Vraag

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-03 21:12
Mijn vraag:
Ik heb vloerverwarming met zwarte slangen. Daar zit een verdeler op die niet goed werkt. Heb ondertussen geleerd dat deze verdeler vooral heet water verwacht. Met onze nieuwe cv ketels en opentherm thermostaten in onze geisoleerde huizen komt echter het water( ook toen het vroor) niet boven de 50 graden.

Er zit een energie zuinige klasse B pomp ( ook nog met een extra thermoswitch) op waar ik de pompsnelheid van kan regelen. Aan en afvoer vindt plaats met een 15 mm leiding. De vloerverwarming vervangen is voor nu geen optie.

Ik wil graag de verdeler vervangen door een waar de flow van te regelen valt, en het liefst de pomp hergebruiken en deze verdeler in de toekomst ook kunnen inzetten bij een LTV systeem door een WP.

Welke verdeler heb ik nodig en waar kan ik die kopen? Het gaat om 3 circuits. Lengte onbekend.

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:47
Zit er geen thermostaatkraan op deze verdeler? Wat werkt er nu niet goed aan dan? Water van 50 graden is meer dan heet genoeg voor de vloerverwarming, daar wil je niet meer dan 40 graden in hebben.

De verdeler die je bij een WP zou willen is er 1 zonder pomp, maar daar heb je voor nu nog niets aan, dus dat zou ik als een aparte investering zien.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:02
zwarte slangen, tyleenslang dus? die zijn niet diffusiedicht. Je hebt dan als het goed is een verdeler met een warmtewisselaar en expansievat omdat je vv een gescheiden circuit is.
Aangezien de warmte door een warmtewisselaar moet, heb je een iets hogere temperatuur nodig dan bij een reguliere verdeler. Afhankelijk van de grootte van de wisselaar hoeft dat geen probleem te zijn, lijkt me dat 50C prima moet lukken. Je wilt maar 35-40C max de vloer in namelijk.
Voor een WP helaas niet ideaal, maar wellicht beter dan radiatoren.

Waarom denk je dat de verdeler niet goed werkt? Is de afgifte niet naar wens?
Kun je de flow zien als de boel loopt?

Heb je een plaatje van je verdeler?

Tyleenslang kan ook sneller verstoppen, dus door (laten) spoelen is misschien ook verstandig als dat een tijd niet gedaan is.

• frk123
Knielen schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:49:
Zit er geen thermostaatkraan op deze verdeler? Wat werkt er nu niet goed aan dan? Water van 50 graden is meer dan heet genoeg voor de vloerverwarming, daar wil je niet meer dan 40 graden in hebben.

De verdeler die je bij een WP zou willen is er 1 zonder pomp, maar daar heb je voor nu nog niets aan, dus dat zou ik als een aparte investering zien.
Ja er zit een Thermostaat op de vloerverdeler. Ik kan de verdeler warm krijgen en ook de vloer als ik de kranen die op de slangen zitten knijp. Dat is alleen zeer gevoelig, een stukje te ver open en de boel blijft gewoon koud.

• frk123
P5ycho schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:03:
zwarte slangen, tyleenslang dus? die zijn niet diffusiedicht. Je hebt dan als het goed is een verdeler met een warmtewisselaar en expansievat omdat je vv een gescheiden circuit is.
Aangezien de warmte door een warmtewisselaar moet, heb je een iets hogere temperatuur nodig dan bij een reguliere verdeler. Afhankelijk van de grootte van de wisselaar hoeft dat geen probleem te zijn, lijkt me dat 50C prima moet lukken. Je wilt maar 35-40C max de vloer in namelijk.
Voor een WP helaas niet ideaal, maar wellicht beter dan radiatoren.

Waarom denk je dat de verdeler niet goed werkt? Is de afgifte niet naar wens?
Kun je de flow zien als de boel loopt?

Heb je een plaatje van je verdeler?

Tyleenslang kan ook sneller verstoppen, dus door (laten) spoelen is misschien ook verstandig als dat een tijd niet gedaan is.
Helaas geen wisselaar, zit zo al jaren zonder verdere problemen.De verdeler wordt gewoon niet warm als de kranen die op de slangen zitten openstaan.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:02
Mijn advies zou iig zijn:
- informeren of je nieuwe ketel wel met tyleenslang gebruikt mag worden, het vreet je CV op namelijk
- gescheiden systeem maken: RVS of kunststof verdeler met warmtewisselaar toevoegen. pomp kan vast hergebruikt worden.
- tyleenslang spoelen met spoelmachine

Zo kun je nog heel lang van zowel CV als vloerverwarming genieten.

[Voor 255% gewijzigd door P5ycho op 04-03-2021 11:38]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee