Toon posts:

Wisselen van server editie zorgt voor Server edition loop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:15
Beste,

Aangezien men een Server 2016 Datacenter licentie heeft aangekocht heb ik een inplace upgrade uitgevoerd naar Datacenter editie, zodat de licentie kan geactiveerd worden. Echter door dit te doen, heb ik nu bij elke herstart van de server dat de editie wijzigt van Standard naar Datacenter. Ook doet deze precies een gedeeltelijke restore van het Windows OS.

Editie: Windows Server 2016 Standard en Windows Server 2016 Datacenter

Computer object gemoved naar een OU waar geen computer policies aan hangen, maar dit lost dit niet op.

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe heb je de upgrade doorgevoerd? Je hebt het nl. over een in-place upgrade, terwijl het upgraden naar een hogere Windows editie met één commando uitgevoerd kan worden:

code:
1
dism /online /Set-Edition:ServerDatacenter /ProductKey:ABCD-EFGH-IJKL-MNOP-QRST /AcceptEula

Upgrade and conversion options for Windows Server 2016

[Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 02-03-2021 09:37]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• cooLopke
Bedankt voor je antwoord.

Dat klopt, dit ben ik inderdaad vergeten te melden. Dus de Windows Server editie was eerste Windows Server 2016 Standard en heb dan inderdaad dat commando uitgevoerd. Dat duurde denk ik tussen de 15-30 minuten. Deze is toen herstart. Geeft melding "Adding features" en "Cleaning up". Daarna zie ik ook dat de server op Server 2016 Datacenter staat. Echter als men dan opnieuw herstart, dan komt er opnieuw te staan "Adding Features" en "Cleaning up" en keert deze terug naar de Standard versie. Als ik dan opnieuw herstart gaat deze naar de Datacenter versie en zo wisselt deze continu tussen de edities.

• nvaert1986
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-03 14:52
cooLopke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:00:
Bedankt voor je antwoord.

Dat klopt, dit ben ik inderdaad vergeten te melden. Dus de Windows Server editie was eerste Windows Server 2016 Standard en heb dan inderdaad dat commando uitgevoerd. Dat duurde denk ik tussen de 15-30 minuten. Deze is toen herstart. Geeft melding "Adding features" en "Cleaning up". Daarna zie ik ook dat de server op Server 2016 Datacenter staat. Echter als men dan opnieuw herstart, dan komt er opnieuw te staan "Adding Features" en "Cleaning up" en keert deze terug naar de Standard versie. Als ik dan opnieuw herstart gaat deze naar de Datacenter versie en zo wisselt deze continu tussen de edities.
Heb hetzelfde meegemaakt met een upgrade. De beste oplossing hiervoor is een re-install van Microsoft Windows i.c.m. de "Upgrade" optie van de desbetreffende Microsoft Windows CD / DVD en het aanpassen van het register. Dit heb ik zelf op meerdere Microsoft Windows servers doorgevoerd (voor zowel upgrades als downgrades tussen edities) en voorkomt dit probleem. In principe blijft alles bewaard (op kleine zaken na) en dien je de Microsoft Windows updates wel opnieuw door te voeren, maar dan tref je bovenstaand probleem niet meer.

Het register aanpassen doe je onder: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion

Daar heb je de waarde EditionID welke ServerDatacenter of ServerStandard dient te zijn (afhankelijk van je editie)
Daarnaast heb je de waarde ProductName welke Windows Server 2016 Datacenter of Windows Server 2016 Standard hoort te zijn

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat voor keys zijn gebruikt voor zowel Standard als Datacenter? Beide retail of volume, of probeer je ook nog te switchen van bv. retail naar volume?

Wat staat er verder in de eventlogs?

Wat zegt de output van:

Dism.exe /Get-CurrentEdition
Dism.exe /Get-TargetEdition

[Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 02-03-2021 13:26]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• nvaert1986
Question Mark schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:26:
Wat voor keys zijn gebruikt voor zowel Standard als Datacenter? Beide retail of volume, of probeer je ook nog te switchen van bv. retail naar volume?

Wat staat er verder in de eventlogs?

Wat zegt de output van:

Dism.exe /Get-CurrentEdition
Dism.exe /Get-TargetEdition
Retail / Volume License / Open License maakt sinds Microsoft Windows 8.0 / Server 2012 niet meer uit naar mijn weten. Ik heb OEM geactiveerd met Open License en omgedraaid.Allemaal met dezelfde ISO's. Enkel de editie is nog van toepassing. Aan de key kun je wel herkennen of het OEM is of niet doordat er OEM midden in de activatiesleutel staat in Control Panel -> System.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nvaert1986 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Retail / Volume License / Open License maakt sinds Microsoft Windows 8.0 / Server 2012 niet meer uit naar mijn weten.
Eens, maar dat is de theorie. Toch gaat hier iets niet goed, wat wel zou moeten.

You can upgrade from an evaluation version of the operating system to a retail version, from an older retail version to a newer version, or, in some cases, from a volume-licensed edition of the operating system to an ordinary retail edition.
Let op het stukje "in some cases", wat aangeeft dat dit dus kennelijk niet altijd kan. Uiteraard wordt er weer niet gespecifieerd wanneer het dan niet zou kunnen, maar het zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn van de problemen die hier ervaren worden. Als het altijd had gekund, had MS immers dat er wel neergezet. Vandaar dat ik even benieuwd ben naar het totale plaatje. :)

Kan best zijn dat het aanpassen van volume naar bv een retail license én het upgraden van server editie teveel is om in 1x te doen. Dan kan TS het beter in twee stappen doen.

[Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 02-03-2021 15:32]

• nvaert1986
Question Mark schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:30:
[...]

Eens, maar dat is de theorie. Toch gaat hier iets niet goed, wat wel zou moeten.

[...]

Let op het stukje "in some cases", wat aangeeft dat dit dus kennelijk niet altijd kan. Uiteraard wordt er weer niet gespecifieerd wanneer het dan niet zou kunnen, maar het zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn van de problemen die hier ervaren worden. Als het altijd had gekund, had MS immers dat er wel neergezet. Vandaar dat ik even benieuwd ben naar het totale plaatje. :)

Kan best zijn dat het aanpassen van volume naar bv een retail license én het upgraden van server editie teveel is om in 1x te doen. Dan kan TS het beter in twee stappen doen.
Wat je daar zegt klopt. Dit gebeurt bij bijzondere edities (Educatie, K of KN versies of IoT versies etc.). Als het echter op Home / Pro of Standard / Datacenter aankomt is mijn ervaring is dat dit i.c.m. een re-install vanaf een ISO en de Upgrade optie te gebruiken het probleem veelal verhelpt (waar ik Edities met DISM wijzigen ook wel eens mis heb zien gaan i.c.m. bijvoorbeeld wazige boot drivers ofzo). Enkel daarna nog Microsoft Windows Update uitvoeren een paar instellingen tweaken en tunen en gaan. Vandaar :)

• cooLopke
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de tip van nvaert1986 gevolgd, echter wou ik dus eerst booten vanuit de CD en daar een upgrade doen, maar dit ging niet, dit moet dus blijkbaar in het OS zelf gebeuren. Dus server booted => ISO mounted => Installer gestart => gekozen voor datacenter editie => alles lijkt goed. Dan start de installatie en krijg ik BSOD. Ik heb dit zo 5x geprobeerd en steeds opnieuw BSOD. Ik vermoed dat er dus wat meer aan de hand gaat zijn. Het ziet er dus naar uit dat er niet veel opties meer over blijven :(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee