Toon posts:

Seat Ibiza 2005

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• StaightOG
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-04 22:31
Mijn vraag

Onlangs is mijn rechter voorkant zijn veer gebroken.
En hiervoor hebben wij 4 nieuwe veren voor aangeschaft en de juiste verenspanner bij gehaald.

Maar nu moet ook de as los gemaakt worden, daar is een bepaalde sleutel voor nodig. Helaas weet ik zelf niet precies welke,

Iemand enige idee?

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:14
Waarom moet de as los voor het losmaken van de demper en het vervangen van een veer?

En met as. Bedoel je aandrijf as. Of achteras?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als t goed is, zit de veerpoot/schokdemper geklemd in de fusee. Gewoon de klem bout los draaien, eventueel iets open wrikken en de poot er omhoog uit tillen?

Waarom zou je de steek-as los maken hier voor...
jack zomer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:06:
Waarom moet de as los voor het losmaken van de demper en het vervangen van een veer?

En met as. Bedoel je aandrijf as. Of achteras?
Het is een voor aandrijver, dus hoogstwaarschijnlijk de steek-as vanaf de bak naar het wiel.
Achter-as gaat t issue niet zijn. Da's gewoon de schokdemper los maken en dan valt de boel ver genoeg omlaag om de veer te wisselen.

Ik volg wel waarom iemand denkt dat de steek-as los moet. Die heeft gewoon niet gezien dat de schokdemper/veerpoot in het fuseestuk geklemd zit en denkt dat de fusee+demper één geheel is.

[Voor 61% gewijzigd door McKaamos op 28-02-2021 12:14]

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

• StaightOG
Dus wat jullie zeggen;

De as kan je gewoon laten zitten, en die demper en op één of andere manier los weten te krijgen?

Dit filmpje; YouTube: Hoe een veerpoot vooraan vervangen op een SEAT IBIZA 3 6L [AUTODOC-T... Vanaf 1:39 waar zij die as los maken, kunnen wij laten zitten?

(Ik ben tevens totaal geen auto kennis kunde, mijn excuuusjes daarvoor)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Yes, tussen 2:30 en 2:50 draaitie een bout los. Die houd de poot op z'n plek.
Als die los is, kan je de poot gewoon uit de fusee trekken.
Daar hoeft de steek-as niet voor los.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
als je geen autokennis hebt, zou je het dan echt zelf willen doen? Toch niet handig als straks bij 100km/u de veren er onderuit springen? :P

McKaamos schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Als jij t voor elkaar krijgt dat de veren er onderuit springen bij 100km/h bij gebruik van een McPherson poot, vind ik je ontzettend getallenteerd :+
Bij wijze van karikatuur natuurlijk, maar "knutsellen" aan een auto zonder zeker te weten wat je doet kan natuurlijk verrassingen geven.

[Voor 60% gewijzigd door nachtnet op 28-02-2021 12:25]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nachtnet schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:19:
als je geen autokennis hebt, zou je het dan echt zelf willen doen? Toch niet handig als straks bij 100km/u de veren er onderuit springen? :P
Als jij t voor elkaar krijgt dat de veren er onderuit springen bij 100km/h bij gebruik van een McPherson poot, vind ik je ontzettend getallenteerd :+

• jack zomer
McKaamos schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:11:
Als t goed is, zit de veerpoot/schokdemper geklemd in de fusee. Gewoon de klem bout los draaien, eventueel iets open wrikken en de poot er omhoog uit tillen?

Waarom zou je de steek-as los maken hier voor...

[...]

Het is een voor aandrijver, dus hoogstwaarschijnlijk de steek-as vanaf de bak naar het wiel.
Achter-as gaat t issue niet zijn. Da's gewoon de schokdemper los maken en dan valt de boel ver genoeg omlaag om de veer te wisselen.
Ik weet dat het een fwd is. Maar ts heeft 4 nieuwe veren. En er zijn 3 assen op deze auto. Korte aandrijfas en lange aandrijfas voor. En een starre achteras. Geen van deze hoeft compleet los om dempers en of veren te vervangen... Dus de vraag is waarom zou je het willen.

Achter is 1 enkele bout op de as verwacht ik.
En voor 1 bouten in/door het fusee huis...(sorry te veel vw 2004 Lupo in mijn kop)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

jack zomer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Ik weet dat het een fwd is. Maar ts heeft 4 nieuwe veren. En er zijn 3 assen op deze auto. Korte aandrijfas en lange aandrijfas voor. En een starre achteras. Geen van deze hoeft compleet los om dempers en of veren te vervangen... Dus de vraag is waarom zou je het willen.

Achter is 1 enkele bout op de as verwacht ik.
En voor 2 bouten in/door het fusee huis...
Voorkant is 1 bout. Fusee klemt om de poot heen ipv twee tabs die om de fusee heen gaan.
Maar het idee is hetzelfde.

• StaightOG
Wij gaan even kijken, wij hebben alles los zitten, er zit tevens totaal geen beweging in om die demper los te weten halen

(Zelf klus ik er niet aan, 2 handige vrienden die wel veel weten van auto's, is tevens mijn aller eerste auto)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

StaightOG schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:24:
Wij gaan even kijken, wij hebben alles los zitten, er zit tevens totaal geen beweging in om die demper los te weten halen

(Zelf klus ik er niet aan, 2 handige vrienden die wel veel weten van auto's, is tevens mijn aller eerste auto)
Even een platte schroevendraaier in de split van de klem tikken. Best kans dat de klem gewoon vast zit, wat rotterij/troep er tussen e.d.
Dan blijftie wel steken.

• jack zomer
Ik snap trouwens wel waarom ze de as losmaken in het filmpje..
Fusee moet toch wel veel beweging maken.
(2 bouten systeem zou gemakkelijk zijn)

Mocht het nu niet lukken zonder de as los te maken, dan kan je of die dop halen. Of even kijken hoe de as op de bak zit... Ik heb eigenlijk altijd met een bakflens en tripode systeem gewerkt, dus daar kon de as ook gemakkelijk los.

• StaightOG
Hey jack, weet jij dan toevallig welke dop 't eventueel zou moeten zijn?

Wij gaan tevens verder ermee kloten in de hoop dat 't ons verder helpt. Ik wil jullie bedanken

&& McKaamos, is 't goed als ik jou straks eventueel een prive berichtje toe stuur?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

StaightOG schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:40:
Dopsleutel 32 of 36mm. Huge ass fucker die niet standaard in de meeste dopsleutel sets zit.
Wij gaan tevens verder ermee kloten in de hoop dat 't ons verder helpt. Ik wil jullie bedanken

&& McKaamos, is 't goed als ik jou straks eventueel een prive berichtje toe stuur?
Sure. Verwacht niet direct reactie hoor :P

• jack zomer
StaightOG schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:40:
Helaas niet, al een tijdje uit de auto's. Hij is groot en niet bij een bouwmarkt te vinden...

Als het vandaag klaar moet zijn, kan je even kijken hoe de as aan de bak zit.

Bak flens met bouten.
Bakflens met tripode as.
Of een steekas/ persas (weet niet exact hoe dit heet. Heb het bij VW 2005 nooit gezien .. ik vermoed dat jij of een bakflens met tripode of een 6 boutjes systeem zal hebben

De eerste 2 kan je los maken zonder olie verlies.
Waarbij je bij de eerste vermoedelijk wel wat vet gaat morsen.

Het derde systeem zit de as direct in de bak

• StaightOG
We hebben hem los! Na wat bloed druppels later.

Maar hoe krijg je hem er terug op? Is dat gewoon met meer geweld eropslaan?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

StaightOG schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:13:
We hebben hem los! Na wat bloed druppels later.

Maar hoe krijg je hem er terug op? Is dat gewoon met meer geweld eropslaan?
Split open houden met een schroevendraaier, poot op t gat zetten, fusee terug er overheen tikken met een hamer. Eventueel vooraf het gat nog even schoonmaken met een fijn schuurpapiertje oid.
Schroevendraaier er uit trekken, bout aandraaien: done.

Edit:
Of poot op t gat zetten en een krik onder de fusee zetten om zo het gewicht van de auto te gebruiken als tegendruk waarmee je 'm op zn plek drukt.

[Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 28-02-2021 13:18]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee