Toon posts:

Is de Vloerverwarming nu wel of niet goed.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-03 13:40

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Topicstarter
Ik heb in de woonkamer en hal (+-50-60m2) vloerverwarming liggen als hoofdverwarming. (5 Groepen)
Deze doet er erg lang over om bijvoorbeeld van 18 naar 20.5 te komen, gerust een uur of 3...
Nu weet ik wel dat VV langer duurt, maar zo lang lijkt me ook niet normaal, staat nu 24/7 op 20.5 graad.

Het bedrijf waar de CV ketel in onderhoud is heeft me aangeraden om de Pomp van de VV op stand 3 te zetten ipv 2, want dat ging een hoop schelen, nu stond hij vroeger op 3 en heb m op 2 gezet omdat het een hoop stroom scheelt, en amper tot niet in de tijd voor opwarming van de vloer. voor nu weer even terug gezet op stand 3.
Bovenste buis wordt het eerste warm, dat zal wel kloppen neem ik aan, daar zit ook de thermostaatknop op.
de Afvoer buis is wel ongeveer even warm als alles even draait.

Thermostaatknop op de VV Regelaar staat op stand 5 vd 6. Beide temperatuurmeters staan op bijna dezelfde waarde, +-35-40 graden. CV temperatuur staat op 60 graden, kan tot 75.

Ik gebruik een Tado systeem om onafhankelijk ruimtes te kunnen verwarmen, meestal staat alles dicht behalve de woonkamer. (allemaal radiatoren, behalve de woonkamer/keuken, die heeft alleen VV)

Als ik dan op de CV ketel kijk schommelt hij heen en weer tussen branden een paar seconden, en dan gaat hij weer uit (pompnaloop). om na een minuutje ofzo een zelftest waterdruk te doen en weer op te starten. rinse repeat. temperatuur komt niet hoger dan 50c op het schermpje.

Al met al wordt ik er niet wijs uit, maar heb wel het idee dat dit allesbehalve efficient is..
Aangezien begin April er een nieuwe tegelvloer in gaat, lijkt me het nu een goed idee om te kijken of misschien de VV vervangen moet.. de CV installateur zegt van niet ( op basis van een foto van de regelaar, er liggen 5 groepen dus dat moet voldoende zijn voor hoofdverwarming.)

Het wordt dus uiteindelijk wel warm in de woonkamer, maar het duurt gewoon heel erg lang, en ik denk dat het bij lange na niet efficient is.

Tado Systeem,
Pomp wordt aangestuurd via de Tado Slimme thermostaat (ingebouwd relais) (warmtevraag = VV pomp aan)
CV Ketel : Vaillant hrSolide plus VHR NL 24-28/3-5
5 Groepen Vloerverwarming

Is het (afgezien van de verwarmingsvraag) een idee om de Pomp te vervangen voor en nieuwe, aangezien deze wel een hoop energie trekt? of is dat niet aan te raden.

Hebben jullie nog andere tips hoe ik het kan verbeteren en/of uitsluiten?
Bedankt! :)

Met Vriendelijke Groet,

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-03 16:08
Een vloerverwarming is een traag systeem door de massa traagheid.

Ik zou je vloerverwarming iets hoger zetten zodat de retour temp uit de verdeler op 35 graden uitkomt, de aanvoer vanaf de ketel forceren naar 50 graden en de nalooptijd van de ketelpomp op 10 minuten zetten.
Voordeel is dat de ketel wat minder vaak aan/uit en de Delta T tussen aanvoer en retour op een mooie 15% zit waardoor de ketel maximaal condenseert en dus op zijn efficiëntst draait.

Een nieuwe pomp voor je verdeler houdt waarschijnlijk een compleet nieuwe verdeler in, kostbaar en de besparing in stroom is niet spectaculair.

Wanneer 20,5 je comfort temperatuur is zou ik de woonkamer niet onder de 19 graden laten zakken, netto maakt het vrijwel niet uit in gebruik maar het comfort wordt veel beter.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:34
3uur is normaal. Langer ook zelfs, langzaam is goed!
Dus de pomp ook op de laagste stand, vloer mag naar 45° het is belangrijk wat je retour dan word.

Vloerverwarming is echt anders als radiator. Dus ook anders denken. Maar door die omdenking kun je ooit wel makkelijker over naar wp

diskeltische lurker

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Night89 Waarschijnlijk krijg je als vervanger voor de oude Grundfoss een A-label pomp als "drop-in".
Misschien hoef je nog niet eens een dure Grundfoss te kopen.
De besparing op elektra is spectaculair, zeker i.c.m. een pompschakelaar of directe aansturing door de ketel.
Reken met nog maar maximaal 20%-30% van het huidige elektraverbruik. YMMV
Mijn verbruik voor de vloerverwarmingspomp is van ca. 100 kWh naar ca. 20-25 kWh gedaald,
de pomp was € 140,-.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Night89

Night89

Topicstarter
rvdgaag schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:49:
Een vloerverwarming is een traag systeem door de massa traagheid.

Ik zou je vloerverwarming iets hoger zetten zodat de retour temp uit de verdeler op 35 graden uitkomt, de aanvoer vanaf de ketel forceren naar 50 graden en de nalooptijd van de ketelpomp op 10 minuten zetten.
Voordeel is dat de ketel wat minder vaak aan/uit en de Delta T tussen aanvoer en retour op een mooie 15% zit waardoor de ketel maximaal condenseert en dus op zijn efficiëntst draait.

Een nieuwe pomp voor je verdeler houdt waarschijnlijk een compleet nieuwe verdeler in, kostbaar en de besparing in stroom is niet spectaculair.

Wanneer 20,5 je comfort temperatuur is zou ik de woonkamer niet onder de 19 graden laten zakken, netto maakt het vrijwel niet uit in gebruik maar het comfort wordt veel beter.
De ketel op 50 graden moet lukken, is dat ook genoeg voor de radiatoren die op de bovenverdieping staan?

VV iets hoger zetten, dan bedoel je die thermostaatknop op de regelaar denk ik? die kan alleen nog van 5 naar 6, dat kan ik proberen. de retour temperatuur, kan je zien of dat de bovenste of onderste op de regelaar is, of is dat simpelweg de laagste :)

De nalooptijd van de ketel verlengen, geen idee waar ik dat in stellen moet, dat ga ik eens opzoeken.

ik dacht dat de pomp gewoon los vervangen kon, voor bijvoorbeeld zo iets
https://www.vloerverwarmi...omvNUbR6HpDxoCMb8QAvD_BwE.
De oude doet 95 watt op stand 3, deze geloof ik 45. nu draait hij natuurlijk de helft van het jaar al helemaal niet, dus dat scheelt wel in de vergelijking..
technopeuter schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:13:
3uur is normaal. Langer ook zelfs, langzaam is goed!
Dus de pomp ook op de laagste stand, vloer mag naar 45° het is belangrijk wat je retour dan word.

Vloerverwarming is echt anders als radiator. Dus ook anders denken. Maar door die omdenking kun je ooit wel makkelijker over naar wp
Ik weet inderdaad dat het trage verwarming is, maar mede doordat die CV zo gek doet lijkt het alsof er niks van klopt :)
dunklefaser schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:58:
@Night89 Waarschijnlijk krijg je als vervanger voor de oude Grundfoss een A-label pomp als "drop-in".
Misschien hoef je nog niet eens een dure Grundfoss te kopen.
De besparing op elektra is spectaculair, zeker i.c.m. een pompschakelaar of directe aansturing door de ketel.
Reken met nog maar maximaal 20%-30% van het huidige elektraverbruik. YMMV
Mijn verbruik voor de vloerverwarmingspomp is van ca. 100 kWh naar ca. 20-25 kWh gedaald,
de pomp was € 140,-.
O kijk dat scheelt wel, mijn pomp staat al aangestuurd op de verwarming, dus dat scheelt al, maar alsnog is dat wel rendabel op een jaar of 3 denk ik.

ga zo eens even op onderzoek uit.

//Edit.//

Heb nu de Ketel op 50 graden en de thermostaat knop op 6
De ketel loopt heel langzaam van 40 naar 46-47 en slaat dan weer uit. Terwijl de woonkamer van 21 naar 22 graden zou moeten dus die is wel even bezig.
Na 2 min slaat hij nu weer aan. Van 30 graden weer naar 43 in een 30 seconden en slaat weer uit.

Temperatuur op de regelaar is met 5 graden gestegen naar 30 graden en toen ging de Ketel weer uit.

[Voor 18% gewijzigd door Night89 op 28-02-2021 13:14]

Met Vriendelijke Groet,

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb/had ook een probleem bij mijn verwarming, een gemengd systeem van radiatoren en vloerverwarming.
Na het scheiden van die twee was het comfort een stuk beter!

Probleem is dat de drukval over radiatoren lager is dan over vloerverwarming, dus het meeste water gaat naar de radiatoren.
Ofwel je radiatoren meer knijpen (middels het voetventiel) en dus waterzijdig inregelen of beiden een eigen pomp geven.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 00:16
Hij gaf aan dat de radiatoren (meestal) dicht staan.

Kun je de ketel op een lager vermogen zetten? Klinkt mij alsof hij afslaat en gaat pendelen omdat hij de warmte niet snel genoeg kwijt.

• Night89

Night89

Topicstarter
Ik kan de nalooptijd van de ketelpomp niet vinden, iemand een idee hoe ik daar bij kom?

Heb nu de Thermostaatknop op max gezet (stand 6), en de Ketel ook op max. (dat is 75 graden, maar in de handleiding staat dat bij een zelfregulerende thermostaat de knop op max moet en het dus door de thermostaat geregeld wordt

VV Pomp op stand 2. is wel gloeiend heet die kan ik niet al te lang beet houden.. is dat wel goed?

Temperatuur op de ketel loopt nu op tot 58 graden, daarna slaat hij weer af. duurt wel veel langer, maar gebeurd dus nog steeds.

Temperaturen op de regelunit zijn nu 40 & 46 graden, das wel hoger. maar ik denk de retour te hoog?

De 2 linker slangen ( met knoppen, dus niet de achterste) blijven wel koud(er) dan de rechter 3, en de meest linker het koudst. alle 5 slangen achterop zijn wel goed warm. staan allemaal helemaal open.

[Voor 3% gewijzigd door Night89 op 28-02-2021 14:33]

Met Vriendelijke Groet,

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee