Medion TV met Dolby Vision, Windows 10 detecteert geen HDR?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentomized
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-07 18:14
Hallo, wij hebben recent een Medion Life X16500 TV in huis.
Dit is een 4k UHD TV dat Dolby Vision kan weergeven en ook HDR kan weergeven.

Mijn vraag:

Omdat ik natuurlijk heel benieuwd ben om vooral de HDR eens te testen, heb ik enkele films dat uitgebracht werd in 4k met UHD op mijn laptop staan. Ik gebruik VLC Media Player hiervoor.

Het probleem is dat als ik mijn Surface Laptop 3 aansluit via HDMI, dan kan ik bij 'Display' geen HDR selecteren. Ook onder 'Windows HD Color' staat erop dat mijn TV geen HDR kan afspelen.

Blijkbaar is het ook zo dat je alleen met Windows HDR kan activeren als de monitor/TV HDR10 heeft, maar ik neem toch aan dat als de TV Dolby Vision heeft, het ook HDR10 heeft?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Medion Life X16500
Surface Laptop 3 met de nieuwste Windows 10 update
Een 'Levin USB-hub' voor de laptop en HDMI
Een HDMI kabel <- deze kabel moet ik nog eens controleren met mijn monitor dat zeker wel HDR aan kan, om te zien of dat het misschien ligt aan de kabel zelf.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb bij de Medion al de HDMI-input gezet naar 'verbeterd' ipv. 'normaal'. In de handleiding staat dat als je dit doet, dat de TV ook HDR content kan weergeven.
Ook heb ik Dxdiag uitgevoerd waarbij erop staat dat de TV geen HDR kan weergeven.

Alvast bedankt voor de hulp,
Fentomized

[ Voor 5% gewijzigd door Fentomized op 28-02-2021 19:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:09
Welke surface laptop heb je Exact? Er zijn meerdere versies namelijk. En hoe heb je hem exact aangesloten? Via die hub? Welke Hub heb je Exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentomized
corporalnl schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:58:
Welke surface laptop heb je Exact? Er zijn meerdere versies namelijk. En hoe heb je hem exact aangesloten? Via die hub? Welke Hub heb je Exact?
Dank je wel voor de snelle reactie!

Ik heb de Surface Laptop 3 met de i5-1035G7.
Ik heb inderdaad de laptop aangesloten via de Levin Hub.

Het is deze: https://www.amazon.de/-/e...in+usb%2Caps%2C163&sr=8-3

Bij nader aanzien heb ik denk ik al het probleem gevonden. Zie infra

En nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentomized
Dus ik heb meerdere HDMI kabels getest met de mijn HDR monitor, en zo te zien ligt het toch niet aan de TV. Het kan liggen aan de HDMI kabels, aangezien ik niet 100% zeker ben of dat ik wel een HDMI 2.0 kabel in bezit heb (ik ben toch wel 80% zeker dat de HDMI kabel die samenkwam met mijn Dell monitor wel 2.0 is), maar ik ben meer onder de indruk dat het ligt aan de USB-C hub (met HDMI, blijkbaar is de max output maar 4k @ 30hz) dat dat geen HDR kan weergeven.

Kan het echt aan de hub liggen en bestaan er USB-C adapters die wel HDR kan afspelen?
Ondertussen zal ik eens zien of dat ik een HDMI 2.0 kabel kan bemachtigen.

Alvast bedankt,
Fentomized

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Fentomized, ik heb even vluchtig gekeken, maar volgens mij mis jij nu een uitgang om een HDCP2.2 verbinding op te zetten. Daar gaat een andere (geschikte) HDMI kabel niets aan veranderen.

HDCP2.2 verbinding is noodzakelijk wil je wat willen beginnen met HDR.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 11:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Sterker, voor HDR moet de hele keten HDR-geschikt zijn. Dat begint bij de films op de laptop zelf, VLC moet geschikt zijn, het besturingssysteem moet geschikt zijn, de videokaart moet geschikt zijn en tot slot moet de TV geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentomized
hardware-lover schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:25:
@Fentomized, ik heb even vluchtig gekeken, maar volgens mij mis jij nu een uitgang om een HDCP2.2 verbinding op te zetten. Daar gaat een andere (geschikte) HDMI kabel niets aan veranderen.

HDCP2.2 verbinding is noodzakelijk wil je wat willen beginnen met HDR.
Bedankt voor jouw reactie!

Ik neem aan dat dit dan over de hub gaat? Ik heb alvast al een USB-C naar HDMI-kabel besteld, en het belooft dat het 4k 60Hz met HDR kan afspelen. Dit is toch goed, hé?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er zijn meer manieren om "even HDR te testen". BIjv. Youtube-app op de TV of als je een schotel hebt even afstemmen op Hotbird 4K1. Dan heb je ook geen HDCP nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Verwacht van deze TV overigens geen spectaculaire HDR-prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentomized
dmantione schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:18:
Sterker, voor HDR moet de hele keten HDR-geschikt zijn. Dat begint bij de films op de laptop zelf, VLC moet geschikt zijn, het besturingssysteem moet geschikt zijn, de videokaart moet geschikt zijn en tot slot moet de TV geschikt zijn.

Van VLC ben ik wel overtuigd dat het HDR ondersteunt, via mijn monitor en vaste computer lukt dat.

De Surface Laptop 3's schermbeeld support zelf ook HDR, toch in de mate dat het HDR kan afspelen.

Het probleem lag aan de USB-C Hub, of toch, dat hoop ik. Eens de USB-C naar HDMI-kabel arriveert, zullen we het zeker weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Fentomized schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:21:
[...]

Ik neem aan dat dit dan over de hub gaat? Ik heb alvast al een USB-C naar HDMI-kabel besteld, en het belooft dat het 4k 60Hz met HDR kan afspelen. Dit is toch goed, hé?
Wil je een degelijke verbinding opzetten dan zal het een actieve adapter moeten zijn (verwacht ik), waarbij specifiek geschreven staat dat deze HDCP2.2 en 4k@60Hz ondersteund.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fentomized
dmantione schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:21:
Er zijn meer manieren om "even HDR te testen". BIjv. Youtube-app op de TV of als je een schotel hebt even afstemmen op Hotbird 4K1. Dan heb je ook geen HDCP nodig.
De TV heeft een ingebouwde YouTube app, en we hebben al meerdere HDR filmpjes afgespeeld. Qua HDR van de TV zelf lijkt me wel in orde.

En nee, je hebt gelijk. Veel van de HDR is het nu ook niet aangezien het geen OLED is, maar voor 500 euro voor een TV van 65" en het 4k met Dolby Vision mag ik niet over veel klagen.
Het is wel duidelijk dat de bouwkwaliteit erg matig is, en dat is nog verzoenend...
Pagina: 1