Toon posts:

Uitlezen Landis + Gyr SMR5.0 (ZCF110)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• JornRS
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-03 08:57
Hey hallo!
Ik ben al enige tijd (lees 3 weken) aan het proberen om mijn slimme meter uit te lezen. Het uiteindelijke doel ervan is om dit te doen met een ESP8266 en mijn Domoticz de gegevens hier uit te laten halen.
Nu het probleempje, de uitlezing van de meter krijg ik maar niet werkend...
De leverancier al even gebeld om te checken of de uitlezing van de P1 poort wel is toegestaan aan hun kant, dit is wel het geval.

Ik zal eerst maar even beginnen met wat ik weet en al heb geprobeerd;
Volgens deze website is de meter gebaseerd op DSMR 4.0, met seriele waardes: 115200 8N1
Volgens dezelfde website suggereert iemand een 1k Ohm weerstand tussen TxD & Vcc te plaatsen omdat de uitgang een open collector uitgang zou zijn.
Ik maak gebruik van een RJ12 (6P6C) connector op een stugge kern CAT5 kabel naar een tijdelijke breadboard. Ik heb de aders dan ook maar gekrimpt op de reguliere T-568B wijze met de bruine aders achterwege gelaten.
Als ik deze weerstand dan tussen pin 2 & 5 plaats en een serieel naar USB converter aan de TxD pin hang komt het volgende mijn kant op.

Met een Putty verbinding is het niet veel beter.

Ook het volgende schema in verdere combinatie met een inverter (BC547 schakeling) kom ik nog wel eens tegen. Echter werkt dit ook niet.

Ik heb bovenstaande opties ook al geprobeerd met een arduino & de uiteindelijke ESP8266, beide zonder enig positief resultaat. Ik ga er vanuit dat ik niet de enige ben welke deze meter geplaatst heeft gekregen, en dat er vast wel iemand is die deze slimme meter uitleest zonder prefab kabel. Ik ontvang heel graag tips over hoe ik dit simpele (Lijkt mij ?!) projectje toch nog kan laten slagen.

Bronnen:
Slimme meter uitlezen via P1-poort
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/
https://www.pe1rqm.nl/sli...-p1-met-domotica-systeem/
https://developers.nl/blo...ter-p1-poort-over-netwerk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:14
In het P1 topic ergens (search) staat een schema van mij. Heel simpel, dat was toen voor een andere meter maar heb tegenwoordig dezelfde meter als jij en dat werkt ook.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• JornRS
chaoscontrol schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:48:
In het P1 topic ergens (search) staat een schema van mij. Heel simpel, dat was toen voor een andere meter maar heb tegenwoordig dezelfde meter als jij en dat werkt ook.
Ik heb je post gevonden, was wel even zoeken 8)7
Zag dat je het ook met een ESP deed, hoe heb je de werking getest?
Ook met een seriele converter?

Zal morgen even proberen, in ieder geval bedankt

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:14
Volgens mij ook gewoon met een serial naar usb converter en Putty. (Het is alweer even geleden zoals je zag. :+)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het schema met de inverter met transistor moet je gaan gebruiken, dat hebben alle meters nodig, tenzij je een FTDI usb-to-serial hebt waarbij je de RX kunt inverten. Ook de pull-up weerstand wordt eigenlijk altijd wel gebruikt.

Het zou kunnen dat je ook een baudrate van 9600 7E1 moet gebruiken, ondanks dat de specs zeggen dat het 115200 8N1 is, blijkt dat in de praktijk nog wel eens niet zo te zijn.

Op een ESP8266 kun je ESPEasy gebruiken en daarbij de P1 Gateway device gebruiken. Je kunt dan met telnet naar de ESP verbinden en de telegrammen uitlezen.

Als je geen DSMR5 meter hebt, levert de P1 poort te weinig stroom om een Arduino of ESP te voeden, gebruik dan dus een usb-voeding. De GND moet je wel even aan elkaar knopen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• JornRS
Helaas zojuist het schema geprobeerd maar krijg alsnog geen output. Ook de seriële aanpassing naar 9600 7E1 levert niks op. Heb even foto van mijn breadboard gemaakt voor controle , zoals ik eerder al zei heb de standaard T-568B aangehouden.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee