Gefrustreerd zijn mag, maar wees gefrustreerd om de juiste redenen
Dat je andere signalen ziet die sterker zijn, is echt maar 1 factor in het geheel. Mensen kiezen semiprofessioneel spul als Ubiquiti niet om dat ze 'sterker zenden', maar omdat ze over het algemeen veel meer mogelijkheden bieden in instellingen, controle, monitoring, uitbreiding, etc. dan standaard providerapparatuur. Veel providerappratuur is tegenwoordig overigens echt niet slecht van kwaliteit, en voor heel veel huis-tuin-en-keuken gebruik echt prima (n=1, maar ik bedien hier een jaren 80 huis van 3 verdiepingen met een Ziggo Connectbox + 1 extra [router als] AP, handmatig ingesteld zodat devices correct roamen tussen die 2).
Als je nu problemen ondervindt in je dekking, is de kans groot dat de positionering van je APs niet goed (genoeg) is, of dat het er simpelweg niet genoeg zijn, voor de grootte van het huis. Om daar advies over te kunnen geven, zullen de mensen hier wat meer informatie moeten hebben over de huidige situaties. Liefst een situatieschets (hoe ziet het huis er uit, inclusief afmetingen), de exacte positionering van (en het aantal) APs dat je hebt hangen. Hoe is e.e.a. aangesloten (bedraad of draadloos) en ingesteld?
Met dat soort informatie kunnen we een beetje meedenken. Ook wat inhoudelijke reactie:
DDutch schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:00:
[...]
Ik heb mijn 2.4G op kanaal 8 staan omdat 1, 6 en 11 in gebruik zijn. 1 en 11 zijn Ziggo's uit de omgeving die soms helemaal bovenaan mijn lijst in (-52dBm) en dan weer onderaan met in de -90.
Doordat je nu kanaal 8 kiest, interfereert jouw signaal (wellicht) met zowel de signalen op kanaal 6 als 11. Je kunt echt beter een van de volledig gescheiden kanalen (1, 6, 11) kiezen, dan er tussenin gaan zitten. Overigens stoort een andere WiFi signaal alleen als het ook -gebruikt- wordt, niet door het puur uitzenden van het SSID. Als je buurman een supersterk signaal op kanaal 1 heeft, maar maar heel weinig internetverkeer daardoor passeert, dan zal er nauwelijks storing zijn als jij ook kanaal 1 gebruikt. Die signaalsterktes zeggen niet zoveel dus, zeker niet als ze fluctueren.
DDutch schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:00:
[...]
Ik moet nog uitbreiden met meer AP's. Ik heb 3 verdiepingen van 90m2 met betonnen vloeren en een staalskelet en een tuin van 27m diep. Dus moet er een mesh zijn die de devices goed doorgeeft naar andere AP's en dat doet Ubi best aardig. Ik merkte in mijn vorige huis van twee verdiepingen nooit dat ik van de ene naar de andere AP overstapte, maar hij deed het wel.
Geef eens een schets van de situatie, en geef aan hoeveel (en waar) APs er hangen. Dit klinkt overigens ook alsof je de APs draadloos hebt opgehangen (geen ethernetkabel). Dat betekent dat je afhankelijk bent van een goede WiFi verbindingen -tussen- de APs, en dat er dus voldoende overlap moet zijn. Met gewapend beton tussen je verdiepingen, zal het signaal tussen verdiepingen zeer beperkt zijn. Veel beter zou zijn om de APs bedraad (met ethernet kabel naar je router) aan te sluiten, zodat de WiFi alleen gebruikt wordt voor de verbinding naar je devices.
[
Voor 52% gewijzigd door
Cpt.Morgan op 03-03-2021 12:49
]