Vraag

• MarkUlft
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het lijkt mij interessant om het plat dak van mijn schuurtje een aantal PV panelen te leggen om zo de energierekening iets te verlagen.

Ik ben in het bezit van een Mastervolt Soladin 600, die zou ik graag als basis willen gebruiken. Deze kan ik via een eigen groep terug laten komen in de meterkast Een Het dakoppervlak is 304x282cm (schuine dak is niet mogelijk i.v.m beschermd stadsgezicht).

Mijn idee:
1x Mastervolt Soladin 600
2x Trina 335WP TSM-335DD06M.05 (II) Full Black Half Cell (solarbouwmarkt)

Omdat panelen officieel niet mogen wil ik ze nagenoeg volledig horizontaal monteren (klein beetje afschot). De gebruikte methode van Comanchero lijkt me hiervoor geschikt.

4x opsluitbandje
8x Eindklem zwart Eindklem zwart | Solarstell

Voor zover ik begrijp kan ik de panelen het beste in serie aansluiten, en direct terugvoeren in de mastervolt. Daarvoor heb ik nodig:

2x Zwart Kant en klaar
2x Rood kant en klaar

Graag hoor ik of jullie nog tips hebben _/-\o_

Beste antwoord (via MarkUlft op 02-03-2021 08:52)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:32
2 van deze
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-450-wp-perc.html
En dan in lanschap, geeft veruit de meeste stroom om jaarbasis op een soladin. de Ampères knijpt hij en de volts gaat wel goed.
In een opsluitbandje boren conform genoemde methode gaat prima. Mocht je dat niet zien zitten gaat volledig plat op solar rails en die in stoeptegels boren ook prima. Waar je ook in boort, haal voor jezelf een speciale betonboor bij de ijzerhandel en denk aan je gehoorbescherming.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je vanwege de afmetingen voor die Trina's gekozen? Voor dezelfde prijs heb je ook 360Wp panelen.

Edit: Ik lees dat die Soladin maar max. 700Wp aan kan, dus aan mijn tip heb je dan niet zo veel.

[Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 01-03-2021 16:10]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk ff op MP voor 6x solar frontier panelen. 1257 x 977

Kan je wellicht op een kleine stringomvormer monteren met 2 stringen met 3 panelen in 1 string en met 2x set y-connectoren
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw1000-xs-wifi.html
87 Vmpp per paneel

[Voor 120% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2021 16:40]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• MarkUlft
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:07:
Heb je vanwege de afmetingen voor die Trina's gekozen? Voor dezelfde prijs heb je ook 360Wp panelen.

Edit: Ik lees dat die Soladin maar max. 700Wp aan kan, dus aan mijn tip heb je dan niet zo veel.
Puur vanwege de limitatie op de soladin 600, zou dit voordelen hebben op minder zonnige dagen (en kan het kwaad op extreem zonnige dagen?)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:32
2 van deze
En dan in lanschap, geeft veruit de meeste stroom om jaarbasis op een soladin. de Ampères knijpt hij en de volts gaat wel goed.
In een opsluitbandje boren conform genoemde methode gaat prima. Mocht je dat niet zien zitten gaat volledig plat op solar rails en die in stoeptegels boren ook prima. Waar je ook in boort, haal voor jezelf een speciale betonboor bij de ijzerhandel en denk aan je gehoorbescherming.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkUlft
  • Niet online
Lardman schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:01:
2 van deze
Perfect, die had ik voorbij zien komen, maar met mijn beperkte kennis op dit gebied ging ik er vanuit dat dit niet zou passen. De omvormer heb ik zojuist opgehangen, morgen de panelen maar eens bestellen. Dank voor jullie hulp O+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee