Vraag

• Buddhaar
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-03-2021
Beste Tweakers,

Momenteel denk ik na over een carriereswitch door de huidige corona crisis, momenteel ben ik horeca ondernemer(29 jaar). Hierdoor overweeg ik een bootcamp tot full stack developer, aansluitend wordt er baangarantie geboden. Nu zijn mijn vragen aan professionals:

- Hoe ziet de gemiddelde werkdag er uit als developer?
- Zit je constant code te produceren/testen?
- Doe je dit overwegend thuis, of op kantoor?
- Werk je alleen, of in een team?
- Mag je flexibel je werktijd invullen of werk je van 9 tot 5?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Dit kan misschien overkomen alsof ik lui ben maar ik ken mijzelf en ik weet dat mijn concentratie niet al te best is. Van 9 tot 5 is 'm in mijn geval dus niet, daar ik superproductieve uren heb en andere uren gewoon m'n kop er niet bij heb. Is een job in de IT dan wel iets voor mij?

Alle reacties

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 21:05
Als je in de horeca al niet productieve uren hebt. Dan heb je dat als Developer zeker niet. Zonder concentratie en focus kom je gewoon niet verder.

Ik werk gemiddeld van 8-16:30
Maar soms sluit ik de computer om 15:30 en soms sluit ik de computer om 18:00. Als gewoon normale omstandigheden.

Ik zelf zit 50% van de tijd zelf te ontwikkelen/testen de andere 50% ben ik werk aan het uitwerken(voorbereiden), andere helpen. meetings, pr's te reviewen.

Denk dat de meeste ontwikkelaars in een team werken als onderdeel van een scrumteam.
Met corona werk ik volledig thuis via zoom. Voor corona werkte ik volledig op kantoor, denk dat daarvoor voor heel veel mensen normaal was 1 dag thuis te werken. Ik koos er voor bewust altijd naar kantoor te gaan.

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:52
Buddhaar schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:15:
- Mag je flexibel je werktijd invullen of werk je van 9 tot 5??
Maar dit hangt toch volledig van het bedrijf en functie?

-als jij het leuker vind code te testen in plaats van produceren dan zoek je een baan die hierop aansluit.
-als jij je het beste thuis kan concentreren zoek je een bedrijf die daar voor open staat en jou de middelen kan geven, thuis werk vergoeding etc.
-etc etc

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De functie "developer" kan op zo veel manieren ingevuld worden, daar is geen eenduidig antwoord op. In sommige bedrijven werk je agile en heb je veel klantcontact en discussieer je over de beste oplossingen terwijl je in andere bedrijven gewoon stukjes functionaliteit bouwt die compleet gespecificeerd aangeleverd worden en geen inspraak hebt over uiterlijk.

Over flexibele uren, dat is ook afhankelijk van de werkgever en het werk. Ik kan in principe mijn werk vrij indelen maar er wordt wel van mij verwacht dat ik tussen 09:00 en 16:00 beschikbaar ben voor meetings. Of ik tussendoor een uurtje wat anders doe en 's avonds wat langer door werk maakt niemand uit. Maar ik kan het niet maken continue de hele middag afwezig te zijn en alle meetings te weigeren natuurlijk, er moet vaak overlegd worden.

Daarnaast vind ik een bootcamp tot full stack developer vrij vreemd. Een bootcamp vind doorgaans plaats in een zeer kort tijdbestek en om dan iemand tot full stack developer op te willen leiden is vrij ambitieus.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Buddhaar
Hartelijk dank voor jullie antwoord. Het betreft de volgende opleiding: https://www.novi.nl/full-stack-developer/
Ik ben daarnaast mijn hele leven al wel bezig met websites maken, opleiding in de marketing en communicatie gedaan. Ben dus bekend met de algemene front end en HTML, sinds een jaar ook flink bezig geweest met alle basic syntax van Java, C++/C# en python, met laatstgenoemde kan ik met redelijk wat libraries overweg waaronder Django. Heb daarnaast vroeger veel aan addons van games geknutseld en servers gerund.

Ik ben dus geen volledige leek. Alleen het idee van een 9 tot 5 met inderdaad, constant meetings en managers benauwd mij enorm. Daarom vroeg ik mij af of het realistisch is om een baan te vinden waarbij ik veelal zelfstandig werk. Vandaar de keuze voor full stack, in mijn gedachte ben je dan meer op je eigen skill set gericht dan bijvoorbeeld een front end die altijd een back end nodig heeft voor het eindproduct. Werken jullie bijvoorbeeld ook wel eens gedetacheerd of als freelancer?

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:42
Ik zou terughoudend zijn wat betreft dit soort omscholingspraktijken. Ik zie dat je niet de Tweakers lounge in kan dus even een copy/paste van wat ik daar postte;
Kuusje schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:28:
Omscholingstrajecten zijn, helaas, doorgaans erg opportunistisch. Ze leren je precies wat je moet leren om bij één of twee bij de omscholingsinstelling bekende werkgevers aan de slag te gaan. Daarbuiten kom je niet aan de bak want geen ervaring/papieren/kennis. Er zijn genoeg omscholingstrajecten tot ICTer - alleen niet veel die al langer bestaan. Ook zijn er behoorlijk zware criteria om er binnen te komen - men gaat alleen voor het zogehete laaghandend fruit (minimaal investeren, maximaal cashen).
Probeer een duale opleiding te doen, daar heb je veel meer aan. Duurt inderdaad langer maar je doet werkervaring op én behaalt een erkent diploma.
€5.500 vragen vind ik erg veel, zeker gezien de baangarantie niet hard te maken is. Er zijn mensen die worden toegelaten en het uiteindelijk niet halen. Instellingen die doen alsof dat niet voorkomt, die vertrouw ik niet zo.

Wat betreft de vragen in de openingspost;
Hoe ziet de gemiddelde werkdag er uit als developer?
Daily stand up, coderen, code reviewen, debuggen, overleg over de hoe we als team een work item gaan maken - dat zijn dingen die bijna elke dag terug komen. Al het andere verschilt per bedrijf. Verwacht bij een klein bedrijf (4-7 werknemers) dat je van alles moet doen wat soms ook buiten je taken pakket valt. Bij grote bedrijven zijn er doorgaans (veel) meer richtlijnen/regels over wat je kan of zelfs mag/moet doen op een dag/week.
Zit je constant code te produceren/testen?
Niet constant. Hoe productief ik ben verschilt per dag. Soms knal ik 7 uur aan een stuk door. En soms komt er niks nuttigs uit m'n poten en ga ik mijn mail bijwerken, debuggen of iets heel anders doen. En alles er tussen in.

Voorheen moesten we op kantoor werken maar vanwege de corona mogen we (eindelijk) thuis werken. Voor dingen die echt op kantoor moeten fiets ik wel even op en neer (20 minuten fietsen). Ik heb flink geïnvesteerd in een goede thuiswerkplek en zou nu eigenlijk niet anders meer willen.
Dit verschilt tevens enorm per werkgever. Zeker door corona kan het zo zijn dat je je collega's pas over een half jaar voor het eerst echt ziet. Nou is dat wel een uiterste maar starters die afgelopen zomer begonnen liepen tegen dit soort dingen aan.
Werk je alleen, of in een team?
Voorheen alles in teamverband, echter ben ik geswitched van loondienst naar ZZPer. Wel bij zelfde werkgever/opdrachtgever gebleven. Komt er op neer dat ik nu veel meer alleen werk en zelf de projecten van A tot Z oppak.
Mag je flexibel je werktijd invullen of werk je van 9 tot 5?
Er is een ongeschreven regel dat 8 uur per dag een minimum is qua werken als ITer. Zelf heb ik me hier vanaf dag één met hand en tand tegen verzet omdat ik niet elke dag (en zelfs niet elk moment) even productief ben.

Je kunt als fullstack op veel plekken aan de slag, het is vooral de vraag wat voor bedrijf/werkgever bij je past. Een 'normaal' HBO diploma helpt je hier beter bij dan een non-standaard certificaat (is mijn ervaring). Veel werk/opdrachtgevers vinden omgeschoolde ITers eng omdat er veel kwaliteitverschil is bij deze groep.

Team anti-scalp

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Buddhaar schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:51:
Ik ben dus geen volledige leek. Alleen het idee van een 9 tot 5 met inderdaad, constant meetings en managers benauwd mij enorm. Daarom vroeg ik mij af of het realistisch is om een baan te vinden waarbij ik veelal zelfstandig werk. Vandaar de keuze voor full stack, in mijn gedachte ben je dan meer op je eigen skill set gericht dan bijvoorbeeld een front end die altijd een back end nodig heeft voor het eindproduct. Werken jullie bijvoorbeeld ook wel eens gedetacheerd of als freelancer?
Jij gaat als junior nergens alleen aan een product kunnen werken aangezien je daar, zelfs na een bootcamp of een vier jarige opleiding, niet de kennis voor hebt. Je zult dus altijd in een team moeten werken met medior/senior developers die jou coachen.

Ik zou je de overstap echt afraden, je lijkt me niet de juiste persoon voor een dergelijke functie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 20:29
Hierdoor overweeg ik een bootcamp tot full stack developer, aansluitend wordt er baangarantie geboden.
Wees hier voorzichtig mee. Ik ken de 'bootcamp' die jij gaat doen niet, maar deze 'baangarantie' is vaak iets in de trant van 'als het niet lukt, nemen we je zelf aan als instructeur'. Baangarantie is niet hetzelfde als carrieregarantie.

Het niveau waar dit soort bootcamps je naartoe brengen is relatief simpel web development werk. En in dat stuk is gewoon veel meer aanbod dan dat er banen zijn, in ieder geval op junior niveau.

Je moet dus niet denken dat je erg veel eisen te stellen gaat hebben als je een baan weet te vinden, vooral in het begin niet. Voor jou X anderen.

[Voor 10% gewijzigd door Hydra op 01-03-2021 10:27]

https://niels.nu

Acties:
  • +9Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-03 13:48
Ik ben dus geen volledige leek. Alleen het idee van een 9 tot 5 met inderdaad, constant meetings en managers benauwd mij enorm.
Dat zijn nogal wat vooroordelen.
- 9 tot 5 is slecht
- meetings zijn slecht
- managers zijn vervelend

Met zo'n instelling wordt het sowieso niks en ik vind het eerlijk gezegd nogal beledigend naar mij en anderen toe. Alsof wij niks anders doen dan meetings houden.... |:(

Dan even voor je omdenken:
- 9 tot 5 is wennen als je het niet gewend bent, maar je hebt ook duidelijkhed. Je kan plannen, van leuke dingen (nu wat minder), en structuur geeft rust
- meetings om de meetings zijn waardeloos, maar ik heb maar beperkt aantal meetings (een handvol per week, van max uurtje). Leuk om je collega's te zien. Leuk om nieuwe architecturen en technieken te bespreken. Beetje bijkletsen. Beslissingen maken. Elkaars standpunten proberen te begrijpen. Samen problemen oplossen.
- Een goede manager zorgt ervoor dat jij je werk efficient kan doen.

Werp eerst die vooroordelen maar af, want je hebt geen ervaring van de '9 tot 5 wereld'. Ik ga toch ook niet zeggen over de horeca:
- betaalt geen zak
- vervelende klanten overal
- weinig baangarantie, want ze willen jonge mensen, geen 35+'er
want ik heb er geen ervaring mee.

[Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 01-03-2021 11:09]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Buddhaar
Het was niet mijn bedoeling denigrerend te praten over managers of 9 tot 5, meer dat het mij persoonlijk niet ligt, een hiërarchie waarbij ik constant verantwoording moet afleggen en van 9 tot 5 op 'commando' moet presteren. Ik ben momenteel gewend om dagen van 15+ uur te draaien dus ik ben niet bang om de mouwen op te stropen, mocht dat zo overkomen.

Ik ben in ieder geval blij dat jullie zo duidelijk kunnen stellen dat een bootcamp grote onzin is. Voor 4 jaar HBO heb ik geen tijd (ik heb al kinderen) en hoewel ik programmeren heel leuk vind is het misschien inderdaad beter om het als hobby te houden. Mijn beeld was dat ik misschien als zelfstandige aan de slag kon na een bootcamp maar dat blijkt dus faliekant onjuist. Overigens @armageddon_2k1 kloppen uw vooroordelen over de horeca wel ^^ Er is niet voor niets de horeca wijsheid: 'Veel voor weinig, nooit chagrijnig'

Leg ik de lat te hoog om als full stack aan de slag te willen of is de industriestandaard 4 jaar HBO? Is het bijvoorbeeld realistischer om me te focussen op een back-end studie die wellicht minder lang duurt of moet ik dit schip helemaal laten varen als ik niet 4 jaar de tijd heb?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• armageddon_2k1
Buddhaar schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:57:
Het was niet mijn bedoeling denigrerend te praten over managers of 9 tot 5, meer dat het mij persoonlijk niet ligt, een hiërarchie waarbij ik constant verantwoording moet afleggen en van 9 tot 5 op 'commando' moet presteren. Ik ben momenteel gewend om dagen van 15+ uur te draaien dus ik ben niet bang om de mouwen op te stropen, mocht dat zo overkomen.
Wederom die vooroordelen. Op "commando" presteren? Een hierarchie waar je constant verantwoording moet afleggen? Waar heb je het over? 8)7

Je moet in horeca toch juist op commando presteren? En verantwoording afleggen?

[Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 01-03-2021 12:15]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn beeld was dat ik misschien als zelfstandige aan de slag kon na een bootcamp maar dat blijkt dus faliekant onjuist.
Dat is zeker onjuist. Jij kan na zo'n cursus als junior aan de slag waarbij het bedrijf waar je werkt ontzettend veel tijd moet stoppen in het trainen van jou en jou bekend maken met hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Daarnaast lijkt me zelfstandig zijn helemaal niks voor jou, dan heb je pas te maken met managers die eisen komen stellen en verwachten dat iets binnen de planning af is. Heb je geen zin? Jammer dan, we hebben op papier afgesproken wat er moet gebeuren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:26

Yucon

*broem*

armageddon_2k1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:13:
[...]

Wederom die vooroordelen. Op "commando" presteren? Een hierarchie waar je constant verantwoording moet afleggen? Waar heb je het over? 8)7

kom op, het is best lastig om vanaf de zijlijn een goed beeld te krijgen. Het begint dan vaak met checken of bepaalde vooroordelen kloppen en daar is TS mee bezig.

[Voor 52% gewijzigd door Yucon op 01-03-2021 12:19]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• wvell
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-03 19:41
armageddon_2k1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:13:
[...]

Nu leg je wel op alle slakken zout. Je kunt ook wellicht iets meedenken vind je nogal vijandig overkomen.
Leg ik de lat te hoog om als full stack aan de slag te willen of is de industriestandaard 4 jaar HBO? Is het bijvoorbeeld realistischer om me te focussen op een back-end studie die wellicht minder lang duurt of moet ik dit schip helemaal laten varen als ik niet 4 jaar de tijd heb?
Yes, die leg je te hoog, sowieso is full stack een redelijk brede term.
Een studie informatica is sowieso wel fijn als basis. Veel bedrijven nemen ook mensen aan die nog studeren dus ik denk dat er zeker mogelijkheden zijn om binnen die 4 jaar al een baan als developer te hebben. Echter moet je dan niet te kritisch zijn.

De vrijheid die je krijgt hangt af van je werkgever maar zeker ook van je ervaring. Je zult als junior een stuk minder je eigen tijd kunnen invullen.

Als je naast je werk ook nog in je kennis/kunde investeert kun je in relatief korte tijd wel grote sprongen maken qua kennis. Echter heeft niet iedereen die drive :P.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59

bonzz.netninja

Niente baffi

Beste Tweakers,

Momenteel denk ik na over een carriereswitch door de huidige corona crisis, momenteel ben ik horeca ondernemer(29 jaar). Hierdoor overweeg ik een bootcamp tot full stack developer, aansluitend wordt er baangarantie geboden. Nu zijn mijn vragen aan professionals:

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Dit kan misschien overkomen alsof ik lui ben maar ik ken mijzelf en ik weet dat mijn concentratie niet al te best is. Van 9 tot 5 is 'm in mijn geval dus niet, daar ik superproductieve uren heb en andere uren gewoon m'n kop er niet bij heb. Is een job in de IT dan wel iets voor mij?
Je vragen gaan eigenlijk meer over de werkgever en manier van werken van een bedrijf dan over de functie vind ik.

Bij ons werken we altijd projectmatig, met een team bestaande uit paar developers, ux/design en de klant en een QA-er en soms een Business Analist (ik). Developers zijn niet alleen aan het programmeren maar moeten ook mee denken wat we gaan maken. De tijden zijn extreem flexibel dus als je het allemaal regelt met je team kan alles :)

Alleen ergens aan werken? Ik denk niet dat dit nog bestaat (tenzij je voor jezelf begint en alles de lokale bakker als klant gaan rekenen). Daarnaast is in je eentje niet leuk en gaat de kwaliteit omhoog als je met meer mensen ergens aan werkt :)

[Voor 8% gewijzigd door bonzz.netninja op 01-03-2021 12:45]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +4Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Enne... je bent _NOOIT_ uitgeleerd, hou daar ook rekening mee.

Als je denkt, "Zo, nu kneis ik het allemaal wel!", dan komt er weer iets nieuws op de markt, mooier, sneller en hoogstwaarschijnlijk beter.

Persoonlijk (ik ben 57 jaar, zo'n 25 jaar dev-ervaring) wordt ik er wel eens moe van. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• armageddon_2k1
Yucon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:19:
[...]

kom op, het is best lastig om vanaf de zijlijn een goed beeld te krijgen. Het begint dan vaak met checken of bepaalde vooroordelen kloppen en daar is TS mee bezig.
Nee, hij checkt ze niet. Hij zegt dat het zo is en dat ie dat niet ziet zitten.
wvell schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Nu leg je wel op alle slakken zout. Je kunt ook wellicht iets meedenken vind je nogal vijandig overkomen.
Nouja, dat is niet de bedoeling. Dus hoe dat op je overkomt kan ik helaas niet veel aan doen.

[Voor 30% gewijzigd door armageddon_2k1 op 01-03-2021 12:56]

• Buddhaar
Ik probeer een duidelijk beeld te vormen van de werkcultuur, daar ik er al wel over eens ben dat ik de volgende eigenschappen wél bezit;

- autodidactisch en zeer leer gierig,
- affiniteit met computers,
- creatief met abstract denken,
- de logica van programmeren ligt mij goed

Mijn probleem is gewoon dat ik een enorme ADHD'er ben met hele goede maar ook slechte uren. Als ik van te voren al kan peilen dat dat in de branche niet gewaardeerd wordt dan ga ik niet aan dit avontuur beginnen. Maar ik wil het wel heel graag. Ik praat er nu al meer als een jaar over en de horeca ligt mij totaal niet, heb enkel de zaak van mijn ouders overgenomen omdat die ziek werden. Dus biedt de huidige crisis een mooie overstap naar een andere branche. Ik probeer bijvoorbeeld ook te vinden wat de gemiddelde productiviteit is op een werkdag. Dan vind ik dat dat gemeten wordt in scrum punten maar ook dat is mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand een voorbeeld geven wat bijvoorbeeld een functie is van 1 scrumpunt, en wat een functie is van 100 punten?

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-03 21:32
de meeste bedrijven willen toch echt een HBO liefst in de richting van informatica zien want een bootcamp "hello world" van een paar maanden is leuk maar je mist dan ongelofelijk veel theorie en praktijk die een HBO informatica wel kan leveren waarbij dat laatste ook een bewijs is dat je op HBO niveau kunt functioneren.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-02 17:48
Over vooroordelen gesproken, je merkt hier wel dat technici niet de meest ontwikkelde people skills hebben, lol. (Ik vatte jouw vraag trouwens geenszins denigrerend op.)

Dus ik denk dat jij met jouw horeca achtergrond een welkome verrijking bent in de IT sector.
Het omvat veel meer dan alleen code kloppen, denk b.v. aan succesvol
- brandjes blussen
- je empathisch opstellen in een team
- goodwill kweken
- compromissen sluiten
- technisch verhaal in jip en janneke taal kunnen uitleggen

Ik heb geen ervaring met zo'n bootcamp, maar ik denk dat je daarin slechts wat handvatten krijgt toegereikt.
Het echte leren gebeurt on the job en als jij zaken snel oppakt, dan zou ik het zeker overwegen.
Je moet wel bereid zijn er veel tijd in te steken (ook thuis) en de eerste 2 à 3 jaar een junior salaris te ontvangen.

p.s.
Ervaring met een version control systeem (GIT/SNV), een issue tracking systeem (JIRA) en wat SQL kennis geven je wat mij betreft al en streepje voor.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

agile_tester schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:02:
Over vooroordelen gesproken, je merkt hier wel dat technici niet de meest ontwikkelde people skills hebben, lol. (Ik vatte jouw vraag trouwens geenszins denigrerend op.)
Ik denk dat veel technici het zat zijn dat veel mensen denken met een cursusje wel aan de slag te kunnen in de IT. Ze hebben ooit wat sites in elkaar geknutseld of aan computers gesleuteld en dat zal wel genoeg moeten zijn. Ik beoordeel zulke mensen altijd als potentiële collega's, zijn dit mensen die een toegevoegde waarde zijn in mijn team of niet. En vaak zijn mensen die zo'n bootcamp hebben afgerond niet van toegevoegde waarde. aangezien ze een enorme basis missen.
En doorgaans moet je wat te bieden hebben voor je met een pakket een voorwaarden komt.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-03 13:30

ElkeBxl

Tassendraagster

Buddhaar schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:56:
Mijn probleem is gewoon dat ik een enorme ADHD'er ben met hele goede maar ook slechte uren. Als ik van te voren al kan peilen dat dat in de branche niet gewaardeerd wordt dan ga ik niet aan dit avontuur beginnen.
Dit hangt echt af waar je zou kunnen werken. Ik heb al op projecten gezeten waar ik heel strikte uren had dat ik op kantoor moest zijn terwijl ik op mijn huidig project maar moet zien hoe ik mijn 40urenweek indeel, zolang ik maar elke keer op mijn meetings inbel en collega's mij niet teveel missen. Zo ben ik vandaag al om 6u begonnen en was dat geen probleem.
Buddhaar schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:56:Dan vind ik dat dat gemeten wordt in scrum punten maar ook dat is mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand een voorbeeld geven wat bijvoorbeeld een functie is van 1 scrumpunt, en wat een functie is van 100 punten?
Ik heb al zoveel manieren gezien hoe punten gebruikt worden... Ik heb bedrijven gehad waar 1 punt = 1 uur werk stond, dan weer een andere waar op basis van de vorige sprint van 2 weken er een relatieve waarde aan gegeven werd (1 punt kon zo na paar weken 4 uur worden) en nog andere waar punten eerder als grap werden bepaald omdat toch niemand ernaar keek. Elk bedrijf heeft z'n manier van werken, of dat nu scrum, waterfall of een andere zelfbedachte manier is. Pin je daar niet teveel op vast. Er bestaan hele boeken over wat volgens de schrijver de beste manier is om een team te sturen en te laten samenwerken. En er zijn projecten waar ze heel mooi zeggen "ja we gaan echt volledig scrum werken!" om daar na paar maanden niks meer van te merken. Ik zit nu zogezegd ook in een scrum team. Retrospectives hebben we al een jaar niet meer gehad, schattingen worden niet meer gedaan, als ergens een hoger geplaatste manager prioriteit wil geven aan een feature dan mag de rest blijven wachten, ...

Om nu even op je beginvragen te antwoorden:
  • Ik zet me een tas koffie
  • Ik vloek op de vele mails die ik heb
  • Ik lees de helft niet omdat ik in teveel conversaties in CC werd gezet
  • Ik begin weer verder te doen met het probleem van de vorige werkdag
  • Ik Google mijn error messages en hoop dat iemand op stackoverflow ooit al eens het probleem gehad heeft en vooral: of ze de oplossing erbij hebben gezet
  • Ik probeer mijn/collega's code wat te verbeteren zodat het allemaal wat onderhoudbaarder is
  • Ik log in op mijn dagelijkse standup meeting waarbij ik verder blijf werken om als het mijn beurt is mijn vaste ding te vertellen: wat heb ik de vorige werkdag gedaan, wat ga ik nu doen en heb ik iemands hulp nodig
  • Ik probeer naar de laatst gemelde bugs te kijken om al eerst te bepalen: kan ik ze nu direct fixen? Moet ik er eens meer tijd voor voorzien? Is het wel echt een bug? Dit soms in overleg met project manager om beetje planning te bepalen en zodat hij weet dat bepaalde grote bugs snel aangepakt worden of juist meer tijd nodig hebben
  • Ik werk verder aan nieuwe features waar ik uitzoek hoe ik ze best implementeer, wat de impact is op de bestaande code, kan ik het abstracter schrijven zodat ik bij een volgende feature request mijn huidige code niet vervloek, ....
  • Ik schrijf wat lijnen code waarbij ik mezelf dwing om er ook testen bij te schrijven omdat ik weet dat future me blij gaat zijn dat die testen bestaan
  • Ik doe een aanpassing aan een feature en ben past me dankbaar dat bepaalde unit testen falen zodat ik zie dat ik regressie aan het introduceren was
  • Ik lees twitter en dergelijke om wat up-to-date te zijn met nieuwe ontwikkelingen in het frontend domein
  • Ik overleg af en toe met management over budgetten, deadlines, ... Als ik heb gezegd dat feature X over 5 werkdagen af zou zijn en ik merk nu al dat het niet lukt, dan moet ik dat zo goed mogelijk aan brengen
  • Ik overleg met de tester om te kijken wanneer ik feature Y in de testomgeving mag gooien, zodat ik weet dat hij het zo snel mogelijk kan testen
  • Ik kijk naar de opmerkingen die terugkwamen van de tester over feature Z en bug A die ik in de testomgeving had gezet
  • Ik schakel de hulp in van collega's om samen een probleem op te lossen of om eens feedback te krijgen
  • ....
  • Ik laat weten dat werkdag voor mij voorbij is in de hoop dat niemand me nog vastklampt en ik daardoor niet nog een uur extra bezig ben
Hier wil ik even de notitie bij maken: er zijn dagen dat mijn werkdag 's avonds niet stopt. Zeker pre-corona had ik nog techtalks waar ik naartoe ging, social events van het consultancybedrijf, zelfstudie naar nieuwe tech om wat meer mee te zijn, ... Hangt enorm van je werkgever af wat ze van je verwachten. Ik koos er zelf voor om wat tijd hieraan te spenderen omdat ik er zelf veel voldoening uit haalde. Het contact met collega's was super en ik leerde veel bij. Maar dat was vooral toen ik single was. Nu ik in een relatie zit, liggen de kaarten al wat anders, al helemaal moesten er ooit misschien kinderen in het verhaal komen.

Was het maar zo... Er zijn dagen dat ik 4 uren in meetings zit. Er zijn dagen dat het enige wat ik van code deed: aanpassen van een label en een beetje CSS aanpassen om een visuele bug te fixen (ik ben frontender). En dan zijn er dagen dat ik 10 jira ticketjes kan afsluiten met een hoop testen erbij geschreven en een hoop code extra in de codebase. Het varieert elke dag.

Pre-corona: elke dag op kantoor. Als consultant hing het enorm van mijn project af maar ik zat bij sommige projecten gemiddeld 2 uur en half per dag in de auto. Nu zit ik elke dag thuis, ik ben in totaal 4 dagen op kantoor geweest sinds half maart 2020 omdat kantoor bij de klant gesloten is. Niemand die weet hoe dat over een paar maanden zou zijn.

Team, altijd. Ook al ben ik al paar keer op projecten de enige frontender geweest, er is altijd wel iets van team effort nodig. Of dat nu samenwerken met een backender, designer, eindgebruiker, ... is. De enige projectjes waar ik alleen werk zijn mijn eigen hobbyprojectjes.

Hangt van de klant af. Nu dus heel flexibel maar wie weet wat de toekomst brengt. Ik heb echt geluk nu dat de klant me heel flexibel laat zijn en me vooral niet meer stoort in het weekend. Maar we zitten dan ook steeds meer in een maintenance periode van het project. Meeste nieuwe features zijn af en getest. In volle opstart van een project zouden ze al meer tijd van mij willen eisen (niet dat het altijd lukt, maar men probeert graag).

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12

Dido

heforshe

Mijn probleem is gewoon dat ik een enorme ADHD'er ben met hele goede maar ook slechte uren. Als ik van te voren al kan peilen dat dat in de branche niet gewaardeerd wordt dan ga ik niet aan dit avontuur beginnen.
Als dat een probleem was in de IT dan zaten we nog ponskaarten te kloppen, denk ik ;)
Ik probeer bijvoorbeeld ook te vinden wat de gemiddelde productiviteit is op een werkdag. Dan vind ik dat dat gemeten wordt in scrum punten maar ook dat is mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand een voorbeeld geven wat bijvoorbeeld een functie is van 1 scrumpunt, en wat een functie is van 100 punten?
Dat kan niemand, want wat een punt is verschilt per team. Ik heb in teams gezeten met een velocity tussen 11 en 140 punten per sprint - je kunt je indenken dat het ene punt meer werk betekent dan het andere; het is aan het team om dat te bepalen.

Als idee van hoeveel werk je op een dag moet doen is er eigenlijk maar een antwoord; een dag werk. Gemiddeld zul je niet elke dag 8+ uur non-stop keihgard gefocussed aan het werken zijn, en je zult niet iedere dag tijd hebben voor een paar praatjes bij de kosffieautomaat of een lunch van twee uur. Maar beiden kunnen voorkomen en hangen enorm af van het bedrijf waar je terecht komt.

Dat geldt ook voor thuiswerken, 9-5, hands-on-managers en dergelijke. Bij het ene bedrijf is het aan je (scrum)team om te bepalen of je genoeg doet, bij een ander bedrijf staat er een manager met een blocknote bij de stand-up om te kijken of je je uurtjes wel iedere dag verbrandt.
Bij het ene bedrijf interesseert het niemand of jij je werk tussen 2 en 4 's nachts doet of tussen 9 en 5 of 18 en 24, als het maar af is - bij een andere bedrijf worden je aanwezigheidsuren tot de mninuut nauwkeurig geregistreerd.

Als je echt gemotiveerd bent dan is er maar een manier om erachter te komen of het je echt ligt en wat je precies zou willen doen (full-stack-developer kan al minimaal 10 heel verschillende banen omschrijven): ga het doen!
Zonder relevante HBO- of WO-papieren heb je als starter de banen minder voor het kiezen dan 20 jaar geleden, maar de vraag is groot dus er is vast wel iets te vinden.
Ga er niet vanuit dat je meteen je droombaan vindt of dat het makkelijk is en wees niet verbaasd als je bepaalde kanten van het werk absoluut niet leuk, uitdagend of interessant vindt.

Ik denk dat er heel veel IT-professionals zijn die intussen op een prima plek zitten, maar die die plek aan het begin van hun carriere niet voor ogen hadden. Bekijk het als een carriere, niet als en baan.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:11
Als HBO/WO qua tijd niet gaat lukken, zou ik eerlijk gezegd gewoon opgeven. Die hobby verhalen van mensen die zonder studie ('papiertjes') een gouden baan hebben gekregen zijn er natuurlijk wel, maar die zijn vaak al heel jong begonnen en hebben denk ik, veel geluk. Een goede ontwikkelaar heeft vaak jarenlang moeten leren en vooral volhouden. Ik heb een klein beetje het idee dat het volhouden ook nog wel lastig wordt voor jou.

Een boel dingen leer je ook (imo) nooit als je niet een dergelijke studie hebt afgerond, of je moet echt heel pienter en gedreven zijn.

[Voor 13% gewijzigd door hmmmmmmmmmpffff op 01-03-2021 16:25]

• Hydra
Een 4 jarige HBO is wel de 'makkelijkste' manier om aan een baan te komen. Er zijn ook alternatieven zoals traineeships (bijv. via Calco en dergelijke bedrijven) maar dat is niet zo 'makkelijk' als gewoon een formele opleiding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Ik probeer een duidelijk beeld te vormen van de werkcultuur, daar ik er al wel over eens ben dat ik de volgende eigenschappen wél bezit;
De cultuur is volkomen afhankelijk van het bedrijf. En juist met 'geen' opleiding heb je daarin erg weinig te kiezen. Als je graag kritisch wil zijn en wil kunnen kiezen uit bedrijven die niet mensen met geen ervaring zoveel mogelijk uitknijpen, kan je beter de lat iets hoger leggen dan een bootcamp.
Dan vind ik dat dat gemeten wordt in scrum punten maar ook dat is mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand een voorbeeld geven wat bijvoorbeeld een functie is van 1 scrumpunt, en wat een functie is van 100 punten?
Daar is niks van te zeggen. Wat bij 1 team 10 punten is, kan bij een andter team 100 punten zijn. Dat verschilt dus per team, laat staan bedrijf. Di's een beetje een "dat is niet hoe het werkt" gevalletje :)
Tsurany schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:08:
Ik denk dat veel technici het zat zijn dat veel mensen denken met een cursusje wel aan de slag te kunnen in de IT.
Tja. Ach. De rommel opruimen die mensen met een Calco 'certificaat' achterlaten is ook werk zegmaar :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
hmmmmmmmmmpffff schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:24:
Als HBO/WO qua tijd niet gaat lukken, zou ik eerlijk gezegd gewoon opgeven. Die hobby verhalen van mensen die zonder studie ('papiertjes') een gouden baan hebben gekregen zijn er natuurlijk wel, maar die zijn vaak al heel jong begonnen en hebben denk ik, veel geluk.
Nou, de wereld verandert. Je zit dat 'simpel' werk steeds meer geautomatiseed wordt (dus van Wordpress naar Wix) en dat er dus meer een behoefte komt naar developers die een bepaalde mate van complexiteit aankan. Vooral aan de 'onderkant' van de markt zie je dat 'low code' daar de markt wegsnoept, en er is juist aan de 'bovenkant' (denk complexe enterprise) spullen een hele grote vraag.

Dus het is vooral een industrie die beweest. Dat iedereen die twee regels PHP kan tikken een baan geboden krijgt, is al heel lang niet meer zo. Dat was begin '00 zegmaar.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-03 17:23

- Thuis door Corona, anders bij de klant

• 8:00 wakker worden
  • 8:30 ik haal koffie bij het koffieapparaat en maak ontbijt
  • 8:45 ik zet de computer aan en bekijk welke afspraken ik heb
  • 9:00 Voorwerk bespreking met PO van team 1
  • 9:15 Standup team 1
  • 9:30 Incident/productie release meeting
  • 9:45 Standup team 2
  • 10:00 :( Schelden op mails die nog steeds niet beantwoord worden
  • 10:20 :( Schelden op het niet kunnen lezen van de applicatie logs omdat ik daar geen toegang tot heb
  • 10:30 :( Schelden op userstories die niet uitgewerkt zijn
  • 10:40 Werken aan de userstories en het sturen van mail om ze duidelijker te krijgen
  • 13:30 Meeting om al het werk dat ik de afgelopen 6 maanden heb gedaan te vervangen door een .NET oplossing omdat het beter in de architectuur past.
  • 14:30 Bellen met manager consultancy omdat ik de opdracht haat, miscommunicatie zat ben, niemand zich verantwoordelijk voelt voor kwaliteit en hoe ik in hemelsnaam van het project af kan komen zonder mijn goede naam te grabbel te gooien;
  • 15:00 :( Gedemotiveerd naar het scherm staren en overwegen om de backend in VBA te bouwen omdat er toch geen code reviewer is en dit over 3 maanden de vuilnisbak in kan,
  • 17:30 Posten op tweakers over hoe geweldig het is om te werken als Java Developer
  • 17:30- 21:00 :'( Userstory toch maar afmaken met een best-effort-approach
Niet elke opdracht zoals je kan lezen gaat goed; Soms is de sfeer niet te genieten en zijn mensen ver van professioneel, soms is de organisatie een gigantische puinhoop. Gelukkig staat daar tegenover dat er ook voldoende werkgevers/opdrachten zijn waar het wel goed loopt. Van alle ervaringen leer je, en leer je jezelf beter kennen.

- Nee; Er zijn vaak veel meetings: standup, refinement, demo, retro, afstemmen met frontend, besprekingen met Infra over hosting, bespreking met management over voortgang/bottlenecks,etc etc.

- Alleen als backend developer, maar samen met het projectteam.

- Redelijk; nu ik thuis werk kan ik flexibeler mijn tijd indelen.

• Hydra
Neutrino schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:41:
• 13:30 Meeting om al het werk dat ik de afgelopen 6 maanden heb gedaan te vervangen door een .NET oplossing omdat het beter in de architectuur past.
Hoe dan? 8)7

• Yucon

Yucon

*broem*

Nou TS, zoals je uit het voorbeeld van @Neutrino op kunt maken is het in ieder geval gevarieerd werk. :7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Damn @Neutrino, hopelijk kan je daar snel weg want dat klinkt vreselijk :s

Er zijn inderdaad zoveel factoren die een project/werkgever leuk maken:
  • Het soort project: is het weer een zoveelste CRUD of is het eens iets specialers?
  • De collega's: zijn het enthousiaste mensen die er voor willen gaan of zijn het uitgebrande mensen die aftellen naar hun pensioen
  • Management: hebben ze vertrouwen in je of willen ze dat je letterlijk elke minuut moet verantwoorden van wat je doet. Ja, dat kan ver gaan: ooit een werkgever gehad waar we de "luxe" hadden om op 5 minuutjes te mogen afronden maar wel per meeting een taak in onze timesheet hadden om op te boeken...
  • Het bedrijf: wat zijn hun algemene policies qua thuiswerk, uren die je werkt, of je eens vlot een dagje vrij kan nemen, ...
  • De technologie: staan ze toe dat je eens iets nieuw mag gebruiken of moet je aanmodderen met oude gedrochten. Ooit gehad dat men overwoog om met AngularJS te starten toen Angular 5 al in bèta was...
  • De leeftijd van het project: is het iets dat je van de grond af kan opbouwen of ben je de zoveelste developer die er wat aan gaat morrelen voor een paar maand en vind je todo comments terug van 10 jaar geleden
  • Organisatie van het team: wordt er moeite gedaan om deftig te communiceren, zitten alle juiste mensen wel op het project, is er geen understaffing, ...
  • Duidelijkheid over de requirements: weet je steeds wat te doen en zit men niet elke week weer van gedacht te veranderen waardoor je delen van je werk weer mag weg smijten
  • ...

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:40
Ik zou zeggen, volg een (online) cursus. Kijk of je zelfstandig iets kunt maken, of je dat leuk vindt, en of je het kunt hebben om de eerste periode mss wel een dag op een fout te staren. Als je daar niet doorheen kunt, kan je beter ophouden. Probeer daarna iets te maken waarvoor je wat libraries/apis voor nodig hebt, en kijk of je dat voor elkaar krijgt.

Als dat allemaal lukt, en je vindt het leuk, dan heeft het eventueel zin om verder te gaan.

Het verbaast mij toch altijd hoeveel mensen er maar vanuit gaan dat een cursus genoeg is. In tegendeel, je zal moeten blijven ontwikkelen, bijblijven, experimenteren etc.
Er zijn geen goede methodes, althans, die veranderen elke paar jaar. Talen, technologie, etc.. als je dat niet doet, zal je op een gegeven moment niet aan de slag kunnen, tot je weer tijd investeert in leren.

Je kunt fysiek werk en mentaal werk niet vergelijken. 14 uur zitten ga je niet elke dag volhouden, en is zeker slecht voor je gezondheid.

Zou je dit ook willen doen als de salarissen iets boven minimum loon zouden liggen?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:40
Buddhaar schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:51:
....
sinds een jaar ook flink bezig geweest met alle basic syntax van Java, C++/C# en python, met laatstgenoemde kan ik met redelijk wat libraries overweg waaronder Django. Heb daarnaast vroeger veel aan addons van games geknutseld en servers gerund.
....
Probeer wat serieus in elkaar te zetten, laat iemand het resultaat en de code bekijken. Als dat goed is, heb je niets aan zo’n cursus, en zou je m.i. aan de slag moeten kunnen als junior dev.

Verwacht geen gouden bergen. Ik ken mensen die meer in de horeca verdienden dan menig ontwikkelaar.

Fullstack is iets wat te veel wordt gebruikt. Front end en wat backend maakt voor mij nog lang geen fullstack developer. Maar goed, mensen houden van titels. Ken de basics van alles, en richt je op wat jij leuk vind en goed ligt.

[Voor 14% gewijzigd door Jrz op 02-03-2021 07:24]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dit topic hoort beter thuiis in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan, aangezien het in Softwareontwikkeling over daadwerkelijk programeren gaat. Vandaar een move.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Heb je wel eens naar het fenomeen 'low code' gekeken? (powerapps, outsystems, mendix, maar er zijn er nog meer)

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:39
Ik ben zelf Systems Development Engineer (50% coden, 50% systemen aan elkaar lijmen, voornamelijk AWS):

7-9 Meetings (met de EU)
9-10 E-mails
10-12 focus time (code, probleem uitzoeken etc)
12-1 lunch
1-3 focus time (en soms een interview, documenten schrijven etc)

Nee, zie boven, ik schrijf ook documenten, doe interviews, review veel (technische) documenten, heb meetings met (interne) klanten etc

Thuis

Team

Ja, ik werk verder mijn eigen uren, kom uiteraard wel opdagen voor meetings/interviews

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:05
De werkdag is al redelijk beschreven, dus nu een mening van iemand zonder IT opleiding.

Als er een land is in de wereld waar je met een goed 'vangnet' een nieuwe carrière kunt beginnen is het NL wel. Dus qua financiën, mits niet al te grote vaste lasten, kun je met gemak falen.

Qua cultuur is IT een enorm behulpzame en fijne omgeving om in te werken als je inzet en koppie in orde zijn.

Ik ben met zo'n kleine traineeship begonnen, eerste maanden waren enorm moeizaam alleen ik had het geluk dat ik en de architect op persoonlijk vlak goed klikte en ik in de momenten dat het einde niet in zicht kwam, een tandje bij zette. Althans zo kreeg ik het later te horen, zelf was het vooral niet opgeven. Het is dus zeker niet ideaal en als je het op persoonlijk vlak niet treft met je mentor, heb je een nog zwaarder begin.

Zonder IT opleiding loop je 10 stappen achter en met die gedachte ben ik de laatste jaren bezig geweest. Groot aantal boeken gelezen, thuis dingen uitproberen, concepten leren begrijpen en dus gemiddeld 40+10 uur bezig met werk en mijzelf verbeteren. Je hebt zeker verschil in talent, sommige personen pakken dingen razendsnel op, maar zoals met alles moet je er domweg uren in stoppen om te groeien.

Qua focus en 9-5 mentaliteit is het erg persoonlijk en misschien niet zo zwart/wit. Er heerst naar mijn weten een 8-9 uur per dag werken mentaliteit die je naar alle vrijheid mag invullen tussen 07:00 - 19:00 over het algemeen. Je hebt nog redelijk wat bazen die terughoudend zijn over thuiswerken al is 1 dag per week meestal wel mogelijk. Focus is een eternal struggle van de meesten onder ons, maar net zoals met andere gewoontes aanleren; klein beginnen en het gaat steeds meer automatisch, beter, langer. Er zijn ook dingen die je focus bevorderen (e.g. sport) en leegzuigen (e.g. telefoongebruik).

• Bark_At_The_Cat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:03
Yucon schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:59:
Heb je wel eens naar het fenomeen 'low code' gekeken? (powerapps, outsystems, mendix, maar er zijn er nog meer)
Ik werk nu een aantal jaar primair met het Power Platform (waar Power Apps onder valt) en ik denk dat hier echt wel kansen zijn voor mensen die wat minder technisch zijn dan een doorsnee ontwikkelaar, maar wel nét iets technischer zijn dan iemand met een functionele rol. Je bent als Power Platform consultant veel sneller inzetbaar dan als traditioneel ontwikkelaar.

Echt traditioneel code kloppen zit er niet zo veel bij, maar Power FX (excel-achtige 'programmeertaal')/JSON/HTML/PowerShell zijn nuttige skills. En kennis van Javascript/C#/Python en algemene concepten over programmeren zijn wel nuttig. Edit: Kennis van de talen C/AL en AL is bij ons al helemaal prettig, gezien we veel werken met Dynamics NAV en Business Central.

@Buddhaar Als je interesse hebt in lowcode, laat het gerust weten. Ik ben niet de zoveelste recruiter, maar ik kan je via PM wel een linkje sturen naar de vacatures op onze site.

[Voor 10% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 25-03-2021 14:27]

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:13
Ik heb zelf een omscholing gedaan naar software ontwikkeling. Er is zeker wel een markt voor omscholers zonder een IT HBO diploma. Dit is ook niet iets nieuws. Je hoort vaak genoeg dat mensen er 25 jaar geleden ingerold zijn. Dit betekend overigens niet dat iedereen zomaar software ontwikkelaar kan worden. Het moet je wel liggen en je moet het leuk vinden. Als je al flink bezig bent geweest met zelfstudie dan is dat opzich een goed teken. Het zou mooi zijn als je ook iets kan laten zien, opleidingen hebben vaak ook een selectie.

Ik heb hiervoor een tijd aan de business kant gewerkt. Daar heb je wel een stuk meer te maken met kantoorpolitiek, e-mails, meetings, conference calls etc.
Je moet alleen niet de illusie hebben dat je 8 uur per dag solo code aan het kloppen bent. Vooral als beginner zul je veel samen moeten werken. Helemaal als jr. fullstack developer want dan zal je alleen maar meer support nodig hebben.

Wat betreft die bootcamp, de baangarantie zou ik met een korreltje zout nemen. Van een andere bootcamp met baangarantie heb ik gehoord dat ze iedereen die minder kans maakt er gewoon tijdens de opleiding uit trappen. Daar zit je dan met je geflopte carriereswitch, niet echt een garantie dus. Je zou op Linkedin kunnen zoeken naar mensen die de novi bootcamp afgrond hebben om te kijken wat ze nu doen en evenuteel vragen wat ze van de opleiding vonden. Het zou me niet verbazen als de meeste (die met success iets vinden) als front-end developer aan de bak komen.
Verder zou ik ook zeker andere opties voor omscholing onderzoeken.
Ik ben daarnaast mijn hele leven al wel bezig met websites maken, opleiding in de marketing en communicatie gedaan. Ben dus bekend met de algemene front end en HTML, sinds een jaar ook flink bezig geweest met alle basic syntax van Java, C++/C# en python, met laatstgenoemde kan ik met redelijk wat libraries overweg waaronder Django. Heb daarnaast vroeger veel aan addons van games geknutseld en servers gerund.
De hoeveelheid talen die je hier noemt getuigd wel een beetje van gebrek aan concentratie inderdaad. Hoewel dit ook een bekende valkuil is van het leren programmeren middels zelfstudie. Kies een taal en zoek daarmee meer diepgang ipv te wisselen naar iets anders.

[Voor 7% gewijzigd door retoohs op 25-03-2021 15:41]

• armageddon_2k1
@retoohs Wat een onzin. Meerdere talen kennen toont een gebrek aan concentratie? Ik zie het meer als een brede interesse. Helemaal als fullstack doen je van alles te kennen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-03 21:32
probleem is wel dat je als fullstack eigenlijk wel een beetje kan frontenden en een beetje backenden maar beide nooit zo goed als een dedicated frontender of backender. En bij veel bedrijven wordt er daarom ook gevraagd om 1 van die 2 rollen op te pakken en niet beide. Bedrijven die dat wel vragen proberen gewoon lekker goedkoop iemand te vinden omdat ze te gierig zijn om 2 mensen aan te nemen.

Als bedrijven zich echt belachelijk willen maken vragen ze om een fullstack developer met devops ervaring

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:05
PainkillA schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:21:
probleem is wel dat je als fullstack eigenlijk wel een beetje kan frontenden en een beetje backenden maar beide nooit zo goed als een dedicated frontender of backender. En bij veel bedrijven wordt er daarom ook gevraagd om 1 van die 2 rollen op te pakken en niet beide. Bedrijven die dat wel vragen proberen gewoon lekker goedkoop iemand te vinden omdat ze te gierig zijn om 2 mensen aan te nemen.

Als bedrijven zich echt belachelijk willen maken vragen ze om een fullstack developer met devops ervaring
Kleine correctie vind ik noodzakelijk of mijn ervaring is anders.

- Grote bedrijven kunnen het makkelijker scheiden, je scheert nu alles met gierigheid over 1 kam
- Fullstack is meestal dedicated backend die ook wat frontend erbij doet.
- Nooit zo snel in frontend ipv nooit zo goed in de meeste gevallen. Zelfde als met medior vs senior.

Laatste is vooral de schuld van slechte HR en recruiters natuurlijk, geef niet de hele organisatie de schuld haha

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

retoohs schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:35:
[...]
De hoeveelheid talen die je hier noemt getuigd wel een beetje van gebrek aan concentratie inderdaad. Hoewel dit ook een bekende valkuil is van het leren programmeren middels zelfstudie. Kies een taal en zoek daarmee meer diepgang ipv te wisselen naar iets anders.
Gebrek aan concentratie? Ok dan... Ik heb ooit de volgende talen geleerd op school, uitgeprobeerd op mijn eentje of professioneel gebruikt:
  • HTML + CSS
  • JavaScript / TypeScript
  • C#
  • VB.NET
  • COBOL
  • Java
  • C
  • ASM (voor de 8086)
  • Smalltalk
  • Python
  • BASIC
  • PHP
  • Ruby
  • Scheme
  • Kotlin
  • Prolog
  • ... nog wat research taaltjes
Granted, dit heb ik allemaal op de tijdspanne van zo'n 13 jaar gedaan en van die grote lijst gebruik ik de helft niet meer. Ik ben ooit met PHP op mijn eigen begonnen om dan tijdens opleiding nogal in the deep end gegooid te worden. De ene les zat ik bezig in Scheme om dan het uur erna in ASM bezig te zijn en nog ernaast met een project in Java bezig te zijn. Er is niks mis met wat rond te spelen met verschillende talen, ik vind het juist een grote verrijking omdat je met zoveel verschillende paradigmas in contact kan komen. Dat is iets wat OP zelf moet aanvoelen. Je moet niet in alles expert zijn. Zorgen dat je in 1 taal redelijk gevorderde kennis hebt met nog een hoop basiskennis van andere kan zoveel helpen. Al is het maar om eens een andere blik te krijgen op bepaalde concepten zoals OOP. Voor de rest is Google en documentatie van een taal je grote vriend.
Furion2000 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:03:
[...]
Laatste is vooral de schuld van slechte HR en recruiters natuurlijk, geef niet de hele organisatie de schuld haha
QFT

Kleine flex met mijn lijst van talen, besef ik net :+

[Voor 1% gewijzigd door ElkeBxl op 26-03-2021 10:18. Reden: De flex erkennen die ik deed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:13
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:49:
@retoohs Wat een onzin. Meerdere talen kennen toont een gebrek aan concentratie? Ik zie het meer als een brede interesse. Helemaal als fullstack doen je van alles te kennen.
Als je een verzameling van backend talen (Java, C++/C# en python) studeert zonder echt goed te kunnen programmeren dan vind ik het niet zo raar om te roepen dat er een gebrek aan focus is.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Met het risico inmiddels zwaar off-topic te gaan, maar @retoohs heeft wel een punt, al hoeft dat niet per se aan zelfstudie of concentratie te liggen.

Iemand die ter kennismaking "Hello, world!" in C++ schrijft, kan daarna binnen een vijf minuten z'n eerste Java-programma schrijven, en nog eens vijf minuten later heeft diegene z'n eerste C#-console-app klaar. Dat toont slechts aan dat je je de syntax van C-family programming languages eigen hebt gemaakt.

Het verschil tussen iemand die C# kan lezen en schrijven en een ander die een .NET-expert, is dat die laatste de eigenaardigheden van async/await weet, welke libraries goed zijn om REST-API's mee te consumeren, of om je gebruikers zich mee te laten aanmelden, hoe het typesystem werkt in relatie tot generics, covariance en contravariance, welke collectie-types gangbaar zijn in welke context, hoe efficiënt om te gaan met de debugger, welke profiling-tools er zijn en in welke situaties je ze inzet, de dos en don'ts rondom anonymous types, var-declaraties en nieuwere zaken als default literals en target-typed new expression, wat de gedachtegang achter .NET Core is en hoe die zich ontvouwt, enzovoorts, enzovoorts.

Dat nog losstaand van taaloverschrijdende principes, zoals de leesbaarheid van je code, het gebruik van composition of inheritance, dependency injection, unit testing, goed gebruik van source control, CI/CD, enzovoorts, enzovoorts. En dán heb je nog het daarboven staande niveau van architectuur: hoe goed kun jij een applicatie opzetten die doet wat 'ie moet doen, goed integreert met z'n omgeving en ook nog eens onderhoudbaar is?

Iemand die zichzelf in een week een trucje aanleert via een door een no-name geschreven blog van vijf jaar oud, staat niet in verhouding tot iemand die iets uren per dag gebruikt voor werk, beoordeeld en gereviewd door peers met jarenlange ervaring. Je weet niet of je jezelf verkeerde principes aanleert, of dat de blog die je leest je outdated frameworks of libraries met keiharde lekken en gebreken aanprijst.

Sure, als je diepgaande ervaring hebt met één taal, framework en omgeving (of uiteraard meerdere), kun je makkelijker aanvoelen of hetgeen je leert in een gelijkend scenario ook enigszins gangbaar is. Ik snap prima hoe concurrency, datastructuren, big-O en map/reduce werken, en ik heb ook wel eens een Python-script of twee geschreven en onderhouden, maar vraag me niet hoe ik in idiomatisch Python een bepaalde taak uitvoer; daarvoor heb ik met díe taal niet genoeg ervaring.

tl;dr: een lijstje met talen waar je wel eens aan geroken hebt, zegt helemaal niks over je ervaring of kwaliteiten, en op een opleiding dan wel via zelfstudie leer je niet alles wat je een goede developer maakt.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:47
Werp eens een blik op https://it-omscholing.nl vanuit de HvA/Hanze. Erg goede ervaringen mee, en geen commerciële partij. Wel hbo+ niveau qua instroom.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:47
Neutrino schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:41:
• 10:00 :( Schelden op mails die nog steeds niet beantwoord worden
• 10:20 :( Schelden op het niet kunnen lezen van de applicatie logs omdat ik daar geen toegang tot heb
• 10:30 :( Schelden op userstories die niet uitgewerkt zijn
• 10:40 Werken aan de userstories en het sturen van mail om ze duidelijker te krijgen
• 14:30 Bellen met manager consultancy omdat ik de opdracht haat, miscommunicatie zat ben, niemand zich verantwoordelijk voelt voor kwaliteit en hoe ik in hemelsnaam van het project af kan komen zonder mijn goede naam te grabbel te gooien;
• 15:00 :( Gedemotiveerd naar het scherm staren en overwegen om de backend in VBA te bouwen omdat er toch geen code reviewer is en dit over 3 maanden de vuilnisbak in kan,
• 17:30 Posten op tweakers over hoe geweldig het is om te werken als Java Developer
• 17:30- 21:00 :'( Userstory toch maar afmaken met een best-effort-approach
[/list]

Niet elke opdracht zoals je kan lezen gaat goed; Soms is de sfeer niet te genieten en zijn mensen ver van professioneel, soms is de organisatie een gigantische puinhoop. Gelukkig staat daar tegenover dat er ook voldoende werkgevers/opdrachten zijn waar het wel goed loopt. Van alle ervaringen leer je, en leer je jezelf beter kennen.

- Nee; Er zijn vaak veel meetings: standup, refinement, demo, retro, afstemmen met frontend, besprekingen met Infra over hosting, bespreking met management over voortgang/bottlenecks,etc etc.

- Alleen als backend developer, maar samen met het projectteam.

- Redelijk; nu ik thuis werk kan ik flexibeler mijn tijd indelen.
Als je klote werk doet, dan wil je ten minste (erg) goed betaald worden.

Verder inhoudelijk. Ik denk dat je wel developer kan worden. Zoals hier eerder gemeld, zijn er veel verschillende rollen binnen development, zelfs faciliterend zodat neutrino hier zijn applicatie logs kan lezen. Groot bedrijf vs klein bedrijf. Mentaal werk heb ik altijd onderschat, ik merk dat ik niet elke dag kan programmeren. Fysiek bezig zijn geeft aan het einde van de dag meer voldoening. Ik zie het toch simpel qua 'werk': biertjes tappen en schoonmaken versus achter een computerscherm zitten.

Mijn tweakblog over de toekomst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Beste Tweakers,

Dat ligt aan de werkgever, maar gangbaar in Nederland is dat je begint op een tijdstip wat werkt voor het team. Vaak is dat 09.00 uur of 10.00 uur, of iets daartussen. Je begint de dag vaak met de Scrum Standup waar je vertelt wat je hebt gedaan, gaat doen, en wat je impediments zijn.

Daarna ga je werken. Vaak bekijk je wat pull requests (code wat andere mensen willen laten controleren) en geef je jouw commentaar daarop, waar nodig. Vervolgens programmeer je zelf tot lunchtijd.

Na de lunch is aansluitend op deze sociale break een continuatie van het sociale aspect: meetings. Scrum kent vele soorten meetings, de één nog nuttelozer dan de ander, maar managers worden d'r gek genoeg blij van (hypersociale mensen... :P ) omdat ze eindelijk eens met hun team kunnen praten.

Daarna programmeer je lekker verder en heb je af en toe nog eens een meeting of twee. Je drinkt enkele sloten koffie of thee of water gedurende de dag, ergert je kapot aan de hippe programmeurs met hun herrie-veroorzakende TIK TIKTIK TIKTITKTITKTITK mechanische toetsenbord(en), en om 17:00 is je werkdag officieel klaar!

Soms werk je iets door, soms ga je eerder weg. Bij een goed bedrijf maakt dit niemand echt iets uit als jij je werk goed doet.
Nee, er is veel overleg, je gaat code reviewen van anderen, je hebt sociale momenten tussendoor. Programmeren doe je maar in 40% van de tijd op een 8-urige werkdag, denk ik.
Al enkele jaren vooral vanuit huis :) Omdat ik een hekel heb aan forens-zijn en op-kantoor-zijn. Kantoren zijn kut, vind ik dan. Ik heb persoonlijk een gruwelijke hekel aan mensen om mij heen, want mensen zijn irritant.

Maar ik ben ook een beetje raar. Neurotypische mensen worden wel blij van andere mensen. Hoevaak je op kantoor bent valt nog te bezien na COVID-19, maar vandaag de dag is het grotendeels vanuit huis werken. De sociale developers onder ons (of hen met kinderen thuis, of hen met een partner thuis waar het stiekem toch niet zo goed mee klikt) missen het kantoor wel degelijk.
Team. Ik werk maar zeer zelden in mijn eentje. Jammer wel, want dan ben ik letterlijk 3x zo snel en efficiënt. Maarja, managers denken vaak dat 9 vrouwen een volledig kind kunnen maken in 1 maand tijd.
Sommige werkgevers zijn erg strict, de goede werkgevers zijn flexibel. Dat heb je in eigen hand door een passende werkgever uit te zoeken.
Ik denk het wel. Het is écht geen 9-to-5 constante stroom aan hetzelfde klusje doen, absoluut niet zelfs. Sterker nog, ik denk dat ook de beste meest gedreven programmeur maximaal 2 tot 3 uur per dag productief kan zijn. In totaal dus. Na 3 uur echt keihard focussen op programmeerwerk ben je gewoon stuk.

Maar dan heb je ook gruwelijk veel kunnen doen. Ik denk dat in mijn 20+ jaar aan ervaring de meeste programmeurs veel minder dan dat werken op een dag.

We zitten met ons allen heel veel andere dingen te doen. Als je buiten alle meetings, gesprekken, en andere zaken om een keer 5 uur per werkdag overhoudt dan denk ik dat de meeste developers hooguit 30 tot 40 minuten van de 60 minuten efficiënt bezig zijn.

Dus grofweg 150 minuten per dag keihard productief, verspreid over 5 uurtjes. Da's 2,5 uur per werkdag :) En de meeste developers (die goed zijn) krijgen in die tijd meer dan genoeg voor elkaar.

En ik denk oprecht dat ik het dan nog hoog inschat.

Mijn concentratie is ook ruk. Ik heb mijn eigen tactiek: ik werk in "power blocks" van 20 minuten per keer. In die 20 minuten reageer ik op niks en niemand. In die 20 minuten heb ik een plan. Dat plan krijg ik klaar. Soms wordt het een blok van 25 minuten, soms 10 minuten.

En men is al vele jaren lang laaiend enthusiast over mij en mijn productiviteit, zelfs in Silicon Valley waar je toch (veel) hogere en stressvolle standaarden zou verwachten :7

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021

*** "De" gemiddelde werkdag bestaat niet.

*** Hangt er van af wat voor soort bedrijf het is. Veel bedrijven ontwerpen hier, maar laten het code kloppen en testen doen in India, Hongarij, Bulgarije of andere goedkopere landen. Bij andere zit je 100% van de tijd naar een editor scherm te turen.

*** Hangt van het bedrijf af. Sommige ouderwetse bedrijven menen dat je op kantoor moet zitten.

*** Bij een bedrijf van een beetje omvang in een team met verschillende disciplines.

**** Ook dit hangt weer af van je werkgever. Er zijn nog steeds bedrijven met vaste werktijden.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:32
Beste Tweakers,

Er zijn diverse partijen die traineeships/bootcamps aanbieden, maar in alle gevallen, wees kritiisch op wat je er voor krijgt en welke voorwaarden er aan zitten, want vaak gaan zulke dingen gepaard met studiekostenregelingen die je voor meerdere jaren vastleggen.

Bedenk ook goed waarom je full stack wil gaan doen, uit een later antwoord in dit topic krijg ik het idee dat je denkt dan meer zelfstandig te kunnen werken, maar dan moet ik je teleurstellen, de meeste projecten zijn te groot/te krappe deadline om volledig zelfstandig te doen en front-end en back-end worden ook steeds meer losgetrokken. Ook moet je nog steeds contact leggen met mensen om zaken geregeld te krijgen, de machines waar jouw code op komt te draaien komen er niet zomaar, je zal nog steeds code maken voor iemand en met diegene zal je ook regelmatig af moeten stemmen.

Wisselt een beetje, meestal heb ik 's ochtends het wegwerken van mails en kleine verzoeken, meeting met het team om de status van het werk te bespreken en vervolgmeetings met individuele teamleden om problemen op te lossen die tijdens de gemeenschappelijke meeting naar voren komen, en kan ik 's middags me op mijn eigen werk richten. En dan komen daar tussendoor nog de ad-hoc verzoeken en vragen en overige meetings.

Grootste deel van de tijd ben ik code aan het produceren. Daarnaast heb ik code reviews uit te voeren op de code van collega's, heb ik regelmatig meetings over de projecten waar ik mee bezig ben en moet ik af en toe urenschattingen afgeven voor projecten die nog moeten gaan komen.

Vaak op kantoor (nu niet), maar ook wel eens vanuit huis, afhankelijk van de hoeveelheid meetings en gewenste aanwezigheid.

Meeste werk doe ik in een team, maar er zijn ook taken die ik "alleen" doe. Die taken heb ik wel afstemming voor met anderen omdat ik aan moet sluiten op hun systemen of om andere afhankelijkheden op te lossen, maar voor de code en dergelijke ben ik dan alleen bezig.

Redelijk flexibel, maar eigenlijk is iedereen tussen 9 en 4 wel aanwezig (sommigen beginnen eerder en stoppen om 4 uur, anderen beginnen pas om 9 uur en gaan langer door), omdat we voor klanten en collega's bereikbaar moeten zijn.
Er zijn genoeg bedrijven waar flexibiliteit mogelijk is, maar er wordt wel een beetje verwacht dat je in het stramien van de rest van het bedrijf mee loopt (i.v.m. meetings en bereikbaarheid van problemen), zeker als je junior bent en nog veel begeleiding nodig hebt. Als je wat meer zelfstandig kan werken, kan je vaak in de uren ook wat meer ruimte krijgen, als je er maar duidelijk over communiceert (team informeren dat je op afwijkende tijden werkt, afwezigheid goed in de agenda blokkeren) en het de werkzaamheden goed kan uitvoeren (tot je zoveel ervaring hebt dat je de juniors moet gaan begeleiden).

Anoniem: 1146851

Ik kom even terug op een oude post van armageddon:
armageddon_2k1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Dat zijn nogal wat vooroordelen.
- 9 tot 5 is slecht
- meetings zijn slecht
- managers zijn vervelend

Met zo'n instelling wordt het sowieso niks en ik vind het eerlijk gezegd nogal beledigend naar mij en anderen toe. Alsof wij niks anders doen dan meetings houden....
Waar OP waarschijnlijk op doelt is dat het imago van kantoormedewerkers, en specifiek IT, gewoon niet zo spannend is, en al helemaal vergeleken met de horeca. Sommige persoonlijkheden zijn lastig te mengen in bepaalde kantooromgevingen. Soms is de enige optie zelfstandig ondernemer worden, kun je je kantoor zo inrichten als je zelf wilt ;)

[Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1146851 op 27-03-2021 23:15]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Buddhaar

De afgelopen maanden vooral op zolder zitten achter mijn PC en af en toe bellen met collega's.

Dat kan gebeuren, als we naar een deadline toe werken.

Normaal op kantoor, vanwege de coronacrisis thuis. Maar niet iedereen doet dat. Heb ook collega's die gewoon op kantoor zitten.

Beide. In principe altijd in een team, maar het kan wel gebeuren dat ik een aantal dagen of zelfs weken zelfstandig aan bepaalde functionaliteit werk.

In principe op vaste kantoortijden. Die zijn wel voor iedereen anders. Ik werk officieel 4x9 (36 uur) en ben elke woensdag vrij.

Alleen komt het wel voor dat ik soms in de avonduren of in het weekend dingen doe (onderhoud dat niet overdag kan bijvoorbeeld). Daar staat tegenover dat niet moeilijk gedaan wordt als ik een keer later kom of eerder weg ga.

- Is een job in de IT dan wel iets voor mij?

Ik vraag me vooral af hoe jij gaat programmeren als je echte concentratieproblemen hebt.

Er zitten dagen bij die voelen alsof ik de hele dag sudoku's aan het oplossen ben (bug hunting). Aan het einde van de dag ben ik mentaal dan ook helemaal op soms.

Nu raak ik wel snel afgeleid, dus soms zonder ik mij volledig af om iets op te lossen. Zodat ik alleen daarmee bezig ben en niks anders.

Enige nadeel is dan weer dat ik altijd over internet beschik en bijvoorbeeld tussendoor op Tweakers zit _O-

Maar soms heb ik dat ook nodig om mijn verstand niet te verliezen.

Gisteren ben ik bijna 5 uur lang met het opsporen van 1 bug bezig geweest. Dan moet je wel geduld hebben, want anders wil je die computer uit het raam mieteren :D

PS
Misschien nog betere vraag:

- Wat vind je het lastigste aan jouw werk?

Dingen die tussendoor komen. Dus je werkt aan project A, vervolgens krijgt project B hogere prioriteit, en terwijl je met project B bezig bent (nadat je net met A bent gestopt) is er een dringend probleem bij een klant en moet je dat oplossen.

Waardoor je soms het gevoel hebt een hele rits aan losse eindjes achter te laten die je allemaal op een ander moment weer moet oppakken terwijl je er niet meer "in zit".

Dus het "waar was ik ook alweer gebleven?" tot en met "wat heb ik hier in vredesnaam gedaan?" gehalte is soms hoger dan mij lief is :X

Dat geeft stress... dat ik 40 ben - en af en toe al wat vergeetachtig word - helpt daar niet bij.

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik dit werk nog doe tot mijn pensioen (als ik bijna 70 ben 8)7 ). Dat zag ik ook aan mijn vader, die ik op een dag moest helpen met dingen die hij mij verdorie heeft geleerd.

Het is mentale topsport... dus als het daarboven op een gegeven moment niet meer zo lekker gaat dan ben je klaar. Misschien ben ik dan allang dood, maar anders weet ik niet hoe ik die 10 jaar tussen de 60 en 70 zou moeten overbruggen (als programmeur).

[Voor 32% gewijzigd door Lethalis op 27-03-2021 09:07]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee