Toon posts:

Spanning omvormer zonnepanel wordt afgevlakt, maar waarom?

Pagina: 1
Acties:

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 08:12
Ik heb 20 Trina Solar zonnepanelen (320WP) op een 5000W Sofar Solar omvormer.
10 panelen op oost, 10 pannelen op west.

Destijds voor deze setup gekozen op advies hier op het forum.
Niet de meest efficiënte set, maar omdat ik toch dakoppervlakte genoeg heb uiteindelijk voor weinig geld nu een systeem met in de potentie een redelijk hoge opbrengst.

Het ligt er nu zo'n 8 maanden op, en de opbrengst valt mij erg tegen.
1 van de oorzaken is dat ik dacht dat ik geen schaduw op mijn dak zou hebben. Maar in de herfst/winter met laagstaande zon, heb ik helaas toch te maken met wat schaduw. Wel heel minimaal.

Ik kreeg argwaan toen ik zag dat ik aan het begin, bij de eerste beste zon, direct 5000 watt aan opbrengst had. Aan het einde van de zomer haalde ik op een gegeven moment niet eens de 3000 watt meer. Ook niet bij koude panelen met de eerste volle zon er op. Iets waarop hij voorheen altijd even zo naar de 5000 watt door schoot.

Maar buiten dat valt het mij op dat mijn omvormer ook geregeld de spanning van string 1 enorm afvlakt. Uiteraard geeft een lagere spanning ook een lagere opbrengst (vermogen).

- Wanneer de spanning van string 1, door de panelen wordt bepaald, dan zie je in de grafiek een lijn met pieken en dalen die continue varieert met de zonkracht.

- Vaak zie ik echter dat de spanning van 1 string ineens abrupt wordt afgevlakt en stabiel wordt gehouden. Dat betekend dan denk ik dus, met simpele redenatie, dat de spanning wordt afgevlakt in/door de omvormer.

- Voor zover ik in de data heb kunnen vinden staat dit los van de spanning of temperatuur van het systeem op dat moment. Dit lijkt willekeurig te gebeuren (ook als het systeem intern nog maar 25grdn is en de spanning nog relatief laag is).

(half bewolkte dag)

(half bewolkte dag)

(hele dag zon)

Zie hierboven de blauwe lijn. Soms wordt de spanning van string 1 afgevlakt voor een paar uur. Soms voor bijna de hele dag. De opgewekte stroom blijft dan gelijk, maar je ziet soms een afvlakking van de spanning van 350 volt naar 180 volt. Dat zou bij gelijke stroom dus de helft minder aan vermogen betekenen.

Zie hierboven de blauwe lijn tussen 8:00 en 10:00.
Nu wordt de spanning een keer niet afgevlakt, maar ziet de lijn er uit alsof het systeem heel veel moeite heeft met het regelen van de spanning. Te zien aan de enorme fluctuatie die de hele tijd plaatsvindt.

Kan iemand beredeneren/verklaren wat hier gebeurd?
Is dit normaal gedrag van een omvormer?
Is dit een indicatie van een probleem in de omvormer of van de panelen?

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
nils_vdg schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:27:
- Vaak zie ik echter dat de spanning van 1 string ineens abrupt wordt afgevlakt en stabiel wordt gehouden. Dat betekent dus met simpele redenatie dat de spanning wordt afgevlakt in/door de omvormer.
Nee, de omvormer kan de DC spanning niet afvlakken.
De DC spanning is wat er vanaf de panelen binnenkomt in de omvormer.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:27
Vreemd, dit hoort niet.
Schaduw is niet je probleem.
Kun je string 1 en 2 omdraaien om uit te sluiten dat het aan de panelen ligt?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:42
Wat me wel opvalt is dat deze omvormer een Max heeft van 3000 per kanaal.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is dit niet een fout in de logging. Bijvoorbeeld dat de data van DC1 Voltage een lange periode niet overgestuurd wordt, en dat er uiteindelijk een rechte lijn tussen de wel bekende meetpunten wordt getrokken. Of bij een verkeerde data dat ie 200 Volt pakt.

Kijk eens op het display van de omvormer of deze dezelfde spanning aangeeft als je in de grafiek uitleest op hetzelfde moment.

[Voor 9% gewijzigd door Dre op 28-02-2021 15:09]

• nils_vdg
busscherski schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:43:
Vreemd, dit hoort niet.
Schaduw is niet je probleem.
Kun je string 1 en 2 omdraaien om uit te sluiten dat het aan de panelen ligt?
Ik zal dat vanavond even proberen als de zon onder is, en er geen tot weinig spanning meer op de panelen staat.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:52
Jaaap schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Nee, de omvormer kan de DC spanning niet afvlakken.
De DC spanning is wat er vanaf de panelen binnenkomt in de omvormer.
Natuurlijk wel. Wat denk je dat een MPPT doet. Die laat het paneel zijn spanning variëren door meer of minder stroom af te nemen.
(zeg niet dat het hier ook gebeurd)

[Voor 11% gewijzigd door jobr op 28-02-2021 19:59]

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jobr schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:58:
Natuurlijk wel. Wat denk je dat een MPPT doet. Die laat het paneel zijn spanning variëren door meer of minder stroom af te nemen.
(zeg niet dat het hier ook gebeurd)
Daarom zeg ik ook afvlakken.
Bij MPPT verander je de spanning tussen de 16.5V en 17.5V per cel.
Da's niet wat hier gebeurt.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:21
Dre schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:05:
Is dit niet een fout in de logging. Bijvoorbeeld dat de data van DC1 Voltage een lange periode niet overgestuurd wordt, en dat er uiteindelijk een rechte lijn tussen de wel bekende meetpunten wordt getrokken. Of bij een verkeerde data dat ie 200 Volt pakt.

Kijk eens op het display van de omvormer of deze dezelfde spanning aangeeft als je in de grafiek uitleest op hetzelfde moment.
De AC output lijkt inderdaad totaal niet te reageren op de abrupte afvlakking, dus je kan er vanuit gaan dat dit een fout op de site of in de logging is.

Je een-na-laatste grafiek waar je de schaduw in aangeeft lijkt oké te zijn als je de afvlakking negeert. De AC output ziet er prima uit. Je laatste grafiek laat wel problemen zien; de spanning zou inderdaad vrij stabiel moeten zijn, ook bij plotselinge schaduw. Voorbeeldje van vandaag:

Ondanks sporadische schaduw blijft de spanning redelijk stabiel.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:27
Kun je van een vlak en van een onvlak moment eens deze sommetjes doen?

String 1 DC voltage * string 1 DC stroom + String 2 DC voltage * string 2 stroom =
En
AC voltage * AC stroom =

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
Niet toevallig mppt scanning uit staan.

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• nils_vdg
Ik heb nu in ieder geval string 1 en string 2 verwisseld. Zal komende week even kijken of hij nu string 2 gaat afvlakken ipv string 1.
busscherski schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:08:

String 1 DC voltage * string 1 DC stroom + String 2 DC voltage * string 2 stroom =
En
AC voltage * AC stroom =
Dat zou natuurlijk gewoon de vermogenslijn (input/output) moeten zijn. Maar zal morgen even de data induiken om dit met een berekening te verifiëren.

Volgens mij kan ik een .csv export van een hele dag er uit halen, dus dan kan ik op ieder moment het berekende in- en uitgangsvermogen uitzetten tegen de vermogenslijn volgens de omvormer.
redbullwaning schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:15:
Niet toevallig mppt scanning uit staan.
Geen idee, ik kan zelf de settings van de omvormer niet (zomaar) aanpassen. Schijnt dat je daar speciale leverancierssoftware voor nodig hebt.

Alleen bij de instelateur hoef ik niet aan te kloppen. Paar keer vragen gesteld, maar die heeft zn centen in de pocket en geeft niet meer thuis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nils_vdg
busscherski schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:08:

En
AC voltage * AC stroom =
Hierbij.

Zoals je ziet komt het werkelijke uitgevoerde vermogen overeen met het berekende ingangsvermogen.
De reden dat de spanningsdrop van string 1 weinig invloed heeft op het totaal vermogen (in de ochtend) is dat de stroom dan nog heel erg laag is.

Later op de dag wanneer de afvlakking van het vermogen ineens weer voorbij is zie je wel dat ook het opgewekte vermogen op dat moment omhoog schiet.

20-11-2020

04-08-2020

En de: Excel

Blijft dan dus een vreemd verhaal. Denk dat ik ook maar is een poging ga wagen om een mailtje te sturen naar China naar Sofar Solar. Misschien dat zij een logische verklaring hebben.

Ik heb gisteravond ook nog string 1 en string 2 omgewisseld, maar het is vandaag te bewolkt om het verschil te kunnen zien. Zal dus even een weekje aankijken en wachte op een zonnigie dag om te zien of dezelfde afvlakking plaatsvindt.

• nils_vdg
Het heeft even geduurd voordat ik weer wat tijd had om naar mijn data te kijken, sinds ik de stekkers oost/west heb omgedraaid, maar ik wil nog even een inzicht met jullie delen.

Het afvlakken van de spanning is na het omdraaien een stuk minder.
Ik heb een vermoeden wat de oorzaak kan zijn.

Met mijn Oost/West configuratie heb ik natuurlijk 2 stringen in serie, en presteert 1 string zo goed als het slechtste paneel.

Als voorheen de spanning afgevlakt werd dan was dat in de West-string in de ochtend. Dus de string waar op dat moment de zon niet op staat. Zodra het licht wordt loopt de spanning op, maar omdat er bijna geen zonkracht is, is de stroom dan heel erg laag. Zo laag, dat de MPPT omvormer de spanning afvlakt.
Als later op de dag de zon hoger staat en er wel zon op staat gaat de string weer mee doen.

Hieronder 3 plaatjes na het omdraaien van string Oost en West.

01-03-2021, bewolkte dag

01-04-2021, bewolte dag

28-03-2021, bewolkte dag

Wat ik mij ineens af begon te vragen is hoe het kan dat op sommige dagen zowel de spanning als opgewekte stroom bijna gelijk is. En dan niet alleen tussen 12:00 en 15:00, maar ook begin en einde van de dag...

Mijn panelen liggen in 20 rijden van 2, waarvan dus 10 Oost en 10 West.
Zou het op basis van deze gegevens zo kunnen zijn dat er bijvoorbeeld 2 panelen in de verkeerde string zitten? Dus 2 Oost panelen in de West string, en 2 West panelen in de Oost string?

Dat zou namelijk kunnen verklaren waarom bij zonsopkomst de spanningopbouw exact gelijk is, waarbij natuurlijk de slechtst presterende panelen bepalend zijn.
Maar omdat er in de ene string op dat moment maar 2 panelen "zon pakken" en in de andere string 8, heb je wel een verschil in de hoeveelheid stroom?

Wat denken jullie, kan mijn bevinding kloppen?
Of is het normaal op een bewolkte dag dat de opbouw van Oost en West zo dicht bij elkaar zitten?

De reden dat ik bevestiging zoek voor mijn vermoeden is omdat ik niet zomaar zelf aan het systeem wil gaan zitten, ivm de garantie van de installatie. En gezien ik laatst redelijk in conflict lag met de installateur wil ik wel zeker van mijn zaak zijn voordat ik hem laat langskomen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Panelen die naast elkaar liggen zit vaak op dezelfde string. Om panelen van oost en west te verbinden zou er dan een kabel moeten lopen direct van oost naar west, en dat lijkt me visueel wel duidelijk en niet heel waarschijnlijk. Maar dit kan je zelf goed checken natuurlijk. Als je een beetje onder de panelen kan spieken kan je het zelf wel een beetje checken.

Ja als het bewolkt is dan doen oost en west praktisch hetzelfde. Zit dan echt heel weinig verschil in. Ik heb een ZO en een NW en in Pvoutput kan je die ook heel mooi vergelijken en dan is het echt een nette bijna perfecte overlay.

Die afvlakking zou er nog steeds niet moeten zijn, bij mij op een bewolkte dag danst het voltage iets op en neer maar is vrijwel gelijk, en is het de stroomsterkte die het meest varieert voor een hogere / lagere opbrengst (vermogen).

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@nils_vdg
Een beetje goeie omvormer zoekt ook met panelen in de schaduw het goeie MPP. Effekta is hier bijvoorbeeld goed in. Sommige omvormers hebben hier extra hulp bij nodig door 'schaduwmanagement' software te activeren.

Op een zonnige dag: Kan je eens elk uur een foto maken van de zonnepanelen om te kijken tot waar de schaduw komt?

Op een willekeurige dag: Dek eens een zonnepaneel af met een donkere handdoek. Gaat VDC dan met circa 25 Volt omlaag en blijft de DC stroom gelijk? Normaal heeft een zonnepaneel by-pass diodes die in werking treden. Probeer dit voor alle panelen waar je bij kunt komen.

Het is jammer dat je ver weg woont, anders had je m'n Effekta wel kunnen proberen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee