Vraag

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-03 15:19

Hoite

Goed verhaal

Topicstarter
Ik heb momenteel een Synology DS2415+ met daarop twee opslagpools en twee volumes:

* Opslagpool 1:
  • 5x WD60EFRX (6TB)
  • ~15.86TB SHR1 volume
* Opslagpool 2:
  • 2x WD20EFRX (2TB)
  • ~ 4TB RAID 0 volume
Opslagpool 1 is een pool die ik heb verplaatst vanuit mijn oude nas (DS215j) naar mijn huidige NAS (DS2415+)
Ik heb recent de vijfde HDD toegevoegd aan de opslagpool (1) en ik probeer nu het volume even groot te maken als de opslagpool (16TB -> 22 TB)

Nu ben ik tegen de volumelimiet aangelopen van Synology en in het speciaal de limiet mijn oude NAS.

Dit artikel had ik nog niet gelezen in de tijd dat ik mijn nieuwe NAS aan het installeren was en ben vrolijk verder gegaan met schijven toevoegen.

Nu zou ik graag het volume willen vergroten, ik begrijp uit het gelinkte artikel dat dat dus niet kan. Echter kan ik ook niet het huidige volume verkleinen, om een nieuw volume aan te maken, de data te kopieeren, het oude volume te verwijderen en het nieuwe volume uit te breiden. Dus ik loop tegen een probleem aan.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Nog een schijf kopen, pool 1 weer uitbreiden om een volume te maken dat groot genoeg is om het heen en weer te kunnen kopieeren of gaat dit niet werken?

Graag advies, ik zie wel mogelijke oplossingen, maar weet niet zeker of ze gaan werken.

Wat ondersteunende afbeeldingen:

Synology Opslagpools:

Synology Volumes:

Synology volumes verkleinen onmogelijk:

[Voor 1% gewijzigd door Hoite op 28-02-2021 18:37. Reden: Verduidelijking bij plaatjes + typenummer fout (215j ipv 115j)]

Lekker kort.

Alle reacties

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-03 15:39
Jouw optie (extra schijf > storage pool uitbreiden > nieuwe Volume 3 > Volume 1 overzetten naar nieuwe pool, Volume 1 verwijderen, Volume 3 uitbreiden) werkt het beste.

Je kan het ook iets omslachtiger (maar goedkoper) doen, want ik zie dat je een Back-up pool hebt met veel ruimte over:

1. Een nieuwe volume (V3) aanmaken in Storage Pool 1
2. Shared folders overzetten van Volume 1 naar V2 & V3
a. 5,5 Tb overzetten naar V3
b. Resterende 3 Tb overzetten naar V2
c. Als de Shared folders te groot zijn, data op zichzelf overzetten
3. V1 verwijderen
4. V3 uitbreiden met overgebleven ruimte van V1
5. Data van V2 overzetten naar V3

Overigens moeten alle packages ook overgezet worden van volume. Dit kan het makkelijkste door opnieuw installeren van packages. Of handmatig overzetten, via deze link

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee