Auto verkocht, koper beschuldigd mij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara26
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-02-2021
Moet ik de koper tegemoet komen bij hun eigen fout?

Afgelopen week heb ik mijn Opel corsa uit 2001 verkocht via marktplaats. (dit word een lang verhaal, sorry)
De kopers waren zoon en moeder.
Ik heb samen met mijn vader uitgelegd dat er nieuwe apk opzit tot maart 2022 maar dat ze regelmatig de olie moeten peilen en bijvullen. Hij lekt namelijk een beetje olie. Overige punten heb ik ook met hen besproken. Mijn vriend en ik hebben 6 jaar goed en zonder problemen met de auto gereden.
Ik heb voor hun de motorkap opengemaakt en aangewezen waar de olie dop zit en de peilstok. De zoon heeft daarop de olie dop open gemaakt en dacht dat de peilstok daarin moest om de olie te peilen. Ik heb netjes uitgelegd hoe ze dit moeten doen. Zelf ben ik na het openen van de motorkap niet aan de auto geweest. Ik heb samen met hen een proefrit van ongeveer 40 minuten gemaakt waarna zij de auto voor 600 euro hebben gekocht.

Nu stuurt de moeder een bericht naar ons waarin zei beweerd dat ik de olie dop niet goed erop heb gedaan waardoor alle olie eruit is. Haar zoon stond vanavond stil met een auto die niet start. Ik heb navraag gedaan en als alle olie eruit is zou sowieso er van te voren een lampje moeten gaan branden. En omdat deze auto een ketting heeft die gespannen word op oliedruk zou het zeer hoorbaar moeten zijn wanneer de oliedruk laag is.

Ik heb ook navraag gedaan bij mijn vader en die beaamt dat ik niet aan de olie dop ben geweest.

Moet ik nu de koper tegemoet komen? Ik ben van mening dat zij niet goed hebben opgelet en het dus niet mijn probleem is.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-07 00:02

DS7

Particuliere verkoop, dus garantie tot de deur. Je hebt niets verzwegen en die dop zat er goed op.

Hun probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:16

Osxy

Holy crap on a cracker

Niet jou probleem.

Marktplaats is 99/100 keer is verkoop = verkoop tenzij je dingen hebt verzwegen en dat is niet het geval als ik je verhaal zo zie.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:27

Vos

AFCA

Je zegt het zelf al, 'een eigen fout'. Nee dus :).

Maar je zegt dat die zoon de oliedop open er af heeft gedraaid? Dat was toen ze kwamen kijken? Wie heeft toen de dop er weer opgedraaid?

[ Voor 66% gewijzigd door Vos op 27-02-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara26
Vos schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:12:
Je zegt het zelf al, 'een eigen fout'. Nee dus :).

Maar je zegt dat die zoon de oliedop open heeft gedaan? Dat was toen ze kwamen kijken? Wie heeft toen de dop er weer opgedraaid?
Hij heeft daarna de dop er weer opgedaan.
Ik ben er zelf niet aangeweest omdat ik liever geen vieze handen wilden. Wat wel gebeurd als je aan de oliedop komt.
Dit gebeurde allemaal wanneer ze kwamen kijken. Ze hebben na de proefrit meteen de auto gekocht en meegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sahara26 op 27-02-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Laatst online: 14:27

Vos

AFCA

Sahara26 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:17:
[...]

Hij heeft daarna de dop er weer opgedaan.
Ik ben er zelf niet aangeweest omdat ik liever geen vieze handen wilden. Wat wel gebeurd als je aan de oliedop komt.
Kan het zijn dat hij hem er niet goed op heeft gedraaid? Weet niet of er na die tijd nog gereden is?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Alle olie eruit door dop niet goed vast te draaien? Hoe?

Kennis van me heeft dat met een Corsa B gedaan destijds, dat merk je snel genoeg. Dat rookt en stinkt als de ziekte als de motor een beetje warm wordt. Als je dan doorrijdt tot er 3 liter uit het carter naarboven is gerookt (hoe?), ben je niet heel slim bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara26
Vos schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:17:
[...]

Kan het zijn dat hij hem er niet goed op heeft gedraaid? Weet niet of er na die tijd nog gereden is?
Dat zou zeker kunnen. We hebben na het kijken onder de motorkap een proefrit van 40 minuten gemaakt. Na de verkoop en overschrijving ben ik overigens wel naar de supermarkt geweest en toen ik naar buiten kwam hadden ze alle deuren en de motorkap open. Wat ze toen hebben gedaan heb ik geen weet van. Ze zijn daarna naar huis gegaan neem ik aan (rit van iets meer dan 1 uur volgens hun)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 19:03

mark-k

AKA markkNL

_JGC_ schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:21:
Alle olie eruit door dop niet goed vast te draaien? Hoe?

Kennis van me heeft dat met een Corsa B gedaan destijds, dat merk je snel genoeg. Dat rookt en stinkt als de ziekte als de motor een beetje warm wordt. Als je dan doorrijdt tot er 3 liter uit het carter naarboven is gerookt (hoe?), ben je niet heel slim bezig.
Sowieso raak je niet zomaar een paar liter olie kwijt uit de vuldop, En mocht er n hoop olie uit komen zet je m vanzelf wel aan de kant doordat je niks meer ziet van de rook. Kwestie lulverhaal, gepruts van iemand die er niks van snapt (peilstok in de vulopening duwen, lol), of iets anders wat jouw probleem niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
Vreemd verhaal maar je hebt niks verzwegen en bent ze ook niks verschuldigd het is particuliere verkoop en ze hebben uitgebreid een test rit kunnen maken.

Gaat het rode lampje olie branden dan is het wel de bedoeling om de motor direct uit te zetten en niet nog even een stukje door te rijden vast dat dat is gebeurd en de motor een vastloper heeft gekregen maar dat is een aanname natuurlijk.

Als de dop er niet goed opzat en inderdaad de olie eruit is gekomen zul je dat zeer duidelijk zien maar wat hier al aangedragen wordt zal dat enorm gaan stinken dat je dat wel moet opvallen en ruiken binnen.

Dat de auto nu niet meer start is vermoedelijk een vastloper, maar ja wat verwacht je van een auto van 600 euro ze hebben de mogelijkheid gehad om hem uitgebreid te checken een motor loopt niet zomaar vandaag of morgen in puin, er is dus wat gebeurd of ze hebben er veel te veel olie op gegooid toen ze thuis waren dat kan ook nog.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2021 23:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-07 20:42
Dat is het probleem bij types die zulke goedkope auto's kopen, die willen hem het liefst geld toe.

Lekker laten gaan, en zeggen eigen fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara26
mr_evil08 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:32:
Vreemd verhaal maar je hebt niks verzwegen en bent ze ook niks verschuldigd het is particuliere verkoop en ze hebben uitgebreid een test rit kunnen maken.

Gaat het rode lampje olie branden dan is het wel de bedoeling om de motor direct uit te zetten en niet nog even een stukje door te rijden vast dat dat is gebeurd en de motor een vastloper heeft gekregen maar dat is een aanname natuurlijk.

Als de dop er niet goed opzat en inderdaad de olie eruit is gekomen zul je dat zeer duidelijk zien maar wat hier al aangedragen wordt zal dat enorm gaan stinken dat je dat wel moet opvallen en ruiken binnen.

Dat de auto nu niet meer start is vermoedelijk een vastloper, maar ja wat verwacht je van een auto van 600 euro ze hebben de mogelijkheid gehad om hem uitgebreid te checken een motor loopt niet zomaar vandaag of morgen in puin, er is dus wat gebeurd of ze hebben er veel te veel olie op gegooid toen ze thuis waren dat kan ook nog.
Fijn om te weten dat er genoeg gebeurd om ze te waarschuwen. Waarschijnlijk zijn ze inderdaad veelste lang doorgereden (zoon had net zijn rijbewijs)

Ik heb ze laten weten dat ik niet aan die oliedop ben geweest en dat zij waarschijnlijk iets hebben gedaan maar ze blijft bij het verhaal dat ik de schuldige ben.
Haar nummer is nu ook geblokkeerd.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DS7 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:12:
Particuliere verkoop, dus garantie tot de deur. Je hebt niets verzwegen en die dop zat er goed op.

Hun probleem.
Particuliere verkoop is niet gelijk aan garantie tot de deur. Dat is al ettelijke malen uitgelegd hier op het forum, zie non-conformiteit.

Lijkt me in dit geval niet van toepassing overigens, een auto van 20 jaar oud met beschreven gebreken en een oud ijzerprijs.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:59
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om op eigen kosten een aankoopkeuring te laten uitvoeren bij een garage. Maar ja, 600 euro is oud ijzer prijs.
Klinkt meer als een smoesje om van de koop af te komen.

[ Voor 16% gewijzigd door D-dark op 28-02-2021 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FirePuma142 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 00:10:
[...]

Particuliere verkoop is niet gelijk aan garantie tot de deur. Dat is al ettelijke malen uitgelegd hier op het forum, zie non-conformiteit.

Lijkt me in dit geval niet van toepassing overigens, een auto van 20 jaar oud met beschreven gebreken en een oud ijzerprijs.
Een auto van 20 jaar oud moet ook conform verwachting zijn. De vraag is dan wat je mag verwachten van een twintig jaar oude auto die je voor 600 euro koopt waarvan je weet dat hij olie lekt en waar je ruim veertig minuten mee gereden hebt. En dat is in dit geval niet veel, het is vervelend dat het gebeurd is maar gezien de leeftijd en het bedrag is dat een risico dat de koper neemt.
Echter als hij na vijf minuten uit elkaar zou vallen of de banden zouden er onder weg schieten dan acht ik de kans groot dat de koper wel gelijk krijgt bij een rechter.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 28-02-2021 00:54 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dat is totaal niet aan de orde, het gaat erover dat de bestuurder minimaal 2 uur (en onbekend hoe lang wel) gereden heeft voor hij stil kwam te staan, nadat hij zelf nog heeft lopen aanrommelen.

Wat ik me afvraag: tijdens rijles leer je hoe je oliepijl meet. Hij was net geslaagd, hoezo is hij dat nu al vergeten. Wat is hij nog meer vergeten? Hoe is zijn rijstijl? Ogen dicht en gas geven, zonder ooit naar dashboard te kijken? Enige dat interessant is, is hoeveel herrie je kan maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

99ruud99 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 02:57:
Dat is totaal niet aan de orde, het gaat erover dat de bestuurder minimaal 2 uur (en onbekend hoe lang wel) gereden heeft voor hij stil kwam te staan, nadat hij zelf nog heeft lopen aanrommelen.

Wat ik me afvraag: tijdens rijles leer je hoe je oliepijl meet. Hij was net geslaagd, hoezo is hij dat nu al vergeten. Wat is hij nog meer vergeten? Hoe is zijn rijstijl? Ogen dicht en gas geven, zonder ooit naar dashboard te kijken? Enige dat interessant is, is hoeveel herrie je kan maken?
Ik heb bij mijn rijles helemaal niks geleerd onder de motorkap, na het ritje naar het examencentrum heeft mijn instructeur me nog even vlug aangewezen waar de ruitenwisservloeistof en olie zat in die auto, en nog een vlugge check van het dashboard, maar dat is verder nooit aan bod gekomen. Bij het examen werd mij gevraagd de motorkap open te doen en de dop voor de ruitenwisservloeistof aan te wijzen, maar verder niks, dus ik heb uiteindelijk mijn rijbewijs gehaald zonder ooit de olie te controleren.

Maar goed, je moet toch wel echt een plank voor je kop hebben om dat niet te snappen, het proces van één hele stap staat beschreven op de peilstok (al is het natuurlijk wel slim om die eerst schoon te vegen en een tweede keer te meten, en dat niet met een hete auto te doen, maar zelfs zonder zou je toch moeten kunnen zien als de olie écht laag is).

Lijkt me verder allemaal overigens niet relevant, koper geeft aan dat TS de dop er niet goed op gedaan heeft, maar de koper heeft de dop er terug op gedaan, dus daarmee is het hele verhaal meteen afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:08

Blokker_1999

Full steam ahead

D-dark schreef op zondag 28 februari 2021 @ 00:47:
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om op eigen kosten een aankoopkeuring te laten uitvoeren bij een garage. Maar ja, 600 euro is oud ijzer prijs.
Klinkt meer als een smoesje om van de koop af te komen.
Klinkt meer als een smoes om een gratis wagen te hebben.

Want er zitten toch ook wat vreemde elementen in het verhaal. De zoon die blijkbaar wel weet hoe de oliedop eruit ziet maar niet weet hoe een pijlstok werkt. Geen waarschuwingslampje zien branden. Het feit dat ze niet naast de deur lijken te wonen (echt geen gelijkaardige wagen dichterbij te vinden?) of het feit dat alle olie eruit zou zijn en de wagen niet meer zou starten.

Vooral dat laatste is gewoon komisch. Niet alleen ga je dat tijdens het rijden al merken als je alle olie zou verliezen, van wat men mij altijd verteld heeft gaat je motor er ook gewoon tijdens het rijden zichzelf gewoon opblazen. Dat je het dus pas zou merken als je start doordat hij helemaal niet meer start? Onmogelijk.

Misschien dat gegeven het gebrek aan kennis @mr_evil08 het bij het juiste eind heeft. Op een incorrecte manier de olie pijlen en dan te veel olie bijvullen. Dat is ook niet goed. Dat ze er misschien vanuit gingen: wat weet jij nu van olie in een motorblok.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:41
Jullie hebben een testrit van 40 minuten gemaakt nadat je hebt laten zien hoebhet oliegebeuren werkt? Ik ben niet al te technisch, maar als de oliedop er toen niet goed op zat, hadden jullie dat toch tijdens die testrit al wel gemerkt? (misschien dat iemand met verstand van zaken kan bevestigen? 8-) )

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:33
iamerwin schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:34:
Jullie hebben een testrit van 40 minuten gemaakt nadat je hebt laten zien hoebhet oliegebeuren werkt? Ik ben niet al te technisch, maar als de oliedop er toen niet goed op zat, hadden jullie dat toch tijdens die testrit al wel gemerkt? (misschien dat iemand met verstand van zaken kan bevestigen? 8-) )
Dit en zoals Sahara26 aangeeft hebben de kopers na de proefrit en koop / overschrijving nog onder de motorkap gekeken. Op dat moment was blijkbaar alles in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
Je kan nog aardig wat inspiratie uit dit soort afleveringen halen, er zijn er wel meer van.
https://www.uitzendinggem...De_Rijdende_Rechter.html#

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:41
iamerwin schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:34:
Mwah, vooral met praktijkervaring; ooit met opgewarmde draaiende motor wat olie geprobeerd bij te vullen (wilde ik nog doen voor vertrek op een reis van 1200km). Maar hete olie die vervolgens hier en daar eruit spettert, ja, dat merk je per direct.

Dat er wat olie uitkomt trouwens zal best kunnen, maar ik heb er een hard hoofd in dat je liters olie kwijtraakt. Het onaangename van die paar spetters die op je blok vallen is dermate storend, no way, en dat voor langere tijd ook, no way.

Disclaimer; ik ben niet de koper in dit verhaal :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 19:03

mark-k

AKA markkNL

Blokker_1999 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:28:
[...]

Klinkt meer als een smoes om een gratis wagen te hebben.

Want er zitten toch ook wat vreemde elementen in het verhaal. De zoon die blijkbaar wel weet hoe de oliedop eruit ziet maar niet weet hoe een pijlstok werkt. Geen waarschuwingslampje zien branden. Het feit dat ze niet naast de deur lijken te wonen (echt geen gelijkaardige wagen dichterbij te vinden?) of het feit dat alle olie eruit zou zijn en de wagen niet meer zou starten.

Vooral dat laatste is gewoon komisch. Niet alleen ga je dat tijdens het rijden al merken als je alle olie zou verliezen, van wat men mij altijd verteld heeft gaat je motor er ook gewoon tijdens het rijden zichzelf gewoon opblazen. Dat je het dus pas zou merken als je start doordat hij helemaal niet meer start? Onmogelijk.

Misschien dat gegeven het gebrek aan kennis @mr_evil08 het bij het juiste eind heeft. Op een incorrecte manier de olie pijlen en dan te veel olie bijvullen. Dat is ook niet goed. Dat ze er misschien vanuit gingen: wat weet jij nu van olie in een motorblok.
Het kan prima dat hij niet meer wil starten, dan heb je een vastloper. Zolang hij aan staat wil hij wel, maar zet je de motor uit koelt alles weer af en kan hij zichzelf vastzetten als je zonder olie gereden hebt. Maar dat merk je ook wel al tijdens het rijden.

Persoonlijk bij oudere auto's start ik de motor altijd met de oliedop los erop liggend, zo kun je kijken hoeveel blowby de motor heeft (hoeveel je cilinders lekken je motor in, geeft een goed beeld van slijtage en van olieverbruik). Bij mijn mx5 is het best wat, maar ook dan komt de olie er niet uitgespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:29
Ik zou zeggen: laat ze eerst de anwb eens bellen. Bij een auto van 600 euro neem ik aan dat ze die wel hebben afgesloten... Dan weten ze daarna tenminste ook of er nog wat te redden valt of dat de motor vastgelopen is.

Maar goed, wel balen, je denkt mensen een plezier te doen met een auto voor een habbekrats die misschien nog wel een paar jaartjes door kan* en wordt uiteindelijk beschuldigd van van alles. Als je dat had geweten had je de auto waarschijnlijk net zo lief naar de sloop gereden. Er vanuitgaande dat jkuw verhaal oprecht is zou ik het van je af laten glijden. Dat stel moet het maar beschouwen als leergeld (in beide gevallen, of het nu toeval/pech is of dat de zoon iets te verwijten valt). Wel sneu natuurlijk want je koopt niet voor niets een auto in die categorie; zullen het niet heel ruim hebben, maar dat terzijde.

*600 euro is zo’n bedrag waarvan je denkt “dat kan nooit wat zijn” maar toch kent iedereen ook wel iemand die zo’n barreltje gekocht heeft een vervolgens met minimaal onderhoud (lees: vloeistoffen bijvullen en apk-puntjes laten fixen) nog tienduizenden kilometers heeft kunnen laten doorrijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 28-02-2021 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oliedop zit aan de bovenkant, olie zakt naar beneden. Je zal meer olie verliezen door de damp en warmte, maar niet op een zodanige manier dat je motor binnen de kortste keren zonder olie staat. Dat kan alleen door een echt defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bij de proefrit van 40 minuten had je al moeten merken of de auto ok is of niet. Dan is de auto al warm genoeg gereden om te bepalen of de auto problemen vertoont of niet. Daarna is het hun probleem.
Je moet wel een beetje verstand hebben om voor die prijsklasse een auto te kopen, vind ik.

40 minuten proefrit voor een auto van € 600, vind ik al lang, want eerlijk, je weet dat je geen auto koopt die probleemloos is en daarbij nog 10 jaar plezier van zal hebben, garantie allang einde verhaal is, zelf nog een en ander moet doen, etc. Dat de auto nog door apk komt is alleen maar mooi.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienschouten
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-07 18:39
Er wordt ook zo maar aangenomen dat de motor kapot is omdat hij niet meer start. Ik vraag me af of iemand die net nog niet wist hoe hij olie moest peilen die diagnose goed kan stellen. Misschien heeft een deur niet goed dicht gezeten en is de accu leeggelopen o.i.d. Of draait de motor wel rond maar slaat hij niet aan? Er ontbreekt veel te veel informatie om iets nuttigs te kunnen zeggen over wat er met de auto aan de hand is. Laat staan om te bepalen wie hier voor de eventuele kosten moet opdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-07 21:58
Tegemoetkoming die ik zou inwilligen is ze door een link te sturen naar een goeie garage, en de anwb en verder een fijne dag.

Als ze kans had willen maken, moet je hem zelf ook nog eens laten apk keuren de auto. Maar dat heeft ze niet gedaan. Heb hier in verleden een rechtzaak over gehad. Rechter gaf duidelijk aan, particulier kopen en achteraf klagen is jouw eigen probleem. had je hem maar moeten apk keuren.

En wat andere aangeven, jongen heeft net zijn rijbewijs. De kans is groot dat hij iets fout heeft gedaan aangezien het bij het olie meten ook al fout ging. En dat krijg je ook al bij je examen :) Er wordt van je verwacht dat je de auto begrijpt.

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 13:11
Er wordt zomaar gesteld dat de olie is weggelopen. Dat gaat bij stilstand niet via de dop die op het hoogste punt zit. Tijdens de laatste rit moeten er echt een aantal lampjes zijn gaan branden en de motor moet ook gaan roken.
Aan de informatie die je hebt gekregen is het net zo goed mogelijk dat de accu leeg is.
Voor 600 euro en een uitgebreide proefrit en de informatie heb je voldoende gedaan. Zelfs als de auto total loss zou zijn heeft die nog een vergelijkbare waarde. Wie voor zo'n bedrag een 20 jaar oude auto koopt neemt domweg het risico dat de auto het binnen korte tijd begeeft. Jammer voor de koper, maar het is nu zijn probleem. Als hij pech heeft moet hij maar met een sloper onderhandelen om nog zoveel mogelijk geld terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:24
stftweaker schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:13:
had je hem maar moeten apk keuren.
Aankoopkeuring, niet apk.
Overigens is dat geen absolute stelregel. Het is niet alsof elke zaak zonder aankoopkeuring van tafel gaat. Alleen sta je als koper gewoon snel minder sterk.
De kans is groot dat hij iets fout heeft gedaan aangezien het bij het olie meten ook al fout ging. En dat krijg je ook al bij je examen :) Er wordt van je verwacht dat je de auto begrijpt.
Helaas is dat een complete wassen neus. Zoals iemand hierboven al zei en ik ook bij een hoop bekende heb meegekregen. Ergens op weg naar je examen of een random lesje tussendoor krijg je net even aangewezen wat de vuldop is. En als de examinator er al naar vraagt doet hij het met net zo weinig overtuiging.

Zeker nu steeds meer auto's hier een sensor voor hebben en lesauto's over het algemeen vrij nieuw zijn, zie ik de kans nog kleiner dat er daadwerkelijk naar gekeken wordt. Dan krijg je gewoon een onderuitgezakte instructeur die quasi-ongeïnteresseerd naar een lampje wijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:30
Oon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 03:04:
[...]

Ik heb bij mijn rijles helemaal niks geleerd onder de motorkap, na het ritje naar het examencentrum heeft mijn instructeur me nog even vlug aangewezen waar de ruitenwisservloeistof en olie zat in die auto, en nog een vlugge check van het dashboard, maar dat is verder nooit aan bod gekomen. Bij het examen werd mij gevraagd de motorkap open te doen en de dop voor de ruitenwisservloeistof aan te wijzen, maar verder niks, dus ik heb uiteindelijk mijn rijbewijs gehaald zonder ooit de olie te controleren.
Het is onderdeel van het theorie examen (olie peilen en andere kleine zaken komen bij zowel rijbewijs A als B uitgebreid aan de beurt in alle "officiële" theorieboeken).
Soms krijgt men het aan het begin van het praktijkexamen echter is dit niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 16:53
Toen ik mijn 500 euro 20 jaar oude auto kocht, is die gelijk dezelfde week nagekeken door een garage en is er voor 2 x zoveel aan onderhoudt gepleegd.

Vervolgens heeft deze auto me heel ver weg gebracht en met een paar hikjes veel wat jaren plezier van.

Maar ik heb als onderbuikgevoel wel vaak, als het maar goed gaat. Alles is oud, de motor vertrouw ik wel. Maar alles eromheen, rubbers en verbindingen hebben gewoon te lijden gehad. Plus een auto kost onderhoudt.

Een 500 euro auto is een gok. Je doet je onderzoek en zorgt dat je geld achterhand hebt na de koop voor eventuele reparaties. Je koopt geen 600 euro auto en verwacht dat die probleemloos voor je gaat werken. Dat kan, maar je mag daar zelf een beetje moeite voor doen. Dat geld ook voor een 6000 euro auto in mijn optiek.

Je bent heel eerlijk geweest met de verkoop. Ik nu is het een les voor die jongen en zijn ouders hoe je met een auto omgaat en waar wie zijn verantwoordelijkheden liggen. En geluk moet je hebben.

Wat ook nog kan zijn gebeurd is dat jullie zelf rustige rijders zijn geweest en dat deze jongen even flink plankgas heeft gegeven en dat de auto een beetje schrok. Ik zou dus geen verantwoordelijkheid aannemen, je bent geen garage.

[ Voor 10% gewijzigd door Basilange op 28-02-2021 11:30 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 16:57

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

(jarig!)
Sahara26 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 00:01:
Fijn dat het opgelost is. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Basilange schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:28:
Toen ik mijn 500 euro 20 jaar oude auto kocht, is die gelijk dezelfde week nagekeken door een garage en is er voor 2 x zoveel aan onderhoudt gepleegd.

Vervolgens heeft deze auto me heel ver weg gebracht en met een paar hikjes veel wat jaren plezier van.

Maar ik heb als onderbuikgevoel wel vaak, als het maar goed gaat. Alles is oud, de motor vertrouw ik wel. Maar alles eromheen, rubbers en verbindingen hebben gewoon te lijden gehad. Plus een auto kost onderhoudt.

Een 500 euro auto is een gok. Je doet je onderzoek en zorgt dat je geld achterhand hebt na de koop voor eventuele reparaties. Je koopt geen 600 euro auto en verwacht dat die probleemloos voor je gaat werken. Dat kan, maar je mag daar zelf een beetje moeite voor doen. Dat geld ook voor een 6000 euro auto in mijn optiek.

Je bent heel eerlijk geweest met de verkoop. Ik nu is het een les voor die jongen en zijn ouders hoe je met een auto omgaat en waar wie zijn verantwoordelijkheden liggen. En geluk moet je hebben.

Wat ook nog kan zijn gebeurd is dat jullie zelf rustige rijders zijn geweest en dat deze jongen even flink plankgas heeft gegeven en dat de auto een beetje schrok. Ik zou dus geen verantwoordelijkheid aannemen, je bent geen garage.
Toen ik mijn 900 euro brik kocht had ik bij de koop al wat dingen gezien, maar kan ik zelf herstellen. Ja achteraf wat verrassingen die ik had moeten zien en waar de vorige eigenaar van had moeten weten, maar dat is het risico van een brik kopen.
Heb naderhand nog wel wat vragen gesteld om duidelijkheid te krijgen over bepaalde dingen, maar gekocht is gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-07 20:24
Wat ook belangrijk is in deze is wat je in de advertentie hebt gezet.
Er zijn bijvoorbeeld wel verkopers die durven te stellen dat hun auto vanuit ongeveer dezelfde jaartallen helemaal goed is, niks mis mee, roest vrij etc.
Ook al vraag je er dan maar €600 voor, dan kan de koper zich wel beroepen op wat jij in de advertentie hebt gezet.
C.q. dan zou het volgens de wet al wel snel non-conform kunnen zijn en moet jij alsnog wel met een oplossing komen.
Dus wat hier volgens sommigen wordt gesuggereerd; dat je door slechts €600 te betalen voor een auto bij een particuliere verkoop geen rechten hebt als koper, is niet waar.

Maar ik neem aan dat je alles er netjes bij hebt gezet en desnoods hebt besproken, dat voldoet natuurlijk ook, alhoewel dingen die je hebt besproken lastig te bewijzen is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-07 12:45

Liveshort

Certified Crazy Person

JohanNL schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:51:
Wat ook belangrijk is in deze is wat je in de advertentie hebt gezet.
Er zijn bijvoorbeeld wel verkopers die durven te stellen dat hun auto vanuit ongeveer dezelfde jaartallen helemaal goed is, niks mis mee, roest vrij etc.
Ook al vraag je er dan maar €600 voor, dan kan de koper zich wel beroepen op wat jij in de advertentie hebt gezet.
C.q. dan zou het volgens de wet al wel snel non-conform kunnen zijn en moet jij alsnog wel met een oplossing komen.
Dus wat hier volgens sommigen wordt gesuggereerd; dat je door slechts €600 te betalen voor een auto bij een particuliere verkoop geen rechten hebt als koper, is niet waar.

Maar ik neem aan dat je alles er netjes bij hebt gezet en desnoods hebt besproken, dat voldoet natuurlijk ook, alhoewel dingen die je hebt besproken lastig te bewijzen is.
In de praktijk is dat met bewijslast toch niet te doen? Niemand gaat in z'n advertentie zetten dat je een auto met de kwaliteit van een nieuwe Rolls Royce koopt voor die 600 euro. Als jij hebt aangegeven dat het een auto van 20 jaar oud is waar jij met plezier vele kilometers in hebt gereden zonder noemenswaardige problemen, en hij gaat toevallig binnen een dag stuk wens ik de koper heel veel succes bij de rechter. Dat is het risico dat je loopt als je een oud beestje koopt. Altijd dat juridische geneuzel direct...

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Niet meer op reageren.
Zelf rijdt ik ook oude autos. S klasse, 7 serie etc. allemaal rond de 15-20 jaar oud. De ene keer heb je geluk en rijdt je er 100 000km in zonder problemen. De andere keer sta je na 2000km langs de weg met een defecte turbo.
Het is techniek. Het is gebruikt. Het kan kapot.
Het kan nog sneller kapot als de eigenaar niet eens olie kan peilen. Dan kan je beter de fiets pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-07 20:24
Liveshort schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:59:
[...]

In de praktijk is dat met bewijslast toch niet te doen? Niemand gaat in z'n advertentie zetten dat je een auto met de kwaliteit van een nieuwe Rolls Royce koopt voor die 600 euro. Als jij hebt aangegeven dat het een auto van 20 jaar oud is waar jij met plezier vele kilometers in hebt gereden zonder noemenswaardige problemen, en hij gaat toevallig binnen een dag stuk wens ik de koper heel veel succes bij de rechter. Dat is het risico dat je loopt als je een oud beestje koopt. Altijd dat juridische geneuzel direct...
Genoeg die dat wel doen, vooral de handelaren/autodealers.
Goed, wellicht vragen zij er dan €1000 voor of nog wel wat meer voor een auto die bij de aanschaf een stuk hoger in prijs was.
Waar het om gaat is dat je in principe als koper - vanuit de onderzoeksplicht - ervan uit moet gaan dat een oude en ( qua marktwaarde ) goedkope auto gebreken heeft, maar als de verkoper beschrijft dat dit niet zo is of andere beloftes/feiten benoemt dat je dan hiervan uit mag gaan.
Zou anders ook wel erg makkelijk zijn als autoverkoper en genoeg mensen die totaal geen verstand hebben van auto's, daarom hebben we dat '' juridische geneuzel '' om enigszins wat meer balans hierin te krijgen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Een auto van deze leeftijd is uiteraard altijd een gok. Zeker als je zo 'deskundig' bent dat je denkt dat de peilstok in de vuldop moet. Sowieso is vaak alles van rubber oud en versleten, en b.v. ashoezen zijn HEEL duur om te vervangen, dus je koopt een risico.
Maar in de post staat dat je alles keurig hebt doorgenomen, en gewaarschuwd dat het een olieverbruiker is. Dat hij later stil staat: Caveat Emptor. Zo gaat dat nu eenmaal. Daarnaast 'loopt de olie' er uiteraard niet uit, als de dop/peilstok niet goed zou zitten. Okay: het zal een vette spetterboel worden, maar dan zouden ze je daar een foto van moeten sturen, en 200% kans dat zoonlief er zelf met zijn ondeskundige handen aan heeft gezeten.
Ik denk OF zoonlief heeft 'm gemold, OF ze proberen er een slaatje uit te slaan. Negeren, niet toegeven, geen korting of reparatie toezeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Ik kan me niet voorstellen dat het de olie is. Die moet ergens gebleven zijn, en zelfs als hij uit de vuldop geklotst zou zijn dan zou je wel rook gezien hebben. Plus nog dat genoemde olielampje.

Daarmee is de kans dat hij echt vastgelopen is ook vrij klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 12:56
Wellicht dat er niet eens wat aan de hand is, maar dat ze proberen een deel van het geld terug proberen te krijgen met een onschuldig verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:19
Stond ie toevallig stil bij vrienden? Lekker alle lampen aan, in de auto zitten, beetje klieren met de radio en na een uurtje weer willen starten en no go? Dan is denk ik gewoon de accu leeg, die zal ook niet meer nieuw zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:09
Als je zo dom bent (:P) als ik, dan vul je je olie na het pijlen en steek je de stok niet goed terug.
Dan op een gegeven moment gaat het lampje wel aan tijdens de vakantie.
Maar als je lange einden rijdt, heb je dat niet zo door. Dan gaat een groot deel van de geur voorbij je interieur zeg maar.

Maar ze hebben lang genoeg gereden met de wagen. Dan zou zoiets wel merkbaar zijn geweest. Dus nee, in mijn ogen niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:54
wat is 'niet meer starten'?
-wel lampjes op dashboard, maar die gaan uit bij starten?
-startmotor draait wel/niet?

Uit eigen ervaring: losse dop geeft enorme stank tijdens rijden, nog voordat oliedruk/niveau-lampje gaan branden. En onder de motorkap ziet het er uit alsof er een oliebom ge-explodeerd is.

Maar dan nog: niet jouw probleem.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
Ik heb het een keer gepresteerd om de olie bij te vullen en de dop er vervolgens niet op te draaien. Die lag nog ergens in de motorruimte. Vervolgens ben ik dik 300km naar huis gereden. Onderweg rook het wel iets naar olie, maar dat deed het wel vaker (1.4 16V VAG motor, met gratis kantelende zuigers). Thuis toch maar eventjes gekeken en het bleek dat de oliedop verdwenen was :+

Hoefde uiteindelijk <250ml bij te vullen. Zoveel olie vliegt er echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
Knul schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:33:
Ik heb het een keer gepresteerd om de olie bij te vullen en de dop er vervolgens niet op te draaien. Die lag nog ergens in de motorruimte. Vervolgens ben ik dik 300km naar huis gereden. Onderweg rook het wel iets naar olie, maar dat deed het wel vaker (1.4 16V VAG motor, met gratis kantelende zuigers). Thuis toch maar eventjes gekeken en het bleek dat de oliedop verdwenen was :+

Hoefde uiteindelijk <250ml bij te vullen. Zoveel olie vliegt er echt niet uit.
Bij mij was het mijn vrouw (heus echt waar :P ), maar daar moest toch echt 2,5 l bij voor dat de peilstok weer op het minimum stond, vergelijkbare afstand gereden. Auto was een Volvo 440 1.9 TD, die gaf verder trouwens geen krimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-07 12:42
Mijn auto rijd gerust naar parijs met 3 liter ipv 5 liter olie in de motor zonder oliedop (het zal de motor wel sneller slijten en het kan op den duur problemen opleveren maar dat het een keer gebeurt is echt geen ramp), dat loopt er echt niet allemaal uit als de dop er niet op zit, maar gewoon een goede mail schrijven dat wat ze doen met de auto verder niet jouw verantwoordelijkheid is.

[ Voor 4% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 01-03-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06
Tsurany schreef op zondag 28 februari 2021 @ 00:53:
[...]

Een auto van 20 jaar oud moet ook conform verwachting zijn.
Conform verwachting welke van tevoren goed door verkoper is vormgeveven.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 01-03-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Valorian schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:47:
Ik zou zeggen: laat ze eerst de anwb eens bellen. Bij een auto van 600 euro neem ik aan dat ze die wel hebben afgesloten...
Welnee, dit soort mensen gaat voor maximaal haalbare zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Sahara26 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 00:01:
[...]

Fijn om te weten dat er genoeg gebeurd om ze te waarschuwen. Waarschijnlijk zijn ze inderdaad veelste lang doorgereden (zoon had net zijn rijbewijs)

Ik heb ze laten weten dat ik niet aan die oliedop ben geweest en dat zij waarschijnlijk iets hebben gedaan maar ze blijft bij het verhaal dat ik de schuldige ben.
Laat het een les wezen. Als je dergelijke auto's verkoopt krijg je een type koper waar je ehh.. een beetje op voorbereid moet zijn. Ze hebben thuis die dop nogmaals losgehaald (welke dop was het ook alweer, die?) en toen was jij er niet meer bij om te kijken of die terug goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe is dit nu eigenlijk afgelopen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 15:23
@Sahara26 Laat je het nog even weten? :) Ben ook wel benieuwd

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Pagina: 1