Toon posts:

Bed en matras passen niet lekker

Pagina: 1
Acties:

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-01 16:43
Wij hebben een probleem met een houten bed. De maat van het bed is net iets kleiner dan op de website vermeld staat. (Nu blijkt het een Poolse fabrikant en meerdere pogingen tot retour en/of garantie zijn tot nu toe niet goed beantwoord.) Waardoor het matras dus net iets te groot is.

Als wij het matras in het bed plaatsen, komt er al spanning te staan op de lange zijden en wanneer wij het deken in willen stoppen gaan de lange kanten zo bol staan dat in het midden van het bed de lattenbodem los schiet.

Nu heb ik een aantal oplossingen bedacht maar ik denk dat die het probleem niet helemaal oplossen.

Oplossing 1;
De lattenbodem aan een x aantal uiteinden vastschroeven zodat deze niet meer tussen het bed kan vallen. (Wat ook voor versteviging dus minder bolling zal zorgen?)

Oplossing 2;
De lange balk met de uitvalbescherming aan de voorzijde 3 cm wijder maken, alleen krijg ik dan het probleem dat de lattenbodem sowieso niet meer past.

Ik hoop dat iemand hier het geniale idee heeft.

Onderstaand nog wat foto’s ter referentie.

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:24
Niet instoppen van deken.
Lange balk verlengen met klein blikje aan achterkant- bij voeteinde leun je toch niet op uiteinde. (Die bovenbladen moeten dan helaas ook balkje, dus die moet je net afwerken (goed schuren als ze gelijmd zijn, zodat maar wegvalt.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Lattenbodem even voorboren (anders gaat deze splijten) en met iets van 4 x 35 of 4 x 40 mm doorschroeven, dan gaat deze geen kant meer op

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 22:53
Heb je het matras gepast met een hoeslaken eromheen? Misschien een gekke vraag, maar ik heb zelf een bed gemaakt obv de maten van een standaard peutermatras. Toen bleek het matras er erg strak in te zitten en dat verbaasde me. Met het hoeslaken eromheen bleek het matras ineens perfect te passen. Had ik dus toch goed gemeten :+ Misschien lost het jouw probleem ook deels op. Overigens kwam er bij mij wel niet zoveel spanning op te staan als bij jou.

Edit: ter aanvulling, mijn lattenbodem heb ik vastgeschroefd.

[Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 28-02-2021 10:08]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:42
De gaatjes waar het hoofd en voeteneind in zitten lijken doorgeboord en zitten niet gecentreerd in het hout. Als je deze omdraaid of voor achterkant omdraait heb je net een paar centimeter meer lijkt het?

Weet alleen niet of dat kan

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Oplossing 1.
Vorig jaar een nieuw kinderbed gemonteerd en daar moesten we alle latten van de lattenbodem vastschroeven. Lijkt me dat een prima oplossing. En het kan geen kwaad.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Cyriel85 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:56:
De gaatjes waar het hoofd en voeteneind in zitten lijken doorgeboord en zitten niet gecentreerd in het hout. Als je deze omdraaid of voor achterkant omdraait heb je net een paar centimeter meer lijkt het?

Weet alleen niet of dat kan
Precies dit.

Dit bed lijkt gewoon verkeerd gemonteerd. Het verwisselen van de verticale palen lost het probleem waarschijnlijk op. Alternatief is om een nieuw gat te boren in de voorste.

Als de lattenbodem er vervolgens uitvalt, deze vastzetten. Sowieso wil je dat waarschijnlijk verstevigen/verbreden. Dat moet wel vaker bij bedden uit het goedkopere segment.

De kwaliteit ziet eruit als sub-Leenbakker. Elke schroef die daar extra in gaat verdubbelt de robustheid.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36
Wij hebben een flexa kinderbed en daar zijn twee latten voorzien van een kunstof nokje om te voorkomen dat de latten eruit schieten.

[Voor 9% gewijzigd door wmeester op 28-02-2021 10:15]

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Het bed zit inderdaad verkeerd gemonteerd. De schroeven moeten zo ver mogelijk naar buiten maar zitten nu juist binnenin.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:51
Wel een cool bed, waar heb je dat vandaan?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• jordyyyys
Iedereen alvast hartstikke bedankt voor het meedenken!
Rukapul schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Precies dit.

Dit bed lijkt gewoon verkeerd gemonteerd. Het verwisselen van de verticale palen lost het probleem waarschijnlijk op. Alternatief is om een nieuw gat te boren in de voorste.

Als de lattenbodem er vervolgens uitvalt, deze vastzetten. Sowieso wil je dat waarschijnlijk verstevigen/verbreden. Dat moet wel vaker bij bedden uit het goedkopere segment.

De kwaliteit ziet eruit als sub-Leenbakker. Elke schroef die daar extra in gaat verdubbelt de robustheid.
De palen zijn nu gemonteerd zoals de leverancier ze heeft bedoeld. Zie onderstaande foto.

Als ik de lattenbodem wil verbreden voor ik hem vast zet, hoe kan ik dit dan het beste doen?

• jordyyyys
chaoscontrol schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:31:
Mijnbedhuisje.nl alles is verder ook goed gegaan, levering, contact etc.

• Rukapul
jordyyyys schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:32:
Iedereen alvast hartstikke bedankt voor het meedenken!

[...]

De palen zijn nu gemonteerd zoals de leverancier ze heeft bedoeld. Zie onderstaande foto.

Als ik de lattenbodem wil verbreden voor ik hem vast zet, hoe kan ik dit dan het beste doen?
Een flinke lat/balk op de lange kanten van het bed schroeven in aanvulling op of als vervanging van het huidige latje.

Overigens wil je dan alsnog de lattenbodem zoveel mogelijk in het midden vastzetten om de arm te minimaliseren zodat het zo lang mogelijk heel blijft.
Die lijkt ook niet recht in elkaar te zitten.

Waarom ga je ervan uit dat de winkel het artikel voor de foto goed gemonteerd heeft?

Als het een productfoto van de fabrikant was dan had ik wel een betere foto verwacht.

[Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2021 10:54]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 22:53
chaoscontrol schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:31:
Check naast die website van TS ook even Etsy.com. Daar heb ik destijds gezocht en zijn ze soms wat goedkoper. Ik heb uiteindelijk besloten er zelf een te maken omdat 1) de prijzen mijns inziens fors zijn voor wat vurenhouten latjes/balkjes, 2) het leuk (en eenvoudig)is om het zelf te maken en 3) mijn vrouw per se een net iets ander ontwerp wou dan te koop was....

• jordyyyys
Rukapul schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:47:
[...]

Een flinke lat/balk op de lange kanten van het bed schroeven in aanvulling op of als vervanging van het huidige latje.

Overigens wil je dan alsnog de lattenbodem zoveel mogelijk in het midden vastzetten om de arm te minimaliseren zodat het zo lang mogelijk heel blijft.

[...]

Die lijkt ook niet recht in elkaar te zitten.

Waarom ga je ervan uit dat de winkel het artikel voor de foto goed gemonteerd heeft?

Als het een productfoto van de fabrikant was dan had ik wel een betere foto verwacht.
Ik ga ervanuit dat de winkel goede foto’s op de website zet, misschien niet helemaal juist.

Ik heb nu het volgende als oplossing in gedachte na alle reacties hier.

Punt 1 verplaats ik 2cm naar achter en op punt 2 bevestig ik nog een balk van 27x27 mm die ik met 60 mm schroeven en hout lijm bevestig in de balk en plank daar achter. Vervolgens schroef ik de lattenbodem met 30mm schroeven vast in deze balk.

Hierdoor win ik 2cm en zou het alsnog stevig moeten zijn.

• Rukapul
Beter is om aan beide zijden een lat te bevestigen in plaats van aan een kant. Zo minimaliseer je de arm (hefboomwerking).

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:24
@jordyyyys als jij een bed instopt, doe je dan de dekbedhoes -flap of ook dekbed ertussen?

• jordyyyys
99ruud99 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:51:
@jordyyyys als jij een bed instopt, doe je dan de dekbedhoes -flap of ook dekbed ertussen?
Ook het hele dekbed.
Rukapul schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:49:
Beter is om aan beide zijden een lat te bevestigen in plaats van aan een kant. Zo minimaliseer je de arm (hefboomwerking).
Dit is inderdaad ook wat ik ga doen!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier ook ooit zoiets aan de hand gehad. Ik heb toen de twee buitenste latten en de middelste lat van de lattenbodem met een 6-tal 'deuvels' vast gezet aan de lat waar ze op rusten. Als je ze zelf los wilt halen kan dat daarna ook gewoon zónder gereedschap.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:10
Anoniem: 472287 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:21:
Het bed zit inderdaad verkeerd gemonteerd. De schroeven moeten zo ver mogelijk naar buiten maar zitten nu juist binnenin.
Lijkt me niet, de bovenkant van de palen is schuin, dus de schroeven zitten altijd aan de binnenkant. Voor en achter zou je misschien kunnen omwisselen en daarmee iets aan lengte winnen, maar in de breedte niet.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:42
BrZ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:04:
[...]

Lijkt me niet, de bovenkant van de palen is schuin, dus de schroeven zitten altijd aan de binnenkant. Voor en achter zou je misschien kunnen omwisselen en daarmee iets aan lengte winnen, maar in de breedte niet.
Uit de openingspost kon ik niet goed opmaken dat het probleem in de breedte zit.
Je kan voor het breedte probleem de palen waar je alles in moet schroeven/vastzetten ook nogmaals in boren, maar dan verder naar de buitenkant.

Als er wat spanning staat door matras, maar het wel mee valt, enkel het hout te veel meegeeft in het midden, ook in het midden van het bed een (dikke) staaldraad oid spannen net onder de lattenbodem om de zijkanten bij elkaar te houden. Hier zie je niets van en houdt alle mooi op zijn plek.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee