Toon posts:

Vervangende Router

Pagina: 1
Acties:

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:42
Beste Tweakers,

Helaas is de huidige router overleden, signaal komt binnen en alle lampjes branden maar geen internet mogelijk.. De router stond in bridge modus, dus ook even getest om de bridge poort te gebruiken (rechtstreeks pc aansluiten) en 0 problemen had gewoon internet. Aan de kabels lag het ook niet, nieuwe setje gepakt maar dit maakte niet het verschil.
Fabrieksinstellingen geprobeerd en de laatste firmware geflasht maar dat mocht niet baten, je kan verbinden met de router maar geen internet mogelijk.

Huidige router:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Modems en routersSitecom WLR-8100 - Router - AC1750€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Dit wordt er op aangesloten (wifi en bedraad):
TV
Mediabox next
PC
Laptops 2
Telefoons 3 a 4
Smart bel
raspberry pi
Chromecast tv
Tablet
Switch
(en nog wat kleine dingetjes)

Het lastige is welke is nu goed, je leest zoveel en de marketing termen vliegen om je oren heen. Ik wil geen 200+ besteden voor wat ik gebruik. Huidige router voldeed in ieder geval aan ons gebruik.
Dus ik zoek een soortgelijk iets ergens in de prijs categorie van rond de 120 euro, maar dan wel al met minimaal AX wifi.

Waar ik ook mee zit is het bereik, met de huidige router was het bereik ook goed op de 1e verdieping en had 6 interne antennes (had zelfs bereik aan de overkant van de straat :) ).
Mijn interesse is gevallen op deze:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Modems en routersTP-Link Archer AX50€ 117,99€ 117,99
Totaal€ 117,99

Maar zoals ik zie in de specs heeft deze maar 4 antennes, is dit dan minder of kan je dit als gelijkwaardig zien in de praktijk.

Hoor graag van jullie! :)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat was het merk/type van je oude 'router'? Het lijkt erop dat je geen router maar een modem nodig hebt.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-05 12:30
welke provider / modem & welke router heb je nu dan ?

het zou kunnen dat je modem & router hun subnet hetzelfde zijn,waardoor er geen internetverkeer mogelijk is ..
(subnet = als ze beide 192.168.0.x hebben bv)

• dutchnltweaker
GlowMouse schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:40:
Wat was het merk/type van je oude 'router'? Het lijkt erop dat je geen router maar een modem nodig hebt.
De sitecom, staat in de OP.

Uhm de modem is de conectbox van ziggo, mijn router staat in bridge Modus aangesloten. De poort zelf geeft gewoon internet door (getest met pc rechtstreeks aan te sluiten bekabeld), de Router zelf geeft bekabeld en via WiFi niks meer door.

• dutchnltweaker
ijske schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:49:
welke provider / modem & welke router heb je nu dan ?

het zou kunnen dat je modem & router hun subnet hetzelfde zijn,waardoor er geen internetverkeer mogelijk is ..
(subnet = als ze beide 192.168.0.x hebben bv)
Uhm, dit is al sinds vorig jaar hetzelfde en er is niks verandert de afgelopen 6 maanden..
Gisteren viel de Router ook al opeens paar keer uit random en sinds vandaag heeft hij bekabeld en via WiFi niks meer door (de router). De modem is een conectbox van ziggo, staat er al een half jaar zonder problemen met deze router. Zie vorige bericht.

Router is een sitecom zoals in de Op.

• ijske
was je tevreden van de router, en dan spreek ik vooral op gebied van wifi ?

zoja : ASUS RT-AC57U bijvoorbeeld, doet wat ie moet... niets spannends van verwachten, dus niet verwachten dat ie bv een 500mbps abbonement kan verwerken

zo nee : intressant om een router te nemen die uitsluitend routeerd ? (dus zelf geen wifi uitzend)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:30:
[...]

De sitecom, staat in de OP.

Uhm de modem is de conectbox van ziggo, mijn router staat in bridge Modus aangesloten.
Ah, het modem staat in bridgemodus en de router is 'gewoon' aangesloten. Het was een beetje verwarrend omdat je zei dat de router in bridgemodus stond.

Ik zou een losse router kopen die alleen kan routeren. Voor 50 euro heb je een hele goede router van Microtik of Ubiquiti (je kunt veel instellen en als je alles wilt gebruiken moet je een halve studie volgen, maar als je hem alleen wilt gebruiken als simpele router kom je daar wel uit), en dan kun je de rest van je budget gebruiken voor een access point. De voordelen zijn dat je ze in de toekomst los van elkaar kunt vervangen, dat je het access point op een betere plek kunt hangen en dat je eventueel meerdere access points kunt plaatsen.

• dutchnltweaker
ijske schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:41:
was je tevreden van de router, en dan spreek ik vooral op gebied van wifi ?

zoja : ASUS RT-AC57U bijvoorbeeld, doet wat ie moet... niets spannends van verwachten, dus niet verwachten dat ie bv een 500mbps abbonement kan verwerken

zo nee : intressant om een router te nemen die uitsluitend routeerd ? (dus zelf geen wifi uitzend)
Ja tevreden, toch zoek ik als opvolger minimaal een AX router omdat ik al wat AX wifi apparaten heb.

Wat bedoel je met dat laatste?

• dutchnltweaker
GlowMouse schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Ah, het modem staat in bridgemodus en de router is 'gewoon' aangesloten. Het was een beetje verwarrend omdat je zei dat de router in bridgemodus stond.

Ik zou een losse router kopen die alleen kan routeren. Voor 50 euro heb je een hele goede router van Microtik of Ubiquiti (je kunt veel instellen en als je alles wilt gebruiken moet je een halve studie volgen, maar als je hem alleen wilt gebruiken als simpele router kom je daar wel uit), en dan kun je de rest van je budget gebruiken voor een access point. De voordelen zijn dat je ze in de toekomst los van elkaar kunt vervangen, dat je het access point op een betere plek kunt hangen en dat je eventueel meerdere access points kunt plaatsen.
Ah excuus, nee bedoelde inderdaad router die aan het modem staat aangesloten. De modem staat in bridge.

Waarom zou je voor een router gaan die alleen routerd? Dat doet toch elke router wel neem ik aan?
Mij is altijd verteld dat je beter een goede router kan hebben dan een mindere router met meerdere accespoints (die versterken het signaal maar niet de snelheid). I

Wij hebben hier in principe altijd genoeg gehad aan 1 router, daarmee hadden wij in de woning een goede dekking op de begane vloer, tuin, 1e verdieping en ook bijna zolder (al is het daar niet echt nodig).

De huidige router had 6 interne antennes, overal waar ik lees zijn de routers in de zelfde prijs categorie uitgerust maar met 4 externe antennes (zoek zoals ik in OP beschreef wel al naar een AX compatibel router). Is dit vergelijkbaar of?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:10:
[...]

Waarom zou je voor een router gaan die alleen routeert? Dat doet toch elke router wel neem ik aan?
Dat laatste klopt. Je zou ook een router met ingebouwd access point kunnen kopen, en daar eventueel extra AP's op kunnen aansluiten. Het probleem is dat een router vaak in de meterkast staat, en dat is geen goede plek voor een AP. Als er een opvolger is van AX kun je het AP los upgraden. Een losse router heeft vaak ook meer mogelijkheden, zoals VLAN-ondersteuning of het verminderen van buffer bloat.
Mij is altijd verteld dat je beter een goede router kan hebben dan een mindere router met meerdere accespoints (die versterken het signaal maar niet de snelheid).
Ik weet niet waar dit verhaal vandaan komt, maar misschien ben je in de war met wireless repeaters of 'mesh'. Zolang je AP's bedraad aansluit is er geen snelheidsverlies.

• ijske
dutchnltweaker schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Ja tevreden, toch zoek ik als opvolger minimaal een AX router omdat ik al wat AX wifi apparaten heb.

Wat bedoel je met dat laatste?
veel tweakers nemen een router die enkel routeerd, daar zitten dus geen antennes in , je moet een ander apparaat kopen om wifi te hebben.
het grote voordeel daarvan is dat je de wifi dan kan installeren waar je hem het meeste nodig hebt , zoals bv centraal in de woonkamer .. ook kan je op elk verdiep zo'n ding hangen ,zodat je overal maximale wifi ontvangst hebt
nadeel is dat het geen "kant n klaar materiaal is" ...

om een idee te geven (en zodat je kan googlen naar het prijskaartje)
router : Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
acces point : Ubiquiti UniFi 6 Lite

als je dat allemaal niet zo boeit , en je wil gewoon een goeie nieuwe vervanger , zou ik bij Asus wat gaan shoppen...

[Voor 12% gewijzigd door ijske op 01-03-2021 20:26]

• dutchnltweaker
GlowMouse schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Dat laatste klopt. Je zou ook een router met ingebouwd access point kunnen kopen, en daar eventueel extra AP's op kunnen aansluiten. Het probleem is dat een router vaak in de meterkast staat, en dat is geen goede plek voor een AP. Als er een opvolger is van AX kun je het AP los upgraden. Een losse router heeft vaak ook meer mogelijkheden, zoals VLAN-ondersteuning of het verminderen van buffer bloat.

[...]

Ik weet niet waar dit verhaal vandaan komt, maar misschien ben je in de war met wireless repeaters of 'mesh'. Zolang je AP's bedraad aansluit is er geen snelheidsverlies.
Nee oké, zolang je ze bedraad aansluit. Snap het, bij ons komt de ziggo "ouderwets" binnen via de woonkamer en niet via de meterkast.

Hier in huis upgrade we de Router niet om de jaar ofzo, deze Router heeft zijn werk ook al bijna 8 jaar gedaan. Dus als er net weer iets nieuws komt betekend het niet dat we dat ook gelijk in huis halen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dutchnltweaker schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:33:
[...]

Nee oké, zolang je ze bedraad aansluit. Snap het, bij ons komt de ziggo "ouderwets" binnen via de woonkamer en niet via de meterkast.

Hier in huis upgrade we de Router niet om de jaar ofzo, deze Router heeft zijn werk ook al bijna 8 jaar gedaan. Dus als er net weer iets nieuws komt betekend het niet dat we dat ook gelijk in huis halen.
Juist dan is een degelijke setup een pre.

Maar...

Ik vraag me af of je router wel defect is. Je schrijft (wat verwarrend, maar uiteindelijk verhelderd) dat je modem in bridge mode staat, en dat je getest hebt dat dat werkt met PC rechtstreeks op modem aangesloten. Eigenschap van kabelmodem in bridge mode is dat ze per boot maar een apparaat een IP-adres laten krijgen. Heb je je modem gereboot nadat je met je PC getest had? Zo nee zal je router geen IP gekregen hebben en zul je inderdaad geen internetverbinding gehad hebben.

Snelle test:
- stroom van modem, stroom van router. Alle netwerkkabels los van modem.
- modem aan, en wachten tot het helemaal online is.
- router met netwerkkabel verbinden aan modem en aanzetten.
- als je router online is: kijk of verbinding werkt. Grote kans van wel.

Stel nu dat het alsnog niet werkt:
1) routers gaan zelden stuk, hun voedingsadapters vaker. Kijk of je een adapter hebt met zelfde voltage, minimaal zelfde vermogen en zelfde stekker. Zie of het daarmee wel werkt. Zo ja simpelste en goedkoopste fix.
2) nergens hier beschrijf je eisen waaruit blijkt dat de modemrouter van je provider niet zou voldoen voor je, zeker niet als modem in woonkamer (=goed voor WiFi) staat. Als je router echt stuk is, laat die modem gewoon weer in routermode werken. Is het een stuk oud schroot met WiFi uit jaar kruik (ouder dan je router) Ziggo bellen en nieuwe vragen.

3) als dat om moverende maar nog niet genoemde redenen niet mogelik is, denk eens goed na over je eisen. Je ziet bos door bomen niet omdat je werkelijk niets relavants noemt om een keuze op te baseren. Hoe beter je beschrijft wat je wilt, des te makkelijker de keuze.

Soittakaa Paranoid!

• dutchnltweaker
@dion_b
Ik vraag me af of je router wel defect is. Je schrijft (wat verwarrend, maar uiteindelijk verhelderd) dat je modem in bridge mode staat, en dat je getest hebt dat dat werkt met PC rechtstreeks op modem aangesloten. Eigenschap van kabelmodem in bridge mode is dat ze per boot maar een apparaat een IP-adres laten krijgen. Heb je je modem gereboot nadat je met je PC getest had? Zo nee zal je router geen IP gekregen hebben en zul je inderdaad geen internetverbinding gehad hebben.
Jep modem reboot ik ook altijd als ik deze actie doe.
Snelle test:
- stroom van modem, stroom van router. Alle netwerkkabels los van modem.
- modem aan, en wachten tot het helemaal online is.
- router met netwerkkabel verbinden aan modem en aanzetten.
- als je router online is: kijk of verbinding werkt. Grote kans van wel.
Router is online zonder problemen, alleen hij geeft bekabeld en via wifi geen internet. Hij verbindt wel maar dat is het ook. Andere cat kabel gepakt (nieuw) maar dit mocht niet baten, de bekabeling zelf is nog geen half jaar oud dus redelijk nieuw.
Stel nu dat het alsnog niet werkt:
1) routers gaan zelden stuk, hun voedingsadapters vaker. Kijk of je een adapter hebt met zelfde voltage, minimaal zelfde vermogen en zelfde stekker. Zie of het daarmee wel werkt. Zo ja simpelste en goedkoopste fix.
2) nergens hier beschrijf je eisen waaruit blijkt dat de modemrouter van je provider niet zou voldoen voor je, zeker niet als modem in woonkamer (=goed voor WiFi) staat. Als je router echt stuk is, laat die modem gewoon weer in routermode werken. Is het een stuk oud schroot met WiFi uit jaar kruik (ouder dan je router) Ziggo bellen en nieuwe vragen.
1) Ligt het aan de adapter? echt alles werkt behalve dat het internet niet meer binnenkomt op de router, ook kan ik in de wifi app in me router komen. Bij het kopje verbonden geeft hij aan dat hij geen internet binnenkrijgt, dit terwijl alle kabels er gewoon inzitten en alles op de juiste volgorde reset is.
2) Uhm, op de 1e verdieping heb ik al wat minder bereik dan de huidige ''kapotte'' router en op zolder al bijna helemaal niks waarbij ik met de losse router nog wel wat bereik heb. Ook de verhalen van die connectbox (half jaar geleden vervangen door een kapotte cisco waarbij de signaal op de modem gewoon niet meer binnenkwam) als wifi gebruik hoor je niet echt super verhalen over als je in het ziggo topic kijkt.
3) relevant is een goed bereik te hebben op de 1e, tuin en begane grond te hebben, moet ax compatibel zijn want de routers hier gaan meestal zolang mee totdat ze of de geest geven of de techniek echt verouderd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom haal je je Ziggo modem niet uit bridge modus en gebruik je AP's ? Wat verwacht je qua snelheid van AX boven AC los van dat je het kan meten?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dutchnltweaker schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:06:
@dion_b

[...]

Jep modem reboot ik ook altijd als ik deze actie doe.
OK, dan is dat uitgesloten (wel een typische instinker, daarom dat ik het noemde)
[...]

1) Ligt het aan de adapter? echt alles werkt behalve dat het internet niet meer binnenkomt op de router, ook kan ik in de wifi app in me router komen. Bij het kopje verbonden geeft hij aan dat hij geen internet binnenkrijgt, dit terwijl alle kabels er gewoon inzitten en alles op de juiste volgorde reset is.
Er is maar een manier dat een apparaat goed functioneert en oneindig veel manieren waarop het mis kan gaan. Ik heb gekkere dingen gezien. Als er net te weinig spanning binnen komt kan gedrag flink uiteen lopen. Ik zou het alsnog proberen ipv alleen maar te redeneren waarom het onwaarschijnlijk is - zo ja ben je snel en goedkoop klaar.
2) Uhm, op de 1e verdieping heb ik al wat minder bereik dan de huidige ''kapotte'' router en op zolder al bijna helemaal niks waarbij ik met de losse router nog wel wat bereik heb. Ook de verhalen van die connectbox (half jaar geleden vervangen door een kapotte cisco waarbij de signaal op de modem gewoon niet meer binnenkwam) als wifi gebruik hoor je niet echt super verhalen over als je in het ziggo topic kijkt.
Lees eens verhalen in een KPN (of trouwens Sitecom) topic - mensen zijn sneller geneigd negatieve ervaringen te delen dan positieve. Hou ook rekening met hoeveel van die apparaten de ronde doen. Op een paar miljoen modemrouters ga je zelfs bij perfect ontwerp mindere verhalen horen.

Enfin, ik begrijp alleen niet wat je zegt dat je Connectbox vervangen is door een kapotte Cisco. Als je modemrouter kapot is, moet je gewoon een nieuwe, werkende krijgen van Ziggo. Ik kan me niet voorstellen dat ze anno 2021 (of 2020 trouwens) nog bejaarde Cisco modemrouter uitdelen.

Meeste verhalen over verschil modemrouter vs losse router hebben te maken met locatie niet specs (nagenoeg idenitek tussen de Connectboxen en die Sitecom). Bij WiFi heb je liever een minimaal competent apparaat op een goede plek dan een perfecte op een verkeerde.
3) relevant is een goed bereik te hebben op de 1e, tuin en begane grond te hebben, moet ax compatibel zijn want de routers hier gaan meestal zolang mee totdat ze of de geest geven of de techniek echt verouderd is.
Dan lees ik nog steeds geen reden om een andere router dan die van je provider te gebruiken, evt in combinatie met een WiFi-ax AP, en geen houvast voor exact welke AP.

- hoe snel moet de verbinding zijn op welke client?
- heb je überhaupt WiFI-ax client devices? Zo ja, welke?
- waar gaat dat ding geplaatst worden? Is muur- of plafondmontage wenselijk/vereist?
- hoe wil je het voeden? Is er een stopcontact in de buurt?
- hoe wil je het beheren? Via een WebUI? Of een app?
- heb je wensen/requirements mbt aantal Ethernetpoorten? Denk je daarbij ook aan 2.5GbE?
- budget?

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee