Hou het open en doe niet te moeilijk. Ze hebben je overgenomen en verlengd, dus ze willen nu in ieder geval niet door zonder je. Een vrij normale vraag stellen verandert daar als het goed is precies niets aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Bundin op 02-03-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
https://www.huveradvocate...erkgeverschap-hoe-zit-het

Van belang is wat er staat geschreven bij "Opvolgend werkgeverschap".

Stel dat detacheringscontract 1 en 2 voor dezelfde functie bij dezelfde inlener waren, dan denk ik dat TS gelijk heeft en een vast contract moet krijgen.

Ik kan me voorstellen dat HR dat niet heeft opgepakt: hoe moeten zij weten dat TS reeds op zijn 2e contract zat in de ingeleende periode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:30
Hoe lang ben je totaal hier werkzaam TS? Dat zeg je namelijk nergens.
Joosie200 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:50:
Mag de werkgever in de CAO afwijken van de ketenregeling?
Ja. De afspraken in de CAO gaan voor (staat nota bene letterlijk in de link die je zelf ook post). Voor jou is dus belangrijk dat je weet wat exact er in de CAO staat.
t_captain schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:07:

Stel dat detacheringscontract 1 en 2 voor dezelfde functie bij dezelfde inlener waren, dan denk ik dat TS gelijk heeft en een vast contract moet krijgen.

Ik kan me voorstellen dat HR dat niet heeft opgepakt: hoe moeten zij weten dat TS reeds op zijn 2e contract zat in de ingeleende periode?
Dat maakt dus niet uit, want zijn CAO overruled de contractenfase. Zoals ik het lees in de wet moet er in de CAO dus zowel een afwijkende afspraak over het aantal contracten gemaakt zijn als over de duur van de tijdelijke contracten bij het ketenbeding. Als er in de CAO van TS alleen staat dat het laatste contract meetelt, maar niets over de tijdsduur dan geldt dus wel gewoon de gehele werkzame periode van TS. Maar IANAL.
Bundin schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:56:
Ik snap niet helemaal waarom je deze vragen hier stelt. Voorzie je een probleem met je werkgever in het komende jaar, waardoor ze van je af zouden willen? Is de bedrijfscultuur "moeilijk" ? Is HR weinig toegankelijk?
Een normaal mens heeft graag wat zekerheid over zijn toekomst. En zeker met een huis kopen ofzo is een vast contract een +, ook al is het in praktijk nog steeds geen fluit waard de eerste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

t_captain schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:07:

Aangezien huidige werkgever inderdaad geen weet heeft/kan hebben van het aantal voorgaande contracten van TS bij detacheerder zal deze dat inderdaad niet weten.
Vermoed ook dat vandaar deze clausule:
Qua CAO wordt melding gemaakt dat alleen het laatste contract meetelt in de keten van de detacheerder.
in de CAO staat, dan kan de werkgever uitgaan van 1 voorgaand contract bij indiensttreding na inhuur via uitzendburo/detacheerder.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:11:

[...]
Een normaal mens heeft graag wat zekerheid over zijn toekomst. En zeker met een huis kopen ofzo is een vast contract een +, ook al is het in praktijk nog steeds geen fluit waard de eerste jaren.
Daarom zeg ik niet 'ik snap niet dat je deze vraag stelt', maar 'ik snap niet dat je deze vraag op dit forum stelt ipv direct bij je baas/HR' :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:11:
Hoe lang ben je totaal hier werkzaam TS? Dat zeg je namelijk nergens.

[...]
Ja. De afspraken in de CAO gaan voor (staat nota bene letterlijk in de link die je zelf ook post). Voor jou is dus belangrijk dat je weet wat exact er in de CAO staat.

[...]
Als er in de CAO van TS alleen staat dat het laatste contract meetelt, maar niets over de tijdsduur dan geldt dus wel gewoon de gehele werkzame periode van TS. Maar IANAL.

[...]
Op dit moment 1 jaar en 8 maanden.
Iets met makkelijk raadpleegbaar via google
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En dat laatste dus is dus waarom ik het vraag. Mijn teammanager gaf aan dat ze na twaalf maanden beoordelen of je in vaste dienst komt of niet. Maar met het oog op het kopen van een woning is het qua berekening van de hypotheek makkelijker om een vinkje te hebben achter: vast contract? ja. Natuurlijk kan ik vragen om een intentieverklaring, maar dat is voor mij hier nu niet van belang. Idem met blij zijn dat je een verlenging krijgt of nog werk hebt tijdens covid19.

Vroeg me af hoe het zit met de ketenregeling en in hoeverre afwijken daarvan (je mag afwijken lees ik in lid 6) via cao is toegestaan. Dat het kan oké, maar hoe ruim is die afwijkingsmogelijkheid? De WAB is nogal een tandeloze tijger als de werkgever als nog ruimhartig mag afwijken imo.

Fyi: Ik heb de vraag ingeschoten bij HR. Genoeg tweakers met achtergrond in IT, maar er zijn er ook die een juridische achtergrond hebben. Dus waarom ik die vraag hier niet zou mogen stellen in PFSL? Anders dan kun je elke arbeidsrechtelijke vraag wel autoreplyen met tl:dr wat zei HR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:12
Joosie200 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:30:
[...]
Op dit moment 1 jaar en 8 maanden.
Iets met makkelijk raadpleegbaar via google

***members only***

En dat laatste dus is dus waarom ik het vraag. Mijn teammanager gaf aan dat ze na twaalf maanden beoordelen of je in vaste dienst komt of niet. Maar met het oog op het kopen van een woning is het qua berekening van de hypotheek makkelijker om een vinkje te hebben achter: vast contract? ja. Natuurlijk kan ik vragen om een intentieverklaring, maar dat is voor mij hier nu niet van belang. Idem met blij zijn dat je een verlenging krijgt of nog werk hebt tijdens covid19.

Vroeg me af hoe het zit met de ketenregeling en in hoeverre afwijken daarvan (je mag afwijken lees ik in lid 6) via cao is toegestaan. Dat het kan oké, maar hoe ruim is die afwijkingsmogelijkheid? De WAB is nogal een tandeloze tijger als de werkgever als nog ruimhartig mag afwijken imo.
Is de CAO ook op jou van toepassing? Is dit een algemeen verbindend verklaarde CAO, ben je lid van de vakbond en/of staat de CAO genoemd in je arbeidsovereenkomst?

Er vanuit gaande dat de CAO van toepassing is:

De afwijkingsmogelijkheid voor opvolgend werkgeverschap, zoals in lid 6 van art. 7:668a, is vrij ruim en bestond ook al voor de WWZ en de WAB. Idee daarachter is dat 'de vakbond in de CAO onderhandeling wel zal letten op de belangen van werknemer'. In mijn ervaring zijn dit echter precies de belangen van werknemers die vakbonden in de CAO onderhandeling gemakkelijk overboord zet voor een hoger salaris: met een hoger salaris kan de vakbond pronken. Je ziet nooit krantenkoppen met 'Vakbond X regelt betere ketenregeling'. Maar dat is echter een andere discussie ;(

In jouw geval betekend dit dat je nu werkzaam bent op je tweede arbeidsovereenkomst in de keten. De verlening per 6 april 2021 is de derde arbeidsovereenkomst in de keten. Pas op 1/1/2023 of bij je volgende contract ben je van rechtswege werkzaam voor onbepaalde tijd.

Dat je nu een verlenging aangeboden krijgt, je vierde contract al bij deze werkgever, geeft toch wel aan dat ze tevreden over je zijn. Kun je nog onderhandelen over deze verlenging? Waarom is niet voor onbepaalde tijd gekozen? Heb je dat gevraagd?
Pagina: 1