Toon posts:

Zoeken oplossing voor dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• v1ncent19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:12
Hallo Tweakers,

Ik zit met de volgende vraag:

Ik heb een lekkage op het dak bij de schoorsteen. Ik heb al verschillende personen hier na laten kijken onder andere een bouwbedrijf, dakdekkers en iemand die gevels restaureert maar niemand kan echt het de oorzaak achterhalen.

De hele schoorsteen is al eens opnieuw gevoegd. Lood is opnieuw ingelegd en er is wat voor zoon zwart spul gespoten (geen idee wat het is lijkt op zwarte pur) bij de schoorsteen om het water tegen te houden.

Graag wil ik deze lekkage oplossen voordat ik mijn zolder ga uitbouwen en een dakkapel ga plaatsen. Het enige wat ik mij nog kan bedenken is dat beide daken van de buren hoger liggen dan mijn dak waardoor je een of andere rare constructie krijgt met lood zie onderstaande afbeelding:

Het gaat om de linker schoorsteen.

Zijn er personen die hetzelfde hebben ervaren of weten wat ik eventueel nog zou kunnen doen? Ik sta bijna op het punt om het dak opnieuw te laten isoleren zodat mijne even hoog is als die van de buren. Maar ben bang dat dit ook niet de oplossing is.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:18
Heb je ook een foto van de binnenkant waar het lekt? Lekkage kan heel lastig achterhalen zij.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:54
wat voor kapjes heb je op je schoorsteen zitten het ook teveel inregenen.
zwart spul zal wel https://www.praxis.nl/bou...gEHoZ_mr5OFgaAq-SEALw_wcB
aquablok zijn.

wat je ook nog kan doen is alles grijs primeren met textielweefsel.
maar dan moet je wel weten waar de lekkage zit.

[Voor 77% gewijzigd door miciel op 01-03-2021 21:13]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:14
3 punten die ik kan bedenken :
- Bovenkant schoorsteen (platte vlak) is dit opnieuw afgewerkt en waterdicht?
- aansluiting tussen pijp en platte vlak?
- pijp nog heel?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• v1ncent19

[Voor 7% gewijzigd door v1ncent19 op 01-03-2021 22:00]

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:38
Bij het achterhalen van lekkage bij auto’s maakte ik gebruik van een rookmachine. Wel een hele grote ruimte, maar misschien werkt het.

• v1ncent19
Ik vermoed niet dat via de pijp komt anders zou ik dat wellicht ook in de woonkamer/slaapkamer moeten kunne zien aangezien de luchtkanalen van de gaskachel hierop waren aangesloten.

Heb zelf nog niet op de bovenkant gekeken ga ik alsnog doen thanks!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:14
Is enkel jouw helft van de schoorsteen aangepakt? (ik zie kleurverschil)
Een scheurtje aan de kant van de buurman kan lekkage aan jouw kant opleveren.

Ooit een kapotte deksteen van een oude gevel gehad, lekkage uitte zich 2 meter vanuit gevel in het plafond.
Dus gehele schoorsteen moet goed zijn, niet enkel jouw helft.

[Voor 36% gewijzigd door Cyriel85 op 01-03-2021 22:13]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-03 19:16
De enige echt goeie manier is de schoorsteen compleet nieuw opmetselen met nieuw lood rondom en dat lood laten doorlopen aan de binnenzijde zodat bij waterdoorslag van je stenen je hierdoor ook geen lekkerij krijgt.

Eventueel de stoel vernieuwen mocht het hout aangetast zijn.

De andere manier blijven pleisters op pleisters. Dat lost uiteindelijk niks op.

Kijk ook eens naar prefab kunststof schoorstenen met steenstrip.

• miciel
@jelle2503 dat loodt smelt toch weg als je een beetje doorstookt ?
maximale smetpunt is 325 graden. dat tik je wel aan met een houdkachel.
(een gaskachel niet)

• miciel
een liggen je nokvorsten vast in flexim ? flexibel voegmiddel speciaal voor nokvorsten ?

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik had een vergelijkbare lekkage, ondanks een gerenoveerde schoorsteen. Bleek de bovenkant niet meegenomen te zijn, lekte rond aansluiting met de keramische pijp. Nu alle dichtgebrand en geen probleem meer..

Bij jou lijkt het alsof de keramische pijpen zijn afgezaagd als ik naar de buurman kijk?

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-03 19:16
miciel schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:25:
@jelle2503 dat loodt smelt toch weg als je een beetje doorstookt ?
maximale smetpunt is 325 graden. dat tik je wel aan met een houdkachel.
(een gaskachel niet)
Je hebt altijd nog een rookgaskanaal. Daar heeft je lood geen last van.

Ik heb een renovatiehuis gekocht uit 1890 met 2 van zulke schoorstenen. Op termijn renoveer ik ze compleet, want geen zin om met lapmiddelen aan het werk te gaan; het moet de eerstkomende 50 jaar weer helemaal goed zijn. Dat kan maar op 1 manier.

Als je pijp niet goed dichtgebrand is tijdens een renovatie zijn er een stel amateurs aan het werk geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:32
In ons huis hebben de oude bewoners samen met de buren de schoorsteen weg laten halen. Nu steekt alleen het pijpje van de rookgasafvoer nog naar buiten met zo'n kap erop.
De buren hadden ook last van de schoorsteen en omdat die toch niet echt gebruikt werd waar die voor bedoeld was: weg ermee.

Ik ken de specifieke situatie bij jou niet, maar misschien ook het overwegen waard?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Bovenzijde schoorsteen wel waterdicht gemaakt? Bv vloeibaar bitumen, en ik mis even over het metselwerk wel geïmpregneerd is. Anders kan het doorslaand vocht zijn.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57
Waarom haal je niet gewoon de hele schoorsteen weg, ben je in een keer voorgoed van het probleem af. Of is die nog in gebruik?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:09
Rick-- schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:57:
Bovenzijde schoorsteen wel waterdicht gemaakt? Bv vloeibaar bitumen, en ik mis even over het metselwerk wel geïmpregneerd is. Anders kan het doorslaand vocht zijn.
Ik ben idd ook benieuwd naar de bovenkant. die zou er ongeveer zo uit moeten zien:

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-03 21:38

Part

Helemaal niets.....

Die lekkage was dat eenmalig na het dooien van de stuifsneeuw af langdurig?

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Wat ik zie is dat op je tweede foto een baksteen nat is, links van de punt van het wasrek. Dat is apart gezien de rest daar omheen droog is. het zou dus van binnen in de schoorsteen naar buiten kunnen trekken. Buiten is in dit geval jouw zolder.

Witte schimmel is een indicatie van de meest vochtige plek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:07
(jarig!)
Volgens mijn is de aanheling van je nokvorsten helemaal niet in orde. Ook de aanheling naar de pannen van je linke en rechtse buren ziet er heel knullig uit.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
warhamstr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:10:
Volgens mijn is de aanheling van je nokvorsten helemaal niet in orde. Ook de aanheling naar de pannen van je linke en rechtse buren ziet er heel knullig uit.
je zou best een gelijk kunnen hebben dat het water onder de nokvorsten naar binnen loopt. bij de schoorsteen.
omdat het lood geen opstaandt randtje heeft. bijvoorbeeldt/ (ik heb al van alles gezien en meegemaakt )
het vooral logisch nadenken en zoeken zoeken en nog een zoeken. vindje niks heb je niet gekeken.

• warhamstr
(jarig!)
En een loodslab is ook niet altijd alles, genoeg lekkages gezien waarbij water door capillaire werking omhoog ergens tussendoor kroop.

Zo hoort het er imo uit te zien. Niet je nokvorst op(!) het lood...

[Voor 48% gewijzigd door warhamstr op 02-03-2021 13:23]

• warhamstr
(jarig!)

• v1ncent19
miciel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 02:23:
een liggen je nokvorsten vast in flexim ? flexibel voegmiddel speciaal voor nokvorsten ?
Geen idee, zo ver zit ik niet in de materie.
hammy87 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 03:01:
Ik had een vergelijkbare lekkage, ondanks een gerenoveerde schoorsteen. Bleek de bovenkant niet meegenomen te zijn, lekte rond aansluiting met de keramische pijp. Nu alle dichtgebrand en geen probleem meer..

Bij jou lijkt het alsof de keramische pijpen zijn afgezaagd als ik naar de buurman kijk?
Goede deze ga ik nog eens checken komende dagen of de boven ook aangepakt is.
Part schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:18:
Die lekkage was dat eenmalig na het dooien van de stuifsneeuw af langdurig?
Nee de lekkage al sinds dat ik het gekocht. Het huis was sinds 1955 niks meer aangedaan, dus eerst het hele huis 1,5 jaar lang gerenoveerd en de zolder kwam later wel. Nu willen wij een dakkapel plaatsen waardoor de vochtproblemen wel getackeld dienen te worden.
warhamstr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:10:
Ik ga deze dan bij de volgende die komt kijken dit meenemen in mijn vragen.

Bedankt al allemaal die meedenkt en gereageerd heeft.

• HertogJack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 20:07
Is de schoorsteen nog in gebruik door jou en je buren? zonee dan zou ik hem weghalen; heb ik onlangs ook gedaan en sindsdien geen problemen meer.

En anders moet je het hele ding laten uithakken (alle voegen) en daarna alles opnieuw voegen en laten impregneren, het lood ook laten checken.

psn: HertogJack

• miciel
en hoe ziet het er van boven uit ?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee