Bouwtechnische keuring - zachtboard plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-01-2024
We zijn ons woning aan het verkopen, en op de bouwtechnische rapport die door de koper aangevraagd was, staan de kosten voor zachtboard plafond en buitenschilderwerk als "directe" kosten opgenomen. Nu de koper wilt dat wij tegemoet komen en de kosten delen. Nu vraag me af of deze kosten echt als directe kosten moeten staan in de rapport of niet. wat vinden jullie?

gr.
Thom

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Buitenschilderwerk is niet echt bouwtechnisch lijkt me, dat is iets wat de kopers ook hadden kunnen zien bij de bezichtiging.

Als het plafond op instorten staat is dat nog discutabel denk ik.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• davidvisser
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-05 14:30
In de huidige markt zijn er genoeg kopers te vinden. Gewoon zeggen dat deze directe kosten aan de koper zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

smartpredict schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:19:
We zijn ons woning aan het verkopen, en op de bouwtechnische rapport die door de koper aangevraagd was, staan de kosten voor zachtboard plafond en buitenschilderwerk als "directe" kosten opgenomen. Nu de koper wilt dat wij tegemoet komen en de kosten delen. Nu vraag me af of deze kosten echt als directe kosten moeten staan in de rapport of niet. wat vinden jullie?

gr.
Thom
Ligt aan de staat van het schilderwerk en het plafond. Maar buiten dat, welke koper denkt in deze verkopersmarkt korting te kunnen bedingen op een woning door directe kosten van de bouwtechnische keuring te claimen. Normaliter voor elke koper zo 5 tot 50 anderen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:23

TiMMieJ

PSN: Orixez

Dit lijkt mij een gevalletje graag of heel niet! Denk niet dat de koper in staat is eisen te stellen als deze nu duidelijk zijn. Naar mijn idee lekker melden dat de kopers dit voor lief kunnen nemen of verder zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:15
Ik kan me voorstellen dat deze punten in het rapport terecht komen. Maar zoals al gezegd in deze markt is het een take it or leave it deal zou ik zeggen. Of je moet je huis al lang op de markt hebben en het om de e.o.a. reden niet kwijt raken. Dan kun je hier natuurlijk over in gesprek met de andere partij.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xtrme
  • Laatst online: 11:33
zachtbord mag niet bij verbouwing of plaatsen bij nieuwe plafonds
maar wel bij bestaande
https://www.homekeur.nl/p...0niet%20meer%20toegestaan.

maar dit is toch ook een zicht deel ?? net als kwaliteit van verf

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41
Ik zou aangeven dat deze kosten al zijn verrekend in de prijs die je voor de woning vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is er iets in de koopovereenkomst opgenomen? Of is dit uberhaupt een keuring voordat de overeenkomst tot stand komt?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:21
Inderdaad zijn beide zaken al zichtbaar tijdens een reguliere bezichtiging. Schilderwerk is toch wel een van de eerste dingen waar je naar kijkt aan de buitenkant. Zijn imho geen kosten waar jij voor op hoeft te draaien.

En inderdaad wat @migchiell zegt. Lijkt me een goede uitleg.

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 01-03-2021 14:32 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-05 13:53
We missen wat informatie om goed te kunnen oordelen. Van belang is in welk stadium de verkoop zit (is het koopcontract getekend) en of er ontbindende voorwaarden instaan m.b.t. de keuring (bijv 5k aan directe kosten). Mocht het getekend zijn en de directe kosten zijn volgens het rapport hoger dan het bedrag in de voorwaarden hebben ze een onderhandelingspositie. Keuze is dan aan jezelf wat je er mee doet. Maar in zijn algemeenheid is het een verkopersmarkt.

[ Voor 11% gewijzigd door HaNS1443 op 01-03-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Let op wat de vraag is:
Nu vraag me af of deze kosten echt als directe kosten moeten staan in de rapport of niet. wat vinden jullie?
Het gaat niet over de prijsonderhandeling.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
Dankjewel allemaal voor snelle reacties. hieronder wat meer toelichting:

We hebben de koopovereenkomst getekend, zij nog niet. ze wilden eerst de bouwkeuring laten uitvoeren en daarna ondertekenen. Dus er was ook geen voorwaarde hiervoor in de koopovereenkomst.

Verder de zachtboard plafond is visueel op zeer goede staat. en bij alle rapporten die ik tot nu toe zelf gezien had (van vrienden en familie) deze staat altijd op advies en niet als directe kosten. vandaar mijn twijfel of deze terecht was.

De koper heeft de hoogste bod uitgebracht en nu na 2 weken wilt korting die het eigenlijk laagste bod maakt. We gaan zien of de rest nog geintereseert zijn maar het lijkt me zelf dat ze hebben dit afgestemd met de bedrijf die bouwtechnische keur heeft uitgevoerd om te kunnen onderhandelen zonder dat er nog meerdere bods op tafel ligt (koper heeft een aankoopmakelaar)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

JukeboxBill schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:38:
Let op wat de vraag is:

[...]

Het gaat niet over de prijsonderhandeling.
Precies.

Onze bouwkundige gaf aan dat kosten als 'direct' werden opgevoerd als de economische gevolgen van het niet direct oplossen groter werden. Bij schilderwerk is dat bijvoorbeeld het geval als anders een grote kans op rotting van de kozijnen ontstaat. Dan zijn namelijk de kosten niet meer alleen schilderen, maar ook het vervangen van de kozijnen.

Afhankelijk dus van de staat kan schilderwerk als 'direct' worden genoteerd door een bouwkundige. Hoe dat zit voor een plafond weet ik niet.

Maar daarnaast ben ik het met de rest eens: als verkoper zou ik me hier verder niet zo veel van aantrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Smerig spelletje.
Kun jij er nog onderuit?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:25

ralpje

Deugpopje

Atlas schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:45:
Smerig spelletje.
Kun jij er nog onderuit?
Waarom zou je er onderuit willen?
Je zegt 'ik deel geen kosten' en dan is het aan de koper om wel of niet akkoord te gaan. Niet jouw probleem, lijkt me ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Uit het verhaal maak ik op, dat er nog geen overeenkomst ondertekend is. Anders had namelijk al min of meer vastgestaan wat voor gevolgen er aan de uitkomst van een bouwtechnische keuring hangen. Maar laat het vooral even weten of dat inderdaad zo is.

Wat je nu moet doen, is afhankelijk van hoe gewild het huis is. Als dit de eerste "koper" is in maanden tijd, dan zou je ze wellicht tegemoet kunnen komen. Maar als ze in de rij staan voor een bezichtiging, dan zou ik de makelaar vriendelijk laten overbrengen dat het "take it or leave it" is en dat ze op zoek kunnen naar een ander huis als ze het om die 2 "kleinigheidjes" willen laten schieten. En dan kunnen ze ook meteen weer een paar honderd euro aftikken voor een keuring. :) Die kosten zijn namelijk voor de opdrachtgever: koper in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
Atlas schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:45:
Smerig spelletje.
Kun jij er nog onderuit?
Ja, gelukkig kan nog. Maar ik vind gewoon ook smerig spelletje aangezien we hebben alle bezichtigingen afgezeggd en moet opnieuw kijken of de rest van de biedingen nog geintereseerd zijn. en of nieuwe bezichtigingen inplannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:26
Ik neem aan dat je een verkopend makelaar hebt, zet die aan het werk. Ik zou alle voornemens tot onderhandelingen van de tegenpartij direct van tafel vegen.

1. Plafond en schilderwerk zijn zicht delen, de kopers hadden het kunnen weten bij bezichtiging
2. Als zij niet willen staat de volgende koper al klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Klinkt alsof er genoeg animo is, dus ik zou me er ook niet al te druk om maken. Zeker in de betaalbare range zijn de huizen momenteel niet aan te slepen. Ik zou geen centimeter toegeven, tenzij je bijvoorbeeld heel veel haast hebt.

Ik zou richting de potentiele kopers aangeven dat er meerdere geïnteresseerden zijn en dat je geen interesse hebt in hun nieuwe bod. Maar... heb je zelf een makelaar? Zoja, laat hem het lekker oplossen.... daar wordt hij goed voor betaald.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-03-2021 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

ralpje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:46:
[...]

Waarom zou je er onderuit willen?
Je zegt 'ik deel geen kosten' en dan is het aan de koper om wel of niet akkoord te gaan. Niet jouw probleem, lijkt me ;)
Omdat het onwijs smerig is om geen voorbehoud van bouwkundige keuring in het koopcontract te zetten en dan dus te wachten met tekenen totdat de bouwkundige keuring heeft plaatsgevonden...

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xtrme
Ojjorz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Precies.

Onze bouwkundige gaf aan dat kosten als 'direct' werden opgevoerd als de economische gevolgen van het niet direct oplossen groter werden. Bij schilderwerk is dat bijvoorbeeld het geval als anders een grote kans op rotting van de kozijnen ontstaat. Dan zijn namelijk de kosten niet meer alleen schilderen, maar ook het vervangen van de kozijnen.

Afhankelijk dus van de staat kan schilderwerk als 'direct' worden genoteerd door een bouwkundige. Hoe dat zit voor een plafond weet ik niet.

Maar daarnaast ben ik het met de rest eens: als verkoper zou ik me hier verder niet zo veel van aantrekken.
even kleine funda check
zoals ojjorz zegt

Directe kosten: kosten die je op korte termijn moet maken om verdere schade te voorkomen en/of om veilig in de woning te kunnen wonen.
Kosten op termijn: kosten voor zaken die je niet acuut hoeft te herstellen, maar waar je binnen vijf jaar wel rekening mee moet houden.
Kosten voor woningverbetering: kosten voor werkzaamheden die bouwtechnisch gezien niet noodzakelijk zijn, maar waarmee je het comfort en/of energieverbruik van je woning verbetert.

Ik ga er vanuit dat het schilderwerk er niet af bladert en er nog prima een jaar of wat vooruit kan en dus zijn het kosten op termijn (je rept niks over een rot kozijn)

je zachtboard zeg je al dat het prima is en dat het dus geen schade heeft en dat zijn dan weer kosten voor woningsverbetering

dus in beide gevallen geen directe kosten

https://www.funda.nl/meer...ing%20mee%20moet%20houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
xtrme schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:53:
[...]

even kleine funda check
zoals ojjorz zegt

Directe kosten: kosten die je op korte termijn moet maken om verdere schade te voorkomen en/of om veilig in de woning te kunnen wonen.
Kosten op termijn: kosten voor zaken die je niet acuut hoeft te herstellen, maar waar je binnen vijf jaar wel rekening mee moet houden.
Kosten voor woningverbetering: kosten voor werkzaamheden die bouwtechnisch gezien niet noodzakelijk zijn, maar waarmee je het comfort en/of energieverbruik van je woning verbetert.

Ik ga er vanuit dat het schilderwerk er niet af bladert en er nog prima een jaar of wat vooruit kan en dus zijn het kosten op termijn (je rept niks over een rot kozijn)

je zachtboard zeg je al dat het prima is en dat het dus geen schade heeft en dat zijn dan weer kosten voor woningsverbetering

toon volledige bericht
Ja precies. geen houtrot, dankjewel voor uitzoeken op funda.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Atlas schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Omdat het onwijs smerig is om geen voorbehoud van bouwkundige keuring in het koopcontract te zetten en dan dus te wachten met tekenen totdat de bouwkundige keuring heeft plaatsgevonden...
Dat is tegenwoordig heel gebruikelijk. Het beschrijven van ontbindende voorwaarden m.b.t. een keuring is een ramp. En het is een ontbindende voorwaarde, dus ook geen opening voor nieuwe onderhandelingen. Kosten te hoog? Dan kan de verkoper de overeenkomst ontbinden.

Ik zou de koper nu gewoon het gevoel geven dat hij de deksel op zijn neus krijgt. Dan dus geen huis. Die krabbelen wel terug, want ze willen dat huis.

Schilderwerk kán overigens als "direct" worden aangemerkt. Dat is dan echter meestal niet de hele woning. Ik kreeg bijvoorbeeld een opgave voor "direct noodzakelijk" schilderwerk van 600 euro. Op een paar plekken was het schilderwerk dermate slecht dat het op korte termijn gedaan moest worden om verdere schade te voorkomen. 600 euro, dat zijn 2 of 3 kozijntjes ofzo. Alleen onze erkers op de benedenverdieping hebben al 10 ramen, dus het ging om specifieke delen.

Volgens mij slaan ze met zachtboard wel de plank volledig mis, want het is in reeds bestaande situaties gewoon nog toegestaan. Het is wel raadzaam om ze te vervangen, want het is eerder brandversnellend dan brandvertragend.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-03-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Alhoewel het een verkopers-markt is, nog wel even de vraag hoe lang je huis al te koop staat. Normaal gezien zou ik zeggen dat dit beide zaken zijn die heel duidelijk waren bij het bieden en dat je geen reden ziet om te zakken in de prijs.
Maar er zijn nl. uitzonderingen waarbij het huis al heel lang te koop staat en in dat geval kijk ik er anders tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
Anoniem: 39993 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:51:
Klinkt alsof er genoeg animo is, dus ik zou me er ook niet al te druk om maken. Zeker in de betaalbare range zijn de huizen momenteel niet aan te slepen. Ik zou geen centimeter toegeven, tenzij je bijvoorbeeld heel veel haast hebt.

Ik zou richting de potentiele kopers aangeven dat er meerdere geïnteresseerden zijn en dat je geen interesse hebt in hun nieuwe bod. Maar... heb je zelf een makelaar? Zoja, laat hem het lekker oplossen.... daar wordt hij goed voor betaald.
Ja gelukkig is er genoeg animo. Ik twijfelde of de volgende potentiele koper zou ook in principe kunnen hetzelfde korting aanvragen maar aangezien de reacties hier, ben ik er meer zeker van dat de aankoopmakelaar heeft met de bouwtechnische keurder afgestemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xtrme
maar misschien is er iets anders aan de hand bij de kopende partij
(bijvoorbeeld te veel geboden en woning wordt te laag getaxeerd en zij kunnen het spaargeld niet opbrengen)
en probeert zo onder de koop uit te komen => 10% aankoopsom "boete" aan de verkopen partij

dan is het ook nog eens geen legitieme reden tot ontbinding (en dan play the game)
voor de rest blijf ik bij het geen directe kosten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
smartpredict schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Ja, gelukkig kan nog. Maar ik vind gewoon ook smerig spelletje aangezien we hebben alle bezichtigingen afgezeggd en moet opnieuw kijken of de rest van de biedingen nog geintereseerd zijn. en of nieuwe bezichtigingen inplannen.
Tip bij volgende ronde: In je koopovereenkomst neem je op dat er bouwkundige mag komen kijken, maar ook met een minimum bedrag voor ontbinding. Zo hadden wij (uit m'n hoofd, is inmiddels 10jr geleden) 5.000e staan, was het meer dan mocht er ontbonden worden (of heronderhandeld) minder is gewoon risico koper.

En dan uiteraard zorgen dat die bouwkundige pas komt nadat er door beiden getekend is.

offtopic:
Overigens heeft dit ons een huis met kwaaitaal vloer (Wikipedia: Kwaaitaalvloer) bespaard, mening verkoper: Is te fixen, ga ik regelen. Mening bouwkundige: Alleen maar echt goed te krijgen (zoals die specifieke vloer was) door gewoon hele begane grond vloer eruit te slopen en opnieuw te doen. Maar dan zit je ook gelijk aan nieuw toilet en keuken vast :X

[ Voor 22% gewijzigd door Sander op 01-03-2021 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
smartpredict schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Ja gelukkig is er genoeg animo. Ik twijfelde of de volgende potentiele koper zou ook in principe kunnen hetzelfde korting aanvragen maar aangezien de reacties hier, ben ik er meer zeker van dat de aankoopmakelaar heeft met de bouwtechnische keurder afgestemd.
Ik weet niet of je meerdere boden al binnen hebt en wat het verschil tussen de eerste en tweede is, maar het klinkt alsof het graag-of-niet is voor de huidige potentiele kopers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:54
[...]

even kleine funda check
zoals ojjorz zegt

toon volledige bericht
Nu is een zachtboard plafond natuurlijk wel een gigantisch brandgevaar.
Ons huis had een zachtboard plafond en is in de brand gevlogen (voor wij het kochten)
Door het zachtboard verspreid de brand veel sneller maar ook sneller naar de bovenliggende verdieping (waar je ligt te slapen) Gips remt de verspreiding van een brand waardoor je nog een kans hebt weg te komen.

In dat opzicht snap ik dat ze het onder directe kosten hangen.
Je moet er namelijk niet in willen wonen voor er gipsplaat in zit.

Overigens ben ik het helemaal eens met de adviezen om 0,0 mee te geven.
De prijs is naar het pand, en er zijn zat andere kopers.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 01-03-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
celshof schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:03:
Alhoewel het een verkopers-markt is, nog wel even de vraag hoe lang je huis al te koop staat. Normaal gezien zou ik zeggen dat dit beide zaken zijn die heel duidelijk waren bij het bieden en dat je geen reden ziet om te zakken in de prijs.
Maar er zijn nl. uitzonderingen waarbij het huis al heel lang te koop staat en in dat geval kijk ik er anders tegenaan.
nee de huis staat nu minder dan 4 weken op funda (waarbij 2 weken ervan was alleen afwachten op de bouwkeuring rapport en de reactie van de koper... dus verspilde tijd aangezien alle andere bezichtigingen en biedingen hebben wij afgezeggd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sander schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Tip bij volgende ronde: In je koopovereenkomst neem je op dat er bouwkundige mag komen kijken, maar ook met een minimum bedrag voor ontbinding. Zo hadden wij (uit m'n hoofd, is inmiddels 10jr geleden) 5.000e staan, was het meer dan mocht er ontbonden worden (of heronderhandeld) minder is gewoon risico koper.

En dan uiteraard zorgen dat die bouwkundige pas komt nadat er door beiden getekend is.

offtopic:
Overigens heeft dit ons een huis met kwaaitaal vloer (Wikipedia: Kwaaitaalvloer) bespaard, mening verkoper: Is te fixen, ga ik regelen. Mening bouwkundige: Alleen maar echt goed te krijgen (zoals die specifieke vloer was) door gewoon hele begane grond vloer eruit te slopen en opnieuw te doen. Maar dan zit je ook gelijk aan nieuw toilet en keuken vast :X
Oeh, Kwaaitaal of Manta vloeren. Run! Kun je nog beter een huis met een rotte houten vloer kopen. Weet je in ieder geval meteen waar je aan toe bent.

10 jaar geleden was het meer gebruikelijk om te doen wat jij beschrijft. Maar de markt is tegenwoordig zo "snel" dat het meerendeel dit volgens mij niet meer zo doet. Er wordt nu vaak al gekeurd vóór het tekenen door de koper. Dan hoef je niets af te spreken en hebben beide partijen snel duidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

smartpredict schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:06:
[...]

nee de huis staat nu minder dan 4 weken op funda (waarbij 2 weken ervan was alleen afwachten op de bouwkeuring rapport en de reactie van de koper... dus verspilde tijd aangezien alle andere bezichtigingen en biedingen hebben wij afgezeggd.
Ze hebben, als ik een gokje mag wagen, te hoog geboden waarmee ze in hun budget nu geld te kort komen om het huis een beetje op te knappen. De rente is recentelijk weer lichtelijk gestegen.

Onder welke voorbehouden hebben ze hun bod uitgebracht op het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
[...]

offtopic:
Ja goede tips dankje. Ik vertrouwde mijn makelaar te veel. dacht dit gebruikelijk is (mijn eerste ervaring met verkopen zoal je misschien ziet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
Brilsmurfffje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Ze hebben, als ik een gokje mag wagen, te hoog geboden waarmee ze in hun budget nu geld te kort komen om het huis een beetje op te knappen. De rente is recentelijk weer lichtelijk gestegen.

Onder welke voorbehouden hebben ze hun bod uitgebracht op het huis?
alleen financiering voorbehoud (hypotheek van 50k minder dan de vraagprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
[...]

offtopic:
Dit heb ik twee jaar geleden ook laten opnemen in mijn koopovereenkomst. Gelukkig niet ontbonden omdat alles enigzins mee viel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:00

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

smartpredict schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Ja goede tips dankje. Ik vertrouwde mijn makelaar te veel. dacht dit gebruikelijk is (mijn eerste ervaring met verkopen zoal je misschien ziet!)
Beste Smartpredict,

Welkom op tweakers.net. Uit dit verhaal lees ik dat je een makelaar hebt. Die heeft zijn geld al bijna binnen (lees, alleen de koopovereenkomst moet nog getekend worden). Hij zit er ook niet op te wachten dat deze koop niet doorgaat, en hij nummer 2 moet gaan benaderen en alles weer in gang moet gaan zetten.

Ik zou dus teruggaan naar je makelaar, en zeggen: Regel maar met de tegenpartij dat ze het huis kopen voor de afgesproken prijs. Zeker schilderwerk hadden ze zelf kunnen zien.

Over hoeveel kosten praten we eigenlijk, want als het (bijvoorbeeld) 20K is, dan denk ik wel dat de kopers afhaken. Als het 500 euro is, zullen ze wel doorzetten....

Lang verhaal kort: Bepaal eerst je eigen strategie, en laat je makelaar voor je werken! Je betaalt hem niet voor niets.....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sparhawk schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Beste Smartpredict,

Welkom op tweakers.net. Uit dit verhaal lees ik dat je een makelaar hebt. Die heeft zijn geld al bijna binnen (lees, alleen de koopovereenkomst moet nog getekend worden). Hij zit er ook niet op te wachten dat deze koop niet doorgaat, en hij nummer 2 moet gaan benaderen en alles weer in gang moet gaan zetten.

Ik zou dus teruggaan naar je makelaar, en zeggen: Regel maar met de tegenpartij dat ze het huis kopen voor de afgesproken prijs. Zeker schilderwerk hadden ze zelf kunnen zien.

Over hoeveel kosten praten we eigenlijk, want als het (bijvoorbeeld) 20K is, dan denk ik wel dat de kopers afhaken. Als het 500 euro is, zullen ze wel doorzetten....

Lang verhaal kort: Bepaal eerst je eigen strategie, en laat je makelaar voor je werken! Je betaalt hem niet voor niets.....
toon volledige bericht
Schilderen van de hele buitenboel en een zachtboardplafond van een doorsnee 50m2 vervangen? Dan ben je al rap 7,5 tot 10K kwijt tegenwoordig.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
Sparhawk schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Beste Smartpredict,

toon volledige bericht
Ja je hebt gelijk. mijn eigen makelaar wilt zeker ook dat de koop doorgaat. Maar ik denk zij had deze ook niet voorzien. ik denk wel dat de aankoopmakelaar van de koopster of wilt of met deze spelletje beter onderhandelen of heeft ons als "backup" gebruikt en nu hebben zij een andere woning gevonden. tenminste dit lijkt me niet beter verklaarbaar.
het gaat over zo'n 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
FirePuma142 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Schilderen van de hele buitenboel en een zachtboardplafond van een doorsnee 50m2 vervangen? Dan ben je al rap 7,5 tot 10K kwijt tegenwoordig.
_/-\o_ WOW! je hebt het echt precies geschatte! gaat idd over 10k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Zachtboard is brandgevaarlijk. Ik zou er geen issue van maken als er meer kijkers zijn. Gewoon vervangen voor een nieuws gipsplafond.

[ Voor 65% gewijzigd door pizzacabonara op 01-03-2021 15:44 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 20:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

[...]

Wat maakt dat uit? Dan plaatsen ze hem in de drie dagen bedenktijd, kunnen ze er nog steeds onderuit. Of wil je onderhandelen dat de bouwkundige keuring pas mag plaatsvinden na de drie dagen bedenktijd? Dat zou eerder wat vragen oproepen.

Je wilt als verkoper toch juist zo snel mogelijk zekerheid hebben en 'van de ontbindende voorwaarden' af?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:42
10k ? Dat klinkt wel een beetje gortig voor wat kozijnen en plafonds. Met duizend euro aan materiaal en 50 euro per uur, houd je nog steeds 4.5 weken werk over voor 1 persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:58
Heb een heel huis gekocht met zachtboard plafonds (,en hardboard geoliede wanden, stukje voor de lol in een ton verbrand, maar dat lukt wel!). Dat terzijde als koper heb je dat al kunnen onderzoeken en zolang het geen direct gevaar oplevert (doet het niet want het huis staat nog steeds) is het iets om rekening mee te houden. Bij onze technische keuring was het gerapporteerd, maar alleen als aandachtspunt, niet als directe verbetering.
Was overigens nog ongeveer 1000 euro kwijt voor het vervangen van het plafond. Eruit halen is erg makkelijk en als je het raggelwerk laat zitten kun je er meteen gipsplaten tegenaan schroeven, daarna opnieuw laten stucen. Gipsplaten kosten ook de wereld niet en was voor 55m2 ruimte inclusief plafonds en muren opnieuw stucen 2500 euro kwijt.
Buitenschilderwerk kan een ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
gorgi_19 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Wat maakt dat uit? Dan plaatsen ze hem in de drie dagen bedenktijd, kunnen ze er nog steeds onderuit. Of wil je onderhandelen dat de bouwkundige keuring pas mag plaatsvinden na de drie dagen bedenktijd? Dat zou eerder wat vragen oproepen.

Je wilt als verkoper toch juist zo snel mogelijk zekerheid hebben en 'van de ontbindende voorwaarden' af?
Het heeft nu 2 weken geduurd, en verkoper heeft al getekend alleen koper niet. Daarnaast stel je vooraf vast wat een redelijke grens is. Maar over het algemeen is het ook niet zo dat een bouwkundige met zijn vingers zit te draaien op dit moment, en duurt inplannen van een keuring vaak ook een week of meer + daarna nog even voro het rapport. Dus juist ook voor de snelheid icm serieuze kopers wil je dit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:13
Vipertje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:49:
10k ? Dat klinkt wel een beetje gortig voor wat kozijnen en plafonds. Met duizend euro aan materiaal en 50 euro per uur, houd je nog steeds 4.5 weken werk over voor 1 persoon.
Helaas ben ik er achter gekomen dat 't zo niet werkt... Prijzen worden tegenwoordig met een vork geschreven en gaan niet langer meer om de kosten die worden gemaakt, maar wat je er voor kan vragen. En de markt is krap - veel werk, weinig (goede) aannemers/schilders/timmerlui.

Ik probeer een plat dak van ongeveer 50 m2 te vernieuwen en te isoleren - mijn woonkamer ligt eronder. Offerte die ik krijg is 27.000 euro. Met een soortgelijk idee als jij had ("hmmm... paar duizend euro materiaal, max 2 weken werk voor 2 man") kwam ik uit op niet meer dan de helft. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Van de link die xtrme al eerder postte:
  • Het gebruik van zachtboard in nieuwe plafonds is niet meer toegestaan in verband met de brandgevaarlijkheid.
  • In bestaande bouw mag zachtboard gewoon blijven zitten.
  • Als u de woning grootschalig gaat renoveren/verbouwen dan moet deze formeel gaan voldoen aan de nieuwe eisen en is zachtboard niet meer toegestaan.
Als potentiële kopers problemen hebben met zachtboard mogen ze het zelf renoveren, ik zou daar als verkoper echt geen cent aan uitgeven. Bijna geen enkel huis is precies zoals je het hebben wil en dat geldt zeker bij oudere huizen. Als je als koper iets niet aanstaat wordt dat gewoon iets voor in je klusbudget. Zeker in deze markt hebt je geen poot om op de staan als je zoiets op de koper wilt verhalen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34
Nu hoop ik wel dat je makelaar niet (vanwege corona) het door jouw getekende koopcontract heeft opgestuurd aan de koper.
Zodra de koper namelijk tekent, zit jij er aan vast. Dus je kan het huis ook niet aan iemand anders verkopen zonder dat jij het originele contract terug hebt (en verscheurd).

In het ergste geval heb je straks 2 getekende koopcontracten. En omdat je onmogelijk aan 2 kopers kan leveren legt de rechter je waarschijnlijk een afkoopsom op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 09:58

Kju

@smartpredict Aangezien er geen bouwtechnisch voorbehoud is opgenomen lijkt het mij dat ze die kosten maar voor eigen rekening mogen nemen. Daarnaast is zachtboard waarneembaar en gaat het rapport uit van normbedragen. In de praktijk kunnen de kosten lager uitvallen. Het is dan ook een beetje onzinnig om nu korting te gaan geven terwijl die koper waarschijnlijk al lang heeft verzonnen dat een oom van een vriend van een neef dat wel voor een heel zacht prijsje op kan lossen.

Ga in gesprek met je makelaar. Die moet je onzekerheid weg nemen en je adviseren. Zelf zou ik aansturen op het verlopen van de opschortende voorwaarden om vervolgens te ontbinden (je hebt immers al ondertekend) en dan weer met de andere bieders te praten. Zachtboard is waarneembaar en niet iets waar je de andere bieders nu expliciet op moet gaan wijzen. Ik ga er wel van uit dat “het allemaal zo zwart-wit is als je hebt geschetst”.

En de grootste fout ligt bij die aankoopmakelaar, die had het al moeten voorzien.

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 01-03-2021 17:03 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:01:
Nu hoop ik wel dat je makelaar niet (vanwege corona) het door jouw getekende koopcontract heeft opgestuurd aan de koper.
Zodra de koper namelijk tekent, zit jij er aan vast. Dus je kan het huis ook niet aan iemand anders verkopen zonder dat jij het originele contract terug hebt (en verscheurd).

In het ergste geval heb je straks 2 getekende koopcontracten. En omdat je onmogelijk aan 2 kopers kan leveren legt de rechter je waarschijnlijk een afkoopsom op.
En dan? In dit contract staat een bedrag wat ze niet willen betalen want x,y,z?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Schilderwerk en zacht bord zijn dingen die de kopers direct kunnen zien bij de bezichtiging.

De andere kopers hebben dat dus ook al lang gezien en hebben ondanks dat een bod gedaan.
Je heb nu alleen die 1 te pakken die het gebruikt als onderhandeling tactiek.
Wel slim gespeeld. Hij heeft nu alle aandacht en tijd om het uit te spelen.

Bedenk je dat hij ongeveer 500 euro aan de keuring heeft uitgegeven en waarschijnlijk ook al een bedrag aan de taxatie. En dit is natuurlijk in jou voordeel. Daarom zou ik gewoon zeggen dit zijn dingen die zichtbaar waren bij de bezichtiging en geen verassing. Laat hem het bod maar terug trekken.

Bij de volgende koper wel even aangeven dat er wat achterstallig schilderwerk is en zachtboard plafonds. Als het goed is heb je een lijst van de makelaar waar je dat soort punten kan aangeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 16:32
Hele discussie lijkt mij niet heel belangrijk omdat ze nog niet hebben getekend dus ze kunnen er altijd nog onderuit en zelfs als ze tekenen hebben ze nog 3 dagen om de overeenkomst te ontbinden.

Je hebt gewoon 3 keuzes
1. Je betaald
2. Je schakelt je makelaar in en laat hem het verder oppakken
3. Je betaald niet

Jij hebt al getekend dus jij zit vast aan de koop tenzij de tegenpartij zich terugtrekt.

Waar iets onder valt bij een bouwkundige keuring is verder niet relevant. Net zoals de eigen ervaringen van users. Kan mij voorstellen dat het onder direct moet, want brandgevaarlijk. Kan mij ook voorstellen dat het er niet onder valt want het zit er al in en het huis staat er nog. Maar ja, het verandert verder niks aan de situatie, hetzelfde geld voor het verven waarbij de staat van de kozijnen belangrijk is maar daar kan ik verder ook niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 10:36
Heb aan beide kanten gestaan vwb keuringen. Je kunt van kopers niet altijd verwachten dat ze zachtboard herkennen, of weten wat een schilderbeurt kost.
Dat kan ook haast niet, want van veel factoren afhankelijk en kan flink oplopen. Daarom is een keuring altijd verstandig. Ik zou het als verkopende partij ook toejuichen, nooit gezeik achteraf.

Maar in dit geval zou ik zeker niet toegeven. Ik zou persoonlijk zachtboard direct vervangen, levensgevaarlijk (en je ziet daarna ook pas wat er achter zit), maar dat is aan de koper. Het kàn zeker blijven zitten.

Schilderwerk is onderhoud/behoud, dat moeten ze toch een keer doen en gaat daarna jaren mee.

Kan me voorstellen dat ze van de kosten zijn geschrokken, maar als ze het huis echt willen zouden ze gek zijn het voor 10k te laten schieten in de huidige markt. In hun geval zou ik dan schilderwerk voor lief nemen en rookmelders ophangen :)

Ik denk dus eerder schrik dan onderhandelingtactiek, maar de keuze is aan hun.. niet van wakker liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

RocketKoen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:01:

Doorgaans is er een termijn beschreven waarbinnen de koopovereenkomst ondertekend in het bezit van beide partijen moet zijn, om precies dit te voorkomen. Niet ondertekend beschikbaar gesteld voor datum X -> waardeloos papiertje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21

Flapmo

and back is gigi!

Zoals al vaak gezegd in dit topic, ze hebben geen poot om op te staan. Niets toegeven en desnoods opnieuw de verkoop in.

En nooit je makelaar vertrouwen, nooit ook maar een enkele makelaar vertrouwen. Het zijn allemaal gieren die met liefde handje klappen met de tegenpartij gezien ze toch wel geld verdienen. Zeker in deze markt. Laat je makelaar maar eens wat doen voor zijn of haar geld.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

even kleine funda check
zoals ojjorz zegt

Het is discutabel of het veilig is met een brandgevaarlijk plafond. Het mag er gewoon inzitten, het mag alleen niet meer nieuw geplaatst worden. Het lijkt me inderdaad een truukje van de aankoopmakelaar, maar lijkt me dat de verkopende makelaar hier ook wel een antwoord voor klaar heeft.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 14:38
smartpredict schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:42:
Dankjewel allemaal voor snelle reacties. hieronder wat meer toelichting:

We hebben de koopovereenkomst getekend, zij nog niet. ze wilden eerst de bouwkeuring laten uitvoeren en daarna ondertekenen. Dus er was ook geen voorwaarde hiervoor in de koopovereenkomst.

Verder de zachtboard plafond is visueel op zeer goede staat. en bij alle rapporten die ik tot nu toe zelf gezien had (van vrienden en familie) deze staat altijd op advies en niet als directe kosten. vandaar mijn twijfel of deze terecht was.

De koper heeft de hoogste bod uitgebracht en nu na 2 weken wilt korting die het eigenlijk laagste bod maakt. We gaan zien of de rest nog geintereseert zijn maar het lijkt me zelf dat ze hebben dit afgestemd met de bedrijf die bouwtechnische keur heeft uitgevoerd om te kunnen onderhandelen zonder dat er nog meerdere bods op tafel ligt (koper heeft een aankoopmakelaar)
Lijkt me duidelijk toch, er is niets over een bouwkundige keuring in de koopovereenkomst opgenomen, dus je bent nergens toe verplicht. Al komt er uit die keuring dat het hele huis op instorten staat, dat maakt jou tot niets verplicht. De koper kan vanalles willen, maar jij bent niet verplicht er in mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

aazwart schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:37:
Hele discussie lijkt mij niet heel belangrijk omdat ze nog niet hebben getekend dus ze kunnen er altijd nog onderuit en zelfs als ze tekenen hebben ze nog 3 dagen om de overeenkomst te ontbinden.

Je hebt gewoon 3 keuzes
1. Je betaald
2. Je schakelt je makelaar in en laat hem het verder oppakken
3. Je betaald niet

Jij hebt al getekend dus jij zit vast aan de koop tenzij de tegenpartij zich terugtrekt.

Waar iets onder valt bij een bouwkundige keuring is verder niet relevant. Net zoals de eigen ervaringen van users. Kan mij voorstellen dat het onder direct moet, want brandgevaarlijk. Kan mij ook voorstellen dat het er niet onder valt want het zit er al in en het huis staat er nog. Maar ja, het verandert verder niks aan de situatie, hetzelfde geld voor het verven waarbij de staat van de kozijnen belangrijk is maar daar kan ik verder ook niks over zeggen.
als de standaard nvm template is gebruikt zit je als verkoper niet vast aan contract als aspirant koper niet binnen vijf dagen ook heeft getekend.

edit: stukje weggehaald wat niet helemaal correct was, de nvm clausule beschrijft het wel netjes , zie quote hieronder.

take it or leave it zou mijn reactie zijn, punten zaten al in de prijs.
17.2. De partij die deze koopovereenkomst als eerste ondertekent, doet dit onder voorbehoud dat hij uiterlijk op de vijfde
werkdag nadat hij de koopovereenkomst ondertekend heeft (een kopie van) de door beide partijen ondertekende
koopovereenkomst heeft ontvangen. Indien de partij die als eerste heeft ondertekend niet tijdig (een kopie van) de door beide
partijen ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen, heeft deze partij het recht zich op het voorbehoud te beroepen,
waardoor hij niet (meer) gebonden is. Dit recht vervalt als daar niet uiterlijk op de tweede werkdag nadat alsnog (een kopie van)
de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst is ontvangen, gebruik van is gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1279036 op 02-03-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:38
Zoals reeds vele malen gezegd, laat je niet in de luren leggen in deze verkopersmarkt.
Dit soort spelletjes wordt veel gespeeld waarbij ze denken door 2 weken te wachten dat je niet meer terugwil.
Gewoon aangeven, take it or leave it en lekker weer de markt op gooien.
Krijg je misschien nog wel meer geboden ook want kijkers zullen er zat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
Ik ben blij dat ik het hier gevraagd heb, we gaan zeker niet toegeven aangezien alle toelichtingen die hier geplaatst is. dankjewel aan jullie allemaal.

Ik heb inmiddels gisteren een erkende schilderbedrijf laten langs komen voor een offerte en vandaag de offerte ontvangen. Het blijkt dat de totale kosten hiervoor is c.a. een derde van wat in de bouwtechnische keuring is opgenomen! en dat is incl. materiaal, klimvoorzieningen en 3 jaar garantie!

Dus wat meer zekerheid dat de keurder en aankoopmakelaar samen deze hebben voorzien. Normaal gesproken ben ik niet van conspiracy type (!) maar deze is aangezien alle bewijzen overduidelijk. Ik ben nu meer benieuwd of deze keurbedrijf vaker samen werkt met de aankoopmakelaar.

P.S. tip voor de anderen die waarschijnlijk in het toekomst in een vergelijkbare situatie zitten: altijd offerte aanvragen van verschillende bedrijven (bij mij komen nog 2 andere bedrijven voor meer offertes), voordat verder gaan met onderhandelingen. en altijd opletten op de rapporten van deze bedrijf (aangezien ze duidelijk samen met de makelaars werken)

"BOUW TECHNO KEURING NEDERLAND B.V."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Als dat artikel 17.2 erin staat zou ik lekker de koop ontbinden en een volgende partij zoeken. Zeker in deze verkopersmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb zelf ook iets dergelijks gehad met kopers, dat ging wel goed. Keurder ontdekte lekke goot, wist ik niet van. In eerste instantie simpel laten repareren, werkte niet. Toen heb ik voorgesteld om goot te vervangen en kosten te delen. Daardoor had ik geen 'gezeur' meer en kopers geen opgelapte oude goot die binnen afzienbare tijd volledig op hun kosten vervangen zou moeten worden. Alle partijen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atlas schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:24:
Als dat artikel 17.2 erin staat zou ik lekker de koop ontbinden en een volgende partij zoeken. Zeker in deze verkopersmarkt.
Netjes spelen. Beroep je er schriftelijk (kan per e-mail) op en geef 2 werkdagen om de overeenkomst alsnog ondertekend beschikbaar te stellen. Maar laat de makelaar dit voor je doen. Dit is zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 08:55
xtrme schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:03:
maar misschien is er iets anders aan de hand bij de kopende partij
(bijvoorbeeld te veel geboden en woning wordt te laag getaxeerd en zij kunnen het spaargeld niet opbrengen)
en probeert zo onder de koop uit te komen => 10% aankoopsom "boete" aan de verkopen partij

dan is het ook nog eens geen legitieme reden tot ontbinding (en dan play the game)
voor de rest blijf ik bij het geen directe kosten
Ik zou mijn poot als verkopende partij stijf houden. Als de kopende partij dan afziet van de verkoop kan de TS volgens mij 10% van der verkoopprijs opstrijken _/-\o_

Immers dat schilderwerk en het plafond hadden de kopers bij bezichtiging ook kunnen zien en op basis daarvan hun bod moeten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SniperGuy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Ik zou mijn poot als verkopende partij stijf houden. Als de kopende partij dan afziet van de verkoop kan de TS volgens mij 10% van der verkoopprijs opstrijken _/-\o_

Immers dat schilderwerk en het plafond hadden de kopers bij bezichtiging ook kunnen zien en op basis daarvan hun bod moeten bepalen.
dat kan alleen na tekenen , na bedenktermijn en nog wat voorwaarden. Er is niet getekend door aspirant koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 08:55
Anoniem: 1279036 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:53:
[...]

dat kan alleen na tekenen , na bedenktermijn en nog wat voorwaarden. Er is niet getekend door aspirant koper.
hmm die heb ik even over het hoofd gezien, nu kan de kopende partij eigenlijk zonder problemen van de koop afzien :/
Ik zou bluffen en zeggen: take it or leave it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:38
@smartpredict

En hoe is het afgelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
smartpredict schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Tsja, mensen proberen. Hebben ze 2 weken gewacht met tekenen? Dan kan je sowieso de verkoop ontbinden aangezien ze niet voldoen aan het werkdagen beginsel (jij moet tekenen voor ontvangst ovk mochten ze gaan antedateren). en met een ander in zee gaan tenzij ze 5k bijbetalen op hun bod. >:)

Two can play that game.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
@smartpredict Hoe is het eigenlijk afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:54
Denk dat @smartpredict niet meer actief is op het forum.
De enige forumreacties van hem zijn in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smartpredict
sorry voor de late reactie, had het heel veeeeel druk met de verkoop en verhuizing en ...

Uiteindelijk is het goed gegaan, we hebben gezegd we willen niet tegenmoet komen aangezien de bouwtechnische keuring belachelijk was (ben bijna 100% zeker dat de aankoopmakelaar en de bouwkeuring bedrijf samen hadden afgesproken om gekke kosten te noemen om ons onder druk te zetten). Maar de koper heeft alsnog akkoord gegaan (ondanks dat de aankoopmakelaar was er duidelijk niet blij mee). :*)
Pagina: 1