[ip] Virtual Address Mapping

Pagina: 1
Acties:

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Topicstarter
Stel ik wil een ipsec verbinding opbouwen tussen 2 locaties die allebei 192.168.1.0/24 gebruiken (wat op zich helemaal niet zo denkbeeldig is).. Dit kan dus niet direct aangezien mijn IP'tjes met elkaar gaan conflicteren.

Zou het mogelijk zijn (wat ik vrees dat dat niet het geval is op dit moment), om mijn ip's te mappen naar andere IP-nummers, die daarna door IP-Sec in een soort van "masquerading"-manier worden omgezet naar de originele adressen..

voorbeeldje voor de achterblijvers:

De linker-locatie word virtueel 192.168.2.0/24 en de rechter-locatie 192.168.3.0/24. Als ik naar 192.168.2.1 ping, weet de ipsec tunnel aan welke kant van de tunnel dat is (de linker of de rechterkant). Als het aan zijn eigen kant is, vervangt hij het destination-address met de originele ip-addres (192.168.1.1), en anders stuurt hij het door de tunnel heen (waarna de andere ipsec-kant dit verhaaltje gaat controleren).

Zijn er mensen die meer afweten van mij over IP (vast wel :+) en die mij kunnen vertellen of dit wel of niet gaat werken.. het komt mij namelijk vrij logisch over.. :)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

Kun je je ip's niet gewoon veranderen?? :?

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ip alias? onder welk OS werk je?

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 10:22 schreef blender het volgende:
ip alias? onder welk OS werk je?
WTF is ip alias (ja, weet wel wat je ermee bedoeld, alleen nog nooit gezien of van gehoord), hoe kan dit en met welke OSsen

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

IP-alias is de mogelijkheid om aan een netwerk-interface meerdere IP-adressen te knopen.
Kan handig zijn in een migratie-traject, als je een mix van workstations met oude en nieuwe adressen hebt, die beide de servers moeten kunnen bereiken.
Ook nuttig om bijv. FTP- en HTTP-server apart adressen te geven terwijl ze fysiek nog hetzelfde machien zijn (stel dat ze in de toekomst gescheiden worden).
Voor zover ik weet ondersteunen alle UNIX-versies dit, en in ieder geval WinNT.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Topicstarter
linux 2.4.x kernel

ip-alias is volgens mij geen optie. Ik wil namelijk helemaal geen 2 ip's hebben op de interface, ik wil er maar 1tje hebben, en die moet transparant gemapped worden naar het werkelijke ip. Met ip-aliasing heb ik nog steeds 2x een 192.168.1.0 netwerk volgens mijn ipsec adapter.

>Kun je je ip's niet gewoon veranderen??
Ja.. maar daar gaat het hier niet om..

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 10:41 schreef mvdejong het volgende:
IP-alias is de mogelijkheid om aan een netwerk-interface meerdere IP-adressen te knopen.
Kan handig zijn in een migratie-traject, als je een mix van workstations met oude en nieuwe adressen hebt, die beide de servers moeten kunnen bereiken.
Ook nuttig om bijv. FTP- en HTTP-server apart adressen te geven terwijl ze fysiek nog hetzelfde machien zijn (stel dat ze in de toekomst gescheiden worden).
Voor zover ik weet ondersteunen alle UNIX-versies dit, en in ieder geval WinNT.
Hoe doe je dit dan bij NT?

W8, heb het hier al gevonden:
[topic=205877]
Pagina: 1