NZXT H510 + 6900XT Airflow

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrvatinl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:22
Ik zoek een?
Ik zoek eigenlijk naar de juiste 'setup-airflow' voor mijn recente build;
- NZXT H510 Black
- Kingston DDR4 HyperX Fury black 2x 16GB 3200
- AMD Radeon 6900XT
- EVGA 850 GQ, 80+ GOLD 850W PSU / PC voeding
- AMD Ryzen 7 3800X + RGB AMD wraith cooler. (kwam erbij geleverd)
- Asrock B450M steel legend
- 120MM RGB case fans Gelid Solutions Stella (4 stuks). Aan de voorzijde nemen ze lucht in, aan de achterzijde en bovenzijde gaat lucht eruit.

Wat zijn de huidige temperaturen?
Als ik de stress-test van Powermax uitvoer komt mijn CPU op 90 graden. De GPU haalt ongeveer 75 graden. Ik schrik nog al van deze temperaturen. Als in in een game zit, zoals warzone, is mijn CPU gemiddeld 65-70 graden en mijn GPU 70-75 graden.

Wat wil ik weten?
Als eerst zou ik willen weten of deze temperaturen 'normaal zijn'. Mijn gevoel zegt van niet, waardoor ik nu ben gaan kijken naar koel-oplossingen. Ik ben eventueel bereid om nieuwe componenten aan te schaffen, zoals een nieuwe case en/of waterkoeling.

Graag hoor ik jullie mening en eventueel indien nodig de verbeterde componenten. Ik heb foto's hieronder toegevoegd hoe de setup er nu uitziet van buiten.

PowerMAX Settings
CPU op AVX
GPU op 1920 x 1080
Timeout op 1 minuut.
Foto's van HWmonitor tijdens de stresstest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV_uYQyiZqTwxyXCBvMaORRBmc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GQ8cvVJShjvfbpUO1GlfKZu1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEMM3Ts0e65FnG0-6SfKgCpLebk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3VHjJziXSvjU6LiULI2h589o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door hrvatinl op 17-08-2023 22:16 ]

Beste antwoord (via hrvatinl op 04-03-2021 00:16)

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 00:24
Nee, een videokaart is gelimiteerd op ongeveer 85 graden en de processor nog hoger. Dat zijn de veiligheid limieten. Hardware die koeler draait houdt het over het algemeen wel langer vol maar onder de 80 graden zou ik me daar geen zorgen over maken.

Maakt de huidige kast teveel lawaai of wil je graag over klokken? Dan zou ik m vervangen, anders kan je hem prima houden of eventueel de fans vervangen voor een paar graden en wat decibels winst.

Edit: ik zie dat je er 4 fans in hebt gedaan. Door de voorste 2 fans weg te halen zouden je gpu temperaturen iets moeten dalen en je cpu temperaturen iets stijgen, dat lijkt me een betere setup en is zoals uitgelegd hoe de kast bedoeld is.

[ Voor 21% gewijzigd door rickbovenkamp op 01-03-2021 21:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:10
Temperaturen ingame zijn prima. Probleem met de H510 is dat er beperkte intake is omdat de openingen waar lucht doorheen kan niet groter zijn. De H510 is meer gericht op uiterlijk dan op goede koeling. Een behuizing met mesh front doet het stukken beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Tsja, kijk naar de voorkant van die kast en vertel mij maar eens hoe dat daar de lucht doorheen moet.

Je hebt in principe twee keuzes om de (vooral de cpu) temperaturen grondig aan te pakken: zoek een behuizing met een mesh voorkant (corsair 4000D airflow, cooler master NR600, fractal design meshify 2, bequiet 500dx, etc.) of installeer een waterkoeler voor de cpu. Nzxt heeft, geheel toevallig, een aantal modellen die heel mooi in die kast passen.

Als je voor de luchtkoeling gaat, valt het ook aan te raden om een tower cpu koeler te nemen - dat is wellicht prettiger voor de oren ^_^

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 01-03-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrvatinl
Anoniem: 57411 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:01:
Tsja, kijk naar de voorkant van die kast en vertel mij maar eens hoe dat daar de lucht doorheen moet.

Je hebt in principe twee keuzes om de (vooral de cpu) temperaturen grondig aan te pakken: zoek een behuizing met een mesh voorkant (corsair 4000D airflow, cooler master NR600, fractal design meshify 2, bequiet 500dx, etc.) of installeer een waterkoeler voor de cpu. Nzxt heeft, geheel toevallig, een aantal modellen die heel mooi in die kast passen.

Als je voor de luchtkoeling gaat, valt het ook aan te raden om een tower cpu koeler te nemen - dat is wellicht prettiger voor de oren ^_^
Als ik deze case https://www.megekko.nl/pr...idi-Tower-Behuizing?s_o=1 i.c.m. met deze koeling https://www.megekko.nl/pr...asterLiquid-ML240L-V2-RGB Zou ik dan resultaat boeken?

Ik zat er dan aan te denken om 3 fans aan de voorzijde van de kast te doen, waterkoeling aan de bovenzijde, en fans aan de achterzijde.

[ Voor 43% gewijzigd door hrvatinl op 01-03-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
hrvatinl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:22:
Ik zat er dan aan te denken om 3 fans aan de voorzijde van de kast te doen, waterkoeling aan de bovenzijde, en fans aan de achterzijde.
Is niet nodig. Fans aan de voorzijde zuigen geen lucht aan. De kast is gebaseerd op negatieve druk. Oftewel alleen exhaust. Zie ook YouTube: DON'T buy front intake fans! (For NZXT H500/S340)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrvatinl
Djarune schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:42:
[...]

Is niet nodig. Fans aan de voorzijde zuigen geen lucht aan. De kast is gebaseerd op negatieve druk. Oftewel alleen exhaust. Zie ook YouTube: DON'T buy front intake fans! (For NZXT H500/S340)
Ook niet als ik die kast van hierboven haal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
hrvatinl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:16:
[...]

Ook niet als ik die kast van hierboven haal?
Dat had ik even gemist. Je kunt beter naar de pricewatch linken. De DX500 komt met genoeg fans. 3x Pure Wings 140mm. Beetje zonde als je die wil vervangen maar het kan natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrvatinl
Djarune schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:21:
[...]

Dat had ik even gemist. Je kunt beter naar de pricewatch linken. De DX500 komt met genoeg fans. 3x Pure Wings 140mm. Beetje zonde als je die wil vervangen maar het kan natuurlijk wel.
Stel ik wil die 500DX be quiet!.

Raad je dan alsnog waterkoeling aan? (die coolermaster uit de link hierboven bv), of is het verstandig om https://www.megekko.nl/pr...cythe-Mugen-5-RGB-Edition zoiets te halen gwn?

Daarnaast vraag ik me dus nog af of de huidige temperaturen van mijn CPU en GPU te hoog zijn:?

[ Voor 7% gewijzigd door hrvatinl op 01-03-2021 18:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 00:24
Nee, een videokaart is gelimiteerd op ongeveer 85 graden en de processor nog hoger. Dat zijn de veiligheid limieten. Hardware die koeler draait houdt het over het algemeen wel langer vol maar onder de 80 graden zou ik me daar geen zorgen over maken.

Maakt de huidige kast teveel lawaai of wil je graag over klokken? Dan zou ik m vervangen, anders kan je hem prima houden of eventueel de fans vervangen voor een paar graden en wat decibels winst.

Edit: ik zie dat je er 4 fans in hebt gedaan. Door de voorste 2 fans weg te halen zouden je gpu temperaturen iets moeten dalen en je cpu temperaturen iets stijgen, dat lijkt me een betere setup en is zoals uitgelegd hoe de kast bedoeld is.

[ Voor 21% gewijzigd door rickbovenkamp op 01-03-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:10
hrvatinl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Stel ik wil die 500DX be quiet!.

Raad je dan alsnog waterkoeling aan? (die coolermaster uit de link hierboven bv), of is het verstandig om https://www.megekko.nl/pr...cythe-Mugen-5-RGB-Edition zoiets te halen gwn?
In de 500DX gebruik ik pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE op een Intel i7-10700F en die verbruikt wel wat meer dan een 3800X. Gaat meer dan prima. pricewatch: be quiet! Dark Rock Slim is ook een prima koeler voor een 3800X. Iets slanker dan de Enermax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

hrvatinl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Daarnaast vraag ik me dus nog af of de huidige temperaturen van mijn CPU en GPU te hoog zijn:?
Dat is een vraag die niet zomaar eenduidig is te beantwoorden; moderne cpu en gpu's hebben meer dan afdoende beveiliging zodat er natuurlijk geen acuut door-brandgevaar is. Ze zijn echter ook ontworpen om meer de grenzen op te zoeken met de boost-clocks (of wat de media-term daarvoor voor het betreffende onderdeel ook mag zijn), en het is vrijwel zeker dat met hogere temperaturen de boosts van kortere duur en minder hoog geklokt zullen zijn. Of je dat merkt tijdens de spellen is natuurlijk een andere vraag, maar in theorie draaien ze minder vloeiend.

Houdt er ook rekening mee dat dit plaatje gaat verslechteren als het in de zomer een tiental graden warmer wordt en/of er meer spellen komen die gebruik gaan maken van de straf betere cpu's die in de nieuwe generatie spelcomputers zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrvatinl
Dit is het geworden; ik ben super tevreden met de temperaturen nu!

[ Voor 82% gewijzigd door hrvatinl op 17-08-2023 22:17 ]

Pagina: 1