Toon posts:

Indeling probleem

Pagina: 1
Acties:

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-12-2022
Hi, helemaal nieuw op dit forum, na wel al een tijd aan het lezen te zijn geweest.

We hebben sinds kort een jaren 30 woning gekocht, en deze behoeft enige modernisering.
Tevens willen we de indeling aanpassen.

Badkamer naar boven.
Keuken, eetgedeelte en woonkamergedeelte aan elkaar.
Groot washok.

Bijgevoegd zijn de originele plattegronden.

In een reactie zal ik onze ideeën plaatsen, en dan hoor ik GRAAG jullie mening want sommige dingen komen we niet uit.

https://leonquaden.medium...-156-te-koop-e1dce246ae58

[Voor 3% gewijzigd door JohanSavelkoul op 28-02-2021 13:44]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
Je wilt dus de badkamer in de rechter boven slaapkamer plaatsen, de toilet op de plek van de badkamer, en de bijkeuken uitbreiden?
Beetje zonde, want het lijkt een behoorlijk grote slaapkamer...

• JohanSavelkoul
En zoals beloofd, de indeling waar we niet uitkomen.

Er zijn dus 2 opties.
Rood is de keuken rechts, tegen de muur van het washok, met eventueel een hoek, tegen de muur met de buren.
Hiermee is dan het zitgedeelte in het verlengde van de woonkamer.

Blauw is de keuken in de hoek, dus direct vanuit de woonkamer zichtbaar.
Eetgedeelte is dan rechts.

Mijn idee is rood, hiermee heb je niet continue de keuken in het zicht, en hoeft ie er dus niet altijd brandschoon uit te zien.
Onze keuken word gewoon gebruikt, is niet smerig, maar ook zeker niet iets waarvan ik denk dat je er ALTIJD tegenaan moet kijken.
Tevens denk ik dat het eetgedeelte op het stuk van 230 cm breed een beetje krap is.
We hebben een tafel van 80 diep, lengte maakt hier even niet uit, en van beide kanten stoelen er aan.

Idee van mijn vriendin is blauw.
Grotere keuken mogelijk, en als het aan haar ligt zelfs een klein eiland er in.
Ze is Hongaarse en staat graag en veel in de keuken, en wil toch graag enigszins betrokken zijn bij wat er in de woonkamer gebeurt dus ik begrijp dit volledig, maar vraag mij af of dit wel praktisch is.
Waar de keuken in de oude situatie is, kun je veel meer en groter, maar dan voelt ze zich afgezonderd van de woonkamer.

De badkamer gaat overigens naar de kleinste slaapkamer op de verdieping, die is groot genoeg en op de zolder kunnen we makkelijk nog 2 slaapkamers maken.

Ik ben hier niet om mijn gelijk te halen, maar om andermans meningen te verzamelen.
Ziet iemand een geheel andere indeling voor zich?

Edit: Ja, de hal word hiermee ook aardig groot, maar dat vinden we fijn.
Ook komt er via het voormalige keukenraam dan lekker veel licht binnen.

[Voor 3% gewijzigd door JohanSavelkoul op 28-02-2021 12:58]

• matthijs.koster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-03 11:48
Blauw lijkt mij heel onpraktisch. Stel je zet daar in het eetgedeelte een tafel van 1 meter breed, dan heb je aan beide kanten nog 65 centimer om te zitten. Dan kan je misschien nog net zitten, maar je kunt er niet meer achterlangs.

[Voor 3% gewijzigd door matthijs.koster op 28-02-2021 13:11]

• JohanSavelkoul
matthijs.koster schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:09:
Blauw lijkt mij heel onpraktisch. Stel je zet daar in het eetgedeelte een tafel van 1 meter breed, dan heb je aan beide kanten nog 65 centimer om te zitten. Dan kan je misschien nog net zitten, maar je kunt er niet meer achterlangs.

[Afbeelding]
En dan heb jij zelfs rekening gehouden met mijn typfout, ik schreef eerst 320 cm, maar het is maar 230 cm!
Dus het is nog slechter dan je al voorstelt.! :)

• matthijs.koster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-03 11:48
Mag ik overigens vragen waarom je zoveel hal-ruimte wilt? Je offert op deze manier toch heel veel woonruimte op voor een hal waar je weinig zult verblijven (denk ik :)). Persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan een keuken met veel licht en ruimte dan een hal met veel licht en ruimte.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
Is er ruimte om het beneden toilet achter/onder de trap te plaatsen?

TheS4ndm4n#1919

• JohanSavelkoul
RocketKoen schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:38:
Is er ruimte om het beneden toilet achter/onder de trap te plaatsen?
[Afbeelding]
Nee, daar zit de trap naar de kelder.

@matthijs.koster
Niet per se nodig, maar het is een stuk fijner dan de huidige hal, waar je geen jassen fatsoenlijk kunt hangen, geen schoenen, althans, zonder dat het in je loopruimte hangt, en met een beetje zicht op de toekomst; eventuele kinderwagen.

• JohanSavelkoul
Ik zal hem ook in de openingspost erbij plaatsen, maar hier een link naar de foto's van de makelaar.

https://leonquaden.medium...-156-te-koop-e1dce246ae58

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
Zoiets dan?
De toegangsdeur naar de kelder in de woonkamer ipv de hal.
Het zou in ieder geval jammer zijn als je een groot raam en een flink stuk van je benedenverdieping kwijt bent voor je kapstok.
Eventueel kun je de rechter muur van de hal wat verder naar rechts plaatsen om meer ruimte te maken voor dat soort dingen.

TheS4ndm4n#1919

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-03 19:08
off-topic;

Mag ik zeggen dat je een geweldige woning hebt gekocht! Er zit echt heel veel potentie in, zal dit draadje dan met alle liefde volgen. Ook benieuwd naar het uit eindelijke resultaat!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38
De blauwe variant gaat hem volgens mij zo niet worden. De ruimte voor een standaard eettafel is dan echt veel te klein. Je zou binnen die 2,30m nog wel iets van een vaste opstelling kunnen maken met banken rondom (u-vorm zoals in een ouderwetse diner) maar dat lijkt me verre van praktisch en je kunt ook geen schuifpui of tuindeuren maken zoals je nu wilt.

Dus dan is het of de keuken houden daar waar hij nu zit of inderdaad zoals in de rode optie. Dan is de keuken kleiner dan nu maar als je de huidige deur keuken-bijkeuken dichtzet heb je nog wel vijf meter voor je keukenblok.

Die hal zoals je nu voorstelt vind ik net als de anderen ook wat onpraktisch: heel veel loopruimte terwijl je eigenlijk gewoon een kast wilt om jassen en schoenen in op te bergen. Dan zou ik eerder de wand tussen de huidige keuken en de hal wat naar rechts op te schuiven. Dan kun je tegen die verschoven wand een mooie lange kast kwijt. Aan de voorzijde bij het raam heb je dan wellicht nog plek voor een kleine extra ruimte.

Maar ik weet niet wat het budget is? Als je het rigoureus aan wilt pakken zou je nog kunnen overwegen de huidige deur tussen keuken en bijkeuken te verbreden tot een echte doorbraak. Dan kun je een stuk van de oude keuken bij de nieuwe eetkamer/keuken trekken. De blauwe variant komt dan wellicht ook weer in beeld. Het gaat wel om een dragende wand zo te zien dus dan moet je wel rekenen op een flink portaal met wellicht een boven- en onderbalk (in de vloer) dus als dat überhaupt kan is dat best een ingreep,

• JohanSavelkoul
D-e-n schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:39:
De blauwe variant gaat hem volgens mij zo niet worden. De ruimte voor een standaard eettafel is dan echt veel te klein. Je zou binnen die 2,30m nog wel iets van een vaste opstelling kunnen maken met banken rondom (u-vorm zoals in een ouderwetse diner) maar dat lijkt me verre van praktisch en je kunt ook geen schuifpui of tuindeuren maken zoals je nu wilt.

Dus dan is het of de keuken houden daar waar hij nu zit of inderdaad zoals in de rode optie. Dan is de keuken kleiner dan nu maar als je de huidige deur keuken-bijkeuken dichtzet heb je nog wel vijf meter voor je keukenblok.

Die hal zoals je nu voorstelt vind ik net als de anderen ook wat onpraktisch: heel veel loopruimte terwijl je eigenlijk gewoon een kast wilt om jassen en schoenen in op te bergen. Dan zou ik eerder de wand tussen de huidige keuken en de hal wat naar rechts op te schuiven. Dan kun je tegen die verschoven wand een mooie lange kast kwijt. Aan de voorzijde bij het raam heb je dan wellicht nog plek voor een kleine extra ruimte.

Maar ik weet niet wat het budget is? Als je het rigoureus aan wilt pakken zou je nog kunnen overwegen de huidige deur tussen keuken en bijkeuken te verbreden tot een echte doorbraak. Dan kun je een stuk van de oude keuken bij de nieuwe eetkamer/keuken trekken. De blauwe variant komt dan wellicht ook weer in beeld. Het gaat wel om een dragende wand zo te zien dus dan moet je wel rekenen op een flink portaal met wellicht een boven- en onderbalk (in de vloer) dus als dat überhaupt kan is dat best een ingreep,
Budget, mja, er kunnen zeker wat muren verplaatst en balken gerealiseerd worden.
Er "moet" sowieso veel gebeuren.

Inderdaad, de muur rechts van de hal verder naar rechts verplaatsen is misschien een beter idee.

@BBTM dank! ik ben er ook heel blij mee.
Zeker in de huidige markt waar je gigantisch moet overbieden, heb ik deze voor niet veel meer dan de vraagprijs kunnen krijgen.
Dit draadje heb ik overigens alleen gestart voor dit vraagstuk.
M'n idee is een beetje om een apart topic te maken met voortgang, zodra we daadwerkelijk de sleutel hebben.

• Anoniem: 512943
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
wat je ook zou kunnen overwegen is om tussen keuken en woonkamer ensuite deuren te plaatsen.

en achterkant iets uit te bouwen met schuifpui zodat eetkamer groot genoeg wordt.

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:50
Als je wat grondiger durft te verbouwen, zou zoiets misschien een uitkomst zijn? Kan je linksonder zelf bepalen hoe groot je hal e.d. moet zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-01 10:47
ik heb wel een leuke indeling in gedachten voor je :)

er zit alleen één nadeel aan: die indeling werkt alleen als je baard korter is dan 5 cm... :+

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-01 10:47
kan je specificeren wat je bedoelt met "groot washok"?
wat moet daar allemaal in komen te staan, hoe veel ruimte denk je nodig te hebben?

en daarnaast, inderdaad het idee van @blep93, kan die muur een stukje naar achteren?

hebben jullie verder nog meubilair dat mee moet en bepaalde afmetingen afdwingt?

• JohanSavelkoul
Wat inmiddels enigszins besloten is, is dat de keuken rechtsboven komt.
Het rode idee dus zo'n beetje, schuifpui schuift dan naar buitenmuur eetgedeelte.
Keuken zelf dan tegen toekomstige muur washok en buitenmuur.

Washok afmetingen, goeie vraag, maar wat ruimte om makkelijk te bewegen is wel handig.
Wasmachine, droger, sowieso naast elkaar.
Droogrek, uitklapbaar.
Warmtepompboiler.
Wastafel, geen must maar wel handig.

Verbouwing zoals kutagh voorstelde word het in ieder geval niet.
De muur tussen keuken en toekomstig washok blijft.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee