Toon posts:

Eerste samengestelde computer, is dit wat ik moet kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AngryGungan
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-03-2021
Hoi mede-Tweakers,

Ik wil graag voor de eerste keer een PC samenstellen, waarvoor ik vanavond of morgen al de componenten wil bestellen. Ik doe nu alles op een oude 4700HQ Laptop met GTX850m en het is tijd voor een nieuwe weg,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem waarop ik 'alles' kan. Ik wil graag de nieuwste spellen kunnen spelen, maar ik koop ook een Valve Index, die ik ook zonder problemen wil gebruiken. Daarnaast wil ik via Blender, 3d Studio Max en Unreal Engine ook interieur ontwerpen en in VR en render kunnen produceren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb €1500 als budget, maar enkele componenten bezit ik al en deze wil ik (voor nu) hergebruiken

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

• MSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC videocard (Zal waarschijnlijk later nog worden ge-upgradet als de nieuwe GPU's weer op voorraad zijn, 3080?)
• Corsair CMK32GX4M2A2666C16 Vengeance LPX 32GB (2x16GB) DDR4 DRAM 2666MHz (PC4-21300) Memory (Voldoet dit nog? Zijn er andere aanbevelingen?)
• 5TB WD Blue
• Dell P2214Hb Monitor (Wil ik ook upgraden, maar hoeft niet bij de prijs inbegrepen te worden. Wel hoor ik graag aanbevelingen welke eventueel goed bij mijn wensen past).
• Keyboard
• Muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al zelf een lijst samengesteld, maar ik vraag me af of 1: Deze componenten goed op elkaar zijn afgesteld en 2: voldoen aan mijn wensen om nog een aantal jaren vooruit te kunnen.
Inclusief de Videokaart, extra harde schijf en geheugen die ik al heb ziet de lijst er als volgt uit:

PCPartPicker Part List: https://nl.pcpartpicker.com/list/bRcJZZ

• CPU: AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 12-Core Processor (€442.95 @ Megekko)
• CPU Cooler: Scythe Ninja 5 43.03 CFM CPU Cooler (€54.90 @ Megekko)
• Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI ATX AM4 Motherboard (€218.95 @ Megekko)
• Memory: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2 x 16 GB) DDR4-2666 CL16 Memory (Purchased For €0.00)
• Storage: Samsung 970 EVO Plus 2 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive (€301.00 @ Azerty)
• Storage: Western Digital Blue 5 TB 3.5" 5400RPM Internal Hard Drive (Purchased For €0.00)
• Video Card: MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8 GB VENTUS GP OC Video Card (Purchased For €0.00)
• Case: be quiet! Silent Base 802 ATX Mid Tower Case (€155.95 @ Azerty)
• Power Supply: Gigabyte AORUS P GM 850 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply (€122.95 @ Megekko)
• Case Fan: ARCTIC P12 56.3 CFM 120 mm Fan (€11.90 @ Megekko)

Total: €1308.60

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, ik wil gewoon een eerlijk product.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De Computer moet aanvankelijk in de woonkamer komen te staan, en omdat die ook door andere mensen wordt gebruikt is het belangrijk dat het systeem stil is. Ook heb ik gezocht naar een witte kast, daar de woonkamer veel witte accenten heeft.

Ga je overklokken?
Nog niet, maar wellicht in de toekomst als de technologische vooruitgang dit nodig acht.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik willen dat mensen hun eerlijke mening geven over mijn build-lijst en eventueel verbeterpunten of aanbevelingen doen t.a.v. mijn wensen en de gekozen componenten.

Hartelijk bedankt voor alle hulp die jullie willen/kunnen bieden.

Alle reacties

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 11:29

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Ben je ervan op de hoogte dat de CPU vraagt om DDR4-3200 en je DDR4-2666 in je lijstje hebt staan? Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit wel of niet werkt.

Als je niet de intentie hebt om te overklokken kan je waarschijnlijk aanzienlijk besparen op je moederbord. De kans lijkt me klein dat je zult moeten overklokken en als je nu niet de intentie hebt denk ik ook niet dat je die zult krijgen.

Je kan een vergelijkbare SSD krijgen voor 100 euro minder. Het prestatieverschil ga je niet merken naar alle waarschijnlijkheid. pricewatch: WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C)

• AngryGungan
Bedankt voor je reactie @TheAncientDovah ,

Ik kan nergens terugvinden dat DDR4-2666 niet zou werken met deze CPU, enkel dat het misschien -5 - -10 fps verschil maakt.

Goede call wat SSD betreft; het lijkt me inderdaad een zonde om daar niet die 100 Euro te pakken.

Welk moederbord zou je dan aanraden? Ik wil wellicht in de toekomst nog kunnen upgraden naar een 59xx als deze ooit weer beschikbaar komen en ik daar tegen die tijd behoefte aan heb. zodat ik nog een aantal jaar gebruik kan maken van deze PC zonder dat het langzaam aan gaat voelen. Ik ben afhankelijk van Wifi en BT is ook handig voor draadloze oplossingen. De moederbord kwam als erg positief uit de bus en een aantal van de voorgangers als erg slecht. Ook qua koeling.

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 11:29

TheAncientDovah

AngryGungan schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:19:
Welk moederbord zou je dan aanraden? Ik wil wellicht in de toekomst nog kunnen upgraden naar een 59xx als deze ooit weer beschikbaar komen en ik daar tegen die tijd behoefte aan heb. zodat ik nog een aantal jaar gebruik kan maken van deze PC zonder dat het langzaam aan gaat voelen. Ik ben afhankelijk van Wifi en BT is ook handig voor draadloze oplossingen. De moederbord kwam als erg positief uit de bus en een aantal van de voorgangers als erg slecht. Ook qua koeling.
De 5900X heeft ook de AM4 socket net zoals de CPU die nu in het lijstje staat. Dus je zou de CPU eventueel later nog kunnen vervangen, alhoewel ik niet denk dat je dit daadwerkelijk gaat doen in de praktijk in verband met de minimale voorruitgang en het toch behoorlijke kostenplaatje van een nieuwe CPU. Dan kan je beter meteen de 5900X kopen.

Dit is misshchien ook wel een leuk moederbord voor je: pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming 4/ac

Als je geen Wi-Fi gaat gebruiken maar een kabel dan is dit een goedkoper alternatief: pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming 4

Als je thuis glasvezel hebt liggen wil je deze misschien overwegen: pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-03 14:33

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Let op dat de CPU intern afhankelijk is van het gebruikte geheugen. De cores (CCX) zijn verbonden via dat wat AMD Infinity Fabric noemt. Met trager geheugen is de onderlinge communicatie ook trager.

Optimaal is ongeveer 1800Mhz (Zen2), wat neer komt op DDR4 3600. Met 2666 zit je daar dus behoorlijk onder, eigenlijk zonde als je een R9 3900 neemt. Meest ideale qua prijs/prestatie was altijd DDR4 3200, vandaar dat die snelheid vaak wordt genoemd.

Het geheugen kun je wellicht nog naar boven overklokken, maar garanties op stabiliteit etc. heb je dan niet.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42
Als dit de eerste pc is die je gaat bouwen, moet je niet binnen een dag willen bestellen.

Wat betreft het geheugen. Corsair Vengeance gaat moeizaam met Ryzen. In 1/3e van de gevallen werkt het niet stabiel. De 3900x is ook niet geweldig met games. Pak liever een Intel systeem rond een pricewatch: Intel Core i9-10850K Avengers Edition Boxed en een Z490 bord. Bijvoorbeeld pricewatch: MSI Z490-A PRO.

Koeler mag naar pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE. De pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 is ook een optie aangezien je meer van be quiet! hebt.
SSD naar pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB.
Voeding naar de betere en stillere pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W

Scheelt in totaal behoorlijk wat geld voor net zo goede of betere prestaties. Dit kun je steken in de videokaart.

[Voor 63% gewijzigd door Djarune op 28-02-2021 16:19]

• AngryGungan
Bedankt iedereen voor jullie input.

Als ik de keuze had zou ik voor een 5900x zijn gegaan, echter is deze nergens (voor een eerlijke/redelijke prijs) beschikbaar. En ik wil echt deze week mijn nieuwe computer bouwen, ik ben al een tijdje aan het wikken en wegen en kan (wil) daarin niet wachten tot april of mei. Mede omdat ik nu net mijn vrouw zover heb gekregen dat het 'mag'. Weet je hoe moeilijk het is toestemming te krijgen?! ;P

Het geheugen gebruik ik omdat ik het al heb liggen. Is het dan toch aan te raden nieuwe te kopen? Of kan ik toch het (grootste) verschil in F-Clock bijleggen?

Aangezien ik ook wil gaan renderen en multitasken wil ik toch voor cores gaan. Intel heeft vooral in dat segment geen interessant aanbod en blijft in alle benchmarks die ik heb gezien ver achter AMD. Zover ik begrijp gaat zelfs de 11th gen niet (veel) sneller zijn dan de 5000 serie van AMD, dus heb ik nog geen reden kunnen vinden Intel te overwegen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:38
AngryGungan schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:40:
dus heb ik nog geen reden kunnen vinden Intel te overwegen.
Wat dacht je van stabiliteit en minder tijd kwijt zijn aan onderhoud? Bij Intel kan je random welke geheugenkit erin drukken en het werkt stabiel. Je begint in je eigen lijst met Corsair LPX op een AM4 bord en dat is al een bewezen slechte combi in veel gevallen.
Na elke Windows update is het maar afwachten of het AMD systeem nog stabiel werkt. Meermaals meegemaakt dat audio, USB aansluitingen en netwerk niet meer werkt of het geheugen instabiel wordt. Een bios- en/of driverupdate lost dat vaak weer op, iets wat je sws regelmatig moet doen met een AM4 bord. Van de 80 systemen die ik vorig jaar bouwde was 50% AMD en 50% Intel. Het is een zeldzaamheid als een AMD systeem zonder problemen de eerste keer boot, met Intel is dat eerder regel dan uitzondering. Ryzen is een prima presterend product maar het is relatief duur en het kost tijd om het systeem stabiel te krijgen en te houden.

• AngryGungan
Okay,bedankt voor de nieuwe inzichten!
Na nog wat onderzoek ga ik misschien dan toch nog voor een Intel i9-10850k.

MSI Z490-A PRO lijkt me een prima moederbord, maar heeft geen bluetooth.
Is er een moederbord met ook geïntegreerde Bluetooth (en Wi-Fi) dat echt aan te raden is?

• Uszka

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-03 16:32

Croga

The Unreasonable Man

AngryGungan schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:26:
Is er een moederbord met ook geïntegreerde Bluetooth (en Wi-Fi) dat echt aan te raden is?
Korte antwoord: Nee.

Lange antwoord;

Mijn ervaring is dat het bereik van geïntegreerde BT/WiFi altijd relatief beperkt is. Een externe dongle, liefst via een wat langere kabel zodat je hem kunt plaatsen waar je wilt (of via een USB hub op een goede plaats) is altijd te prefereren. Daarnaast heb je het voordeel dat een nieuwe BT/WiFi technologie er niet voor zorgt dat je je hele moederbord moet vervangen en het feit dat losse modules vaak goedkoper zijn dan de premium die ze op de prijs van een moederbord leggen.

• AngryGungan
Bedankt iedereen voor de feedback. Ik heb nu het volgende lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10850K Avengers Edition Boxed€ 379,-€ 379,-
1MoederbordenGigabyte Aorus Z490 Elite AC€ 189,02€ 189,02
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 5TB€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Wit€ 145,20€ 145,20
1ProcessorkoelingScythe Ninja 5€ 49,95€ 49,95
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm€ 8,20€ 8,20
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 138,28€ 138,28
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 122,65€ 122,65
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 213,87€ 213,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.246,17

Dankzij Uszka maar even een Tweakers lijstje aangemaakt.

Misschien dat ik toch nog voor de ASUS TUF Gaming Z590-PLUS WIFI moederbord ga zodat ik eventueel toch nog kan doorstromen naar een 11th gen als het toch verrast.

Is dit een solide build? Zou ik nog iets moeten veranderen?

[Voor 74% gewijzigd door AngryGungan op 28-02-2021 22:41]

• AngryGungan
Het bereik hoeft ook niet super te zijn. De computer staat in dezelfde ruimte als de modem/router echter aan de andere kant van de kamer. Ik wil niet alle plinten losmaken en een UTP kabel proberen te verstoppen als het ook draadloos kan. Ik zal bij mijn volgende upgrade eens kijken voor een wifi adapter/dongle zodat ik in ieder geval in alle situaties een optie heb om draadloos te gaan.

Bedankt voor je input :)

• Uszka
AngryGungan schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:18:
Maar dit moederbord staat niet in PC PartPicker
Er wordt van je verwacht dat je met Handleiding Pricewatch een lijst maakt. Zie DAA beleid
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee