Wifi Powerline: geen draadloze verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatElseEls
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-10-2021
Ik ben vorig jaar overgestapt van Telenet naar Orange en heb een jaar lang zonder problemen de Wifi Powerline pg-9072lg-tn gebruikt.

De "versterkte wifi" had de oude naam van ons wifi-netwerk behouden, dus we konden altijd makkelijk zien met welke wifi we verbonden waren.

Wellicht door een update op onze iPhones stond er bij de "verlengde wifi" onlangs plots "zwakke beveiliging". Na wat zoeken op Google heb ik nu de Wifi Powerline gereset.

De lichtjes op het apparaat aan de modem zijn groen. Die op het apparaat verderop lichten op zoals het hoort. Mijn laptop is nu met een kabel verbonden met dit verlengde netwerk, dus dat bewijst dat het "verlengde netwerk" wel degelijk werkt. Vreemd is wel dat ik, als ik naar de naam van het netwerk ga kijken, de oude naam verschijnt.

Probleem is dat ik met een mobiel apparaat nu géén verbinding kan maken met de "versterkte wifi". De oude naam staat niet meer tussen mogelijke wifi-netwerken en de Orange-wifi is hier zo zwak dat ik daaruit afleid dat de Wifi Powerline niet bereikbaar is met wifi... Maar de led-lampjes op het apparaat zien wel groen?!?!
Met andere woorden: de draadloze verbinding met de Wifi Powerline blijkt niet te werken.

Iemand die kan helpen? Ik heb pubers in huis die online les hebben morgen - ben lichtjes wanhopig 😉

Beste antwoord (via WhatElseEls op 01-03-2021 14:02)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WhatElseEls schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:31:
Euh, ok, dit gaat mijn petje een beetje te boven, maar alleszins:

als ik surf naar 192.168.0.52 en inlog, dan staat er bij "SSID" een naam die ik wèl tussen de beschikbare wifi-netwerken had zien staan... ("telenet-ap-" gevolgd door 7 cijfers)
Ik dacht dat die van één van de buren was...

Normaal gezien zou bij het resetten de Wifi Powerline de naam van het Orange-netwerk moeten overnemen, maar dan heeft die dat niet gedaan?
Waarom denk je dat? Telenet heeft ingeregeld dat het automatisch gegevens van je Telenet-modem overneemt, maar dat werkt dus alleen als je Telenet klant bent met Telenet modem.
Ik wilde effe proberen om met dat wifi-netwerk verbinding te maken, maar noch mijn oude telenet-wachtwoord, noch mijn Orange-wachtwoord is juist. Dus zelfs als dat mijn netwerk is, heb ik geen wachtwoord?
Staat er niet op de sticker op het apparaat een wachtwoord? Hoe dan ook, je kunt inloggen op het apparaat, dan kun je toch ook SSID en passphrase wijzigen :?

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:18
als je die 9072 nog steeds bezit, kan je eens surfen naar 192.168.0.52 , en eens inloggen met admin/password
(kan mogelijks ook een ander ip adres zijn , ik weet niet welk subnet je orange modem draait)
worst case scenario zet je tijdelijk jezelf even op vast ip , dat jij bv 192.168.0.50 bent ...

ik heb het idee dat de 9072 een WPA1/TKIP sleutel draait, en daardoor zegt je iphone dat dit onveilig is.
je moet hem verzetten naar een WPA2/AES only sleutel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Niet bekend met de Telenet variant, maar daar deze aangeeft :

De Wifi Powerline neemt automatisch de wifi-instellingen (netwerknaam en wachtwoord) van je modem over. Zo heb je thuis één wifi-netwerk. Je toestellen zullen automatisch met het beste wifi-punt verbinden.

Kan ik mij voorstellen dat dit niet 1:1 werkt met een modem/router van een andere aanbieder die mogelijk een ander merk/model/firmware heeft geleverd.

Ik vermoed dat het Telenet script alleen voor Telenet werkt en niet voor Orange, dus zou inderdaad eens kijken in het menu van de webserver van die Powerline om dit handmatig in te stellen.

Daarnaast kan ik mij ook voorstellen dat die “automatisch” verbinden met het “beste” wifipunt niet zomaar “seamless” gaat werken met andere apparatuur

[ Voor 3% gewijzigd door Breezers op 28-02-2021 18:57 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatElseEls

als ik surf naar 192.168.0.52 en inlog, dan staat er bij "SSID" een naam die ik wèl tussen de beschikbare wifi-netwerken had zien staan... ("telenet-ap-" gevolgd door 7 cijfers)

Normaal gezien zou bij het resetten de Wifi Powerline de naam van het Orange-netwerk moeten overnemen, maar dan heeft die dat niet gedaan?
Ik wilde effe proberen om met dat wifi-netwerk verbinding te maken, maar noch mijn oude telenet-wachtwoord, noch mijn Orange-wachtwoord is juist. Dus zelfs als dat mijn netwerk is, heb ik geen wachtwoord?

De pubers hebben geen online les vandaag, dus heb wat respijt ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WhatElseEls schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:31:

Waarom denk je dat? Telenet heeft ingeregeld dat het automatisch gegevens van je Telenet-modem overneemt, maar dat werkt dus alleen als je Telenet klant bent met Telenet modem.
Staat er niet op de sticker op het apparaat een wachtwoord? Hoe dan ook, je kunt inloggen op het apparaat, dan kun je toch ook SSID en passphrase wijzigen :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatElseEls
OH MY GOD - 't is gelukt!!

Jullie zijn helden. Dank voor de hulp.

Dat het Telenet-apparaat niet automatisch de naam van het Orange-netwerk overneemt, dat is - achteraf gezien ;) - inderdaad logisch.
En het oorspronkelijke probleem - dat het netwerk niet veilig was - is nu ook opgelost want heb 't verzet naar WPA2/AES.

Eind goed, al goed.
Pagina: 1