Toon posts:

Buurman wil muur in onze tuin herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:35
Een stukje begrenzing van onze achtertuin is een bakstenen muur die in behoorlijk slechte staat is. Het gaat om de buitenmuur van een aangrenzende huurwoning, de muur is de perceelgrens en eigendom van de eigenaar van het huurhuis. Blijkbaar is het inmiddels zo erg dat de huurder last heeft van doorslaand vocht en schimmelvorming. Duidelijk dus dat er iets moet gebeuren.

De eigenaar van dat pand heeft er nu tijdelijk wat zeil tegenaan geschroefd. Als permanente oplossing zit hij eraan te denken om er een houten beschutting op aan te brengen. Ons lijkt dat echter niet zo'n goed idee, het lijkt ons namelijk dat het het vochtprobleem niet echt oplost (niet echt ons probleem), maar het lijkt ons ook lelijk. De eigenaar en de bewoner van dat pand zien deze muur nooit, dus dat kan hun natuurlijk niet schelen. De enigen die deze muur ooit zien zijn wij en de bewoners van een ander aangrenzend pand.

Ik heb nu dus twee vragen:

1) Mogen wij weigeren dat er een houten beschutting tegen de muur aangebouwd wordt? We zijn uiteraard verplicht om de eigenaar in de gelegenheid te stellen zijn muur te repareren, maar een houten beschutting tegen de muur komt in principe op ons perceel, ook al gaat het maar om een paar centimeter. Dus ik denk dat wij dit niet hoeven toe te staan.

2) Wat zou wel een goed alternatief zijn om zo'n muur te herstellen? Ik denk zelf aan dichtsmeren met een of ander spul. Dan kunnen wij het eventueel nog zelf en op onze kosten in een leuk kleurtje schilderen of er een muurschildering op aanbrengen.

Edit: de topicstart iets aangepast omdat uit de reacties bleek dat de situatie niet 100% duidelijk was voor alle reageerders.

[Voor 9% gewijzigd door Lapa op 02-03-2021 15:19]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:40
Lapa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:47:
Een stukje begrenzing van onze achtertuin is een bakstenen muur die in behoorlijk slechte staat is. Het gaat om de buitenmuur van een aangrenzende huurwoning. Blijkbaar is het inmiddels zo erg dat de bewoner last heeft van doorslaand vocht en schimmelvorming. Duidelijk dus dat er iets moet gebeuren.

De eigenaar van dat pand heeft er nu tijdelijk wat zeil tegenaan geschroefd. Als permanente oplossing zit hij eraan te denken om er een houten beschutting op aan te brengen. Ons lijkt dat echter niet zo'n goed idee, het lijkt ons namelijk dat het het probleem niet echt oplost (niet echt ons probleem), maar het lijkt ons ook lelijk. De eigenaar en de bewoner van dat pand zien deze muur nooit, dus dat kan hun natuurlijk niet schelen. De enigen die deze muur ooit zien zijn wij en de bewoners van een ander aangrenzend pand.

Ik heb nu dus twee vragen:

1) Mogen wij dit weigeren? We zijn uiteraard verplicht om de eigenaar in de gelegenheid te stellen zijn muur te repareren, maar een houten beschutting tegen de muur komt in principe op ons perceel, ook al gaat het maar om een paar centimeter. Dus ik denk dat wij dit niet hoeven toe te staan.

2) Wat zou wel een goed alternatief zijn om zo'n muur te herstellen? Ik denk zelf aan dichtsmeren met een of ander spul. Dan kunnen wij het eventueel nog zelf en op onze kosten in een leuk kleurtje schilderen of er een muurschildering op aanbrengen.
Let bij nummer 2 op dat je dit niet moet gaan beschilderen zelf.
En buitenmuur moet een speciale verf hebben die damp open is. Als je dat overheen gaat kalken kan het zijn dat jij schade aangericht aan de muur.

Verder moet je ze toegang geven voor onderhoud aan de muur, maar mogen ze zonder jouwe toegang niets permanente op jou perceel plaatsen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +6Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-06 23:34
ik zou het inderdaad niet accepteren. Gewoon eisen dat er opnieuw gevoegd en geimpregneerd wordt. Die muur gaat dan weer 40 jaar mee. Voor de lange termijn ook de beste optie voor die verhuurder.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:48
Als zij er latten op zetten waarop bijvoorbeeld zweeds rabat op zetten kan dat best mooi worden, zeker als je daar dan zelf weer op door borduurt.

Of rhombus profiel, dat is ook erg fraai.

[Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 01-03-2021 22:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:12
Lapa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:47:

Voegen uitkrabben, opnieuw invoegen en muur impregneren. Daarvoor moeten ze wel vanaf jouw grond werken, maar alternatief 1 is eigenlijk geen optie.

• Lapa
Bedankt voor de antwoorden, bevestigt zo'n beetje wat ik zelf ook al dacht.

Voor de goede orde, ik ben er al vanaf het eerste moment van bewust dat ik de eigenaar gewoon moet toestaan zijn muur te repareren en heb daar ook geen enkele moeite mee. Ik heb hem ook al toegang verschaft voor de noodreparatie met zeil. Het gaat mij om de wijze van repareren.
FRANQ schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:00:
Als zij er latten op zetten waarop bijvoorbeeld zweeds rabat op zetten kan dat best mooi worden, zeker als je daar dan zelf weer op door borduurt.

Of rhombus profiel, dat is ook erg fraai.
Op die plaatjes ziet dit er inderdaad goed uit, maar ik heb wel het idee dat deze eigenaar puur voor snel en goedkoop wil gaan en niet voor mooi. Daar heeft hij zelf ook geen enkel belang bij. Het zou kunnen dat dat Zweeds rombus ongeveer is waar hij aan denkt, maar dat is in onze situatie echt niet mooi volgens ons.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Lapa Is het misschien een hoek waar jullie een terras zouden willen? Dan zou je hem kunnen aanbieden om er iets moois van te maken en dat jij daar op voor borduurt. Iets met 2 vliegen en 1 klap.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:16

mmniet

De beetje weter

Lapa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:19:

Voor de goede orde, ik ben er al vanaf het eerste moment van bewust dat ik de eigenaar gewoon moet toestaan zijn muur te repareren en heb daar ook geen enkele moeite mee. Ik heb hem ook al toegang verschaft voor de noodreparatie met zeil. Het gaat mij om de wijze van repareren.

[...]

Op die plaatjes ziet dit er inderdaad goed uit, maar ik heb wel het idee dat deze eigenaar puur voor snel en goedkoop wil gaan en niet voor mooi. Daar heeft hij zelf ook geen enkel belang bij. Het zou kunnen dat dat Zweeds rombus ongeveer is waar hij aan denkt, maar dat is in onze situatie echt niet mooi volgens ons.
het is uiteindelijk de buurman die het moet betalen, dus is hij ook diegene die gaat over wat er gedaan gaat worden. Wat toestemming betreft moet je hem inderdaad (zoals je gedaan hebt) toelaten om onderhoud te laten plegen aan zijn eigendom.

Nu weet ik de letter van de wet niet, maar het lijkt me dat je geen recht heb om een bepaalde bekleding of oplossing te bepalen. Het is immers je uitzicht, maar niet je eigendom en ik denk niet dat de wetgever bepaald wat mooi is als het niet vanaf de straat zichtbaar is.

Je beste kans is om in gesprek te gaan over de oplossing en proberen er samen uit te komen. Misschien heb je zelf geld over voor je uitzicht en kan je een bepaalde optie voorleggen en aangeven dat je bereid bent om bij te dragen in de kosten. Je wordt er dan geen eigenaar van, maar je bent wel altijd eigenaar van je uitzicht ;-)

It's me Mario

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:45

Punkrocker

Mostly harmless

Lapa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:19:

[...]
Grenst die muur aan een terras? Of aan een tuinperk?
In dat laatste geval zou mijn voorkeur uitgaan naar werkzaamheden uitvoeren in de winter zodat er niet veel kapot getrapt gaat worden.
(wellicht komt dit nu net te laat, ik zie hier bij mij al van alles opkomen.)
Vrees dat dit geen maanden kan wachten nu het zelfs al met een zeil is afgeschermd?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:09
mmniet schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:00:
[...]

Nu weet ik de letter van de wet niet, maar het lijkt me dat je geen recht heb om een bepaalde bekleding of oplossing te bepalen. Het is immers je uitzicht, maar niet je eigendom en ik denk niet dat de wetgever bepaald wat mooi is als het niet vanaf de straat zichtbaar is.
dat recht heeft die ook niet maar goed het is ook niet zo de de eigenaar zomaar een kleurtje erop kan plempen

ik zou gewoon ff een bakkie koffie gaan drinken met de eigenaar en het overleggen over hoe en wat maar goed we leven niet in een ideale wereld ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:47
Staat de muur op zijn grond, de erfgrens, of op jouw grond? Als de muur geheel op zijn grond staat kan hij ermee doen wat hij wilt zolang de oplossing ook op/boven zijn grondgebied blijft. Je kan dan wel een schutting op de erfgrens zetten (met toestemming van de buurman), of op je eigen grond.

Staat de muur op de erfgrens dan mag jij mee bepalen hoe de muur er uit ziet. Als jullie geen overeenstemming weten te vinden, dan blijft de oude situatie (toen de muur net nieuw was) gehandhaafd, en mag hij alleen onderhoud uitvoeren (denk aan: zandstralen, opnieuw voegen, schoonmaken, muur impregneren, dakgoot repareren etc).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:02

Theo

moederbord

Als er houten platen/balken tegen de muur worden aangezet dan wordt deze muur effectief dikker, en komt deze in jouw tuin terecht. Indien de muur dus daadwerkelijk de erfgrens is dan mag hij niet zomaar over deze grens heen om zijn muur dikker te maken omdat hij daarmee ofwel de erfgrens verlegd danwel op jouw grond bouwt. Extrapoleer je dit dan zou hij anders ook een heel dik pak isolatie aan de buitenzijde mogen aanbrengen wat ten koste gaat van jouw tuingrond.

Ik zou daarom ook met hem de discussie aangaan, en hem wijzen op de erfgrens, en dat jij niet wil dat hij gaat bouwen op jouw grond. Het is misschien maar een halve vierkante meter,maar het is wel jouw grond.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:00
Hout er tegenaan is vocht opsluiten.

Paar cm over je grond, niet accepteren. Gaat geheid zeggen dat het kinderachtig is etc. Dat is dan maar zo. Verzin maar wat beters zeg je dan.

[Voor 66% gewijzigd door NimRod1337 op 02-03-2021 09:47]

• Lapa
NimRod1337 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:45:
Hout er tegenaan is vocht opsluiten.

Paar cm over je grond, niet accepteren. Gaat geheid zeggen dat het kinderachtig is etc. Dat is dan maar zo. Verzin maar wat beters zeg je dan.
Ja, ik denk ook dat hij zo'n soort reactie gaat geven, we hebben dit al kort besproken. Op zich wil ik het in goede overeenstemming op lossen, maar we hoeven geen vrienden te worden. Ik had de beste man nog nooit gezien voor hij langskwam voor dit onderhoud en ik denk dat hij niet eens in de buurt woont. Zelfs de bewoner had ik nog nooit bewust gezien ook al is dat een buurvrouw.

Waar ik wel bij gebaat ben is dat het een beetje snel wordt opgelost, nu hebben we lelijk oranje zeil als een van de grenzen van onze tuin.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36
Als je er met gestrekt been in gaat (wat ik ergens wel verwacht gezien de teneur van het topic) dan denk ik dat je nog lang naar dat lelijk oranje zeil gaat blijven kijken, das voor hem ook een oplossing natuurlijk.

• Lapa
Tarkin schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:45:
Als je er met gestrekt been in gaat (wat ik ergens wel verwacht gezien de teneur van het topic) dan denk ik dat je nog lang naar dat lelijk oranje zeil gaat blijven kijken, das voor hem ook een oplossing natuurlijk.
Waar haal je vandaan dat ik er met gestrekt been in wil gaan? Ik wil dit juist in goede overeenstemming oplossen en volgens mij zeg ik ook niks anders. Ik ben zelfs bereid om mee te helpen aan de reparatie en als we tot een oplossing komen die wij mooi vinden maar die duurder is dan strikt noodzakelijk voor de eigenaar van de muur, ben ik bereid daar aan mee te betalen.

Wat ik niet wil is een oplossing die wij lelijk vinden, als ik het recht heb om dat te weigeren. En dat recht heb ik volgens mij en vele anderen in dit topic als de oplossing een opbouw op de muur is.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:33
Het blijft niet je buurman met wie hier de relatie mogelijk verzuurd. Hij woont er niet, je hoeft hem niet meerdere keren per week te zien. De verhuurder heeft vaak niet het incentive om dit degelijk op te lossen. Je werkelijke buurman gaat je dankbaar zijn dat jij er wat achter zit.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 16:41
meedenken en meeveren met de verhuurder
(toekomst gericht zijn)

zijn probleem is
een muur met doorslaand vocht en schimmelvorming
jouw probleem is
een lelijke muur

oplossing nu
oranje zeil => lost probleem van huurder/verhuurder niet op en jou uitzicht wordt er niet beter op

voorgestelde oplossing;
houtschutting => lost probleem van huurder/verhuurder niet op maar jou probleem wel, echter staat dit op jou grond en zou je dus ook zelf kunnen doen als je de muur zo hinderlijk vind

advies van mij ; wat lost jou probleem en zijn/hun probleem op
muur "sealen" of impregneren dat het vocht er niet meer doorslaat
en dan aansmeren met beton of verven met een ademende verf

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

Part

Helemaal niets.....

Lapa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:50:
[...]

......

Wat ik niet wil is een oplossing die wij lelijk vinden, als ik het recht heb om dat te weigeren. En dat recht heb ik volgens mij en vele anderen in dit topic als de oplossing een opbouw op de muur is.
Kun je misschien aangeven of de muur (na aanpassing) op de grond van de buurman staat of dat deze muur gedeeld is omdat hij op de grens staat?

• snorpan
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-05-2022
Alles wat over jouw erfgrens komt, zefs een regendruppel die ervan af valt moet binnen de erfgrens liggen, anders is het gemeenschappelijk goed en moet je eraan meebetalen, ook als hij later weer werkzaamheden eraan wilt uitvoeren draai je ook weer voor de kosten op volgens mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bie100
[...]

Waar haal je vandaan dat ik er met gestrekt been in wil gaan? Ik wil dit juist in goede overeenstemming oplossen en volgens mij zeg ik ook niks anders. Ik ben zelfs bereid om mee te helpen aan de reparatie en als we tot een oplossing komen die wij mooi vinden maar die duurder is dan strikt noodzakelijk voor de eigenaar van de muur, ben ik bereid daar aan mee te betalen.

het is toch altijd klote als je te maken heb met een verhuurder ,mijn situatie is dat ik een voormalig huurhuis heb gekocht (woonde er al toen ik het kocht btw)

en naarst mij zitten huurders van de woningstichting je wil niet weten hoeveel moeite je moet doen om met die gasten om tafel te gaan zitten over gezamenlijk onderhoud en het draait (zo als altijd)vaak om geld

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mrretret
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-03-2021
[...]

Dat recht heb je niet: je hebt nul nada jente over deze muur te vertellen. Je mag niet bepalen wat je mooi vindt, je mag hem niet schilder, geen spijker inslaan, geen klimop tegen laten groeien niks. Afblijven.

Het enige recht wat je hebt is dat de buurman niet zonder jouw toestemming op jouw grond mag bouwen.

Kiest de buurman ervoor de muur zo te laten? dan heb je pech.
Kiest de buurman ervoor het zeil te laten hangen(op eigen grond) dan heb je pech.
Kiest de buurman ervoor de muur paars te schilderen??? dan heb je pech.

Anoniem: 224360

mrretret schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:12:
[...]

Dat recht heb je niet: je hebt nul nada jente over deze muur te vertellen. Je mag niet bepalen wat je mooi vindt, je mag hem niet schilder, geen spijker inslaan, geen klimop tegen laten groeien niks. Afblijven.

Het enige recht wat je hebt is dat de buurman niet zonder jouw toestemming op jouw grond mag bouwen.

Kiest de buurman ervoor het zeil te laten hangen(op eigen grond) dan heb je pech.
Ja, maar TS lijkt constructief te zijn, want hij kan in al die gevallen gewoon op eigen grond iets plaatsen wat hij wel mooi vindt en dan is het vooral een probleem voor de huurder. Ligt dus vooral aan de reactie van de eigenaar hier welke kant het opgaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrretret
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:31:
[...]

Ja, maar TS lijkt constructief te zijn, want hij kan in al die gevallen gewoon op eigen grond iets plaatsen wat hij wel mooi vindt en dan is het vooral een probleem voor de huurder. Ligt dus vooral aan de reactie van de eigenaar hier welke kant het opgaat.
Het ging mij vooral om de zin "Wat ik niet wil is een oplossing die wij lelijk vinden, als ik het recht heb om dat te weigeren" Hij heeft dus niet het recht dat te weigeren zolang de buur op eigen grond blijft.

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:43
[...]
Mwah, je hebt ook dingen als welstand/woongenot/verworven rechten.

Dus ja, je mag niet aan de muur komen.
Maar als je hem roze schildert (en het niet zelf ziet) dan weet ik het nog niet. Het verminderd mijn woongenot + woning waarde zonder enig voordeel voor de ander. (Zie artikel 13a woningswet, welstand aanwijzing)

[Voor 4% gewijzigd door Taghorn op 02-03-2021 12:43]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:38
Taghorn schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Mwah, je hebt ook dingen als welstand/woongenot/verworven rechten.

Dus ja, je mag niet aan de muur komen.
Maar als je hem roze schildert (en het niet zelf ziet) dan weet ik het nog niet. Het verminderd mijn woongenot + woning waarde zonder enig voordeel voor de ander. (Zie artikel 13a woningswet, welstand aanwijzing)
Als het niet op TS zijn grond staat, dan mag hij niet zomaar op de muur verven. Het is niet zijn muur.
Indien hij hiervoor toestemming krijgt (liefst op schrift) natuurlijk wel.

TS mag natuurlijk wel een eigen muur er voorzetten op zijn eigen grond, die die verven in de kleur die hij wilt.

Niet dat dit de juiste en fijne oplossing is....Overleg is hierin het beste.

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 224360

mrretret schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:34:
[...]

Het ging mij vooral om de zin "Wat ik niet wil is een oplossing die wij lelijk vinden, als ik het recht heb om dat te weigeren" Hij heeft dus niet het recht dat te weigeren zolang de buur op eigen grond blijft.
Maar dat schreef hij zelf al met de zin die volgt.....en aangezien het plan een opbouw is kan dat zomaar op de grond van ts gaan hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:59
[...]

Dat is simpelweg niet waar, je mag er best een thermometer aan ophangen bijv. Sterker nog, in sommige gevallen mag je er zelfs een serre aan vastmaken indien de eigenaar van de muur hier geen last van ondervindt.

https://www.rechtenvastgo...bruik-van-andermans-muur/

"De privé-eigendom van een muur brengt echter niet met zich mee dat een buurman geen enkel gebruik mag maken van deze muur. Een eigenaar van een privémuur dient inbreuken op zijn eigendomsrecht toe te staan voor zover hij daardoor geen schade lijdt, niet in zijn eigen gebruiksmogelijkheden wordt beperkt en geen hinder ondervindt.

Het is dan ook naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet ongebruikelijk dat een buurman een privémuur gebruikt om er beplanting tegen te zetten en er bescheiden voorwerpen aan op te hangen, zolang daardoor geen hinder of schade voor de eigenaar van de muur ontstaat.[8] De rechter zal wel kijken naar de stevigheid van de muur en de omvang van eventuele geboorde gaten. Het spreekt dan in het voordeel van de niet-eigenaar wanneer de voorwerpen eenvoudig kunnen worden verwijderd en de gaten op een eenvoudige wijze kunnen worden dichtgemaakt. In dat geval kan niet worden gesproken van een relevante beschadiging.[9] Verder is vaak relevant dat de eigenaar van de privémuur vaak geen zicht heeft op de zijde van de muur die door de buurman wordt gebruikt."

[Voor 38% gewijzigd door Nopheros op 02-03-2021 13:23]

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36
[...]

noem het een gevoel :)

Na 4 posts duid je degene aan als antwoord waarin botweg staat "alles weigeren wat niet jou zin is" en in deze post ook je laatste zin, als jij het lelijk vind heb je het recht dat te weigeren, ik betwijfel dat als de muur op zijn eigendom staat.

Als het een gedeelde muur is dan is het iets anders, maar dan stond ie waarschijnlijk ook al aan je deur om te delen in de kosten ;)

• Lapa
Part schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Kun je misschien aangeven of de muur (na aanpassing) op de grond van de buurman staat of dat deze muur gedeeld is omdat hij op de grens staat?
De huidige muur is de perceelsgrens. Enige opbouw op de muur zou dus op mijn perceel zijn, ook al is het maar enkele centimeters. De muur is niet gedeeld met mijn pand of enig ander pand en lijkt me dus volledig in eigendom van de eigenaar van het huurhuis.

[Voor 7% gewijzigd door Lapa op 02-03-2021 14:33]

• Lapa
Tarkin schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:35:
[...]

noem het een gevoel :)

Na 4 posts duid je degene aan als antwoord waarin botweg staat "alles weigeren wat niet jou zin is" en in deze post ook je laatste zin, als jij het lelijk vind heb je het recht dat te weigeren, ik betwijfel dat als de muur op zijn eigendom staat.

Als het een gedeelde muur is dan is het iets anders, maar dan stond ie waarschijnlijk ook al aan je deur om te delen in de kosten ;)
Nee, ik zeg niet dat ik het recht heb het te weigeren als ik het lelijk vind. Ik zeg dat ik het recht heb om het te weigeren als het op mijn perceel is en dat is het geval bij elke oplossing die tegen de muur aan gebouwd wordt. Strikt genomen is zelfs dat zeil en de latten die er nu als noodoplossing tegenaan zitten al op mijn perceel. Maar omdat dat een noodoplossing is is dat natuurlijk geen probleem, zo lang het tijdelijk is.
Daarnaast denk ik dat zo'n houten opbouw ook het probleem van de buurman niet daadwerkelijk oplost, dus dat het ook voor hemzelf een slechte oplossing is.

Dus de beste oplossing voor ons beide is als de eigenaar gewoon de muur opnieuw voegt en impregneert. Nu alleen hem daar nog van overtuigen.

• Lapa
xtrme schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:09:
meedenken en meeveren met de verhuurder
(toekomst gericht zijn)

[...]

voorgestelde oplossing;
houtschutting => lost probleem van huurder/verhuurder niet op maar jou probleem wel, echter staat dit op jou grond en zou je dus ook zelf kunnen doen als je de muur zo hinderlijk vind
Niet helemaal correct, wij vinden de huidige muur niet echt lelijk, als er niks gebeurt (behalve het noodzeil verwijderen) is het wat ons betreft ook goed. Juist de eigenaar van de muur denkt zijn probleem te kunnen oplossen met een houten beschutting, terwijl wij denken dat dat lelijk wordt en niet eens het oorspronkelijke probleem oplost.
advies van mij ; wat lost jou probleem en zijn/hun probleem op
muur "sealen" of impregneren dat het vocht er niet meer doorslaat
en dan aansmeren met beton of verven met een ademende verf
Dat zou wat ons betreft inderdaad een prima oplossing zijn en is ook wat ik aan zijn klusjesman heb voorgesteld toen deze de noodoplossing kwam plaatsen. Hij zou dat gaan overleggen met de eigenaar, maar sindsdien heb ik niks meer gehoord. Ik ga nu weer zelf contact opnemen met de eigenaar.

[Voor 14% gewijzigd door Lapa op 02-03-2021 14:18]

• thof1
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:54

thof1

FP ProMod
Als ik hier de huizen zo bekijk in de buurt, dan steken de dakpakken op de lange kant ook nog iets uit aan de zijkant. Kan het niet zo zijn dat de muur uiteindelijk inclusief planken daar niet eens aan voorbij komt en het dus op eigen terrein blijft?

Dan heb ik het dus over gevelpannen dan wel het boeiboord.

Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.

• Lapa
thof1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:33:
Als ik hier de huizen zo bekijk in de buurt, dan steken de dakpakken op de lange kant ook nog iets uit aan de zijkant. Kan het niet zo zijn dat de muur uiteindelijk inclusief planken daar niet eens aan voorbij komt en het dus op eigen terrein blijft?

Dan heb ik het dus over gevelpannen dan wel het boeiboord.
Het is een plat dak, dus geen overhangende pannen. Maar inderdaad wel een boeiboord en het zou kunnen dat een eventuele beschutting daar niet voorbij komt. Betekent dit dat de ruimte onder zijn boeiboord heel strikt genomen zijn perceel is? Dat lijkt me vreemd, dan zou een paar centimeter van mijn tuin eigenlijk bij dat pand horen. Maar ik weet dus niet exact hoe dit juridisch zit, wat precies de reden is van dit topic.

Overigens is er momenteel nog helemaal geen conflict, voor de goede orde. Maar ik wil graag weten welke oplossing ik móét toestaan en welke ik eventueel zou kunnen tegenhouden als we het er niet mee eens zijn.

• mrretret
Lapa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Het is een plat dak, dus geen overhangende pannen. Maar inderdaad wel een boeiboord en het zou kunnen dat een eventuele beschutting daar niet voorbij komt. Betekent dit dat de ruimte onder zijn boeiboord heel strikt genomen zijn perceel is? Dat lijkt me vreemd, dan zou een paar centimeter van mijn tuin eigenlijk bij dat pand horen. Maar ik weet dus niet exact hoe dit juridisch zit, wat precies de reden is van dit topic.

Overigens is er momenteel nog helemaal geen conflict, voor de goede orde. Maar ik wil graag weten welke oplossing ik móét toestaan en welke ik eventueel zou kunnen tegenhouden als we het er niet mee eens zijn.
Het is niet ongebruikelijk dat een muur niet tegen de erfafscheiding wordt gebouwd maar meer er vanaf zodat er een strookje overblijft.

zou je papieren maar gaan bekijken.

• Lapa
mrretret schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:34:
[...]

Het is niet ongebruikelijk dat een muur niet tegen de erfafscheiding wordt gebouwd maar meer er vanaf zodat er een strookje overblijft.

zou je papieren maar gaan bekijken.
Het overhangende boeiboord is echt centimeter werk, dat ga ik nooit uit de gegevens die ik heb halen. En een kadastrale meting vind ik het nou ook niet waard en zelfs die zijn niet altijd zo precies. Maar er is geen duidelijke strookje, van bijvoorbeeld een andere steen of zo om de perceelgrens te markeren. Alles wijst erop dat de muur zelf de grens is. Voor de duidelijkheid, we hebben het hier over 100 jaar oude bebouwing in de binnenstad.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
Lapa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:04:
[...]

Het overhangende boeiboord is echt centimeter werk, dat ga ik nooit uit de gegevens die ik heb halen. En een kadastrale meting vind ik het nou ook niet waard en zelfs die zijn niet altijd zo precies. Maar er is geen duidelijke strookje, van bijvoorbeeld een andere steen of zo om de perceelgrens te markeren. Alles wijst erop dat de muur zelf de grens is. Voor de duidelijkheid, we hebben het hier over 100 jaar oude bebouwing in de binnenstad.
Nu je de 100-jaar noemt: dat is precies zo'n beetje de grens tussen huizen met en zonder spouwmuur. Weet je of deze woning een spouw heeft? Afhankelijk daarvan zijn de mogelijkheden om vocht te weren nogal verschillend en kunnen er ook negatieve gevolgen van de verkeerde verf.

• Lapa
Valorian schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Nu je de 100-jaar noemt: dat is precies zo'n beetje de grens tussen huizen met en zonder spouwmuur. Weet je of deze woning een spouw heeft? Afhankelijk daarvan zijn de mogelijkheden om vocht te weren nogal verschillend en kunnen er ook negatieve gevolgen van de verkeerde verf.
Nee, weet ik niet zeker. Maar mijn eigen huis heeft in ieder geval enkelsteens muren zonder spouw en het zou me zeker niet verbazen als dat ook voor deze muur geldt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 21:53
@Lapa Jaren terug toen ik op kamers zat, had mijn kamer een dubbelsteens muur zonder spouw. Die hebben ze ook waterbestendig gemaakt door hierop folie aan te brengen, daarop raggels en daarover rabat delen. Is een redelijk goedkope en werkbare oplossing voor het probleem. De muur wordt niet meer nat en kan achter het hout nog voldoende luchten. Als je dat netjes doet kan dat er best mooi uitzien. Maar ik vermoed dat de eigenaar er goedkoop hout tegenaan zal zetten zodat hij weer 15 a 20 jaar klaar is.

De vraag is dus inderdaad hoeveel het jou waard is om een mooiere aanblik te krijgen.
Hopelijk wil de eigenaar zich flexibel opstellen, maar ik ben bang dat jij niet direct mag bepalen welke oplossing hij kiest, ook al kijk je er tegenaan.
Heb jij toevallig een rechtsbijstandverzekering? Want daar zou ik zeker informeren wat je rechten zijn.
Niet om direct zo het gesprek aan te gaan, maar wel fijn om te weten wat je uberhaupt mag eisen.
En dat je toegang moet geven heet volgens mij ladderrecht.

Wellicht zijn er andere oplossingen die een vergelijkbare prijs hebben maar wel een stuk mooier zijn.
Je ziet soms ook dat ze een buitenmuur stucen met spachtelputz en het zo waterdicht maken.

Verder moet ik wel zeggen dat je je nu erg positief en meewerkend opsteld, dus dat doe je goed!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
Lapa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Nee, weet ik niet zeker. Maar mijn eigen huis heeft in ieder geval geen spouwen en het zou me zeker niet verbazen als dat ook voor deze muur geldt.
Ah dan blijft het altijd lastig om vocht te weren. Misschien kan je een strookje van 15 cm grond over de hele lengte verkopen aan de verhuurder, kan ‘ie er een muur naast zetten en de boel isoleren 😅

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Persoonlijk vind ik een gemetselde muur op de erfgrens erg lelijk.
Een mooi stukje (zweeds douglas) rabat is best fraai en hoeft (inclusief regelwerk, eventueel met folie er achter) niet meer dan 4cm ruimte in beslag te nemen.

Ik zou TS adviseren na te denken over wat hij het allermooiste vindt en dit aan de buurman voor te leggen. En je niet gaan bemoeien met de waterdichtheid van zijn gevel :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Felicia

🥚meisje?

[...]

TS zegt:
Een stukje begrenzing van onze achtertuin is een bakstenen muur die in behoorlijk slechte staat is. Het gaat om de buitenmuur van een aangrenzende huurwoning, de muur is de perceelgrens en eigendom van de eigenaar van het huurhuis. Blijkbaar is het inmiddels zo erg dat de huurder last heeft van doorslaand vocht en schimmelvorming. Duidelijk dus dat er iets moet gebeuren.
Oftewel, mandelige muur die op de perceelgrens staat als ik het goed lees: Wikipedia: Mandeligheid.
Voor zover ik weet mag je met een mandelige muur gewoon dingen er tegenaanschroeven, maar moet je ook de eigenaar toegang geven tot jouw erf om onderhoud te kunnen plegen (mits hij dit aangeeft). En als die eigenaar dan een oplossing wil toepassen die op jouw grond hangt, dan heb je dus ook de mogelijkheid om te zeggen dat je dat niet wil, omdat dat jouw grond is.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Felicia schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:51:
[...]

TS zegt:

[...]

Oftewel, mandelige muur die op de perceelgrens staat als ik het goed lees: Wikipedia: Mandeligheid.
Voor zover ik weet mag je met een mandelige muur gewoon dingen er tegenaanschroeven, maar moet je ook de eigenaar toegang geven tot jouw erf om onderhoud te kunnen plegen (mits hij dit aangeeft). En als die eigenaar dan een oplossing wil toepassen die op jouw grond hangt, dan heb je dus ook de mogelijkheid om te zeggen dat je dat niet wil, omdat dat jouw grond is.
Een mandelige muur is geen muur van een huis, maar een muur, of schutting, of heg, die als scheiding tussen twee percelen is aangebracht.
Dit geval heeft niets met mandelig te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrretret
Felicia schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:51:
[...]

TS zegt:

[...]

Muren die onderdeel zijn van een gebouw kunnen nimmer mandelig zijn volgens de wet, Dat zou namelijk behoorlijk vervelende gevolgen hebben. Uitgezonderd wanneer de mandelige muur een scheiding vormt tussen twee gebouwen.(artikel 62)
Wanneer een muur op de erfgrens slechts aan één zijde is bebouwd is geen sprake van een mandelige muur. Ook al zorgt de muur aan de onbebouwde zijde voor een beschut gedeelte van diens terrein.[6] Dit is alleen anders als er op grond van artikel 5:60 BW mandeligheid is afgesproken. Als er niets anders is afgesproken wordt zo’n muur door horizontale natrekking eigendom van de eigenaar van de bebouwde zijde.

[Voor 22% gewijzigd door mrretret op 03-03-2021 11:29]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:43

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MBvB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:57:
ik zou het inderdaad niet accepteren. Gewoon eisen dat er opnieuw gevoegd en geimpregneerd wordt. Die muur gaat dan weer 40 jaar mee. Voor de lange termijn ook de beste optie voor die verhuurder.
Op basis van welke grond denk je dit te kunnen eisen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-06 23:34
Bor schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:27:
[...]

Op basis van welke grond denk je dit te kunnen eisen?
Je mag alles eisen dat je wilt en de tactiek die ik zelf zou toepassen. Dat je het toegewezen krijgt is een ander verhaal.

Maar in dit geval:
Zijn vraag was of hij een overhangende constructie mag weigeren; ja dat mag.

Zijn tweede vraag wat is een andere goede methode? Opnieuw voegen is op de lange termijn ook voor de buurman de beste optie (behalve als hij het pand met 10 jaar wilt slopen).

Dus de tactiek die ik zou nastreven is druk uitoefenen dat hij dat ook doet. Wellicht in samenspraak met de huurder die ook niet moet willen dat er iets anders wordt uitgevoerd.

[Voor 11% gewijzigd door MBvB op 03-03-2021 12:47]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 22:14
MBvB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:41:
[...]
Dus de tactiek die ik zou nastreven is druk uitoefenen dat hij dat ook doet. Wellicht in samenspraak met de huurder die ook niet moet willen dat er iets anders wordt uitgevoerd.
hoe dan?

Zo:

of zo:
:D

je kunt wel eisen en druk uitoefenen, maar zo werkt dat niet.

• bie100
ChinaGeek schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:26:
[...]

Een mandelige muur is geen muur van een huis, maar een muur, of schutting, of heg, die als scheiding tussen twee percelen is aangebracht.
Dit geval heeft niets met mandelig te maken.
tja je kan ook een muur van een garage door je tuin hebben lopen :)

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Lapa
Voor het onwaarschijnlijke geval dat iemand nog geïnteresseerd is in een update, de eigenaar van het huurpand heeft besloten de muur te gaan stuken. Wat ons betreft een prima uitkomst, dus wij zijn blij.

Alleen is nog niet bekend wanneer de stukadoor kan, dus tot die tijd kijken we nog tegen een lelijk noodzeil aan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee