Toon posts:

lucht/lucht warmtepomp zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:46
Dag allen,

Wij wonen in een 'klein' rijtjeshuis (93m2) met een onverwarmde zolder. Fris in de winter en heet in de zomer. Het is nu nog 1 ruimte maar we willen er mbv een wandje een kantoor (K) en wasruimte (W) maken. Zie hieronder voor plattegrondjes van zolder en 1e verdieping.

Het dak is plat en bevat al een ongebruikte kachelpijp (getekende rondje) die er eventueel uit kan. Het leek mij logisch om bij verwijderen van de kachelpijp het gat te gebruiken als doorvoer. De wandunit kan dan op plek 1 of 2.

Dan nu de vragen. Kan ik met 1 split unit de hele zolder warm/koel krijgen (deur open)? We hebben stadsverwarming, die kan ik eventueel doortrekken vanuit slaapkamer 1 beneden.

We hebben een open trapgat tot aan de woonkamer. Zijn met deze unit eventueel slaapkamer 1 en de woonkamer ook een beetje af te koelen? Doel is dan vooral om slaapkamer 1 een paar graden af te koelen, woonkamer is niet perse nodig en daar hangt ook een gordijn voor op de overloop. Positie 1 (zie plattegrond) lijkt mij dan de handigste plek.

Als alternatief dacht ik nog aan een multizone kanaal unit op zolder. Als de kachelpijp weg is zou er rechtstreeks van zolder een pijp naar de woonkamer, slaapkamer1 en natuurlijk het kantoortje kunnen. Is dat een idee? Ik weet niet of kanaal units wel over meerdere verdiepingen werken :+

Alvast bedankt voor het meedenken

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
Stadsverwarming heeft vaak hoge vaste kosten maar lage variabele kosten toch? Maar ook de variabele kosten zullen denk ik hoger zijn dan van een L/L. En daarnaast koelt stadsverwarming niet dus een airco heb je sowieso nodig.

Een enkele unit zal de kamer waar die hangt flink koelen en de rest zal ook wat in temperatuur dalen als je airco genoeg uren aan staat.

Een heel buizenstelsel kan een oplossing zijn om van de stadsverwarming af te gaan, misschien moeten die buizen dan wel wat groter, dat weet ik niet. Kun je überhaupt van de stadsverwarming?
Of kijk eens naar L/W units, daar heb ik er eentje van gekocht en zelf geïnstalleerd toen de CV ketel kapot ging en heb nu geen gas meer.

Voor wat betreft de airco unit op het dak, die zou hinderlijke trillingen kunnen doorgeven. Dat beperkt mogelijk het aantal uren dat je hem aan kunt zetten en toch vrienden kunt blijven met je buren.
Ook qua plaatsing misschien rekening houden met eventueel toekomstige zonnepanelen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• renevd88
Vaste kosten zijn inderdaad het grootste deel. Vorige warme winter totaal 655 euro waarvan +/-420 vaste kosten (incl warmtewisselaar boiler vat huur). Een lucht/water waterpomp is misschien meer iets voor als we naar iets groters doorstromen, dat stellen we in deze markt echter een paar jaar uit

Dat van die trillingen zou wel vervelend zijn, is het plaatsen op een plat dak niet gebruikelijk?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 07:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vergeet de stadsverwarming (veels) te duur met verwarmen en je kan niet koelen, met een single split krijg je de zolder makkelijk koud.

Investeer in een tweede single split voor de woonkamer en je houdt dan waarschijnlijk ook de eerste verdieping warm/koel en je hebt de stadswarmte in zijn geheel niet meer nodig voor verwarming.

Ik gebruik de stadswarmte alleen nog maar SWW, verwarmen gaat volledig met de lucht/lucht, beviel ons (ook bij de strenge vorst) uitstekend.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• renevd88
Wij gebruiken maar iets van 6-8gigajoule stadswarmte, ik denk dat overstappen naar volledig verwarmen met airco terwijl de stadsverwarming aanwezig blijft voor tapwater niet veel besparing kan opleveren door de hoge vaste kosten.

Een paar graden koeler in de woonkamer zou leuk zijn maar heeft niet de prioriteit. Zolder komt eerst, dan slaapkamer, dan woonkamer.

Ik ben toch wat huiverig nu voor trillingen op het platte dak (ik denk hout?) al lijkt het mij nogal omslachtig om de buitenunit in de tuin te plaatsen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
renevd88 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:54:
Wij gebruiken maar iets van 6-8gigajoule stadswarmte, ik denk dat overstappen naar volledig verwarmen met airco terwijl de stadsverwarming aanwezig blijft voor tapwater niet veel besparing kan opleveren door de hoge vaste kosten.

Een paar graden koeler in de woonkamer zou leuk zijn maar heeft niet de prioriteit. Zolder komt eerst, dan slaapkamer, dan woonkamer.

Ik ben toch wat huiverig nu voor trillingen op het platte dak (ik denk hout?) al lijkt het mij nogal omslachtig om de buitenunit in de tuin te plaatsen.
8 gigajoule = 2222 kWh thermisch, inderdaad erg weinig. In een straalkacheltje en e-boiler kost dat bij 0.22 euro/kWh 490 euro / jaar. (maar milieuonvriendelijker dan stadsverwarming)
In airco en e-boiler zo'n 160 euro per jaar schat ik. (Mogelijk milieuvriendelijker dan stadsverwarming)

Qua geluid, zoek eens ervaringen daarmee in het grote L/L topic. Op plat dak van een rijtjeshuis is het denk ik wel een risico al gaat het natuurlijk niet altijd fout.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee