Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:43
Beste Tweakers,

Ik zit hier met een probleem met ons internet, waar ik niet uitkom. Daarnaast snapt de provider er zelfs ook niet veel van, althans degene die ik aan de lijn had. Van heel het internet gebeuren, heb ik weinig kaas gegeven.
Ik probeer zoveel mogelijk op te schrijven. Mocht er iets missen? Vraag het gerust, ik probeer zo veel mogelijk te antwoorden.

Allereerst Apparatuur:

- 2 x probleem router Fritz Box Wlan 7360 (tussen problemen zat ongeveer een jaar)
- Nieuwe router Fritz Box Wlan 7530
- 2 x Fritz box repeaters. 1 op de benedenverdieping, 1 op de zolder.
- We hebben geen smart-home of iets dergelijks, geen slimme koelkast.
- 3 computers, waarvan er meestal maar 1 soms 2 tegelijkertijd aanstaan.

Wat is het probleem?
- Gedurende de dag valt op meerdere momenten de Wifi-verbinding weg. (Dus GEEN probleem bekabeld). Op de telefoons geeft hij dan gewoon het volle bereik aan, maar we kunnen er Geen gebruik van maken? Als je dan naar instellingen gaat, geeft hij op de Androids aan: Ip-adres niet beschikbaar. LET OP! Dit zegt hij niet altijd. Soms zegt hij verificatieprobleem en krijg je zo een verbindingsteken met een uitroepteken!
Blijkbaar wordt het ip-adres geblokkeerd voor een kort moment, waarna hij het daarna ineens doet. Restarten, verhelpt het probleem soms, maar niet altijd. Maar het lost zich vaak vanzelf op. Dit is heel hinderlijk uiteraard. [b]het gaat hierbij niet om de computers, deze zijn via LAN verbonden. Het gaat hier puur om de smartphones en tablets, die geen LAN hebben![/b]
- Sinds kort heeft ook de bekabelde verbinding problemen. Normaal gesproken bleef deze altijd werken, als de wifi uitviel. Nu valt ook deze uit. Hier ga ik zelf nog even storing zoeken, want in het logboek geeft hij aan dat een van de wifi repeaters een piek in vraag krijgt, waardoor het hele internet eruit klapt. Dit gebeurdt op willekeurige moment. Dit kan overdag tijdens gebruik zijn, maar ook om half 8 sochtends of half 12 savonds, terwijl er niemand meer bezig is. Dit gaat niet tegelijkertijd met de wifi! Soms wel, soms niet. Het lijkt alsof dit ergens apart is. Vermoedelijk 1 van de powerlines die niet goed functioneert.

Wat heb ik gedaan?
-Provider meerde malen gebeld. Zij konden geen gekke dingen zien bij ons, dus was er niks aan de hand (ook niet op de aangegeven tijdstippen).
- Uiteindelijk hebben ze een onderzoek gestart. Router is gewisseld. Met de huidige nog steeds problemen.
- Wie vraagt er dan zoveel internet ineens? Uit alle logboeken kan ik dit niet terugvinden. Er vind eigenlijk geen piek plaats zou ik zeggen. Hoe kan ik dit achterhalen?

Vermoeden? Een storend apparaat, Een verkeerde instelling, Wat kan het zijn?

Ik hoop graag nieuwe ideeën te kunnen vinden via jullie!

[ Voor 4% gewijzigd door Daan1071 op 28-02-2021 18:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:34
Ik zou eens beginnen met de repeaters (tijdelijk) te verwijderen zodat je rechtstreeks een verbinding met het modem krijgt.

Ik ben geen voorstander van repeaters, werkt vaak maar matig of hebben dezelfde klachten die jij hebt.

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan1071
_root schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:10:
Ik zou eens beginnen met de repeaters (tijdelijk) te verwijderen zodat je rechtstreeks een verbinding met het modem krijgt.

Ik ben geen voorstander van repeaters, werkt vaak maar matig of hebben dezelfde klachten die jij hebt.
Dus als ik het kort samenvat. Verwijder tijdelijk alle repeaters, mocht het probleem dan zo goed als weg zijn. Dan weten we wat het is. Zo niet, extern zoeken?

Is het uberhaupt mogelijk om een goed netwerk aan te leggen, zodat het door het gehele huis goed is? Nu werken we inderdaad met repeaters, zelf ook niet echt heel blij mee.
Een tweede router? Een sterkere router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Sterkere router is een onzin kreet een router heeft geen sterkte en twee router vraagt veel kennis en is hier ook nutteloos.
Die Fritzbox 7530 is een ADLS modem, router en accesspoint in een device.

Daarnaast heb je twee repeaters, wat over het algemeen vragen om problemen is.
De repeater op zolder heeft om te beginnen nog maar een kwart van de normale snelheid over.
Maar drie wifi punten zal wel te veel van het goede zijn en ze zullen elkaar wel te veel overlappen.

Het feit dat de boel vastloopt duid op een zogenaamde loop doordat het wifi punt op zolder ook je 7530 kan bereiken.
Als je dat ding op zolder uitzet vermoed ik dat je al een heleboel problemen kwijt bent.
Alternatief is het zendvermogen van alle wifi punten zover terug brengen dat ze elkaar nog maar net overlappen en zeker de zolder mag de begane grond niet meer kunnen bereiken en visa versa.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
Ben(V) schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:31:
Sterkere router is een onzin kreet een router heeft geen sterkte en twee router vraagt veel kennis en is hier ook nutteloos.
Die Fritzbox 7530 is een ADLS modem, router en accesspoint in een device.

Daarnaast heb je twee repeaters, wat over het algemeen vragen om problemen is.
De repeater op zolder heeft om te beginnen nog maar een kwart van de normale snelheid over.
Maar drie wifi punten zal wel te veel van het goede zijn en ze zullen elkaar wel te veel overlappen.

Het feit dat de boel vastloopt duid op een zogenaamde loop doordat het wifi punt op zolder ook je 7530 kan bereiken.
Als je dat ding op zolder uitzet vermoed ik dat je al een heleboel problemen kwijt bent.
Alternatief is het zendvermogen van alle wifi punten zover terug brengen dat ze elkaar nog maar net overlappen en zeker de zolder mag de begane grond niet meer kunnen bereiken en visa versa.
Hmm.. als ik het met mijn beperkte kennis dus goed begrijp, dan overlappen de signalen van de repeaters elkaar. Dit zorgt dan voor een probleem, waardoor er een loop optreed. (Klopt het dat deze allemaal een ander ip-adres hebben)

Het probleem is ook telkens hetzelfde. IP-adres niet beschikbaar. Duid dit op een probleem van de repeaters. Op het moment dat de router gereset word, werkt het weer een tijdje.

Ik kan dus beter proberen een van de wifiversterkers er gewoon lekker uit te halen en kijken wat het resultaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Gewoon ALLE repeaters uit trekken en direct verbinden met je router. Kijk dan of alles naar wens werkt. Ik vermoed van wel. :) Je zou voor de zekerheid de router nog even kunnen resetten zodra de repeaters uit het netwerk zijn, zodat alles weer even netjes een refresh krijgt.

too old, too cold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Meten is weten.
In dit geval is testen weten.

En ip-adressen hebben er niet zoveel mee te maken.

En de beste oplossing is gewoon een kabel trekken en daar eventueel een accespoint aanhangen en geen repeaters gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door Ben(V) op 28-02-2021 15:41 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
Negakinu schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:39:
Gewoon ALLE repeaters uit trekken en direct verbinden met je router. Kijk dan of alles naar wens werkt. Ik vermoed van wel. :) Je zou voor de zekerheid de router nog even kunnen resetten zodra de repeaters uit het netwerk zijn, zodat alles weer even netjes een refresh krijgt.
Even voor de duidelijkheid: Het gaat hier om wifi-repeaters en geen verlenging voor de kabel. Alle computers zitten rechtsreeks op de kabel. Het probleem met de ip-adres en geen verbinding gaat om de smartphones. Hier kunnen helaas geen kabels op en daar ligt het probleem. Hoe kan het dat deze niet willen verbinden.

Van een niet rechstreekse kabel verbinding heb ik al geleerd 8)7 Veel problemen met wegvallen, maar dat is nu niet meer!

Ik zal dit even aanpassen in de start post!
Die repeaters gaan er in elk geval even uit!
Ben(V) schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:39:
Meten is weten.
In dit geval is testen weten.

En ip-adressen hebben er niet zoveel mee te maken.

En de beste oplossing is gewoon een kabel trekken en daar eventueel een accespoint aanhangen en geen repeaters gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan1071 op 28-02-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die repeaters heb je die bekabeld aangesloten of ook via wifi? Heb je last van erg veel andere Wifi AP's in de buurt. Heb je de SSID zelf ingesteld of is het standaard?
Hoe ziet je netwerk eruit?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:49
Als je kabels kunt trekken: Welke Fritz repeaters heb je? Sommigen laten zich ook als bedraad access point aansluiten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
Frogmen schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:43:
Die repeaters heb je die bekabeld aangesloten of ook via wifi? Heb je last van erg veel andere Wifi AP's in de buurt. Heb je de SSID zelf ingesteld of is het standaard?
Hoe ziet je netwerk eruit?
Repeaters zitten in het stopcontact zonder kabels. Dus geen kabel naar de muur die dan via kastjes verbinding maakt.
Geen last van overige wifi AP's, gecheckt.

SSID is standaard.

Bedoel je met netwerk? De apparaten die voor een internet verbinding zorgen of bedoel je daar ook de printer en telefoons mee bijvoorbeeld. Excuus dat ik dit niet weet.
guido66 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:45:
Als je kabels kunt trekken: Welke Fritz repeaters heb je? Sommigen laten zich ook als bedraad access point aansluiten.
Ik heb 2x fritz Wlan-repeaters 310 zonder kabelaansluting helaas...

[ Voor 18% gewijzigd door Daan1071 op 28-02-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon een tekening van alle apparaten die je verbonden hebt met het internet (merk+modelnr) en hoe ze verbonden zijn met elkaar (lijntjes voor Ethernet, stippellijntjes voor WiFi).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zie je de repeaters ook in instellingen van het modem terug en is de firmware van alle fritz devices up to date?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYDe_yGfezDMEGf5HsEvxkzQ0UM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uYYr2vH7AFfxeTtylaPi1LTQ.png?f=fotoalbum_large
dion_b schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:47:
Gewoon een tekening van alle apparaten die je verbonden hebt met het internet (merk+modelnr) en hoe ze verbonden zijn met elkaar (lijntjes voor Ethernet, stippellijntjes voor WiFi).
Hierin staat onderaan ook een andere repeater zichtbaar. Deze beperkt zich tot LAN over het stroomnetwerk. Deze zit er nu zo een 3 jaar in en hebben we geen problemen mee. Deze gaat dan ook niet over de wifi, dus lijkt zich buiten dit probleem te houden. Deze blijft bij de uitval van wifi namelijk ook gewoon online.

Overzichtelijk genoeg?
Frogmen schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:48:
Zie je de repeaters ook in instellingen van het modem terug en is de firmware van alle fritz devices up to date?
Ja deze zijn zichtbaar. Ik heb deze geupdate naar de laatste software. Ook die van de router is up to date!

[ Voor 65% gewijzigd door Daan1071 op 28-02-2021 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daan1071 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:51:
[Afbeelding]
[...]

Hierin staat onderaan ook een andere repeater zichtbaar. Deze beperkt zich tot LAN over het stroomnetwerk. Deze zit er nu zo een 3 jaar in en hebben we geen problemen mee. Deze gaat dan ook niet over de wifi, dus lijkt zich buiten dit probleem te houden. Deze blijft bij de uitval van wifi namelijk ook gewoon online.

Overzichtelijk genoeg?
Niet echt, dit is puur een statuspagina uit een tool. Teken gewoon even (in MS Paint voor mijn part) je huis en geef aan waar je apparaten staan en doe er een lijntje tussen om aan te geven wat waarop aangesloten is.

Nu komen er ook opeens powerline-verbindingen uit de hoge hoed. Wees aub volledig - misschien hebben ze er inderdaad niets mee te maken, maar dat is een aanname en totdat duidelijk is waar het fout gaat is het verstandig vooral geen aannames te doen.

Wij willen je graag helpen, maar hebben geen glazen bol. Een volledig en duidelijk overzicht van *al* je apparaten (incl evt repeaters, switches, powerline adapters en andere netwerkonderdelen) en hoe ze verbonden zijn is daarvoor echt noodzakelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Die WLAN 310 doet alleen 2,4 GHz, daar heb je anno 2021 niks meer aan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1429318

> - Gedurende de dag valt op meerdere momenten de Wifi-verbinding weg.

Daar heb ik ook last van gehad. Vermoedelijk lag het aan mijn Fritzbox 7581. Na omruil naar 7583 was dat probleem verdwenen (tot nu toe dan). Ik maak verder gebruik van drie Fritz-repeaters, allen in Mesh. Misschien dat je nog een keer een ander modem kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
dion_b schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Niet echt, dit is puur een statuspagina uit een tool. Teken gewoon even (in MS Paint voor mijn part) je huis en geef aan waar je apparaten staan en doe er een lijntje tussen om aan te geven wat waarop aangesloten is.

Nu komen er ook opeens powerline-verbindingen uit de hoge hoed. Wees aub volledig - misschien hebben ze er inderdaad niets mee te maken, maar dat is een aanname en totdat duidelijk is waar het fout gaat is het verstandig vooral geen aannames te doen.

Wij willen je graag helpen, maar hebben geen glazen bol. Een volledig en duidelijk overzicht van *al* je apparaten (incl evt repeaters, switches, powerline adapters en andere netwerkonderdelen) en hoe ze verbonden zijn is daarvoor echt noodzakelijk.
Excuus ik dacht dat dat voldoende was. Hierbij nogmaals een overzicht. Deze heb ik zelf getekend(vind ik makkelijker voor mijzelf. d mocht er iets niet goed leesbaar zijn, meld het even.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwbl6tfC7BE0bFRhm9A2L54CRHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSifzqQPfrSwP7Dbbbz3ME7K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qun9OF-LFQB7igkWE54TakfOY_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IQX0hJVLDorKaDig9hS8UEU.jpg?f=fotoalbum_large

Legenda:
1: Router Fritz Box WLAN 7530. Bevindt zich op de 1e verdieping.
2: Aan de Fritzbox zit rechtstreeks een devolo Powerline. Dit is een model ZONDER wifi repeater. Dit is dus puur voor de kabel
3: Powerline Devolo in stopcontact slaapkamer ernaast. Hieraan is een PC verbonden met kabel.
4: Begane grond. Via de wifi is er een wifi-repeater in het stopcontact. Fritz WLAN Repeater 310, geen kabelfunctie mogelijk.
5; Zolder: Fritz Box Wlan repeater 310, geen kabelfunctie mogelijk. Maakt gebruik van de wifi-signalen van de router om deze te versterken.
6: Zolder: Wederom een Devolo Powerline. Hieraan is ook een Desktop verbonden.
7: Niet op afbeelding. In de kamer van de router staat een pc, deze is rechtstreeks verbonden. Dit geldt ook voor de printer die daar staat.

Buiten deze dingen om zijn er GEEN ander apparaten verbonden aan het internet. Dit betreft alle switches etc. We hebben geen slimme apparaten. Voor de rest uiteraard de tablets, telefoons en laptops per wifi. Hoop dat dit duidelijker is!
Brahiewahiewa schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Nou ja, de meeste apparaten maken gebruik van die band. Nu speelt het probleem zowel op de 2,4GHz band, als op de 5GHz band.
Ik zit zelf in de kamer waar de router staat en kan met mijn telefoon rechtstreeks met 5GHz verbinden. Ook daar geeft hij problemen mee. S20 ultra en ook met mijn vorige telefoon S10.
Anoniem: 1429318 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:35:
> - Gedurende de dag valt op meerdere momenten de Wifi-verbinding weg.

Daar heb ik ook last van gehad. Vermoedelijk lag het aan mijn Fritzbox 7581. Na omruil naar 7583 was dat probleem verdwenen (tot nu toe dan). Ik maak verder gebruik van drie Fritz-repeaters, allen in Mesh. Misschien dat je nog een keer een ander modem kan regelen?
We hebben inderdaad al een keer een ander modem gehad. Zo hebben wij 2x een Fritzbox 7360 gehad. Dit keer hebben we een ander model gehad de 7530. Je zou bijna denken dat er iets na de router mis gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan1071 op 28-02-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
dus... je hebt alles behalve wat je wil hebben ... vast bekabelde apparaten ...

ik zou alvast rekening houden met de mogelijkheid dat het nooit echt maximaal gaat werken en dat je bekabeling gaat moeten aanleggen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
ijske schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:37:
dus... je hebt alles behalve wat je wil hebben ... vast bekabelde apparaten ...

ik zou alvast rekening houden met de mogelijkheid dat het nooit echt maximaal gaat werken en dat je bekabeling gaat moeten aanleggen ..
Helaas is dit niet mogelijk. Het gaat namelijk om de smartphones en tablets die tijdelijk geen internet hebben. De LAN-verbinding heeft nauwelijks problemen. Deze blijft juist WEL werken, hoewel dit niet altijd is. Dit ligt inmiddels aan de powerline, daar ben ik achter . Ik neem aan dat voor het wifi-gebeuren een oplossing is? Waarom geeft de wifi wel verbinding aan, maar kan ik met mijn telefoon niet op het internet.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan1071 op 28-02-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Daan1071 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:08:
[...]

Helaas is dit niet mogelijk. Het gaat namelijk om de smartphones en tablets die tijdelijk geen internet hebben. De LAN-verbinding heeft nauwelijks problemen. Deze blijft juist WEL werken, hoewel dit niet altijd is. Dit ligt inmiddels aan de powerline, daar ben ik achter . Ik neem aan dat voor het wifi-gebeuren een oplossing is? Waarom geeft de wifi wel verbinding aan, maar kan ik met mijn telefoon niet op het internet.
vooral die laatste zin kan je vergelijken met je auto naar de garage doen en zeggen "hij is stuk"... ja wat is er dan stuk aan ?

dus
- krijg je wel een ip adres van het router ? (een geldig ip adres, niet 169.254.x.x)
- zoja, kan je dan naar het gateway adres surfen, je hoofd router zou moeten antwoorden..
- als je met je laptop pingt naar je gateway, is dat wel stabiel ? ( start - uitvoeren - cmd - ping 192.168.1.1 -t bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 11:00
Heb je al getest zonder de repeaters in je netwerk, zoals al eerder aangegeven?

Zo ja, wat is daar de uitkomst van?

Ook mijn vermoeden is dat het "doorlussen" van je wifi signaal en het waarschijnlijk overlappen van je signalen vanwege zenden op vol vermogen je problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:34
Trek die repeaters eruit, waarschijnlijk is het volgende aan de hand:

Je hebt een verbinding met 1 van de repeaters die op dat moment zijn verbinding, misschien door externe factoren, kwijt is.
Wel volle bak verbinding, alleen mis je de link naar de router.

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daan1071 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:08:
[...]

Helaas is dit niet mogelijk. Het gaat namelijk om de smartphones en tablets die tijdelijk geen internet hebben. De LAN-verbinding heeft nauwelijks problemen. Deze blijft juist WEL werken, hoewel dit niet altijd is. Dit ligt inmiddels aan de powerline, daar ben ik achter.
Zolang "niet altijd" op andere momenten is dan je WiFi-gedoe kan dat goed kloppen. Als het wel zelfde momenten zijn, dan zou ik vooral focussen op je internetverbinding en/of router.
Ik neem aan dat voor het wifi-gebeuren een oplossing is? Waarom geeft de wifi wel verbinding aan, maar kan ik met mijn telefoon niet op het internet.
Dit is juist een goede indicatie waar het mis gaat: je hebt goede verbinding met de repeater, maar ergens verderop in de keten (geheid tussen repeater en router) gaat het mis.

Paar opties:
- je repeaters staan (RF-technisch) te dicht bij je clients en te ver weg van je router. Ze moeten niet staan waar je het slechts signaal hebt, maar halverwege je modemrouter en die plek (over de route die je zelf ook loopt - dat is meestal ook hoe het signaal gaat) - vaak in het trapgat.
- je repeaters hebben moeite met de (WPA2) beveiliging van de modemrouter en verliezen steeds bij re-keying de verbinding. Als dit het geval is, zal verbinding steeds na zelfde tijdsduur wegvallen.
- repeaters zijn gewoon brak en geven eens in de zoveel tijd geen data door.

Mooiste manier om dit uit te sluiten is om de mogelijke oorzaken een voor een aan te pakken. Een voor de hand liggende: je hebt op 2e verdieping zo te zien een powerline adapter liggen. Sluit de AVM 310 daar eens bedraad op aan. Als het probleem ligt in de WiFi tussen repeater en modemrouter zijn je problemen gelijk voorbij. Ligt het aan brak apparaat, dan blijft het probleem.

Mooie is dat de repeater op begane grond als control blijft. Als m'n vermoeden klopt (en het aan de WiFi backhaul van repeater naar router ligt), dan ga je geen problemen meer hebben met de repeater boven, behalve als PLC er ook al uit ligt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Overigens past Ts hier wel een combinatie van problematische systemen toe, namelijk powerline en wifi repeaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
Aari schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:28:
Heb je al getest zonder de repeaters in je netwerk, zoals al eerder aangegeven?

Zo ja, wat is daar de uitkomst van?

Ook mijn vermoeden is dat het "doorlussen" van je wifi signaal en het waarschijnlijk overlappen van je signalen vanwege zenden op vol vermogen je problemen veroorzaakt.
Ik heb het probleem in de afgelopen dagen niet zelf kunnen reproduceren. (Weinig thuis en de rest heeft er geen verstand van)

Wat mij wel opviel is dat er op de 5ghz frequentie geen storing is. Macbook zat op 2,4 ghz en ging wel even in storing. Ergens dan ook logisch, want die repeaters ondersteunen 5 ghz niet.
De ellende is dat het met een minuut weer weg is, tegen de tijd dat ik de laptop aan heb om te pingen ofzo is het weg. Ik zal bij de volgende keer de repeater eruit gooien en kijken wat er gebeurd. Dit kan een paar dagen duren en zal het dan terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Brahiewahiewa schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Beter bereik? Of afzonderlijk voor IoT, dat soort mogelijkheden? Ik zie wel voordelen in het splitsen van radio's.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hebt best een potentieel problematische setup. Van zowel powerline als wifi-repeaters is bekend dat ze niet stabiel werken. Er kunnen allerlei (externe) oorzaken zijn waardoor de verbinding even wegvalt (storing in het stroomnet door een apparaat met slechte voeding, magnetron (van jezelf of van de buren) die draadloos signaal verstoort, iemand staat in de lijn tussen router en repeater, waardoor het signaal verslechtert etc. etc.). Die oorzaken kun je niet allemaal wegnemen.

Daarnaast heb je ook veel apparaten, waardoor het allemaal lastig wordt om te bepalen waar het probleem nou precies zit. Weet je zelf wel wat wat versterkt? Versterken die wifi repeaters wel het signaal van het dichtsbijzijnde wifi-punt? Of heeft alles dezelfde wifi-naam (ssid) en zou die ook af en toe een slecht wifi-signaal kunnen van ver weg versterken? Je kunt dan evt. gaan werken met allemaal unieke wifi-namen, zodat je zeker weet met welk wifi-punt je bent verbonden en welk signaal er versterkt moet gaan worden.

Ik zou denk ik als eerste proberen om die wifi-repeaters weg te halen. Als powerline naar jouw idee wel stabiel werkt, plaats daar dan een wifi acces point. Maar mooier is natuurlijk een echter ethernetkabel naar elke verdieping en dat powerline ook wegdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linden.mjm
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-04-2021
Heb je in je huis ook smart apparatuur (klikaanklikuit, hue ed) met draadloze schakelaars en bewegingsmelders?
Pagina: 1