Vraag

• Gimalo
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-07-2022
Hoi hoi,

Ik heb sinds ik in een nieuw appartement zit problemen met mijn telefoon op wifi. Nu heb ik sinds kort een nieuwe telefoon (Oneplus Nord) waarmee ik dacht dat wellicht het probleem verholpen zou worden. Niets is minder waar. Mijn vorige telefoon (Huawei p20 pro) had dezelfde snelheidsproblemen op wifi. Als ik bijvoorbeeld op 9gag, Happn o.i.d. zit, is het tergend langzaam, terwijl Youtube dan weer razendsnel is. Op 4G heb ik nergens last van, dus het ligt niet zozeer aan de apps, maar meer aan de connectiviteit tussen de respectievelijke apps en de wifi.

Mijn router is een TP-Link TL - WR841N. Ik heb al naar wat settings gekeken, maar eerlijk gezegd ben ik daar een behoorlijke leek in. Overigens werken de apps wel met wifi op andere plekken, dus het zal toch echt aan mijn router liggen

Alvast bedankt. Joejoe!

Beste antwoord (via Gimalo op 02-03-2021 13:13)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

(jarig!)
- Ga je eigen wifi apparaat en dat van al je buren op 20MHz zetten, en zet iedereen met de hand op kanaal 1, 6, en 12 (zet ik ook in m'n post)
- Zelfs dat zal niet alles oplossen omdat je gewoon niet alle stukjes van de puzzel hebt: veel is buiten je controle.

Iedereen hier noemt de 5GHz band al als oplossing (die komt minder ver, dus mogelijk moet je 2 of meer AP's installeren). Ik heb je ook verteld hoe het in mijn situatie zit (ook appartement, ook absurd veel netwerken hier: 2,4GHz is niet bruikbaar hier).

Asociaal kan ook onwetend zijn, en we stellen hier niet dat je het bewust doet: sterker nog, je ziet het in je eigen plaat dat meer mensen op die 40MHz zitten. Iedereen zal een miserabele situatie daar hebben.

Dus nogmaals: pak die 5GHz band. En nee: dat kán niet met je huidige router/AP.

En waarom heb ik meer 5GHz routers? Ik hoop dat ik dat niet hoef uit te leggen, maar goed: hoe hoger de frequentie van een RF-signaal op het EM-spectrum, hoe moeilijker het door iets als een muur heenkomt: zaken op frequenties tussen 4 - 7.5*10^14hz (aka: licht) komt niet eens er doorheen ;). M'n appartement heeft érg stevige muren, dus 5GHz dekt het hele gebied niet, dus moest ik er 3 kopen. Bijkomend voordeel: omdat het niet zo ver komt, heb ik geen last van buren, en zij niet van mij. Want ik ben, qua netwerk gebruik, de meest aso buurman die je maar zou kunnen hebben op de 2,4GHz band (en ik zit gelukkig meestal bekabeld).

[Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 02-03-2021 13:10]

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 21:56

M2M

medicijnman

appartement en wifi. Zou je eens een scan kunnen uitvoeren voor de aanwezige wifinetwerken? Daar zijn flink wat android-apps voor beschikbaar. Ik heb het vermoeden dat de wifi-ruimte nogal volbezet is.

Overigens heeft youtube de neiging om het volgende te doen;

bitrate verlagen
compressie erop
resolutie omlaag
flinke buffers aan te leggen
de server bij de ISP te stallen

Al die zaken zorgen ervoor dat je zelfs met een belabberde verbinding, nog steeds enigszins een filmpje kunt kijken.

-_-

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 18:42
Je router is een oud 2,4GHz-only model en ook nog eens een goedkoop dingl. Het zou geen kwaad kunnen deze eens te vervangen voor een moderne met 5GHz ondersteuning

[Voor 12% gewijzigd door mad-dog op 01-03-2021 16:51]

• Gimalo

• Gimalo
Little Hobbit is mijn wifi. Verder heb ik in mijn vorige appartement geen problemen gehad met de wifi, dus waarom een nieuwe router kopen als dit nog prima werkt?

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Gimalo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:49:
Little Hobbit is mijn wifi. Verder heb ik in mijn vorige appartement geen problemen gehad met de wifi, dus waarom een nieuwe router kopen als dit nog prima werkt?
Omdat je deze problemen dan niet zou hebben. Ga eens naar speedtest.net en dan zal je zien welke snelheid je haalt. 2.4GHz gebruik je tegenwoordig alleen wanneer het echt niet anders kan. Bij jou is het druk en daarbij gebruik je ook nog eens een goedkope router. Met iedere moderne 5GHz router zijn je problemen direct verholpen.

[Voor 34% gewijzigd door NotSoSteady op 02-03-2021 12:55]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:44
Omdat je nu een stukje antiek gebruikt.
Deze werkt alleen op 2.4GHz, de kans is heel groot dat als je op 5Ghz gaat werken, dat je problemen weg zijn.

Maar als het op je oude woonplek daar een stuk rustiger is/was met de 2.4GHz band, dan heb je inderdaad niet direct problemen. Echter nu heb je best veel overlap met andere 2.4GHz netwerken. Als er bijvoorbeeld hier iemand op 2.4GHz torrents/4K netflix aan het doen is, zal jij dit direct merken waar je nu woont. Iets wat op je oude locatie dan niet het geval is/was.

2.4GHz band is heel druk, zoals jezelf ook kunt zien.

Advies: Koop een 5GHz router en test hiermee, kans is heeeeeeeeeel groot, dat al je problemen direct verholpen zijn. Dit zal eigenlijk iedere keer het advies zijn, wat je zal krijgen.

[Voor 24% gewijzigd door Rolfie op 02-03-2021 12:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

(jarig!)
Je hebt 9 netwerken overlap qua frequentie (trouwens, best aso om 40Mhz te pakken ipv 20, naar je buren toe), en je hebt geen idee hoeveel die 'afsnoepen'. Als ze allemaal netflix zitten te kijken, blijft er voor jou niet heel veel over. Het zal al beter zijn als iedereen daar op 20Mhz zat, en alleen kanaal 1, 6 en 12 zal pakken...

En dan heb je daarnaast als factor dat je alleen de wifi netwerken ziet, de 2,4GHz frequentie wordt ook gebruikt voor:

- IOT
- Telecom
- Babyfoons
- RC voertuigen
- Domotica

en dat zijn zaken die je niet ziet.

Appartement + bebouwde kom + 2,4GHz = nogo, doorgaans.

Youtube is door de voorspelbaarheid wat beter te doen voor dit soort mega-drukke ethers, want het is erg weinig "random" requests/seconde; maar ik kan me dus voorstellen dat 2,4GHz dood is daar. No worries, hier ook. Alles is dus bekabeld, en ik heb in drie ruimtes zowaar 5GHz wifi (wat allemaal een bekabelde backbone heeft, want meshen wil je ook niet met zo'n drukke ether).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 11:38
Little Hobbit "werkt prima" op een niet standaard kanaal (7), met een asociale 40 MHz bandbreedte. De buren zullen niet blij zijn met deze Little Hobbit.

Edit: @Umbrah was me net voor. Ik zou in deze situatie de wijk nemen naar 5 GHz.

[Voor 21% gewijzigd door valkenier op 02-03-2021 13:02]

• Gimalo
Haha mooi hoe jullie me asociaal noemen.

Ik zei al eerder dat ik er geen verstand van heb, dus wellicht even vertellen hoe ik dat kan veranderen ipv zo denigrerend te reageren? Ik kom voor advies, niet om afgezeikt te worden.

• Gimalo
Maar prima, als dat het unanieme advies is, zal ik een nieuwe router bestellen. Ik dacht dat, aangezien deze router elders prima werkte, ik het met wat instellingen kon verhelpen.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 18:42
Gimalo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:03:

Ik zei al eerder dat ik er geen verstand van heb, dus wellicht even vertellen hoe ik dat kan veranderen ipv zo denigrerend te reageren? Ik kom voor advies, niet om afgezeikt te worden.
Dat advies heb je al gehad, wat je er vervolgens mee doet is aan jou.

• valkenier
Gimalo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:03:

Het advies is dus om minder bandbreedte te pakken (minder overlap met je buren). En om een 5 GHz AP te kopen. Maar dat had je wel begrepen, toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

(jarig!)
- Ga je eigen wifi apparaat en dat van al je buren op 20MHz zetten, en zet iedereen met de hand op kanaal 1, 6, en 12 (zet ik ook in m'n post)
- Zelfs dat zal niet alles oplossen omdat je gewoon niet alle stukjes van de puzzel hebt: veel is buiten je controle.

Iedereen hier noemt de 5GHz band al als oplossing (die komt minder ver, dus mogelijk moet je 2 of meer AP's installeren). Ik heb je ook verteld hoe het in mijn situatie zit (ook appartement, ook absurd veel netwerken hier: 2,4GHz is niet bruikbaar hier).

Asociaal kan ook onwetend zijn, en we stellen hier niet dat je het bewust doet: sterker nog, je ziet het in je eigen plaat dat meer mensen op die 40MHz zitten. Iedereen zal een miserabele situatie daar hebben.

Dus nogmaals: pak die 5GHz band. En nee: dat kán niet met je huidige router/AP.

En waarom heb ik meer 5GHz routers? Ik hoop dat ik dat niet hoef uit te leggen, maar goed: hoe hoger de frequentie van een RF-signaal op het EM-spectrum, hoe moeilijker het door iets als een muur heenkomt: zaken op frequenties tussen 4 - 7.5*10^14hz (aka: licht) komt niet eens er doorheen ;). M'n appartement heeft érg stevige muren, dus 5GHz dekt het hele gebied niet, dus moest ik er 3 kopen. Bijkomend voordeel: omdat het niet zo ver komt, heb ik geen last van buren, en zij niet van mij. Want ik ben, qua netwerk gebruik, de meest aso buurman die je maar zou kunnen hebben op de 2,4GHz band (en ik zit gelukkig meestal bekabeld).

[Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 02-03-2021 13:10]

• Gimalo
Ik heb het nu aangepast naar channel 1 en 20Mhz, maar dat helpt niet inderdaad. Ik weet wat me te doen staat. Bedankt voor de hulp Umbrah!

• Gimalo
Is er dan nog advies voor een goede prijs/kwaliteit router?

• valkenier
Gimalo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:15:
Is er dan nog advies voor een goede prijs/kwaliteit router?
Je hebt toch al een router van je provider? Waarschijnlijk heb je genoeg aan een access point. Lees je even in als je nu niet weet wat het verschil is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee