Toon posts:

Upgrade Toshiba Satellite L670-136

Pagina: 1
Acties:

• Rotary2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-11-2021
Beste Tweakers,

Ik ben inmiddels 10 jaar in het bezit van een Toshiba Satellite L670- 136 welke ik nog elke dag gebruik voor de meest standaard taken, zoals browsen op het web en de welbekende Office programma's.

De laptop in kwestie: ( pricewatch: Toshiba Satellite L670-136)

Echter begint, zeker door de HDD, de leeftijd nu goed merkbaar geworden en wil ik het systeem upgraden.
De plannen zijn:

- HDD verwisselen voor SSD
- 3GB RAM verhogen naar 8GB
- WXGA++ scherm vervangen voor een Full HD (wanneer dit mogelijk is)

De eerste twee punten lijken me eenvoudig op te lossen, maar is het ook daadwerkelijk mogelijk om het scherm te vervangen?

Graag zou ik van jullie horen of deze upgrades de moeite waard zijn!

Alvast bedankt!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:50
Een oud beestje, dat zeker. Een upgrade naar SSD zou moeten helpen .
CPU--> kan naar i5-460M, voor degene die het wil proberen.
RAM --> moet DDR3 SO-DIMM zijn.

[Voor 45% gewijzigd door Ludwig005 op 01-03-2021 20:45]

• Rotary2
Bedankt voor je reactie.

Een CPU upgrade overweeg ik ook nog steeds, maar ik kan naast AliExpress geen (betrouwbare) winkels vinden die deze oude chips nog verkopen. AliExpress lijkt me in elk geval niet het juiste adres. Mochten jullie iets weten, dan ga ik de CPU upgrade zeker overwegen.

Kan iemand wellicht iets vertellen over het upgraden van het scherm?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ludwig005
@Rotary2 Zoek eerst uit welke aansluiting het scherm heeft en het juiste formaat. Een i5-460M is erg goedkoop, dus Ali is volgens mij geen probleem. SSD moet een SATA 2,5 zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Rotary2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:46:
Bedankt voor je reactie.

Een CPU upgrade overweeg ik ook nog steeds, maar ik kan naast AliExpress geen (betrouwbare) winkels vinden die deze oude chips nog verkopen. AliExpress lijkt me in elk geval niet het juiste adres. Mochten jullie iets weten, dan ga ik de CPU upgrade zeker overwegen.

Kan iemand wellicht iets vertellen over het upgraden van het scherm?
AliExpress is prima. Ik heb daar al een heel aantal oude processoren gehaald. Gaat prima. Het is dat of eBay. Laptopprocessoren werden immers nooit los verkocht in retail.

I reject your reality and substitute my own

• Rotary2
@Ludwig005 Zal ik doen. Op basis van de GPU gegevens zou een Full HD scherm wel kunnen neem ik aan?

@nelizmastr Bedankt voor je feedback over de Ali processors. Ik heb ooit gehoord dat i3's wel eens als i7's werden gekocht etc, dus vandaar de twijfel.

Ik zou dus een CPU uit dit rijtje kunnen selecteren en deze in de laptop plaatsen? Is er verder geen BIOS update nodig?:

https://www.cpu-upgrade.c...al-Core_Mobile/P6000.html

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Rotary2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:52:
@Ludwig005 Zal ik doen. Op basis van de GPU gegevens zou een Full HD scherm wel kunnen neem ik aan?

@nelizmastr Bedankt voor je feedback over de Ali processors. Ik heb ooit gehoord dat i3's wel eens als i7's werden gekocht etc, dus vandaar de twijfel.

Ik zou dus een CPU uit dit rijtje kunnen selecteren en deze in de laptop plaatsen? Is er verder geen BIOS update nodig?:

https://www.cpu-upgrade.c...al-Core_Mobile/P6000.html
Die scams zijn over het algemeen ook niet moeilijk te missen. Als je een i7 voor de helft ziet van de gangbare prijs, dan gaat het geen echte zijn. Net als veel videokaarten. Een GTX1060 van €50 met een VGA poort is nepper de kaas op een Amerikaanse hamburger.

De i5-480M is een mooie upgrade, voor ongeveer €15.

https://nl.aliexpress.com...125633&SearchText=I5-480m

I reject your reality and substitute my own

• Ludwig005
Niet op basis van de gpu, maar op interne aansluiting van het scherm. Andere gebruikers kunnen er over vertellen vermoed ik.

• Rotary2
Oke, duidelijk.

Zal deze laptop ooit nog in staat zijn om Adobe Lightroom enigszins fatsoenlijk te draaien met de bovengenoemde i5, 8GB RAM en een SSD?
Dit fotoprogramma is tevens de reden dat ik op zoek ben naar een nieuw scherm.

• Rotary2
@Ludwig005 : Volgens onderstaande link zit er een 40 pin connector aan het scherm:
https://www.laptopscreen....shiba/SATELLITE~L670-0FY/

Betekend het dan dat elk 17,3 inch scherm met 40 pin connector te gebruiken is? Zoals deze: https://www.topmedia.nl/n...73dse-g3a-led173s13m.html

@nelizmastr Is er een specifieke reden om de i5-480m te pakken boven bijvoorbeeld een i5-580m of zelfs een i7-620m?

• Ludwig005
Als de aansluiting hetzelfde is, kan het passen. Advies voor i5 is omdat sommige exemplaren van de L670 geleverd werden met een i5.

• Rotary2
Ludwig005 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:47:
Als de aansluiting hetzelfde is, kan het passen. Advies voor i5 is omdat sommige exemplaren van de L670 geleverd werden met een i5.
Dat heb ik ook ergens zien staan. Wanneer ik voor een andere cpu, die nooit geleverd is in de L670, zou kiezen krijg ik mogelijk problemen met de BIOS?

• Ludwig005
Het hangt ervan af. De socket moet in alle gevallen hetzelfde zijn. Generatie van de CPU en TDP zijn dingen om in de gaten te houden. De BIOS moet de microcode hebben om de CPU te ondersteunen. https://www.userbenchmark...shiba-Satellite-L670/4972
Deze site bevat een aantal benchmarks, waarbij dit specifieke moederbord is gebruikt.

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:18
Rotary2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:37:
@Ludwig005 : Volgens onderstaande link zit er een 40 pin connector aan het scherm:
https://www.laptopscreen....shiba/SATELLITE~L670-0FY/

Betekend het dan dat elk 17,3 inch scherm met 40 pin connector te gebruiken is? Zoals deze: https://www.topmedia.nl/n...73dse-g3a-led173s13m.html

@nelizmastr Is er een specifieke reden om de i5-480m te pakken boven bijvoorbeeld een i5-580m of zelfs een i7-620m?
Nee: gezien de leeftijd van de laptop is de 40pins aansluiting in de lcd waarschijnlijk een LVDS, dat mooie scherm is EDP, een geheel andere standaard.

Bij het vervangen van het scherm is het niet alleen van belang om te kijken naar welk kabeltje ze gebruiken, maar ook of de BIOS van de laptop in kwestie een zogenoemde whitelist heeft. In dat geval kan je (tenzij je een gehackte bios kan vinden) enkel door de fabrikant goedgekeurde modellen lcd gebruiken zonder gereduceerde functionaliteit.

[Voor 18% gewijzigd door emphy op 05-03-2021 07:12]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee