Toon posts:

Nieuwe stille en stabiele (radio)studio pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Codenaam
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-05 14:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een stil en stabiel systeem voor in (radio) studio

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 700 euro een mooi streven, maar minder is altijd mooi.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren, toetsenbord, muis en licentie voor Windows heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben vooralsnog erg tevreden over Intel (cpu) en Samsung (ssd)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte, vandaar dat ik nog geen case heb gekozen, er is zoveel keuze :o HELP :o . Energieverbruik is minder van belang. Ook qua grootte heb ik geen specifieke wens.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming H470-Pro€ 134,90€ 134,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S600€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3K2/16€ 77,27€ 77,27
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 48,50€ 48,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 53,79€ 53,79
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 58,87€ 58,87
Totaal€ 627,33

[Voor 13% gewijzigd door Codenaam op 01-03-2021 13:08]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:22
Ik denk dat je met een niet K processor toe kan, zeker omdat je niet gaat overklokken. De kast is stil, er passen kleinere maten moederborden in. De CPU koeler is flink stiller dan de koeler die Intel meelevert. Voor hetzelfde geld kun je een een twee keer zo grote SSD krijgen
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 88,99€ 88,99
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 571,55

• Codenaam
martyw schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:30:
Ik denk dat je met een niet K processor toe kan, zeker omdat je niet gaat overklokken. De kast is stil, er passen kleinere maten moederborden in. De CPU koeler is flink stiller dan de koeler die Intel meelevert. Voor hetzelfde geld een twee keer kun je een zo grote SSD krijgen
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 88,99€ 88,99
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 571,55
Ben een beetje allergisch geraakt voor Asrock moederborden omdat ik daar al 2 keer pech mee heb gehad.
De grote van de ssd is niet zo heel belangrijk, de snelheid wel. Vandaar de keuze voor de samsung.

Verder bedankt voor je tips, zeker qua behuizing, cpu en koeler! _/-\o_

• martyw
Codenaam schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:37:
...
De grote van de ssd is niet zo heel belangrijk, de snelheid wel. Vandaar de keuze voor de samsung.
...
Neem dan een Samsung 980 Pro 250GB (bron), maar wacht dan op de 11e generatie Intel processors, die worden later deze maand verwacht - en neem een B560 moederbord voor de PCIe 4.0 ondersteuning

[Voor 12% gewijzigd door martyw op 01-03-2021 11:48]

• Codenaam
Gaat dat zo'n groot verschil worden dan dat wachten beter is?

• martyw
Codenaam schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:55:
Gaat dat zo'n groot verschil worden dan dat wachten beter is?
Je krijgt vooral PCIe 4.0 ondersteuning, in de test die ik linkte maakt dat de Samsung 980 7,7% sneller dan de Kingston. Maar ik denk dat je het in de praktijk nauwelijks merkt - wat voor schijf kritische taken heb je op het oog in je studio?

• Codenaam
Ja zag dat ze vanaf 500GB gingen testen, daar ligt de doorvoer snelheid sowieso wat hoger.
Vermoedelijk ga ik die 7,7% niet merken maar mogelijk ook niet het verschil tussen de samsung en de kingston die je voorstelde.
Als ik de zaken combineer op het moederbord na, heb ik dan een stille stabiele pc denk je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
Lijkt me wel - in principe voldoet iedere B460/H470. Let wel goed op de maat - in je originele build heb je een ATX formaat genomen, die past niet deze behuizing

• Codenaam
Ja had de S600 variant al bekeken.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Het enige wat we nu weten is dat je een stille PC zoekt. Prima, maar je vertelt niets over de taken waarvoor de PC zal worden ingezet. Heeft het iets met audio te maken? Zoja, dan is een beetje info over het beoogde audio gebruik en audio interfaces nuttig. Zonee, welke taken zal de PC dan wel krijgen?

Zonder deze info heb ik geen idee wat we aan kunnen raden. Is de voorgestelde PC net aan genoeg, vette overkill of misschien veel te krap? Ik kan het niet zeggen zonder meer achtergrond info over je beoogde gebruik, software die je wilt installeren etc.

• Codenaam
Goeie vraag, op de pc gaat een mengpaneel aangesloten worden (Airence en een Airence extender).
Qua software, voorlopig Aircast (een soort mAirlist) of soortgelijke software, Audacity, Tidal, een stukje software om stream te controleren (niet heel intensief),airence meters (om signaal te controleren). Er staan meestal wat browser tabbladen open, sommige om te streamen (geluid), andere om informatie op te zoeken en te communiceren met de buitenwereld (de luisteraar).
Verder draait er een database voor de muziek.
De pc kan ingezet worden om non-stop te draaien dus vandaar de stabiliteit, storingen icm geluid zijn niet heel handig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Dat klinkt niet heel zwaar, het had ook 64-kanaals audio met zware plugins kunnen zijn :)

Als de behuizing voldoende natuurlijke ventilatie geeft (midi tower of zoiets) dan kun je misschien een passief gekoelde processor toepassen. Niet al te dikke Intel processoren kunnen daar mee weg komen. AMD verbruikt snel wat meer (zij hebben de laatste jaren meer op performance gemikt, minder op laag verbruik).

Componenten met laag verbruik klinkt in eerste instantie niet relevant, maar laag verbruik = weinig warmte = weinig fans. Het is dan gemakkelijk om zonder grote kunstgrepen zowel temperatuur als geluid (ventilators) binnen de perken te houden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee