Vraag

• cnxpat
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 13:28
Geachte forumleden,

Ik heb een KPN glasvezel aansluiting (500MB) in combinatie met een standaard Experia V10 modem. Ik sta op het punt een NAS te kopen (waarschijnlijk Synology DS920+). Ik ga de NAS gebruiken voor o.a.: media server, bewakingscamera’s, iot/smarthome, Docker containers, Web-server, Mailserver, GIT etc.

De NAS (Synology DS920+) en bijbehorende DSM software geeft de mogelijkheid om veel instellingen in te richten of aan te passen, DNS, DHCP, Port forwarding etc. (zie: https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/network_management)

Ik overweeg om een Fritzbox 7590 te kopen, de Experia V10 mist (naar ik heb begrepen) nogal wat functionaliteit en flexibiliteit.

Gegeven de capaciteit en mogelijkheden van de NAS, maakt het dan nog uit wat er vóór zit? Experia V10 of Experia V12 of Fritzbox? En waarom wel of waarom niet?

Bij voorbaat dank voor uw inzichten!

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:11
En heb je enig idee wat je dan mist aan die Experiabox?
Want volgens mij kan die Fritzbox niets meer dan die Experiabox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• cnxpat
Bedankt voor je reactie!

KPN biedt de Fritzbox aan als alternatief voor de standaard meegeleverde Experiabox. Kennelijk is er vraag naar, en als je zoekt naar Experia v10 vs. Fritxbox 7590 is er veel te vinden over de verschillen, en waar de Fritzbox beter in is. Dat is wat mij betreft niet het punt, en is is ook niet mijn vraag.

Als ik geen NAS zou aanschaffen had ik de Fritzbox 7590 in ieder geval aangeschaft.

Waar het nu om gaat is dat ik me afvraag of de toegevoegde waarde van de Fritzbox nog wel relevant is als je veel/alles via een NAS gaat configureren, beveiligen etc. De router wordt dan gereduceerd tot uitsluitend het kanaal dat de NAS met de buitenwereld verbindt.

bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 12:50
cnxpat schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:43:
[Knip]

Gegeven de capaciteit en mogelijkheden van de NAS, maakt het dan nog uit wat er vóór zit? Experia V10 of Experia V12 of Fritzbox? En waarom wel of waarom niet?
Gegeven de lijnsnelheid en het feit dat alle drie de apparaten hetzelfde aantal en typen aansluitingen hebben, is er geen verschil.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
Als je niet weet wat je met die Fritzbox extra zou willen doen dan lijkt me daarmee de vraag al beantwoordt.
Als je niet weet wat je nodig hebt en alleen in algemeenheden blijft praten dan lijkt me elke vervanging zinloos.

Portforwarding kan natuurlijk helemaal niet met een Nas, dat kan alleen door je router gedaan worden.
DNS en DHCP doen alle router dus geen verschil hier.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• cnxpat
bedankt, hier kan ik wat mee!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-05 14:58
Ben(V) schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:22:
Als je niet weet wat je met die Fritzbox extra zou willen doen dan lijkt me daarmee de vraag al beantwoordt.
Als je niet weet wat je nodig hebt en alleen in algemeenheden blijft praten dan lijkt me elke vervanging zinloos.

Portforwarding kan natuurlijk helemaal niet met een Nas, dat kan alleen door je router gedaan worden.
DNS en DHCP doen alle router dus geen verschil hier.
Ik kan wel 10 dingen bedenken die de de fritz!box wel kan en de expira box niet. Maar voor @cnxpat kan NAT-loopback (hairpinnig) wel interessant zijn. Dan kan je servers op publieke ip(en domein) bereiken vanuit je eigen lan.
Zonder dit moet je vanuit je lan een ander adres gebruiken dan als je buiten je lan bent.

[Voor 6% gewijzigd door ewoutw op 04-03-2021 20:07]

• Ben(V)
Nat loopback werkt prima op een Experiabox.

En het gaat er uiteraard niet om wat jij kunt verzinnen, maar waar TS behoefte aan heeft.
En Nat loopback is gewoon nutteloos en onzinnig.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee