Toon posts:

Welke WAP aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-03 00:29
Zo beste Tweakers,

Ik zou graag jullie advies willen betreft het aanschaffen van een Wireless Access Point (WAP) voor in onze apartment van 100qm2. Ik woon in Duitsland, maar moet qua aanschaf en instellen wel vrij identiek zijn allemaal.

Volgende kamers moeten goed gedekt zijn waar geen verlies hoort te zijn.
- woonkamer.
- keuken.
- eetkamer.
- slaapkamer.
- gang.
Ik wou het eerst in de gang doen, echter is daar geen UTP naar toe gebracht bij de renovatie :( anders had ik her daar gedaan. Waar zou ik het beste signaal hebben?

Mijn metwerk-setup:
Modem (VodafoneStation) - PFSense(komt deze week waarschijnlijk binnen)
**Verbonden is het volgende momenteel op de modem.
- PC / Printer, zijn direct verbonden op de modem.
- 2 aansluitingen zijn doorgebrugt naar de woonkamer. Daar is de TV en mijn Mibox op aangesloten.
**Wireless apparaten verbonden.
- 4 smartphones.(en ook nog van vrienden en familie 10 apparaten)
- 2 laptops
- 1 tv in de keuken.

Reden van aankoop advies is:
Ik wil graag een Pfsense box aansluiten om wat meer zekerheid, veiligheid, firewall, controle te hebben in mijn netwerk. Door ook web filtering/ pfng etc en vlans aan te maken kan ik het wat beter afstemmen. Omdat waarschijnlijk de Pfsense box geen goede WiFi heeft. Wil ik daarom een dedicated WAP aanschaffen.

Wat heb ik zoal gevonden:
Op internet krijg je altijd vrijwel 1 merk voorgesteld en dat is de Ubiquiti Modellen. Ik weet dat deze wel goed zijn maar die hebben een eigen software waardoor je ze alleen met een controller het beste kan benutten. Maar wil niet 150,- extra uitgeven voor dat.

Cisco komen ook vele maar zijn ook te duur voor aanschaf.

Mikrotik was mijn oplossing, maar weet niet hoe dat zich verhoudt tegen bijvoorbeeld ubiquiti wap etc.

Budget:
Ongeveer €50 - €100 moet genoeg zijn? Kan ook op V&A kijken uiteraard om e-waste te voorkomen.

[Voor 12% gewijzigd door theduke1989 op 03-03-2021 09:26]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-03 10:15
Controller bij UBNT is gratis? dus lijkt me geen issue?

V&A aangeboden: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

hier een lite, prima AP en binnen je budget

[Voor 63% gewijzigd door Reloader op 02-03-2021 09:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
theduke1989 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 05:33:
[...]
Wat heb ik zoal gevonden:
Op internet krijg je altijd vrijwel 1 merk voorgesteld en dat is de Ubiquiti Modellen. Ik weet dat deze wel goed zijn maar die hebben een eigen software waardoor je ze alleen met een controller het beste kan benutten. Maar wil niet 150,- extra uitgeven voor dat.
[...]
ik heb je in het Ubiquiti ervaring & discussie topic en via PM meerdere keren aangegeven dat je de controller software bijna overal geheel gratis kan gebruiken, van je desktop, NAS, rasperri Pi tot zelfs je mobiel (de mobile app ondersteund enkel acces points), niks geen €150,- extra uitgeven voor de controller...
heck, ik weet dat er al een tijd mogelijk is (en sinds kort schijnd dit ook war meer support te hebben gekregen) om de controller software op OPNsense te gebruiken. (en met wat handigheid kun je dit ook wel werkend krijgen op PFsense (beide zijn freeBSD based)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-03 00:16

Praetextatus

the dutch_paki

Ik was even benieuwd wat je bedoelt met controller bij Ubiquity? Bedoel je de cloudkey?
Je hebt gewoon uitgebreide ondersteuning en via de app kun je vrij veel instellen.

Wat @Reloader zegt eigenlijk, je kunt eventueel meerdere AP koppelen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• theduke1989
@geenwindows van de berichten die ik mee heb gekregen. dat het te beperkt is. En daarvoor dan bijvoorbeeld niet alle functies te gebruiken zijn.

@Praetextatus inderdaad, ik heb me al eens verdiept in de unifi demo, de Wifi instellingen zijn wel beschikbaar ook als beperkt?

Heb even een kleine plattegrond erbij gezet, wil kijken welke WAP en waar het beste te plaatsen, in de gang wou ik het eerst doen, helaas was daar geen kabel naar toe getrokken, dus moet kijken of het ergens anders ook kan.

Maar Ubiquiti is alsnog een goede keuze? ook om veiligheid erbij in te stellen etc etc?

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ehh Nee? je kunt met de controller net zo veel als wanneer je de controller op Ubiquiti hardware draait. enkel de mobile app is beperkt, die kan enkel acces pijnt beheren..

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• theduke1989
oke, dan zal ik een Ubiquiti halen.

de Lite is goed aan te raden? hoe goed is de coverage? zou graag geen antwoorden willen hier in mijn omgeving de wifi is slecht etc. en waar het beste te plaatsen buiten de gang om om de beste van de Ubiquiti.

AC PRO of Long range gaan die beter door muren bijvoorbeeld?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-03 17:11
Betreft het controller verhaal; het is een stuk software dat je ook op een windows computer kunt installeren (vereist Java) en draaien wanneer je iets wil aanpassen. Bij het aanpassen worden de settings weggeschreven naar de AP's. Daarna kan de controller weer uit. Functies die nodig zijn om de controller altijd online te hebben zijn functies zoals het gasten portaal. Dus die cloud key (75 euro?) heb jij niet nodig. Wel denk ik dat de kracht van het Unify meer zit in de mogelijkheid om een heel netwerk van het spul aan elkaar te knopen. Voor één appartement weet ik niet of je echt iets met die mogelijkheden gaat doen.

Dan resteert de Wifi performance zelf. Bij mijn appartement viel die AC-Lite in het niet bij mijn oude pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router.
R7000 door muur heen: 303/40.7
Ac Lite door dezelfde muur heen: 50/48
R7000 via gang met 2 deuren open: 143/38.4
Ac Lite via gang met 2 deuren open : 4.17/9.15

Ac-Lite op zijkant gezet:
Ac Lite door dezelfde muur heen 53/35.7
Ac Lite via gang met 2 deuren open: 10.7/5.48 op afstand
Let op waren wel flinke draagmuren. Neem aan dat je in Duitsland ook producten retour mag sturen? Dan zou ik het vooral gewoon even gaan proberen of jij hetzelfde resultaat krijgt als ik. Interessant voor anderen om te zien wat voor snelheden je dan haalt zodat anderen met dezelfde vraag niet hoeven te testen :).

Los van dit alles ben ik momenteel erg tevreden met de TP-Link deco set die ik van Ziggo kreeg voor mijn woonhuis (dus wel andere situatie dan een appartement): https://tweakers.net/mode...o-m4_p866439/vergelijken/ De airbridge tussen twee AP's werkt letterlijk binnen 60 seconde en de bijbehorende app is verder heel duidelijk. Performance was out of the box uitstekend. Mijn computer doet bedraad via de AP via de lucht naar de meterkast bijna 300 Mbps. Ik ben hierdoor serieus na 2 weken nog steeds niet 'toegekomen' aan het afmonteren van de Cat7 kabel die in de muur ligt. Dus als je het met één AP niet red en geen zin hebt in de Ubiquiti software/controller dan is dat een leuk alternatief.

[Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 03-03-2021 13:28]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• theduke1989
Is wel een stuk duurder, ik zit er aan te denken om dus een ubiquiti te nemen. Ook omdat er vrijwel in de top 5 altijd wel een ubiquiti tussen zit. Maar hoe het qua sterkte is door muren? Hoe verhoudt een Cisco zich of een Mikrotik ? Kosten nieuw een pakweg veel minder de Mikrotik, maar is het daarom de prijs die je er voor betaald of ? Als ik bijvoorbeeld het in de eetkamer zet boven de deur bijvoorbeeld kan ik dan achter de wap ook wifi ontvangen etc.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-03 00:16

Praetextatus

the dutch_paki

theduke1989 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:22:
Is wel een stuk duurder, ik zit er aan te denken om dus een ubiquiti te nemen. Ook omdat er vrijwel in de top 5 altijd wel een ubiquiti tussen zit. Maar hoe het qua sterkte is door muren? Hoe verhoudt een Cisco zich of een Mikrotik ? Kosten nieuw een pakweg veel minder de Mikrotik, maar is het daarom de prijs die je er voor betaald of ? Als ik bijvoorbeeld het in de eetkamer zet boven de deur bijvoorbeeld kan ik dan achter de wap ook wifi ontvangen etc.
Het is geen WAP, maar gewoon Acces Point of AP. Verder is het natuurlijk met een reden dat Ubiquity zo hoog is aangeschreven. Ze zijn niet zo duur als bv een Cisco, maar ook niet zo goedkoop als Linksys. Qa performance doen ze het iig zeker niet slecht. Je kunt natuurlijk eerst 1 kopen en kijken hoe de dekking is. Als deze niet voldoende is dan zul je toch wellicht kabels moeten trekken en dan een 2e AP installeren. Voordeel van Ubiquity, is dat je met 1 druk op de knop de settings kunt pushen naar allen AP.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee