Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 08:25
Mijn vraag
Hi allemaal! Zoals 9/10 van de aankoopadvies topics ben ook ik op zoek naar een nieuwe camera. Op het moment maak ik gebruik van mijn smartphone (ja ik weet het). Nu vind ik het tijd worden voor een echte camera. In het verleden heb ik al eens gebruik gemaakt van een D3500, maar kreeg ik nooit de shots die ik graag wou (Mis ervaring noch techniek).

Nu zou ik het toch graag weer willen proberen, maar dan meer richting het fotograferen van auto's. Omdat ik in het verleden voor de fun een D3500 had gekocht, had ik ook niet veel tijd besteed aan het "leren" fotograferen.

Dit keer ga ik het toch anders doen. Het worden voornamelijk foto's van stilstaande/geparkeerde auto's. Geen rolling shots etc.

Zelf keek ik naar de volgende (tweedehands) camera's:

- Canon 1300D
- Nikon D3500/5300

Ook heb ik gekeken naar een systeemcamera zoals:
- Sony A6000

Ik heb gelezen dat Canon meer van het fotograferen is en minder voor video's schieten. Bij de Nikon/Sony is dit volgens mij het tegenovergestelde? Correct me if i'm wrong :)

Ik wil voornamelijk gebruik maken van Prime lenzen (50mm f1.8/35mm 1.4), maar lenzen zoals 24-105mm en zoom lenzen zal ik ook gaan gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse camera tests bekeken, youtube video's, reviews, DXOmark... etc etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat spreekt je aan aan de genoemde camera's en welke overwegingen heb je gemaakt om hierbij uit te komen.
Dat van foto/video is volgens mij onzin. Van in ieder geval sony en canon weet ik dat ze wel specifieke bodies uitbrengen die meer op video gericht zijn (minder MP), maar in de basis zijn de bodies die je ziet bij systeem en spiegelreflex fotocamera's.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou me overigens niet teveel richten op hele technische analyses van de bodies.
Ik ben niet bekend met autofotografie, maar je moet denk ik kijken wat voor gear daarbij hoort. Zoek dus op youtube naar iemand die daarover vlogt en die vertelt over hoe hij/zij tot haar camera- en lenskeuzes is gekomen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
DirtyBird schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:16:
Wat spreekt je aan aan de genoemde camera's en welke overwegingen heb je gemaakt om hierbij uit te komen.
Dat van foto/video is volgens mij onzin. Van in ieder geval sony en canon weet ik dat ze wel specifieke bodies uitbrengen die meer op video gericht zijn (minder MP), maar in de basis zijn de bodies die je ziet bij systeem en spiegelreflex fotocamera's.
Mijn keuzes zijn gebaseerd op reviews van bekende websites. Van wat ik heb gelezen lijkt de D3500/1300D de beste budget keuzes te zijn.

De A6000 heb ik er bij gedaan omdat het kleinere formaat wellicht fijner vast te houden is (en dat dit ook een goede camera is van wat ik heb gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Het is altijd lastig om te bedenken wat de juiste start camera is, en waar je heen wil. De camera's die je hebt uitgezocht als mogelijkheden zijn van een ouder model en de vraag is of over een jaar dan nog tevreden bent met een model van 6 a 8 jaar oud. De A6000 (waar ik zelf bekender mee ben) is een prima camera, maar je ziet dat de technische vooruitgang deze camera echt wel gepasseerd heeft.
Het fijne van systeemcameras is in ieder geval dat je wat makkelijker 'what you see is what you get' hebt op het scherm.

Heb je een bepaald budget in gedachten?

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
zzzzz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:18:
Het is altijd lastig om te bedenken wat de juiste start camera is, en waar je heen wil. De camera's die je hebt uitgezocht als mogelijkheden zijn van een ouder model en de vraag is of over een jaar dan nog tevreden bent met een model van 6 a 8 jaar oud. De A6000 (waar ik zelf bekender mee ben) is een prima camera, maar je ziet dat de technische vooruitgang deze camera echt wel gepasseerd heeft.
Het fijne van systeemcameras is in ieder geval dat je wat makkelijker 'what you see is what you get' hebt op het scherm.

Heb je een bepaald budget in gedachten?
Het wordt vooral een tweedehands model voor rond de 300-400 euro voor alleen de body met kit lens. Prime lenzen etc koop ik later zelf bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Dat moet mogelijk zijn! Binnen het Sony-ecosysteem heb je in ieder geval een mooi upgrade-pad met moderne lenzen. Voor de prijs die jij in gedachte heb je daar best wel mogelijkheden voor.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Pagina: 1