Zo beste Tweakers,
Ik zou graag jullie advies willen betreft het aanschaffen van een Wireless Access Point (WAP) voor in onze apartment van 100qm2. Ik woon in Duitsland, maar moet qua aanschaf en instellen wel vrij identiek zijn allemaal.
Volgende kamers moeten goed gedekt zijn waar geen verlies hoort te zijn.
- woonkamer.
- keuken.
- eetkamer.
- slaapkamer.
- gang.
Ik wou het eerst in de gang doen, echter is daar geen UTP naar toe gebracht bij de renovatie
anders had ik her daar gedaan. Waar zou ik het beste signaal hebben?
Mijn metwerk-setup:
Modem (VodafoneStation) - PFSense(komt deze week waarschijnlijk binnen)
**Verbonden is het volgende momenteel op de modem.
- PC / Printer, zijn direct verbonden op de modem.
- 2 aansluitingen zijn doorgebrugt naar de woonkamer. Daar is de TV en mijn Mibox op aangesloten.
**Wireless apparaten verbonden.
- 4 smartphones.(en ook nog van vrienden en familie 10 apparaten)
- 2 laptops
- 1 tv in de keuken.
Reden van aankoop advies is:
Ik wil graag een Pfsense box aansluiten om wat meer zekerheid, veiligheid, firewall, controle te hebben in mijn netwerk. Door ook web filtering/ pfng etc en vlans aan te maken kan ik het wat beter afstemmen. Omdat waarschijnlijk de Pfsense box geen goede WiFi heeft. Wil ik daarom een dedicated WAP aanschaffen.
Wat heb ik zoal gevonden:
Op internet krijg je altijd vrijwel 1 merk voorgesteld en dat is de Ubiquiti Modellen. Ik weet dat deze wel goed zijn maar die hebben een eigen software waardoor je ze alleen met een controller het beste kan benutten. Maar wil niet 150,- extra uitgeven voor dat.
Cisco komen ook vele maar zijn ook te duur voor aanschaf.
Mikrotik was mijn oplossing, maar weet niet hoe dat zich verhoudt tegen bijvoorbeeld ubiquiti wap etc.
Budget:
Ongeveer €50 - €100 moet genoeg zijn? Kan ook op V&A kijken uiteraard om e-waste te voorkomen.
Ik zou graag jullie advies willen betreft het aanschaffen van een Wireless Access Point (WAP) voor in onze apartment van 100qm2. Ik woon in Duitsland, maar moet qua aanschaf en instellen wel vrij identiek zijn allemaal.
Volgende kamers moeten goed gedekt zijn waar geen verlies hoort te zijn.
- woonkamer.
- keuken.
- eetkamer.
- slaapkamer.
- gang.
Ik wou het eerst in de gang doen, echter is daar geen UTP naar toe gebracht bij de renovatie

Mijn metwerk-setup:
Modem (VodafoneStation) - PFSense(komt deze week waarschijnlijk binnen)
**Verbonden is het volgende momenteel op de modem.
- PC / Printer, zijn direct verbonden op de modem.
- 2 aansluitingen zijn doorgebrugt naar de woonkamer. Daar is de TV en mijn Mibox op aangesloten.
**Wireless apparaten verbonden.
- 4 smartphones.(en ook nog van vrienden en familie 10 apparaten)
- 2 laptops
- 1 tv in de keuken.
Reden van aankoop advies is:
Ik wil graag een Pfsense box aansluiten om wat meer zekerheid, veiligheid, firewall, controle te hebben in mijn netwerk. Door ook web filtering/ pfng etc en vlans aan te maken kan ik het wat beter afstemmen. Omdat waarschijnlijk de Pfsense box geen goede WiFi heeft. Wil ik daarom een dedicated WAP aanschaffen.
Wat heb ik zoal gevonden:
Op internet krijg je altijd vrijwel 1 merk voorgesteld en dat is de Ubiquiti Modellen. Ik weet dat deze wel goed zijn maar die hebben een eigen software waardoor je ze alleen met een controller het beste kan benutten. Maar wil niet 150,- extra uitgeven voor dat.
Cisco komen ook vele maar zijn ook te duur voor aanschaf.
Mikrotik was mijn oplossing, maar weet niet hoe dat zich verhoudt tegen bijvoorbeeld ubiquiti wap etc.
Budget:
Ongeveer €50 - €100 moet genoeg zijn? Kan ook op V&A kijken uiteraard om e-waste te voorkomen.
[Voor 12% gewijzigd door theduke1989 op 03-03-2021 09:26]