Buddhaar schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:15:
Beste Tweakers,
Momenteel denk ik na over een carriereswitch door de huidige corona crisis, momenteel ben ik horeca ondernemer(29 jaar). Hierdoor overweeg ik een bootcamp tot full stack developer, aansluitend wordt er baangarantie geboden. Nu zijn mijn vragen aan professionals:
- Hoe ziet de gemiddelde werkdag er uit als developer?
Dat ligt aan de werkgever, maar gangbaar in Nederland is dat je begint op een tijdstip wat werkt voor het team. Vaak is dat 09.00 uur of 10.00 uur, of iets daartussen. Je begint de dag vaak met de Scrum Standup waar je vertelt wat je hebt gedaan, gaat doen, en wat je impediments zijn.
Daarna ga je werken. Vaak bekijk je wat pull requests (code wat andere mensen willen laten controleren) en geef je jouw commentaar daarop, waar nodig. Vervolgens programmeer je zelf tot lunchtijd.
Na de lunch is aansluitend op deze sociale break een continuatie van het sociale aspect: meetings. Scrum kent vele soorten meetings, de één nog nuttelozer dan de ander, maar managers worden d'r gek genoeg blij van (hypersociale mensen...

) omdat ze eindelijk eens met hun team kunnen praten.
Daarna programmeer je lekker verder en heb je af en toe nog eens een meeting of twee. Je drinkt enkele sloten koffie of thee of water gedurende de dag, ergert je kapot aan de hippe programmeurs met hun herrie-veroorzakende TIK TIKTIK TIKTITKTITKTITK mechanische toetsenbord(en), en om 17:00 is je werkdag officieel klaar!
Soms werk je iets door, soms ga je eerder weg. Bij een goed bedrijf maakt dit niemand echt iets uit als jij je werk goed doet.
- Zit je constant code te produceren/testen?
Nee, er is veel overleg, je gaat code reviewen van anderen, je hebt sociale momenten tussendoor. Programmeren doe je maar in 40% van de tijd op een 8-urige werkdag, denk ik.
- Doe je dit overwegend thuis, of op kantoor?
Al enkele jaren vooral vanuit huis

Omdat ik een hekel heb aan forens-zijn en op-kantoor-zijn. Kantoren zijn kut, vind ik dan. Ik heb persoonlijk een gruwelijke hekel aan mensen om mij heen, want mensen zijn irritant.
Maar ik ben ook een beetje raar. Neurotypische mensen worden wel blij van andere mensen. Hoevaak je op kantoor bent valt nog te bezien na COVID-19, maar vandaag de dag is het grotendeels vanuit huis werken. De sociale developers onder ons (of hen met kinderen thuis, of hen met een partner thuis waar het stiekem toch niet zo goed mee klikt) missen het kantoor wel degelijk.
- Werk je alleen, of in een team?
Team. Ik werk maar zeer zelden in mijn eentje. Jammer wel, want dan ben ik letterlijk 3x zo snel en efficiënt. Maarja, managers denken vaak dat 9 vrouwen een volledig kind kunnen maken in 1 maand tijd.
- Mag je flexibel je werktijd invullen of werk je van 9 tot 5?
Sommige werkgevers zijn erg strict, de goede werkgevers zijn flexibel. Dat heb je in eigen hand door een passende werkgever uit te zoeken.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Dit kan misschien overkomen alsof ik lui ben maar ik ken mijzelf en ik weet dat mijn concentratie niet al te best is. Van 9 tot 5 is 'm in mijn geval dus niet, daar ik superproductieve uren heb en andere uren gewoon m'n kop er niet bij heb. Is een job in de IT dan wel iets voor mij?
Ik denk het wel. Het is écht geen 9-to-5 constante stroom aan hetzelfde klusje doen, absoluut niet zelfs. Sterker nog, ik denk dat ook de beste meest gedreven programmeur maximaal 2 tot 3 uur per dag productief kan zijn. In totaal dus. Na 3 uur echt keihard focussen op programmeerwerk ben je gewoon stuk.
Maar dan heb je ook gruwelijk veel kunnen doen. Ik denk dat in mijn 20+ jaar aan ervaring de meeste programmeurs veel minder dan dat werken op een dag.
We zitten met ons allen heel veel andere dingen te doen. Als je buiten alle meetings, gesprekken, en andere zaken om een keer 5 uur per werkdag overhoudt dan denk ik dat de meeste developers hooguit 30 tot 40 minuten van de 60 minuten efficiënt bezig zijn.
Dus grofweg 150 minuten per dag keihard productief, verspreid over 5 uurtjes. Da's 2,5 uur per werkdag

En de meeste developers (die goed zijn) krijgen in die tijd meer dan genoeg voor elkaar.
En ik denk oprecht dat ik het dan nog hoog inschat.
Mijn concentratie is ook ruk. Ik heb mijn eigen tactiek: ik werk in "power blocks" van 20 minuten per keer. In die 20 minuten reageer ik op niks en niemand. In die 20 minuten heb ik een plan. Dat plan krijg ik klaar. Soms wordt het een blok van 25 minuten, soms 10 minuten.
En men is al vele jaren lang laaiend enthusiast over mij en mijn productiviteit, zelfs in Silicon Valley waar je toch (veel) hogere en stressvolle standaarden zou verwachten