Vraag

• alanso
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-07-2022
Beste lezer,

Bedankt dat je mijn vraag leest en je tijd en energie aan mij besteed, wordt zeer gewaardeerd.

Ik moet een ip camera netwerk aanleggen in een klein dorp in het buitenland.

Het dorp heeft 1 lange straat met wat korte zijstraatje en de afstand van begin tot het einde is 400 meter.
Er moeten 16 ipcameras komen verdeeld over het gebied. Hiervoor wil ik fiber gebruiken.

Nou heb ik al dagen lopen googlen maar ik kom er niet helemaal uit.
Op alixpress heb ik diverse mediaconverters gevonden maaar ik zie door de bomen het bos niet als het gaat om de kabels en de pluggen.

Mijn vraag is kan ik met een single core kabel vanaf het begin van het dorp deze steeds doorlinken in de media converters?

https://www.alans.nl/foto/mediaconverter.jpg

Dus we beginnen bij het modem dan een mediaconverter zoals te zien op de foto van lan naar fiber singlecore. Dan naar de eerste camera de glasvezel in de mediaconverter voeren dan de lan uitgang naar de ipcamera en vervolgens van de mediaconverter weer met fiber door naar de volgende camera. De foto geeft misschien wat meer duidelijkheid.

https://www.alans.nl/foto/netwerip.gif

Elk advies in deze setup hoor ik graag.

Dank je wel

Groeten Alan

[Voor 8% gewijzigd door alanso op 01-03-2021 21:48. Reden: Ik zie de bijgevoegde fotos niet in mijn posting]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:09
Welke foto?

Lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 20:07
hikvision claimed 300m te halen met normale cat6 bekabeling , dus je zou een voetpadkast in het midden kunnen zetten met een hikivison hi-poe switch ?

ik zou het fiber verhaal vergeten , dan moet je elke convertor ook nog zn eigen stroom geven etc etc ..

[Voor 3% gewijzigd door ijske op 01-03-2021 21:49]

• alanso
NHapasju: Ik had de foto's toegevoegd door op image knopje te klikken maar zie ze niet in de posting. Nu even twee linkjes geplaatst.

ijske: dank je wel voor je snelle reactie.

We hadden cat6 maar ik zit op het moment in Thailand en we hebben last dat de fiber kabel verpulverd na enige tijd door klimaatomstandigheden. Stroom moet er sowieso komen voor de cameras dat is geen probleem.

Daarbij moet ik dan trossen aan lan kabels gaan aanleggen.

[Voor 7% gewijzigd door alanso op 01-03-2021 21:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat wel een voordeel van fiber is t.o.v. koper is dat je galvanisch gescheiden werkt en zo dus geen last van bijv. blikseminslag hebt op een van de locaties die de andere locaties ook meeneemt.

[Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 01-03-2021 21:53]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• alanso
DukeBox schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:53:
Wat wel een voordeel van fiber is t.o.v. koper is dat je galvanisch gescheiden werkt en zo dus geen last van bijv. blikseminslag hebt op een van de locaties die de andere locaties ook meeneemt.
Dat is een goede, want daar hebben we veel last van hier. :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

alanso schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:55:
Dat is een goede, want daar hebben we veel last van hier. :-)
Ik heb in Spanje wel eens een klus gehad voor WiFi op een bedrijventerrein van een paar hectare, daar werdt het op een soortgelijke manier aangesloten. Glas wordt daar ook voor andere dingen gebruikt zoals automatisch hek, slagboom, intercom. We hebben het ook in een ring laten aanleggen zodat bij een eventuele kabelbreuk of uitval van een sfp switch de boel operationeel bleef.

edit: dit stukje had ik gemist:
alanso schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:52:
We hadden cat6 maar ik zit op het moment in Thailand en we hebben last dat de fiber kabel verpulverd na enige tijd door klimaatomstandigheden.
Je hebt heel betaalbare optische (glass) fiber kabels die UV bestendig zijn met een dubbele geharde coating. Belden heeft die bijvoorbeeld en zelfs een garantie van 10 jaar.

[Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 01-03-2021 23:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 20:07
alanso schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:52:
we hebben last dat de fiber kabel verpulverd na enige tijd door klimaatomstandigheden. Stroom moet er sowieso komen voor de cameras dat is geen probleem.

Daarbij moet ik dan trossen aan lan kabels gaan aanleggen.
lan kabel is veeeel goedkoper dan electra kabel + fiber...
draka toughcat of supercat sir... werkt voor quasi elke weersomgeving , worden zelfs gebruikt op olieplatformen enzo..

ook andere merken zoals bv Nexans maken zwaar industriele kabels , welke wel alle weeromstandigheden aankunnen

edit : als je echt die opstelling wil, dan zou ik iets nemen wat ook vlan capable , dan kan je er nog bv apart internet mee oversturen..
Cisco IE 1000-4P2S-LM om de zoveel meter bijvoorbeeld ?

[Voor 13% gewijzigd door ijske op 01-03-2021 22:23]

• alanso
ijske schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:12:
[...]

lan kabel is veeeel goedkoper dan electra kabel + fiber...
draka toughcat of supercat sir... werkt voor quasi elke weersomgeving , worden zelfs gebruikt op olieplatformen enzo..

ook andere merken zoals bv Nexans maken zwaar industriele kabels , welke wel alle weeromstandigheden aankunnen
Dank je.

stroom zit er al dat is dus geen extra werk of kosten. Lan kabels gaan van paal tot paal dan moet je ook lankabel hebben met een messenger kabel hebben. Optische kabel heeft dat standaard. 1 kabel doorvoeren van paal tot paal is voor mij veel handiger dan vanaf een router naar alle ip cameras lankabels te trekken vanaf de router. Dan zou ik dat ook kunnen doen met 1 kabel maar dan moet ik bij elke camera een netwerkhub plaatsen. Dan is fiber toch praktischer en snellere verbinding.

• alanso
Cisco IE 1000-4P2S-LM dat kost een godsvermogen. De mediaconverters die ik wil gebruiken zijn een paar tientjes. https://www.alans.nl/foto/mediaconverter.jpg

• alanso
DukeBox schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Ik heb in Spanje wel eens een klus gehad voor WiFi op een bedrijventerrein van een paar hectare, daar werdt het op een soortgelijke manier aangesloten. Glas wordt daar ook voor andere dingen gebruikt zoals automatisch hek, slagboom, intercom. We hebben het ook in een ring laten aanleggen zodat bij een eventuele kabelbreuk de boel operationeel bleef.

edit: dit stukje had ik gemist:

[...]

Je hebt heel betaalbare optische (glass) fiber kabels die UV bestendig zijn met een dubbele geharde coating. Belden heeft die bijvoorbeeld en zelfs een garantie van 10 jaar.
Ja ik ben ook van plan een professionele wi-fi antenne te plaatse om eventueel wireless cameras te plaatsen waar de fiber niet kan komen. Maar mijn vraag is nog steeds, kan ik die mediaconverters in serie zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als ik naar dat plaatje van de mediaconverter kijk, heeft die twee poorten. Daarmee is elke fiber point to point tussen twee camera's en niet in serie. Vraag me af of je er ook nog een ringnetwerk van kan maken waar DukeBox het hierboven over heeft maar zover reikt mijn kennis niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

alanso schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:30:
Maar mijn vraag is nog steeds, kan ik die mediaconverters in serie zetten.
Ja, geen enkel probleem. Het zijn in wezen ethernet bridges wat (vrijwel) het zelfde werkt als een switch.
Je moet alleen even uitzoeken hoe goed die tegen een buitenklimaat kunnen.

Wij gebruikte kleine managed switches met een SFP poort zodat we ook VLAN's op edge poorten konden configureren. Ik geloof dat het merk iets als magbes was. Ze zaten in een kast met een verwarmingselement in het geval het zwaar zou vriezen.

Je kan ook nog naar de Ubiquiti Networks F-POE-G2 kijken, is ook niet duur en geschikt voor buiten. Wil je een dubbele SFP dan is er de EdgePoint of je moet zelf iets gaan doen met een outdoor case.

[Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 01-03-2021 23:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:01
Kan je echt niet opteren om een kabeltje te voorzien met vb 6 of 12 vezeltjes erin ? Veel verschil in dikte is dat niet hoor. Dan voorzie je bij elke IPCAM gewoon 1 media-convertor + electra en centraal voorzien je een LAN-switch met X aantal SFP slots.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-03 16:06
alanso schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:24:
[...]

Dank je.

stroom zit er al dat is dus geen extra werk of kosten. Lan kabels gaan van paal tot paal dan moet je ook lankabel hebben met een messenger kabel hebben. Optische kabel heeft dat standaard. 1 kabel doorvoeren van paal tot paal is voor mij veel handiger dan vanaf een router naar alle ip cameras lankabels te trekken vanaf de router. Dan zou ik dat ook kunnen doen met 1 kabel maar dan moet ik bij elke camera een netwerkhub plaatsen. Dan is fiber toch praktischer en snellere verbinding.
kabel doortrekken van paal naar paal is hopelijk toch uit 1 stuk? Anders krijg je met glasvezel wel de nodige demping. Je kan Als de afstand zoals je aangeeft 400 meter blijft multimode glasvezel leggen met daarbij sr sfp's . Je kan per camera het beste een aparte vezel leggen en een converter gebruiken van sfp naar utp en aan de nvr zijde een switch waar sfp modules in kunnen . Als je dan een probleem hebt met een vezel is niet alles uit.

• alanso
Lieve mensen, ik ben jullie echt enorm dankbaar voor jullie reakties want ik schiet flink tekort in kennis van fiber. Ik kan websites bouwen, computers bouwen, tv's repareren, electrakasten aanleggen maar fiber is compleet nieuw voor mij.

Ik heb nog zoveel vragen en hoop dat jullie me willen blijven helpen.

Nou las ik dat ik beter fiber kon nemen met meerdere cores. Dan elke camera een eigen core. Maar als ik dan aankom bij de  paal waar de eerste camera komt dan moet ik die core er dus uit zien te halen en met de rest van die kabel weer verder?

Is het doorlinken van een single core kabel via de media converters niet mogelijk of gewoon een slecht idee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:07
Fiber afwerken met connectoren / lassen kan lastig zijn als je dat nog nooit hebt gedaan, en ik heb de indruk dat het ook in de toekomst niet echt je business zal zijn. Zoek iemand die het fiber werk voor je doet, of laat fiber vallen als optie en ga voor lange afstands PoE. Veel simpeler om te installeren en te testen.

Dit soort materiaal bvb:
https://www.veracitygloba...rnet-and-poe-devices.aspx

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

alanso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:52:
Is het doorlinken van een single core kabel via de media converters niet mogelijk of gewoon een slecht idee?
Beiden hebben voor en nadelen.. het hangt van de situatie af. Meer fibers is meer bandbreedte maar aftakken is lastig(er). Door hoppen is een stuk makkelijker. Een andere optie is natuurlijk om meerdere losse fibers te trekken, die kan je op lengte laten maken (neem altijd een paar meter over lengte, dat rol je gewoon op), zo 'tak' je wel telkens af maar heb je niet het gedoe dat je een multi fiber kabel moet afsplitsen, qua kosten zal wel wat meer zijn.

Ik heb voor de doorhoppen gekozen maar dan vanaf 2 kanten zodat je een ring krijgt. Het is vrij eenvoudig aangelegd, op de 'hoofd' switch komen de 2 poorten dus samen en om te voorkomen dat je een 'loop' krijgt staat er (r)STP (per VLAN) aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-03 22:52

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Ik zou idd een 24-voudige fiber nemen en per paal 1 vezel uitlassen.

Wel singlemode. Anno 2021 is er (naar mijn mening) geen enkele reden om nog voor MM te kiezen voor dit soort doeleinden / afstanden. Singlemode is veel breder inzetbaar.

Doorhoppen kan, maar dat vergroot de kans op instabiliteit enorm. Zou zeker niet mijn voorkeur zijn.

Plaats per paal een kleine mediaconverter. Mijn voorkeur zou een managed ding zijn, dan kun je ook eea monitoren (powerlevels om te zien of je vezels goed zijn bv)

Die hele goedkope mediaconverters zou niet mijn voorkeur zijn.
Levensduur van die dingen is niet super als je het noname spul pakt. Daarnaast is temperatuur een ding: Die dingen in een kastje = warm, en ik betwijfel of ze een jaar al redden. (Denk aan voedingen enz)

Fiber is zeker de voorkeur. Geen kabellimieten en een klap goedkoper dan koper. Als je DAC kabel neemt kun je die zo in de grond gooien, of je neemt met staal versterkt als je het door de lucht wilt doen tussen palen in.

Kosten zitten in de SFP's en het aflassen. (arbeid). Maar dat is geen rocket science, je moet alleen iemand vinden die dat wil doen / de apparatuur heeft.

Zo'n Cisco IE 1000 is een mooi ding, bedoeld voor dit soort toepassingen. Maar idd, ook een prijskaartje eraan.
Maar wel bedoeld voor een uitgebreider temperatuurbereik.

Je kan ook 'consumentenspul' gebruiken, dat scheelt een hoop geld. Maar houd er wel rekening mee dat de potentiele kans op storingen groter is. Maar goed, dat kan een keuze zijn en als je zelf wat spares hebt...

Goede optie in dat geval zou de Mikrotik HEX POE zijn. Die, icm een 48V voeding, geeft je een SFP Slot en POE om naar je camera te gaan.
Kost je goed 110 euro ofzo incl 48V voeding (die moet je apart aanschaffen als je ook 802.11at/af POE wilt doen).

Ik zou zelf zo'n HEX wel in een (gesloten) behuizing durven te plaatsen, dat gaat wel goed in mijn ervaring.
Tip: Koop een kleine industriele voeding. Die zijn beter kwa koeling dan een normale netadapter
Een Meanwell HDR-30-48 is bv een prima ding en geschikt voor -30 tot +70 graden. Dat gaat, itt tot een normale netadapter, prima en kost ook weinig (15 euro ofzo)

Mijn voorkeur:
- DAC kabel in de grond leggen
- vezel per kast (Single mode)
- Industrieele switch per kast, maar $$$$
- Of een Mikrotik HEX POE + Meanwell HDR-30-48 als budgetoptie

Uiteraard heb je ook nog wat setjes SFP's nodig.
Centraal zet je 1 switch met een stapel SFP's die alle individuele vezels belicht. (Bv een Mikrotik CRS328-4C-20S-4S+RM )

[Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 02-03-2021 11:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom IP camera's zeker buiten zou het niet mijn eerste keus kijk ook naar digitale camera's met strategisch geplaatste NVR's vergeet niet ook het hele systeem te beveiligen tegen inbreuk van buiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• alanso
DJSmiley, wat een fantastisch informatie geef je me, dank je wel.

Even wat op een rijtje zetten.

In de grond is onmogelijk. Zijn betonnen platen en zou een godsvermogen kosten.
het moet dus echt via de palen waar ook de spanning en internet kabels doorgevoerd worden.

Als je het leuk vindt om het dorp te zien en de situatie te bekijken dan kan je naar de website gaan https://www.greenfieldvillas2.com/ Klik dan op 360 graden tour en je loopt zo door het dorp heen.

Ik wil graag nog wat meer informatie over dat opsplitsen van een multicore kabel. Is dat wat ze noemen splicen? Graag doe ik alles zelf want dan weet ik dat het goed gebeurd en dat het niet afgerafeld word.

Wat heb ik nodig om met een multicore kabel telkens 1 core af te splitsen. Ik ben ook nog niet helemaal op de hoogte van alle afkortingen.dus hoe meer details hoe beter ik het begrijp.

Een ander probleem is dat niet alles voorhanden is op fiber gebied. Ik ben echt aangewezen op aliexpress . Op zich heb ik best wel goede ervaringen mat apparatuur van hun. De apparatuur komt allemaal in een pvc behuizing te zittten en ik kan door ook nog een coolingfan inplaatsen eventueel.

Dank je
Alan

• alanso
Frogmen schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:52:
Waarom IP camera's zeker buiten zou het niet mijn eerste keus kijk ook naar digitale camera's met strategisch geplaatste NVR's vergeet niet ook het hele systeem te beveiligen tegen inbreuk van buiten.
Goede vraag.

Er zijn meerdere redenen. Door ip cameras te gebruiken creeer ik ook meteen een wi-fi netwerk door hier en daar een een wi-fi antenne te plaatsen. Daarbij zijn de prijzen van ip-cameras redelijk en krijg je mooi beeld.

De beveiliging daar ben ik bekend mee en is geen probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De camera's die ik bedoel zijn net zo digitaal/ gelijk in kwaliteit ze praten alleen geen IP en zijn daardoor goedkoper bij gelijke of betere kwaliteit. Deze centreer je op goedkope NVR's die je vervolgens via IP kan benaderen. Voordeel is dat je niet een grote centrale opslag hoeft te maken welke ook weer een single point of failure is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-03 12:12
Wellicht niet het antwoord waar je naar zoekt maar... schoenmaker blijf bij je leest? Ik zou dit gewoon uitbesteden aan een professionele security boer in de buurt met monitoring er bij. (wat heb je immers aan camera's als er niemand kijkt?)

Zelf fibers gaan lassen en wat nog moet je helemaal niet willen imho zeker niet als je er de expertise en apparatuur niet voor hebt en alles van Ali moet halen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

alanso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:56:

Een ander probleem is dat niet alles voorhanden is op fiber gebied. Ik ben echt aangewezen op aliexpress . Op zich heb ik best wel goede ervaringen mat apparatuur van hun. De apparatuur komt allemaal in een pvc behuizing te zittten en ik kan door ook nog een coolingfan inplaatsen eventueel.
Ook daar zal ongetwijfeld fiberspul te koop zijn. Desnoods laat je het versturen. Persoonlijk vind ik dat geen excuus om in te leveren op kwaliteit. En 'goede ervaringen van hun'.. wie is hun? Aliexpress is geen verkoper, maar een platform. Je kan dus prima een kabeltje bij een kabelboer kopen, maar voor hetzelfde geld koop je een switch bij een kledinghandelaar.

En een cooling fan? Heb je wel ervaring met outdoor spul? Die fan is met een paar maand stuk, al dan niet door vocht of ongedierte. En dan volgt de rest. Gebruik dus spul wat ervoor bedoeld is, of met een kleine aanpassing minstens een eind die richting in komt als je budget beperkt is.
alanso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Goede vraag.

Er zijn meerdere redenen. Door ip cameras te gebruiken creeer ik ook meteen een wi-fi netwerk door hier en daar een een wi-fi antenne te plaatsen. Daarbij zijn de prijzen van ip-cameras redelijk en krijg je mooi beeld.

De beveiliging daar ben ik bekend mee en is geen probleem.
Meteen wifi? En dan een plat L2 netwerk? Het recept voor ellende en instabiliteit.

Dan kom je zeker op het punt van Shamalamadindon in "ipcameras in een fiber netwerk, welke setup?"

Wat verwacht men? Een soort van in elkaar gehobbied projectje wat best werkt, soms, maar als het stuk is niet boeit? En waarbij security ook niet relevant is?

Ik denk dat je, ook daar, je niet moet branden aan projecten die leuk zijn, maar uiteindeljik floppen door gebrek aan kennis en jij degene bent die het geld geinvesteerd hebt in 'iets wat kut werkt'.

Je kan prima zelf dingen doen om kosten te besparen, maar doe dat wel ism een partij die de kennis in huis heeft om ook de support te regelen en een gedegen iets te bouwen.

Anyway: wat betreft je vragen: Je kan een kleine mof in de paal plaatsen. Daar komt de invoer in (24 voudig), de uitgang (door naar de volgende paal) en een aftakking naar de apparatuur. In die mof zit een lascassette waarin je de vezels doorlast tussen de in- en uitgaande, minus 1 voor de betreffende paal.
Zeker met je oog op de wens om meer ermee te doen moet je imho wel gaan voor iets wat vlans ondersteunt.
die HEX POE komt dan weer naar boven. Dan kun je gewoon een camera op poort 1 doen, vlan x, en een wifi zender op poort 2. Client isolation aan op de AP's, static arp entries maken voor de gateway, DHCP snooping aan op de accespoorten en je bent al een eindje onderweg.

Een 24 voudige singlemode kabel kost 75 cent per meter en kan tot 100m spans overbruggen. Je moet dus wel de afstand weten tussen de palen, en als je veel last van tornado's en andere shit hebt zou ik de kabel wat overdimensioneren.
https://www.ip-sa.com.pl/...-c-19500053_19500247.html
In de paal hang je dan zoiets: https://www.ip-sa.com.pl/fosc-p-3005.html bovenin om de handel door te lassen

[Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 02-03-2021 20:39]

• alanso
Shamalamadindon schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:01:
Wellicht niet het antwoord waar je naar zoekt maar... schoenmaker blijf bij je leest? Ik zou dit gewoon uitbesteden aan een professionele security boer in de buurt met monitoring er bij. (wat heb je immers aan camera's als er niemand kijkt?)

Zelf fibers gaan lassen en wat nog moet je helemaal niet willen imho zeker niet als je er de expertise en apparatuur niet voor hebt en alles van Ali moet halen.
Ach ik begrijp je standpunt maar ik heb ook mijn intresse om meer te leren. Zoals ik geleerd heb een 3d printer te bouwen en ontwerpen te maken, websites te bouwen, elektrotechniek te leren, computers te bouwen, etc.

Zo wil ik dit ook onder de knie hebben want dit is de toekomst. Ik weet zeker dat we over paar jaren geen lankabeltjes meer gebruiken meer fiberkabels. Techniek is mijn passie en ik wil alles leren. en leren doe je het best in de praktijk.

Ali heeft een slechte naam maar het is slechts een verzameling van duizenden bedrijven en uit mijn ervaring weet ik dat er gewoon ook heel veel goede bedrijven bij zijn met goede kwaliteit spullen.

Groeten Alan

• alanso
DJSmiley schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:31:
[...]

Ook daar zal ongetwijfeld fiberspul te koop zijn. Desnoods laat je het versturen. Persoonlijk vind ik dat geen excuus om in te leveren op kwaliteit. En 'goede ervaringen van hun'.. wie is hun? Aliexpress is geen verkoper, maar een platform. Je kan dus prima een kabeltje bij een kabelboer kopen, maar voor hetzelfde geld koop je een switch bij een kledinghandelaar.

En een cooling fan? Heb je wel ervaring met outdoor spul? Die fan is met een paar maand stuk, al dan niet door vocht of ongedierte. En dan volgt de rest. Gebruik dus spul wat ervoor bedoeld is, of met een kleine aanpassing minstens een eind die richting in komt als je budget beperkt is.

[...]

Ik volg je maar als je iets wilt leren moet je toch ergens beginnen. Geloof me maar dat uiteindelijk ik dat prima voor mekaar ga krijgen zeker met de hulp die ik van jullie ontvang. De waarschuwingen die ik van jullie ontvang neem ik serieus en dat geeft me alleen maar meer behoefte aan informatie. Ik ben een perfectionist en als ik iets doe dan doe ik het goed. Als ik een splicer nodig heb dan schaf ik die aan want in de toekomst zullen er best meer projecten volgen.

Geef me de voordeel van de twijfel want op zich is het geen rocketsience maar gaat het erom wat je nodig hebt, welke setup. De configuratie kan ik wel aan. Mijn grootste probleem is dat ik nog niet weet wat ik exact moet gebruiken en alle hulp die ik daarover van jullie kan krijgen wordt zeer gewaardeerd. Immers ooit heb ik ook voor het eerste een soldeerbout in mijn handen gehad en ben daar nu een meester in.

Als het af is zal ik mijn project delen hier en mogen jullie je ongezouten mening geven :-)

Dus als jullie vertrouwen in mij hebben zou ik het toch fijn vinden als jullie toch nog wat kennis willen delen.

Meteen wifi? En dan een plat L2 netwerk? Het recept voor ellende en instabiliteit.

Dan kom je zeker op het punt van Shamalamadindon in "ipcameras in een fiber netwerk, welke setup?"

Wat verwacht men? Een soort van in elkaar gehobbied projectje wat best werkt, soms, maar als het stuk is niet boeit? En waarbij security ook niet relevant is?

Ik denk dat je, ook daar, je niet moet branden aan projecten die leuk zijn, maar uiteindeljik floppen door gebrek aan kennis en jij degene bent die het geld geinvesteerd hebt in 'iets wat kut werkt'.

Je kan prima zelf dingen doen om kosten te besparen, maar doe dat wel ism een partij die de kennis in huis heeft om ook de support te regelen en een gedegen iets te bouwen.

• alanso
DJSmiley schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:31:

Anyway: wat betreft je vragen: Je kan een kleine mof in de paal plaatsen. Daar komt de invoer in (24 voudig), de uitgang (door naar de volgende paal) en een aftakking naar de apparatuur. In die mof zit een lascassette waarin je de vezels doorlast tussen de in- en uitgaande, minus 1 voor de betreffende paal.
Zeker met je oog op de wens om meer ermee te doen moet je imho wel gaan voor iets wat vlans ondersteunt.
die HEX POE komt dan weer naar boven. Dan kun je gewoon een camera op poort 1 doen, vlan x, en een wifi zender op poort 2. Client isolation aan op de AP's, static arp entries maken voor de gateway, DHCP snooping aan op de accespoorten en je bent al een eindje onderweg.

Een 24 voudige singlemode kabel kost 75 cent per meter en kan tot 100m spans overbruggen. Je moet dus wel de afstand weten tussen de palen, en als je veel last van tornado's en andere shit hebt zou ik de kabel wat overdimensioneren.
https://www.ip-sa.com.pl/...-c-19500053_19500247.html
In de paal hang je dan zoiets: https://www.ip-sa.com.pl/fosc-p-3005.html bovenin om de handel door te lassen
Je bent weer geweldig dank je. Ik ga dit bestuderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als je deze apparaten bedoelde: https://www.aliexpress.com/item/32974181577.html

Je netwerkdiagram zal wel werken maar heeft twee nadelen: ten eerste lijken ze me niet echt geschikt voor buitengebruik, en ten tweede zal elke storing in een van deze apparaten alle daarachter liggende camera's meenemen, waardoor een kleine stroomstoring of oververhitting of kabelbreuk veel camera's tegelijkertijd offline kan gooien.

Je kan multicore kabel op maat gemaakt en afgemonteerd bestellen, dus stel dat je een half dozijn 8-core outdoor fiberkabels laat maken met 8x LC connectoren, dan kan je het als volgt aansluiten:

camera
                          camera
                                       +----+                ^
                               ^       |    |                |
                               |       |    |                |
+------------------------------+       |    |  +-----        |    ---+
                                       |    |                |
+-----------------------------------+  |    |  +-------------+
                                       |    |
+-----------------------------------+  |    |  +---------------------+
                                       |    |
                                       |    |
                                       |    |
                                       |    |
                                       |    |
+-----------------------------------+  +----+  +---------------------+

Met links (net buiten beeld) een 8-poorts SFP switch met acht SFP-BiDi optics. Je legt een kabel aan van de switchlokatie naar de paal met de eerste camera, plugt 1 ader in een mediaconverter, en knoopt de andere 7 met koppelblokjes aan de kabel die naar paal 2 gaat. Daar doe je hetzelfde maar met de zes overblijvende aders. En zo verder, totdat je geen core-aders meer over hebt.

Ik heb deze media converter met ingebouwde PoE zelf gebruikt in een dergelijke situatie, alleen was dat binnenshuis dus ik zou nog steeds aanraden op zoek te gaan naar een industrieel apparaat.

• alanso
Indien ik halverwege het dorp deze kast installeer en van daaruit met 1 core cables naar de diverse palen met cameras ga. Vinden jullie dat een wijs besluit? Een splicer moet ik dan wel aanschaffen maar dat is dan niet anders.

https://alans.nl/foto/boxf.jpg

Op sommige palen komen meerdere cameras daar kan ik dan een mediaconverter gebruiken met meerdere gigabit lan uitgangen.

Als ik de plank volledig mis sla hoor ik het graag.

• alanso
LanTao schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:58:
Als je deze apparaten bedoelde: https://www.aliexpress.com/item/32974181577.html

Je netwerkdiagram zal wel werken maar heeft twee nadelen: ten eerste lijken ze me niet echt geschikt voor buitengebruik, en ten tweede zal elke storing in een van deze apparaten alle daarachter liggende camera's meenemen, waardoor een kleine stroomstoring of oververhitting of kabelbreuk veel camera's tegelijkertijd offline kan gooien.

Je kan multicore kabel op maat gemaakt en afgemonteerd bestellen, dus stel dat je een half dozijn 8-core outdoor fiberkabels laat maken met 8x LC connectoren, dan kan je het als volgt aansluiten:

camera
                          camera
                                       +----+                ^
                               ^       |    |                |
+------------------------------+       |    |  +-----        |    ---+
                                       |    |                |
+-----------------------------------+  |    |  +-------------+
                                       |    |
                                       |    |
                                       |    |
                                       |    |
                                       |    |
                                       |    |
+-----------------------------------+  +----+  +---------------------+

Met links (net buiten beeld) een 8-poorts SFP switch met acht SFP-BiDi optics. Je legt een kabel aan van de switchlokatie naar de paal met de eerste camera, plugt 1 ader in een mediaconverter, en knoopt de andere 7 met koppelblokjes aan de kabel die naar paal 2 gaat. Daar doe je hetzelfde maar met de zes overblijvende aders. En zo verder, totdat je geen core-aders meer over hebt.

Ik heb deze media converter met ingebouwde PoE zelf gebruikt in een dergelijke situatie, alleen was dat binnenshuis dus ik zou nog steeds aanraden op zoek te gaan naar een industrieel apparaat.
Top Lantao, met al jullie informatie kom ik echt grote stappen verder.

Als ik dat hier krijgen kan scheelt me dat een dure splicer, dus goede tip van je.

Op zich heb ik wel meer apparatuur buiten geplaatst en ze zijn best wel goed beschermd in de pvc boxen die ze hier hebben.

De temperatuur zou misschien wel een probleem kunnen zijn maar het is allemaal stalen behuizing dus hij kan goed warmte afvoeren. Het stroomverbruik van de mediaconverters is zo een 2.5watt daar wordt dus niet echt veel hitte gecreeerd.

De mediaconverter die jij bij amazone hebt gekocht kost bij ali met 2 lan uitgangen een stuk goedkoper.

• alanso
Ik zou dus deze kabel kunnen gebruiken en vanuit het midden per core kunnen verspreiden.
Maar dan schort mijn kennis weer met keuzes als:
LC-LC SM
SC-SC SM
FC-FC SM
ST-ST SM
SC-FC SM
LC-SC SM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jvanhambelgium
LC connector zijn meestal gebruikt. Alle andere zijn ook types connectors SC/FC/ST
De SFP modules die je in media-convertors steekt (in het lege gaatje) of LAN-switch zijn dikwijls gewoon LC dus daar doe je niets mis mee.

SM = Single-Mode vezel.

Maar voor deze beperkte afstand kan je ook MM (MultiMode) vezelf overwegen. Wat minder fragiel als SM en de optics zijn wat goedkoper.

[Voor 27% gewijzigd door jvanhambelgium op 02-03-2021 22:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Overigens kan je ook nog overwegen wifi als backup netwerk te gebruiken, ook om sabotage te beperken.

• alanso
Dank je jvanhambelgium (doet me denken aan een speelautomatenbedrijf in Nederland die heette ook jvanham)

Als ik het even simpel in een schemaaatje gooi. Zit ik dan zo goed?

• alanso
Jongens jullie maken me zo gelukkig, 1 dag op dit forum heeft me meer geleerd dan een week googlen.

De spc modules zijn meestal setjes met twee kleuren. Is dat sent en receive?

• alanso
Tja en dan zit ik te zoeken naar alles wat met fiber te maken heb en dan kom ik dit tegen?

Wat is de bedoeling met zo een kabel dan?

• DJSmiley

DJSmiley

alanso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:29:
Jongens jullie maken me zo gelukkig, 1 dag op dit forum heeft me meer geleerd dan een week googlen.

De spc modules zijn meestal setjes met twee kleuren. Is dat sent en receive?

[Afbeelding]
Yep, dat is een setje, bedoeld voor over 1 vezel (BIDI)
De toevoeging DDM betekend dat je ze kunt uitlezen mits je ze in een managed switch plaatst. Je kan dan de signaalnivo's zien en monitoren.
Let wel, die van jouw plaatje zijn met SC connectoren. LC is makkelijker/gangbaarder zoals al genoemd.
Daarnaast is blauw/paars ook een paar. Geel = 1550nm, paars is 1490nm, maar beide werken. Al zie je tegenwoordig vaker 1490nm gebruikt worden.

Setje: https://www.fs.com/de-en/products/11802.html + https://www.fs.com/de-en/products/11795.html
alanso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:36:
Tja en dan zit ik te zoeken naar alles wat met fiber te maken heb en dan kom ik dit tegen?

Wat is de bedoeling met zo een kabel dan?

[Afbeelding]
Dat is een PLC splitter, 1 vezel in, 16/32/64/128 uit. Bedoeld voor het splitsen van een CATV signaal of een GPON signaal. (Passief)
GPON is veel voordeliger als je wat meer aansluitingen doet (een dorp, camping, park, terrein of watdanook), maar een GPON OLT (de 'centrale') kost 1000+ voor een merkloze.
Niet relevant voor jouw doel.

[Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 02-03-2021 23:15]

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
jvanhambelgium schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:04:
Maar voor deze beperkte afstand kan je ook MM (MultiMode) vezelf overwegen. Wat minder fragiel als SM en de optics zijn wat goedkoper.
Neeeee! Neem singlemode zodat je bidirectional optics kan gebruiken. Scheelt je de helft van de vezels. En de fiber is per strekkende meter stukken goedkoper dan multimode. Met een simpele fiberswiper kan je alle fragiliteit overkomen.
alanso schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:38:
De mediaconverter die jij bij amazone hebt gekocht kost bij ali met 2 lan uitgangen een stuk goedkoper.
De jouwe doet geen PoE out dus kan je niet gebruiken om een camera van stroom te voorzien (als je een PoE powered camera hebt; anders maakt het natuurlijk niet uit).
Op zich heb ik wel meer apparatuur buiten geplaatst en ze zijn best wel goed beschermd in de pvc boxen die ze hier hebben.
Ik zou banger zijn voor condensatie en regen dan voor temperatuur. Dit doosje heeft industriële voeding en een DIN rail montagemogelijkheid.

En dan een kleine switch bij de storage met el-cheapo BiDi optics. Maar deze had je zelf ook al gevonden, aan je plaatjes te zien. Deze zijn bidirectioneel: de ene heeft transmit op 1310nm, de andere op 1550nm (de receivers zijn wideband), en er zit een kleine splitter/muxer in elke optic gebouwd. 3km, 5km, 10km maakt allemaal niet uit, je hebt geen dempers nodig op zulke korte afstanden.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen directe ervaring met enige van de hierboven gelinkte apparatuur.

[Voor 3% gewijzigd door LanTao op 03-03-2021 02:41]

Anoniem: 11851

alanso schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:41:

Ik moet een ip camera netwerk aanleggen in een klein dorp in het buitenland.

Het dorp heeft 1 lange straat met wat korte zijstraatje en de afstand van begin tot het einde is 400 meter.
Er moeten 16 ipcameras komen verdeeld over het gebied. Hiervoor wil ik fiber gebruiken.
[...]
Echt niet lullig bedoeld, maar dit klinkt gewoon echt als werk voor iemand anders. Dit ziet er echt uit als een klus waarvan jij gewoon geen idee van heb hoe je het moet doen, en forums raadplegen gaan dat niet helpen.

This is out of your league.

• alanso
LanTao schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 02:38:
[...]

De jouwe doet geen PoE out dus kan je niet gebruiken om een camera van stroom te voorzien (als je een PoE powered camera hebt; anders maakt het natuurlijk niet uit).
Kijk nog eens goed

• alanso
Anoniem: 11851 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 03:06:
[...]

Echt niet lullig bedoeld, maar dit klinkt gewoon echt als werk voor iemand anders. Dit ziet er echt uit als een klus waarvan jij gewoon geen idee van heb hoe je het moet doen, en forums raadplegen gaan dat niet helpen.

This is out of your league.
Mag ik het met je oneens zijn?

Ik ben ook geen automonteur maar ik heb hele motorblokken overgezet, zelf koppelingsplaten vervangen.

Zoals ik eerder schreef, om iets te leren moet je ergens beginnen en met dit forum krijg van geweldige mensen enorm veel bruikbare informatie.

En ik zal het je bewijzen als het project af is, dan zal ik het als eerbetoon voor alle mensen die me hier helpen foto en video plaatsen.

• alanso
DJSmiley schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:14:

Dat is een PLC splitter, 1 vezel in, 16/32/64/128 uit. Bedoeld voor het splitsen van een CATV signaal of een GPON signaal. (Passief)
GPON is veel voordeliger als je wat meer aansluitingen doet (een dorp, camping, park, terrein of watdanook), maar een GPON OLT (de 'centrale') kost 1000+ voor een merkloze.
Niet relevant voor jouw doel.
Kijk weer wat geleerd. Bedankt :-)

• DJSmiley

DJSmiley

Moet je nog wel een bijpassende adaptor kopen, de standaard levert geen POE. En dan kom je op het eerder benoemde puntje: Temperaturen. Een stekkeradapter is dan geen optie, dat gaat niet lang goed.

Blijft wel het punt dat het een dom ding is, zonder security features of vlan support. Dat is gewoon geen optie naar mijn mening als je het enigszins (remote) beheersbaar wilt houden of dingen als wifi wilt doen.

• alanso
Let wel, die van jouw plaatje zijn met SC connectoren. LC is makkelijker/gangbaarder zoals al genoemd.
Daarnaast is blauw/paars ook een paar. Geel = 1550nm, paars is 1490nm, maar beide werken. Al zie je tegenwoordig vaker 1490nm gebruikt worden.
Dank je,daar ging ik goed de fout in.

Deze wel geschikt?

• alanso
[/quote] Blijft wel het punt dat het een dom ding is, zonder security features of vlan support. Dat is gewoon geen optie naar mijn mening als je het enigszins (remote) beheersbaar wilt houden of dingen als wifi wilt doen.
[quote]

Zou je zo vriendelijk zijn dit eens toe te lichten?

Ik wil echt graag leren en ik begrijp de risico's die je benoemd niet.

Mijn simpele gedachte is dat ik via fiber het lan netwerk verspeidt over een dorp van zo een 400 meter lang.

De cameras zitten aan een NVR die met wachtwoord beveiligd is.

De bron van het netwerk is de lan uitgang van van een fibermodem.

Waar zou dan een beveiligingslek ontstaan?

• jvanhambelgium
> Waar zou dan een beveiligingslek ontstaan?

Gewoon Wifi AP's mee erop hangen en alles in hetzelfde IP-netwerk (want geen VLAN's) is onverstandig. Iemand hoeft maar even wat IP's proberen te spoofen/gebruiken en je volledig camera-netwerk is buiten dienst!
Amateurisme troef.
Wat wel kan is verschillende extra vezelfs mee voorzien, dus op elke paal vb 2 vezel-paartjes afmonteren en de rest doorzetten naar de volgende paal. Dan kan je IPCAM + WIFI netjes apart gescheiden houden. Je heb dan ook voor de Wifi spanning nodig een media-convertor. Centraal heb je dan een LAN-switch staan met waarbij je X aantal poorten in 1 VLAN zet (voor IPCAMS + Recorder) en 1 VLAN voor de AP's voor "Guest Internet" bijvoorbeeld in z'n allersimpelste vorm.

• alanso
jvanhambelgium schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:23:
> Waar zou dan een beveiligingslek ontstaan?

Wat wel kan is verschillende extra vezelfs mee voorzien, dus op elke paal vb 2 vezel-paartjes afmonteren en de rest doorzetten naar de volgende paal. Dan kan je IPCAM + WIFI netjes apart gescheiden houden. Je heb dan ook voor de Wifi spanning nodig een media-convertor. Centraal heb je dan een LAN-switch staan met waarbij je X aantal poorten in 1 VLAN zet (voor IPCAMS + Recorder) en 1 VLAN voor de AP's voor "Guest Internet" bijvoorbeeld in z'n allersimpelste vorm.
Dat is ook precies wat ik in gedachte had. Ik ga met een single mode kabel met 12 cores naar midden van het dorp. En van daaruit splits ik de cores op naar de verschillende palen met cameras.

Het is een kleine gemeenschap met veel ouderen en er is voor anderen buiten mij en het committee totaal geen toegang tot het interne netwerk. Wifi is alleen voor een paar camera's die niet bekabeld kunnen worden omdat ze aan de andere kant van de straat zitten waar geen palen zijn. Er gaat dus niemand internetten via de wifi. Daarmee is de kans al stuk kleiner dat iemand de boel kan frustreren.

• jvanhambelgium
>Wifi is alleen voor een paar camera's die niet bekabeld kunnen worden omdat ze aan de andere kant van de >straat zitten waar geen palen zijn. Er gaat dus niemand internetten via de wifi. Daarmee is de kans al stuk >kleiner dat iemand de boel kan frustreren.

Waarom kan de camera dan niet aan de juiste kant van de straat hangen ? Of staan er ergens allemaal bomen voor etc dat je iets niet gaat kunnen zien ?
In dat geval qua Wifi idd geen probleem, zet dan een SSID met erg complexe key om het risico tot minimum te beperken.

• alanso
jvanhambelgium schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:56:
Waarom kan de camera dan niet aan de juiste kant van de straat hangen ? Of staan er ergens allemaal bomen voor etc dat je iets niet gaat kunnen zien ?
In dat geval qua Wifi idd geen probleem, zet dan een SSID met erg complexe key om het risico tot minimum te beperken.
Het is een straat met aan de rechterkant palen waar merendeel van de cameras komen te hangen. er is echter ook een publiek zwembad, gym en toiletten waar ik niet met lan of fiber heen kan. Dat wil ik met wifi cameras doen. Ik zat eigenlijk te denken om de SSID gewoon onzichtbaar te houden.

• jvanhambelgium
SSID mag zeker zichtbaar blijven, daar moet je de moeite niet voor doen die "hidden" te zetten. Gewoon een complexe WPA2 sleutel voorzien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee