Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• DDutch
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22-05 09:41
Had ik in mijn vorige huis ook. Ik heb Unifi UAP-AC-PRO AP's hangen in het midden van mijn huis. Het is een 2-onder-1-kap met stevige dragende tussenmuur. De woonkamer/keuken is in U-vorm rond de entree met meterkast gebouwd, dus ik heb de AP in de entree staan.
Ik heb de Pro's op vol vermogen in rustige banden staan met smalle bandbreedte en de KPN-FON en diverse andere wifi signalen (1xZiggo en 2xVRV) staan nog steeds vet bovenaan in de lijst! En het dichtstbijzijnde andere huis staat 30 meter verderop!

Zijn die andere zenders dan zoveel sterker? Of die PRO's zo slap? Mogen de providers sterkere zenders ophangen dan particulieren?

In mijn tuin vlak naast het raam heb ik al helemaal geen ontvangst meer terwijl ik nog steeds die andere zenders zie!!!

F-ing Frustrerend. Heel veel zin om de Pro's met een hamer te repareren.

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: oktober 2020
  • Nu online
Welke band gebruik je?
Welke band gebruikt de buurman.

Zolang je thuis een goede verbinding hebt is er toch niks aan de hand?
Misschien voor buiten nog een wifi antenne zodat je buiten geen probleem meer hebt.?

• Koekstra
  • Registratie: november 2012
  • Niet online
Doen ze het überhaupt wel beide? En op welke frequenties zit je zelf, en zie je signalen van de buren?

Heb je al eens gekeken met wifiman? En wat is zijn de testresultaten als je je eigen netwerk uitpijlt?

Zo veel vragen...

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

moderne hr++ glazen blokkeren ook veel singaal

Iperf

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Meten is weten, maar ook vergeten! Geef dus even wat meer info, want dit is glazen bol werk nu en kunnen we je niet helpen. Vertel wat meer over de situatie (welke instellingen, met wat voor netwerk vergelijk je) en wat de meetresultaten zijn van jouw netwerk.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• DDutch
Ik kom er zo op terug.

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Je kan ook de app WiFi Analyzer op je android telefoon gebruiken om te kijken.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

providers mogen niet meer vermogen gebruiken

maar is gespecificeerd hier
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28 -> Subcategorie 2. : radioapparaten bestemd voor breedbanddata transmissieapparatuur

Iperf

• Arend_Akelig
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 11:22
Staat je Auto optimize network (of hoe die setting heet) aan? Je APs weigeren de verbinding te accepteren over 2,4GHz. Even Auto optimize uit zetten en dan zou het moeten werken.

• mash_man02
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20:07
In principe word elk SSID alleen weergegeven op het sterkst ontvangen beacon frame als je niet assosiated bent tot het netwerk.

Als je wel aangemeld bent op het netwerk kan zal bandsteering je naar verwachting naar de 5Ghz band sturen.

Vanaf dat punt vergelijk je appels met peren, gezien je het stekste ontvangen beacon frame op 2,4Ghz vergelijkt met je eigen aangesloten 5Ghz assosiatie.

Wil je vergelijken zul je echt op bacon frame sterkte moeten gaan moeten gaan meten met een tool.

Ik ben daarin erg fan van WinFi, gratis en kan heel veel info visualiseren.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DDutch schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:52:
[...]
F-ing Frustrerend. Heel veel zin om de Pro's met een hamer te repareren.
Doe eens rustig met minder uitroeptekens en geef wat harde getallen waar wij wat over kunnen zeggen.

Geef per (B)SSID de RSSI (signaalsterkte) in dBm, het kanaalbreedte en het kanaal waar het op zit.

Een tekening van de situatie, met je huis incl vloeren en muren, en waar je exact aan het meten bent.

WiFi reikt prima >300m ver, maar gaat slecht door obstakels, het is absoluut mogelijk dat als je aan de andere kant van een gewapende mogelijk geisoleerde muur test tov je AP, dat een signaal van buren die alleen door twee laagjes glas en enkele tientallen meter hoeft te gaan sterker is dan een signaal van je eigen AP een meter verderop, maar wel aan de andere kant van die muur. Dat heeft echter niets te maken met fouten in het AP en alles met foute plaatsing die jij gedaan hebt. Denk daarover na voor je domme dingen met een hamer gaat doen :o

Soittakaa Paranoid!

• DDutch
Ik ben er in zoverre uit, de kpn-fon is niet van de buren maar van mijn eigen Experiabox. Ik had de monteur gezegd dat de wifi daarvan uit moest... Is dus niet gedaan.

Blijft de vraag waarom die gewoon sterker is dan mijn Ubiquity's...

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:05
pff niet echt een tweakers waardig topic, no offence...

inhoudelijk: Je vergelijkt appels met peren, 2.4 vs 5 GHz band. Zet je 5 GHz band uit op je ubiquiti en dan kun je vergelijken.

Dus wil je hulp? Kom met een tekening e.d. zoals dion_b ook al aangaf...

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PolderPloer! schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:20:
pff niet echt een tweakers waardig topic, no offence...

inhoudelijk: Je vergelijkt appels met peren, 2.4 vs 5 GHz band. Zet je 5 GHz band uit op je ubiquiti en dan kun je vergelijken.

Dus wil je hulp? Kom met een tekening e.d. zoals dion_b ook al aangaf...
Misschien dat de TS beter kan gaan kijken naar dát wat er op z'n eigen netwerk nog van de 2,4GhHz band gebruik wil kunnen maken en daarna die spullenboel proberen te gaan migreren of isoleren naar één SSID op alléén die band? 5GHz draagt meestal niet ver genoeg om te kunnen storen over meerdere woningen.

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien het dus niet het netwerk van de buren bleek te zijn, heb ik in ieder geval je titel aangepast.

@DDutch Echter is er al een paar keer gevraagd om wat meer informatie. Zolang je die niet geeft, kunnen wij echt niks zinnigs zeggen.

Kortom. Zou je eens in willen gaan op de vragen / opmerkingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DDutch
Sorry voor de vertraging, maar ik ben aan het verhuizen en er staan nog 200 dingen op de lijst. Ik heb ook al een paar keer een reactie via de iphone verzonden, maar die komen blijkbaar niet aan.

Bottom line is wel dat het idd niet het netwerk van de buren is, maar dat toch de Experiabox blijkbaar een steviger signaal uitzend dan mijn Ubiquity AP-PRO's.
En ja, ik vergelijk wel vergelijkbare gegevens. Kanalen 12 (RSSI -59 dBm) en 8 (-63dBm) en kanalen 54 (-66dBm) en 60 (-72dBm). Respectievelijk 2,4G en 5G. Aan de keukentafel. Zowel Experiabox als AP in de meterkast op 50cm afstand van elkaar.

Mag je ook alleen topics plaatsen als je al een expert bent? Waar moet een goedbedoelende amateur dan anders wat kennis opdoen en zijn "domme" vragen stellen? Ik heb al heel wat geleerd en ook wel eens wat nuttigs bijgedragen. Ik wil ook eigenlijk geen expert worden, maar wel een goed stabiel en sterk genoeg netwerk hebben, overal in mijn domicilie...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
Kanaal 2 en 8 voor je 2,4Ghz is een slecht idee. Binnen 2,4Ghz zijn 1,6,11 de enige kanalen die niet overlappen en je dus eigenlijk moet gebruiken.

Als je dit ook op Je ubiquiti punten gebruikt dan zijn ze niet goed ingericht.

⛔Trackers of betalen...⛔

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20-06 20:30
Maar goed, wat is het probleem nu eigenlijk? Mits je zorgt dat je de juiste kanalen gebruikt (zie @HKLM_ hierboven), verstoord dat signaal van je Experiabox totaal niet je Ubiquity signaal. Zeker niet als het Experiabox Wifi signaal niet gebruik wordt (geen netwerkverkeer betekend ook minimale belasting op andere signalen).

Als de Experiabox een beter WiFi signaal geeft, waarom zou je die dan niet gaan gebruiken?

[Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-03-2021 12:45]

• DDutch
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:45:
Maar goed, wat is het probleem nu eigenlijk?

Als de ExperiaBox een beter WiFi signaal geeft, waarom zou je die dan niet gaan gebruiken?
Eigenlijk is het probleem dat ik best wat tijd en ook wat geld heb uitgegeven aan semi-prof spul die nu in zijn hemd wordt gezet door een provider-wifi kastje in de meterkast. Baal ik best van. Gewoon menselijk, denk ik.

Daarbij is dit een enorm huis en haalt de experiabox ook bij lange na niet alle hoeken die gebruikt worden. Ik moet nog uitbreiden met meer AP's. Ik heb 3 verdiepingen van 90m2 met betonnen vloeren en een staalskelet en een tuin van 27m diep. Dus moet er een mesh zijn die de devices goed doorgeeft naar andere AP's en dat doet Ubi best aardig. Ik merkte in mijn vorige huis van twee verdiepingen nooit dat ik van de ene naar de andere AP overstapte, maar hij deed het wel. Dan moet je in hetzelfde merk blijven.
Maar ik weet niet of ik nog meer geld richting Ubi moet gaan gooien of iets compleet anders moet verzinnen. Recentelijk heel veel kritiek op Ubi gelezen over producten die nog niet compleet zijn. De Dream Machine (UDM) leek me leuk voor de benedenverdieping, dan de AP's op de 1e en 2e verdieping en een outdoor voor de tuin. Maar de UDM krijgt er flink van langs in de reviews.

Nu zie ik ineens een ziggo in de lijst die iig niet van mij is. de KPN-FON is verdwenen (?!?), de VRV's van de experiabox zijn er nog. hierna de wifi uitgezet met het knopje aan de zijkant en de vrv's zijn er nog steeds.

Ik heb mijn 2.4G op kanaal 8 staan omdat 1, 6 en 11 in gebruik zijn. 1 en 11 zijn Ziggo's uit de omgeving die soms helemaal bovenaan mijn lijst in (-52dBm) en dan weer onderaan met in de -90.

• DDutch
Ik waardeer alle hulp heel erg, trouwens! Ik was bij de OP een beetje gefrustreerd.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20-06 20:30
Gefrustreerd zijn mag, maar wees gefrustreerd om de juiste redenen :)

Dat je andere signalen ziet die sterker zijn, is echt maar 1 factor in het geheel. Mensen kiezen semiprofessioneel spul als Ubiquiti niet om dat ze 'sterker zenden', maar omdat ze over het algemeen veel meer mogelijkheden bieden in instellingen, controle, monitoring, uitbreiding, etc. dan standaard providerapparatuur. Veel providerappratuur is tegenwoordig overigens echt niet slecht van kwaliteit, en voor heel veel huis-tuin-en-keuken gebruik echt prima (n=1, maar ik bedien hier een jaren 80 huis van 3 verdiepingen met een Ziggo Connectbox + 1 extra [router als] AP, handmatig ingesteld zodat devices correct roamen tussen die 2).

Als je nu problemen ondervindt in je dekking, is de kans groot dat de positionering van je APs niet goed (genoeg) is, of dat het er simpelweg niet genoeg zijn, voor de grootte van het huis. Om daar advies over te kunnen geven, zullen de mensen hier wat meer informatie moeten hebben over de huidige situaties. Liefst een situatieschets (hoe ziet het huis er uit, inclusief afmetingen), de exacte positionering van (en het aantal) APs dat je hebt hangen. Hoe is e.e.a. aangesloten (bedraad of draadloos) en ingesteld?

Met dat soort informatie kunnen we een beetje meedenken. Ook wat inhoudelijke reactie:
DDutch schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:00:
[...]
Ik heb mijn 2.4G op kanaal 8 staan omdat 1, 6 en 11 in gebruik zijn. 1 en 11 zijn Ziggo's uit de omgeving die soms helemaal bovenaan mijn lijst in (-52dBm) en dan weer onderaan met in de -90.
Doordat je nu kanaal 8 kiest, interfereert jouw signaal (wellicht) met zowel de signalen op kanaal 6 als 11. Je kunt echt beter een van de volledig gescheiden kanalen (1, 6, 11) kiezen, dan er tussenin gaan zitten. Overigens stoort een andere WiFi signaal alleen als het ook -gebruikt- wordt, niet door het puur uitzenden van het SSID. Als je buurman een supersterk signaal op kanaal 1 heeft, maar maar heel weinig internetverkeer daardoor passeert, dan zal er nauwelijks storing zijn als jij ook kanaal 1 gebruikt. Die signaalsterktes zeggen niet zoveel dus, zeker niet als ze fluctueren.
[...]
Ik moet nog uitbreiden met meer AP's. Ik heb 3 verdiepingen van 90m2 met betonnen vloeren en een staalskelet en een tuin van 27m diep. Dus moet er een mesh zijn die de devices goed doorgeeft naar andere AP's en dat doet Ubi best aardig. Ik merkte in mijn vorige huis van twee verdiepingen nooit dat ik van de ene naar de andere AP overstapte, maar hij deed het wel.
Geef eens een schets van de situatie, en geef aan hoeveel (en waar) APs er hangen. Dit klinkt overigens ook alsof je de APs draadloos hebt opgehangen (geen ethernetkabel). Dat betekent dat je afhankelijk bent van een goede WiFi verbindingen -tussen- de APs, en dat er dus voldoende overlap moet zijn. Met gewapend beton tussen je verdiepingen, zal het signaal tussen verdiepingen zeer beperkt zijn. Veel beter zou zijn om de APs bedraad (met ethernet kabel naar je router) aan te sluiten, zodat de WiFi alleen gebruikt wordt voor de verbinding naar je devices.

[Voor 52% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-03-2021 12:49]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:58
Het probleem op tweakers is een beetje dat ubiquiti als de silver bullet wordt gepositioneerd.

Ja het is mooi prijs/kwaliteit spul maar het heeft ook firmware issues. Bereik is net als ieder ander ap maar de feautures zin top

Maar eerlijk, de experiabox 10 had bij mij ook betere dekking/hogere snelheid dan mijn unifi. Ik weet niet waarom maar ik was wel onder de indruk van de wifi van de experiabox.

De unifi is niet slecht, experiabox is gewoon best goed in dekking

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit komt beetje over als iemand die ontevreden is met hoe z'n aftandse Golf GTi rijdt, een dikke Volvo of Mercedes koopt, en dan enkel kijkt naar hoe hard maximumsnelheid op de Autobahn is, en vervolgens teleurgesteld is dat z'n V70 niet harder gaat dan de GTi (en daarbij niet kijkt naar comfort, features, ruimte of andere zaken).

Zo ook met WiFi. Een AP mag in 2.4GHz max met 20dBm zenden, in 5GHz 23dBm of 30dBm (afhankelijk van kanaal en certificering). Dat geldt voor iets van EUR 10 bij de Action en voor een enterprise-grade AP van EUR 1000. Als je alleen kijkt naar RSSI kan het best gebeuren dat dat ding van de Action wint. Toch zie je bedrijven eerder enterprise-grade dingen ophangen en hoor je hier op T.net zelden aanraden om een EUR 10 geval bij de Action te kopen voor beste WiFi.

De UAP AC Pro heeft exact zelfde 'harde' specs als de Experiabox v10, niet alleen qua zendvermogen, maar ook qua radioketens (MIMO) en kanaalbreedtes in beide banden. Als je op zelfde afstand onder zelfde hoek in zelfde kanaal met zelfde instellingen met zelfde client gaat communiceren ermee is de verwachting dat je vrijwel exact zelfde prestaties gaat halen. Als je dat niet doet is de kans groot dat het verschil niet zit in 'kwaliteit', maar in een van de genoemde factoren.

Waarom zou je dan een UAP AC Pro nemen boven een Experiabox? Drie redenen, waarvan de ene ondertussen achterhaald is:

1) UniFi biedt centraal management van meerdere AP's zodat je alle instellingen op een plek kunt doen en automatisch de instellingen correct op alle AP's staan. Vroeger vrij uniek in consumentendomein, tegenwoordig levert KPN met SuperWiFi nagenoeg hetzelfde.
2) Slimmere 'auto' instellingen dan gemiddeld, ook bij het afstemmen tussen de AP's. Grote kans dat je de spullen kunt ophangen en "it just works".
3) Knopjes. Heel veel knopjes om je WiFi-netwerk in te stellen als je denkt dat je het beter kunt dan de AI.

Tweakers houden van knopjes, maar eerlijk is eerlijk, redenen 1 en 2 zijn veel relevanter voor de goede ervaringen die velen hebben met UniFi, want het aantal mensen dat echt begrijpt wat grootste deel van die knopjes doet en vervolgens meerwaarde uit de eigen instellinge haalt is - ook hier - erg beperkt.

Ik ben bang dat jij ook last van dat laatste hebt. De kanalen die je ingesteld hebt zijn om te beginnen allerminst optimaal. In de 5GHz gebruik je twee kanalen in zelfde blok van 80MHz waardoor je effectief maar 40MHz kanaalbreedte per netwerk kunt gebruiken, terwijl je rustig honderden MHz verderop had kunnen zitten, en in 2.4GHz heb je beide op overlappende kanalen ingesteld, waardoor je onnodig met elkaar stoort en met andere netwerken in de buurt. Je kunt veel beter op dezelfde kanaal zitten dan half te overlappen als hier. Die instelling heeft UniFi zeker niet automatisch voor je gekozen...

De verwachting van UniFi moet niet zijn dat het hogere snelheid of meer dekking levert dan losse onbeheerde AP's (of de modemrouterAP van je provider), de verwachting zou enezijds moeten zijn dat je ontzorgd wordt door simpele configuratie op een plek (als je de gewone controller UI te ingewikkeld vindt kun je altijd de app gebruiken), anderzijds dat met automatische instellingen een naadloos netwerk gevormd wordt, mits je de AP's goed geplaatst hebt en ze goede verbinding met de router hebben.

Wij kunnen je helpen, zowel mbt plaatsing als instellingen, maar je verwachtingen moeten wel reeel zijn. Voor WiFi geldt altijd dat je beter een minimaal competent apparaat kunt hebben op de beste plek dan een perfect apparaat op een minder handige. Die 50cm in de meterkast zo zomaar uit kunnen maken hier. Sowieso hoort een AP niet in de meterkast, maar in open ruimte, liefst zo hoog mogelijk opgesteld met line-of-sight richting plekken waar je dekking wilt.

Soittakaa Paranoid!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:12

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]
Dus moet er een mesh zijn die de devices goed doorgeeft naar andere AP's ...
Veelgehoorde misvatting. Mesh houdt alleen maar in dat je backhaul over meerdere verbindingen loopt.
Wat jij wilt heet handover; heeft niets met mesh te maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DDutch
Kijk, daar heb ik jullie nou voor nodig.

Ik dacht ook dat het handoff heette, maar iemand op het internet heeft me verzekerd dat dat een definiërend kenmerk van Mesh was. Ik heb de onhebbelijke eigenschap dat ik iemand vaak geloof als het lijkt of die er meer verstand van heeft... Dat is het nou met het internet.
Het wordt wel vaak opgegeven als eigenschap bij mesh systemen, dat die daar extra goed in zijn. Maar in draadloze backhaul heb ik ook weinig vertrouwen in dit huis. Aan de andere kant hebben veel mesh systemen ook de mogelijkheid om bedraad aangesloten te worden... Om het eenvoudig te houden. 👿

Ik heb zelf alleen de kanalen van mijn ubiquity spullen ingesteld. De rest heb ik geen invloed op. 1, 6 en 11 kan ik niet veranderen. Ik heb 8 gekozen omdat het in de scan van de unify controller als midden in de minst drukke kanalen bleek te zitten.

Pas heb ik gelezen dat de bandbreedte en het bereik omgekeerd evenredig zijn. Als ik de bandbreedte op 80MHz zet zou hij niet zo ver reiken. Dat lijkt te kloppen, ik had eerst de (5G) bandbreedte op 80, nu op 20 en heb nu iets beter bereik en trouwens ook meer snelheid en daar moet ik nu even voor kiezen zolang ik de spullen nog niet uitgebreid heb.

Wordt vervolgd.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:49
DDutch schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:52:
Ik heb Unifi UAP-AC-PRO AP's hangen in het midden van mijn huis.
.. dus ik heb de AP in de entree staan.
Heb je ze nu hangen (aan het plafond) of staan?

• DDutch
De meterkast is idd niet de bedoeling. Maar daar hangt de kpn die experiabox op een dat is toch een centraal ding in de installatie. De tv en de telefoon moeten daar ook uit komen, dus daar moeten best veel draden naartoe kunnen. Andere plaats dan in de meterkast is dus niet handig. Ik kan een AP wel iets verderop hangen buiten de kast, maar dan krijg ik wel draden langs het plafond. Vindt mijn directrice niet leuk.

Dit huis zit vol met leidingen, maar niet naar centrale plaatsen op het plafond in line of sight van alles.

• DDutch
Misschien had ik toch beter kpn de superwifi aan kunnen laten leggen. Maar ik vraag me af hoe die met de betonnen vloeren en enorme m2 omgaat. Hun reclame aangaande Superwifi is natuurlijk wel gebaseerd op een modale woning. En we hebben kantoor op de bovenverdieping met cruciale internet behoefte. Het moet daar gewoon echt goed zijn.

Nog meer ontwikkelingen: de laatste tijd krijgt Ubiquity veel kritiek op updates en nieuwe producten. Ik heb daar zelf mee te maken gehad, mijn Google audio's gingen ineens glitchen, niet verbinden, uitvallen etc. Dat had te maken met een update van de Ubiquity AP's. Ik moest de firmwares terug rollen (na dagen onderzoek). Daar is nu, 3 mnd later, nog geen goede respons op gekomen. Er is een nieuwe firmware in beta uitgebracht, maar daar is nog steeds commentaar op dus ik zit nog op oude firmware. Er is nog geen stabile release uit.
Verder leek me de Dream Machines (UDM) mooie apparaten om hier de uitbreiding mee te doen. USG, CK en AP in één, kan ik een gasten netwerk op die controller laten lopen. Of misschien wel een Pro met een AP erbij, maar de kritiek op die dingen is niet misselijk over missende functionaliteit, moeilijke installatie en bugs.

Ik lees heel lovende verhalen over TP Link Omada serie, ook van overstappers vanaf Unifi. Alles hier vervangen zou even duur worden als Unifi uitbreiden.

Dus nu weet ik het weer niet meer.

Toen ik de Ubiquity's kocht was ik helemaal zat van mijn wifi routertje dat ik om de dag opnieuw moet opstarten en die de andere kant van mijn huis niet haalde, laat staan de tuin. Duidelijk dat ik het hele huis niet met 1 zender kon bestrijken, de kids gebruiken veel dus een versterkertje vond ik geen goede optie. Ubiquity stond op het punt de nieuwe serie unifi uit te brengen dus ik heb twee UAP-AC-PRO's en een Edgerouter X besteld. Geïnstalleerd en in die jaren maar 1 keer hoeven rebooten. Edgerouter in een van de standaard wizards want elke wijziging die ik wilde toepassen resulteerde in een brick en factory reset. Tja.
Waren andere tijden en in de laatste paar jaar is dat enorm veranderd! Mesh bestond nog niet, handoff stond in de kinderschoenen. Ubiquity was de enige optie voor wat ik wilde een heeft me pas vorige december voor het eerst teleurgesteld.

Maar nu kan dat anders. Ik heb wel budget. Natuurlijk niet buitensporig maar genoeg voor redelijk spul dat gewoon goed internet bied, rotsvast stabiel is en enigszins te begrijpen voor een amateur die eigenlijk geen CLI of SSH wenst te leren spreken. Oh, en af en toe gemakkelijk het internet van de kids af wil kunnen sluiten na bedtijd.

• jelmerc
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20-06 21:08
Klinkt een beetje alsof je wel "dure" apparatuur gekocht hebt, maar het niet juist inzet. Als je de AP naast de experiabox neerzet in de meterkast en slechter afstelt dan gaat de experiabox het natuurlijk beter doen...

Het idee van die Ubiquity AP's is dat je ze op centrale punten in je leef omgeving hangt / neerzet. bedraad met utp en dan ook goed instelt. Zijn zat filmpjes op youtube te vinden hoe je dit doet.

YouTube: How to Optimize a Unifi Network
bijvoorbeeld.

• DDutch
Zoals eerder geschreven was ik een van de eersten die die nieuwe serie kocht. Dit soort resources waren er toen nog niet.

Maar ik heb dit toen al wel toegepast. Mijn AP's hingen centraal, zonder overlap in de kanalen en met redelijke bandbreedte en ingeperkte zendersterkte voor de handoff.

Verder, nogmaals, wat ik nu heb is provisorisch, ik heb het huis nog niet voor mekaar.

Enige ideeën over Unifi vs Omada? Ik lees goede dingen over Omada en minder goede over Unifi, plus mijn eigen ervaringen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:10
DDutch schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:23:
Ik heb zelf alleen de kanalen van mijn ubiquity spullen ingesteld. De rest heb ik geen invloed op. 1, 6 en 11 kan ik niet veranderen. Ik heb 8 gekozen omdat het in de scan van de unify controller als midden in de minst drukke kanalen bleek te zitten.
Lees anders de berichten nog eens door, zo werkt het niet. Door er tussenin te gaan zitten heb je last van (co-channel) interference, hij kan niet met kanalen 6 of 11 praten dus ze kunnen niet onderhandelen over de te verdelen airtime. Als je niet weet wat je doet, zet het op auto (dan kiest die zelf 1, 6 of 11). Als jij en je buren bijvoorbeeld op 1 zitten dan ga je de airtime verdelen, maar dat gaat wel in overleg.

In zijn algemeenheid zie ik veel geklaag maar weinig aanpassingen op basis van de tips die gegeven zijn. Met een ander systeem van een ander merk met dezelfde instellingen gaat het niks anders opleveren.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DDutch schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:14:
[...]

Enige ideeën over Unifi vs Omada? Ik lees goede dingen over Omada en minder goede over Unifi, plus mijn eigen ervaringen...
Op dit niveau: één pot nat.

Er zijn nuanceverschillen, maar beide zijn reeksen met vergelijkbare specs, vergelijkbare doelgroep en vergelijkbare oplossingen. Als je ontevreden bent met prestaties van UniFi ga je geen significante verschil merken me een Omada apparaat in zelfde categorie. Je zult eerder naar andere categorieen moeten kijken. Of zoals gezegd naar betere instellingen en/of plaatsing.

Soittakaa Paranoid!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:46
anno 2021 zou ik denken dat je de 2.4ghz band gewoon niet meer nodig hebt (behalve voor een wifi printer oid, die geen 5ghz kan)

serieus, maak een aparte SSID voor de 5ghz en zorg dat je dekking ervan voldoende goed is...

2.4ghz... het lijkt wel " for sparta ! " te roepen ;)

• JaDatIsPeter
  • Registratie: februari 2019
  • Niet online
Mijn ervaring is dat een sterkere zender altijd 2.4ghz betreft. En je wil juist een goed 5ghz bereik.
Ook dat plaats en positie van de zender heel erg uitmaakt. In mijn geval kreeg ik een veel beter bereik met de (5ghz) zender met zijn rug tegen de muur, dan met zijn rug tegen het plafond.
Ik ben wel benieuwd naar een wifianalyzer plaatje waarop de 5ghz van je experia en je ubiquity te zien zijn.
Unifi vs Omada
Als ik de berichten mag geloven is het zo goed als hetzelfde spul onder de motorkap. De controller software schijnt ook als twee druppels water op elkaar te lijken. Dan blijft eigenlijk alleen het assortiment aan apparaten over, en dat lijken ze bij Omada ook in te halen. Je hebt bijv. ook switches en routers.
ijske schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:00:
maak een aparte SSID voor de 5ghz
En dit dus..
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True