• RBult
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 22-08 12:52
Beste Tweakers,

Ik sinds een aantal jaar een DS215j NAS thuis draaien met een enkele schijf.
Realiseer me nu er steeds meer waardevol materiaal op komt te staan (foto's) ik dit in SHR (RAID1) wil hebben draaien.

De 2e WD RED ligt al te wachten, maar ik ben er niet zeker van dat als ik een extra schijf toevoeg, in SHR, hij de eerste niet formatteert.
Kan deze specifieke vraag ook niet terugvinden bij Synology.

Concreet: NAS draait SHR zonder gegevensbescherming en ik wil een extra schijf adden zonder dat de informatie verloren gaat op de huidige. Kan dit?

Greets!
Als hij nu in SHR zonder gegevensbescherming staat kun je heel simpel een disk van minimaal dezelfde grootte aan de storage pool toevoegen en dan maakt hij er een SHR met gegevensbescherming van.

Is hij wel een behoorlijke tijd mee bezig hoor, maar je kunt je Nas ondertussen gewoon gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Uiteraard heb je een backup van de data die er op je NAS staat? En dan bedoel ik niet dat het dan nog op je pc staat maar echt weggevallen anders, andere schijf, andere fysieke locatie.

Zo niet dan zou ik dat eerst eens doen voordat je een tweede schijf in je NAS wilt doen.
Een backup hebben is altijd een goed zaak, maar voor deze reden een beetje overbodig.

Een SHR met twee disken maakt alleen maar een mirror, dus op de nieuwe disk wordt alle data van de oude gekopieerd.
Met de oude disk gebeurt helemaal niets buiten dat alle data gelezen wordt.
Lijkt me geen reden om daar expliciet een backup voor te moeten maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Boeryepes
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 13:35
Synology heeft goede documentatie. Volg die en het moet goed gaan. Bijvoorbeeld: https://www.synology.com/...rage_pool_expand_add_disk

Let even op de beperkingen - zo moeten de disks van hetzelfde type zijn:
Mixed drive types as shown below are not supported for RAID or SHR configuration:

SATA drives and SAS drives
4K native drives and non-4K native drives

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Ben(V) schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:04:

Met de oude disk gebeurt helemaal niets buiten dat alle data gelezen wordt.
Lijkt me geen reden om daar expliciet een backup voor te moeten maken.
Niet geheel correct. Bij het maken van de mirror wordt de gehele bron disk uitgelezen. Dit legt een zware last op de disk. Indien de disk al niet goed is, kan dit het einde van de disk betekenen. Het is niet de eerste keer dat het aanpassen van een RAID set tot een crash van een disk leidt....

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Tja, uberhaupt is de regel: altijd eerst een backup maken. Zo niet, dan zijn de data niet belangrijk.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Nee een extra backup is overbodig.
Als de data belangrijk is dan is er een backup en anders is er echt geen groter risico dan in normaal gebruik.

Een een hele disk uitlezen is niets zwaarder dan normaal gebruik, enkel een hele disk schrijven is extra belasting voor een disk.

Alleen bij hogere raid vormen is er een extra zware belasting voor de disken, omdat dan alle data naast gelezen ook herschreven wordt.

[Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 28-02-2021 15:37]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:36:
Nee een extra backup is overbodig.
Even voor de duidelijkheid: wat de anderen voor je zeiden is volgens mij vooral dat één backup hebben altijd slim is.

In jouw vorige post leek je te zeggen dat een backup hebben overbodig is, maar aan deze zin ('extra backup') te lezen lijk je te bedoelen dat twee backups hebben overbodig is. Ik denk dat de meesten je daarin minder tegenspreken ;)

The devil is in the details.

Waar het om gaat is dat als de data belangrijk is, het voor zich spreekt dat er geregeld een backup plaats vind.

Is de data niet belangrijk en er geen backup gemaakt wordt, dan is het voor de meeste mensen zonder heel veel inspanning niet mogelijk zomaar voldoende storage te vinden om even een backup van je Nas te maken.
Er is in mijn ogen geen extra risico dan anders om die disk zonder extra backup toe te voegen.
En als TS het wel belangrijk vind zou hij wel backup zijn gaan inregelen in plaats van een mirror disk plaatsen.

Mensen moeten het niet spannender maken dan het is.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:45:
Waar het om gaat is dat als de data belangrijk is, het voor zich spreekt dat er geregeld een backup plaats vind.

Is de data niet belangrijk en er geen backup gemaakt wordt, dan is het voor de meeste mensen zonder heel veel inspanning niet mogelijk zomaar voldoende storage te vinden om even een backup van je Nas te maken.
Er is in mijn ogen geen extra risico dan anders om die disk zonder extra backup toe te voegen.
En als TS het wel belangrijk vind zou hij wel backup zijn gaan inregelen in plaats van een mirror disk plaatsen.

Mensen moeten het niet spannender maken dan het is.
-O- Ik snap niet waarom je weer een heel verhaal ervan maakt.

Mijn punt was: iedereen is het met elkaar eens dat je sowieso 1 backup zou moeten hebben, als de data belangrijk is. That's all.

The devil is in the details.

• RBult
Boeryepes schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:22:
Synology heeft goede documentatie. Volg die en het moet goed gaan. Bijvoorbeeld: https://www.synology.com/...rage_pool_expand_add_disk

Let even op de beperkingen - zo moeten de disks van hetzelfde type zijn:
Mixed drive types as shown below are not supported for RAID or SHR configuration:

SATA drives and SAS drives
4K native drives and non-4K native drives
Ik heb bovenstaande gedaan en hij ziet nu 2x dezelfde, gezonde, drive met SHR zonder gegevensbescherming.
Kan ook niet -> actie -> raid type wijzigen kiezen.

Waar is het mis gegaan?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
RBult schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:41:
[...]
Ik heb bovenstaande gedaan en hij ziet nu 2x dezelfde, gezonde, drive met SHR zonder gegevensbescherming.
Kan ook niet -> actie -> raid type wijzigen kiezen.

Waar is het mis gegaan?
Heb je wel echt de schijf toegevoegd aan de bestaande Storage pool?
4. Go to the Storage Pool page and select the storage pool you want to expand. Click Add Drive from the Action drop-down menu.
5. Select the drive you want to add from the list. Only drives that meet the type and capacity requirements will be listed.

• RBult
Nee!
Scherp.

Ik zie dat ik er een opslagpool 2 bij heb gemaakt.

• RBult
Welke van de twee?

• RBult
Die bovenste uiteraard! :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee