Toon posts:

Advies gevraagd voor stabiel draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:05
Ik zoek een goede draadloze oplossing voor de volgende situatie:

1. Beneden ( ligt lan kabel vanaf het ziggo modem, op draad haal ik 250mbit )
2. Boven ( ligt lan kabel vanaf het ziggo modem, op draad haal ik 250mbit )
3. Schuur ( via een devolo powerlan haal ik daar op draad 60mbit )

Dat ik in de schuur een lagere snelheid heb is niet zo erg, dat is voor in de zomer als we buiten zitten en tv kijken op de tablet, dan zou 10mbit al voldoende zijn. Binnen in huis is het wel belangrijk dat de wifi op volle kracht is, vandaar dat ik daar lan kabels naar toe heb getrokken.

Op dit moment heb ik 3 x de UniFi AP AC Lite. Echter, ik krijg er geen goeie snelheden meer mee, en ik kan er geen oorzaak voor vinden. De lan kabels zijn goed, de verbinding naar de ap's ook, verschillende configuraties geprobeerd maar het is gewoon zwaar waardeloos met snelheden die op en neer gaan tussen de 1 en 30 mbit, terwijl als ik op dezelfde lan kabel mijn laptop aansluit gewoon de 250mbit aan tik. Zelfs als ik met mijn telefoon op 1 meter afstand van een ap sta is de snelheid dramatisch laag. Ik heb heel veel situaties getest, met kanalen, transmit power, en alle andere opties in en uitvinken, maar niks helpt. De laatste firmware zit in de ap's.

Goed, de AC Lite..ik ben er klaar mee. Ik wil 3 nieuwe ap's kopen die goed zijn, snel zijn en stabiel. Eis is dat ik weer 1 groot netwerk heb waarbij ik van de ene naar de andere ruimte kan lopen, sameless roaming dus. Welke ap's kan ik het beste hiervoor aanschaffen ?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Meten is weten hoe zit het met andere AP's in de omgeving is er soms een buurman die zijn AP lekker geboost heeft en daarmee de buurt plat legt. Is de firmware up to date hoe heb je de configuratie gedaan.
Kortom eerst nog even wat vragen beantwoorden voordat iemand iets zinnigs kan zeggen, de glazen bollen zijn helaas slecht leverbaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ewal
Frogmen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:57:
Meten is weten hoe zit het met andere AP's in de omgeving is er soms een buurman die zijn AP lekker geboost heeft en daarmee de buurt plat legt. Is de firmware up to date hoe heb je de configuratie gedaan.
Kortom eerst nog even wat vragen beantwoorden voordat iemand iets zinnigs kan zeggen, de glazen bollen zijn helaas slecht leverbaar.
Laatste firmware zit er in.
Dat de buren mogelijk zware wifi hebben, zou kunnen. Mijn wifi analyzer zit vol. Echter, als ik op een meter afstand van mijn ap sta, mag ik toch aannemen dat er dan geen invloed van buitenaf kan zijn ?

• Frogmen
  • Niet online
Natuurlijk wel die verstoring blijft, je kan het vergelijken met een zaal vol schreeuwende mensen elkaar verstaan ongeacht afstand is moeilijk tot onmogelijk. Als iedereen fluistert gaat het stukken beter.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ewal
Frogmen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:02:
Natuurlijk wel die verstoring blijft, je kan het vergelijken met een zaal vol schreeuwende mensen elkaar verstaan ongeacht afstand is moeilijk tot onmogelijk. Als iedereen fluistert gaat het stukken beter.
Maar dan nog..wat buren doen, kan ik niet veranderen. Het enige wat ik kan doen ik zorgen voor mijn eigen situatie..Dus welke ap's kan ik beste aanschaffen ?

• Frogmen
  • Niet online
Tja als gezegd je kan de buren vragen minder hard te schreeuwen of zelf ook gaan schreeuwen. Alleen het eerste leid tot een langdurige oplossing en minder wederzijdse ergernis. Zeker in een flatgebouw kan dit makkelijk ontstaan.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is de kabel wel in orde als je er maar zo weinig over haalt ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ewal
DukeBox schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:08:
Is de kabel wel in orde als je er maar zo weinig over haalt ?
Ja, is in orde. Is getest

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ewal schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:53:
Ik heb heel veel situaties getest, met kanalen, transmit power, en alle andere opties in en uitvinken, maar niks helpt.
Wat bij mij doorslaggevend was is een apart SSID voor 2.4ghz en een ander voor 5ghz. Op 2.4 had ik veel storing van buren of magnetron, maar was wel het sterkste signaal. Dus devices stapten steeds over van 5ghz naar 2.4. Met alleen 5ghz gaat het stuk beter, alleen moeten zoeken naar beste plaatsing van AP. Roaming werkt perfect.

Makkelijkst om te testen is 2.4ghz helemaal uitzetten.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:48

Coach4All

I'm a Coach 4 All

ewal schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Maar dan nog..wat buren doen, kan ik niet veranderen. Het enige wat ik kan doen ik zorgen voor mijn eigen situatie..Dus welke ap's kan ik beste aanschaffen ?
Isoleren / verhuizen....

Bij mijn eigen appartement 7 netwerken te zien als ik scan, bij mijn vriendin (appartement met als buren links/rechts/tegenover ook appartement gebouwen 108 SSID "concurrenten". Je snapt wel waar ik de meest stabiele / snelle verbinding heb...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• ewal

Dit zijn de resultaten van een scan.
Betreft 2,4 en 5ghz, dat heb ik ook al getest. Op dit moment heb ik ze dan ook los van elkaar qua ssid, maar op beide krijg ik geen goede snelheid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ewal schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:16:
[Afbeelding]
Dit zijn de resultaten van een scan.
Betreft 2,4 en 5ghz, dat heb ik ook al getest. Op dit moment heb ik ze dan ook los van elkaar qua ssid, maar op beide krijg ik geen goede snelheid.
Dat is opmerkelijk. Pak eens een laptop, verbind met 5GHz en - als het nog steeds traag is - draai eens het volgende en post de resultaten hier:
code:
1
netsh wlan show interface

Dat toont stats van de verbinding, o.a. signaalsterkte, type verbinding, kanaal, modulatie etc. Op basis daarvan kunnen we een inschatting maken wat hier aan de hand is.

Soittakaa Paranoid!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 08:50
Zou je eens op alle 3 de access points zo'n scan kunnen doen, en ook een screenshot kunnen maken van de settings (welk channel op zowel 2,4 als 5 ghz).

Met een ander AP ga je het probleem waarschijnlijk niet kunnen oplossen. Natuurlijk zijn er wel access points die wat meer kunnen met zulke environments, maar dan kom je uit op een heel ander prijssegment (500+ euro). Bij merken als Cisco Aironet / Aruba (niet de instant on) / Ruckus, e.d. Die bevatten namelijk o.a. radios die continue kunnen wisselen van channel (channelfly), beamforming (eventueel i.c.m. adaptieve antennes) e.d.

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ewal schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:16:
Op dit moment heb ik ze dan ook los van elkaar qua ssid
Ik bedoel niet AP_1 en AP_2, maar AP_24GHZ en AP_5GHZ. En op je telefoon 2.4 vergeten.

Als je KPN (Youfone, Telfort, Budget) hebt, eens testen zonder de TV-ontvanger aangesloten.

[Voor 4% gewijzigd door JaDatIsPeter op 01-03-2021 13:32]

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 09:08
JaDatIsPeter schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Ik bedoel niet AP_1 en AP_2, maar AP_24GHZ en AP_5GHZ. En op je telefoon 2.4 vergeten.

Als je KPN (Youfone, Telfort, Budget) hebt, eens testen zonder de TV-ontvanger aangesloten.
Dat is inderdaad goede tip, heb ik ook eens geien dat als de TV niet rechtstreeks maar via een switch is aangesloten die al het andere verkeer onderuit haalt op de rest van de switch. TV moet als het kan rechtstreeks op de experiabox aangesloten zitten.

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 09:08
Als je met een device verbonden bent met een AP kan je ook even de snelheid van de "fysieke" verbinding opzoeken. Op 5Gh ou die bij de AP's rond de 450Mbit moeten liggen dacht ik. Je nuttige bandbreedte is daar dan ongeveer 70% van.

• ewal
Nog even een late reactie. Allereerst iedereen veel dank voor alle reacties.

Ik heb de wireless networks inmiddels gescheiden, een aparte voor 2,4 ghz ( voor de printer en internetradio ) en een aparte voor 5ghz voor de smartphones, tablets en laptops. Dit zorgt in ieder geval dat de volledige snelheid op 5ghz blijft hangen.

Na veel getest ben ik er ook achter gekomen dat de apparaten vaak bleven hangen op een AP terwijl ik liep naar een ruimte waar een andere AP hangt. Dit probleem is verholpen nadat ik enable meshing heb uitgezet. Sindsdien gaat ie perfect over naar het AP waar ik het dichts bij in de buurt ben. Hier begrijp ik overigens niks van, want ik was in de veronderstelling dat enable meshing daar juist voor zorgde, dat je stabiel bleef verbonden. Maar afijn, het draadloze netwerk werkt nu exact zo als ik het wil met snelheden van rond de 200 mbit.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:15

Felyrion

goodgoan!

ewal schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:38:
Nog even een late reactie. Allereerst iedereen veel dank voor alle reacties.

Ik heb de wireless networks inmiddels gescheiden, een aparte voor 2,4 ghz ( voor de printer en internetradio ) en een aparte voor 5ghz voor de smartphones, tablets en laptops. Dit zorgt in ieder geval dat de volledige snelheid op 5ghz blijft hangen.

Na veel getest ben ik er ook achter gekomen dat de apparaten vaak bleven hangen op een AP terwijl ik liep naar een ruimte waar een andere AP hangt. Dit probleem is verholpen nadat ik enable meshing heb uitgezet. Sindsdien gaat ie perfect over naar het AP waar ik het dichts bij in de buurt ben. Hier begrijp ik overigens niks van, want ik was in de veronderstelling dat enable meshing daar juist voor zorgde, dat je stabiel bleef verbonden. Maar afijn, het draadloze netwerk werkt nu exact zo als ik het wil met snelheden van rond de 200 mbit.
Meshing is dat AP's die niet bedraad zijn aangesloten via een draadloze manier via andere AP's kunnen communiceren.
Jij denkt vermoedelijk aan roaming, waarbij een device van het ene AP naar het andere switcht. Best mogelijk dat de combinatie Meshing + bedraad aangesloten ook nog wel voor wat verstoring zorgt.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• ewal
Felyrion schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:48:
[...]

Meshing is dat AP's die niet bedraad zijn aangesloten via een draadloze manier via andere AP's kunnen communiceren.
Jij denkt vermoedelijk aan roaming, waarbij een device van het ene AP naar het andere switcht. Best mogelijk dat de combinatie Meshing + bedraad aangesloten ook nog wel voor wat verstoring zorgt.
Dat is inderdaad wat ik dacht, dan heb ik meshing en roaming door elkaar gehaald. De AP's zijn bekabeld aangesloten op het netwerk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee