Toon posts:

VGA Pin 6 gebroken

Pagina: 1
Acties:

• jeroentje710
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-01 21:48
Beste mede-tweakers,

Ik heb hier een Z-5500 Digital 5.1 surround set van Logitec staan. Nu is de 6de pin (Red ground) afgebroken en vraag ik me af of dit problemen kan veroorzaken? Ik krijg het namelijk niet voor elkaar geluid te krijgen (geen van de speakers doen het). Echter weet ik niet zeker of de gebroken pin de oorzaak is of dat het ergens anders mis gaat. Ik ben zelf een leek op dit gebied en zal mijn best doen verdere vragen te beantwoorden.

In iedergeval alvast bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FYI:

Mooie Plaatjes   

• jeroentje710
Zoals de beste meneer het aan geeft zou pin 6 precies de pin zijn zonder functie. Kortom de fout moet ergens anders zitten.

Dit betekend dat ik nog steeds geen idee heb waarom de set niet functioneerd. (ik heb wel stroom en kan op het bedieningspaneel bij alle settings) Daarnaast geeft de subwoofer een korte zoem wanneer hij op stroom wordt aangesloten. Ook de pc waarop hij wordt aangesloten herkend de gebruikte poorten. Echter krijg ik dus geen enkel geluid uit de speakers. Ik ben naar mijn idee door alle verschillende settings heen geweest zonder succes. Daarnaast was de set enkele dagen geleden nog volledig functioneel en getest door een goeie kennis.

Weet iemand wat ik eventueel over het hoofd zou kunnen zien?

Ik gebruikt de digitale input (Sub,rear en output) en 6 channel direct als "effect"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40
Die connector is wordt overigens gebruikt voor VGA, maar daar houdt alles verder wel op, dat pennetje is dus ook duidelijk geen RED groud. De meeste speaker sets hebben geen rood kanaal ;)

Repareren doe je zo.

• jeroentje710
Sine schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:10:
Die connector is wordt overigens gebruikt voor VGA, maar daar houdt alles verder wel op, dat pennetje is dus ook duidelijk geen RED groud. De meeste speaker sets hebben geen rood kanaal ;)
Nee idd, maar zoals het in de bovenstaande video wordt uitgelegd heeft pin 6 dan ook geen functie.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05-2021
Waarschijnlijk heeft de video gelijk en heeft pin 6 geen functie. Maar waarom zetten ze er dan een pin 6 op?
Anyway, zelf testen is wrs beter als afgaan op een ander zn mening.
Deze schroef je zo in elkaar en kost geen fortuin.

https://www.onlinekabelsh...8vA0bN1p2MbUaAoraEALw_wcB

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tis denk ik goedkoper om gewoon een generieke connector te kopen (die missen doorgaans alleen pin 9)
dan een connector te gaan willen met meerdere pinnen die er niet inzitten omdat ze niet nodig zijn

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kitao schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:20:
Waarschijnlijk heeft de video gelijk en heeft pin 6 geen functie. Maar waarom zetten ze er dan een pin 6 op?
Anyway, zelf testen is wrs beter als afgaan op een ander zn mening.
Deze schroef je zo in elkaar en kost geen fortuin.

https://www.onlinekabelsh...8vA0bN1p2MbUaAoraEALw_wcB
Dat is het hele idee achter standaard connectoren. Het is goedkoper miljoenen standaard connectoren (in dit geval D-Sub 9) te maken dan voor elke toepassing een aangepaste.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• kitao
fsfikke schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Dat is het hele idee achter standaard connectoren. Het is goedkoper miljoenen standaard connectoren (in dit geval D-Sub 9) te maken dan voor elke toepassing een aangepaste.
Ja, daar zit iets in. Per toepassing zal het pin-gebruik wel kunnen varieren denk ik. Heb trouwens net de video gestart maar zoals die 'monteur' met dat apparaat loopt te smijten is dat misschien niet de beste raadgever.
Heb er zelf niet al teveel verstand van maar ben toevallig wel net bezig geweest met die connectoren.
En in deze tekening op pagina 55 zit pin 6 van de DB9 op de Vcc. Lijkt me daarom geen nutteloos pinnetje.
En op de DB15 hangt die er ook niet zomaar zwevend bij.
https://www.budgetronics....locks/Gigatron-manual.pdf
Maar nogmaals, kan best verschillen per gebruikte toepassing. Aan de andere kant, het wordt wel een standaard genoemd hier
Wikipedia: Video graphics array
Lekkere standaard dan als iedereen zn eigen pinnetjes naar eigen willekeur gaat gebruiken. :/

[Voor 5% gewijzigd door kitao op 03-03-2021 17:50]

• SMSfreakie
  • Niet online
kitao schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:45:
[...]

Ja, daar zit iets in. Per toepassing zal het pin-gebruik wel kunnen varieren denk ik. Heb trouwens net de video gestart maar zoals die 'monteur' met dat apparaat loopt te smijten is dat misschien niet de beste raadgever.
Heb er zelf niet al teveel verstand van maar ben toevallig wel net bezig geweest met die connectoren.
En in deze tekening op pagina 55 zit pin 6 van de DB9 op de Vcc. Lijkt me daarom geen nutteloos pinnetje.
En op de DB15 hangt die er ook niet zomaar zwevend bij. Maar nogmaals, kan best verschillen per gebruikte toepassing. Aan de andere kant, het wordt wel een standaard genoemd hier
Wikipedia: Video graphics array
Lekkere standaard dan als iedereen zn eigen pinnetjes naar eigen willekeur gaat gebruiken. :/

https://www.budgetronics....locks/Gigatron-manual.pdf
zoveel connectors die worden gebruikt voor andere zaken dan ze ooit voor waren bedacht...

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40
kitao schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:20:
Dat is nou net de grap, bij die logitech setjes zit daar helemaal geen pen, dus die is ook niet afgebroken.
SMSfreakie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:47:
[...]

zoveel connectors die worden gebruikt voor andere zaken dan ze ooit voor waren bedacht...
Inderdaad, die hele D-connectors zijn gewoon universeel, ze bestaan al sinds de jaren '50, toen had men het nog niet over VGA ;)

[Voor 34% gewijzigd door Sine op 03-03-2021 18:36]

Repareren doe je zo.

• kitao
SMSfreakie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:47:
[...]

Ja, dat zal zeker zo zijn. Heb de video wat verder gekeken, op ca. 08:45 heeft die meneer een handleiding pagina voor zich en pin 6 staat daar inderdaad als NC'tje. Kan niet precies lezen wat de titel van de handleiding is maar er staat zoiets als 5500 bypass cable, daar kan verder op gezocht worden.
In deze Eev-blog staat bij pin 6 een vraagteken.
https://www.eevblog.com/f...ring-my-logitech-z-5500s/
Daarbij opgemerkt dat er misschien verschillende types zijn met weer een andere indeling?

Hacking z5500 schijnt ook nogal populair te zijn. En verder duik ik er niet in maar hoop dat Ts hier toch iets aan heeft. Veel succes ermee ;)
Sine schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:33:
[...]
Dat is nou net de grap, bij die logitech setjes zit daar helemaal geen pen, dus die is ook niet afgebroken.
Ok, moet je ook maar net weten dan. :+

[Voor 13% gewijzigd door kitao op 03-03-2021 18:45]

• SMSfreakie
  • Niet online
[...]

[...]

Inderdaad, die hele D-connectors zijn gewoon universeel, ze bestaan al sinds de jaren '50, toen had men het nog niet over VGA ;)
Ah ja geen idee of die logitechs dat gebruiken... * SMSfreakie is meer van een dikke receiver :)

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-02 20:14
Wat is de geluidsbron? Heb je de set aan je computer hangen, of aan je TV, of iets anders?

Ik ga er van uit dat je de geluidsbron (PC/TV/Whatever) al gecheckt hebt dat deze niet gemute of op zeer laag volume staat? En dat de goede uitgang is gekozen (Bij pc's heb ik nogal eens gehad dat mijn pc geluid naar de monitoren via HDMI probeerde te sturen ipv naar de aangesloten externe speakers).

[img]error.jpg[/img]

• jeroentje710
[...]

[...]

Zoals hier te zien is zitten er in mijn geval wel 15 pinnen in de VGA connector op de SUB. De bovenste middelste pin is duidelijk afgebroken en ik heb deze dan ook fysiek in de hand gehad.

• jeroentje710
Niekleair schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:46:
Wat is de geluidsbron? Heb je de set aan je computer hangen, of aan je TV, of iets anders?

Ik ga er van uit dat je de geluidsbron (PC/TV/Whatever) al gecheckt hebt dat deze niet gemute of op zeer laag volume staat? En dat de goede uitgang is gekozen (Bij pc's heb ik nogal eens gehad dat mijn pc geluid naar de monitoren via HDMI probeerde te sturen ipv naar de aangesloten externe speakers).
Geluid komt idd uit een PC, de aansluitingen zijn goed na gekeken en alle mogelijke manieren van volume aanpassen zijn geprobeerd. Ook alle mogelijke instelling van de setupbox zijn geprobeerd. Wanneer ik andere speakers gebruik of oordopjes ect heb ik ook wel geluid uit mijn pc. Heb de boxen ook aan twee verschillende laptops gehangen zonder resultaat. (in dat geval de 2.1 audio geprobeerd)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 15:57
Misschien nog wel een belangrijkere vraag:

Werkte het voor het afbreken van het pinnetje nog wel? Of heb je de set al een tijd niet gebruikt?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• jeroentje710
Speeddragon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:59:
Misschien nog wel een belangrijkere vraag:

Werkte het voor het afbreken van het pinnetje nog wel? Of heb je de set al een tijd niet gebruikt?
Ja de dag voor het afbreken van de pin werkte alles naar behoren. Echter is hij vanaf mijn schoonvader deze kant op gekomen en is hij dus niet meer te testen in de oude configuratie. Bij het aansluiten op de huidige locatie is de pin afgebroken en hebben de speakers niets van zich laten horen. (op een initiele ruis van de subwoofer na toen hij voor het eerst weer stroom had) Echter is ook dit geluid niet meer te herproduceren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee