Toon posts:

Aankoopadvies monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Samuel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-05-2022
Mijn vraag
Ik heb 2 monitoren gevonden die mij wel interessant leken. Het gaat hierbij om de pricewatch: Iiyama G-Master G2466HSU-B1 Zwart en de pricewatch: Iiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart .
Het lijken (op het oog) precies dezelfde monitoren, maar er zijn verschillen zoals de 800qs reactietijd in tegenstelling tot de 1ms op de ander.

Nu ben ik best wel een competitive gamer, dus een monitor met goede responstimes & refreshrates is best belangrijk. Alleen nu zag ik dat de IPS-variant van de monitor 800qs reactietijd had en de VA-variant 1ms. Vaak hebben VA-schermen toch betere responstimes, of heb ik dat verkeerd?

De vraag is; Welke monitor kan ik het beste kopen voor competief gebruik? (Denk daarbij aan anti-ghosting, Freesync, motion-blur, etc...)

Alvast bedankt allen!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb gekeken naar wat normaliter de beste gaming-experience levert, dan zie je toch vaak dat VA-schermen het beter doen, maar van het verrassend dat dan juist de IPS variant van de monitor een lagere reactietijd had.

Ik bezit nu een Benq 144hz 1ms TN-scherm, oud beestje, maar werkt nog prima en ben er zeer tevreden mee, dus als 1 van de bovenstaande monitoren al voldoet aan wat ik nu gewend ben, vind ik het al prima :D

Samuel

Alle reacties

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:07

TinusTegengas

Formula Racing

Nvm

[Voor 96% gewijzigd door TinusTegengas op 28-02-2021 14:58. Reden: Niet meer van toepassing]

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-04 19:18
Als je goede zwartwaarden / contrast belangrijk vind neem je die met VA paneel.
Als je geen blacksmearing wilt en indien het een goed recent IPS paneel is neem je de IPS variant (want dan zijn de reactie tijden meestal ook beter (tov VA) indien het een goed IPS paneel is voor gaming)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Kickje naar CAA

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 10:57
Het VA paneel is gebogen (1500R curve), de IPS variant is niet gebogen. Ik denk dat dat het grootste verschil is.

Daarnaast moet je de opgegeven reactietijdens zoals de 1ms en 0,8 ms die fabrikanten op geven altijd met een korreltje zout nemen.

• Samuel
TiezZ_BE schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:35:
Als je goede zwartwaarden / contrast belangrijk vind neem je die met VA paneel.
Als je geen blacksmearing wilt en indien het een goed recent IPS paneel is neem je de IPS variant (want dan zijn de reactie tijden meestal ook beter (tov VA) indien het een goed IPS paneel is voor gaming)
Thanks, maar ik zat vooral met de responsetimes. Ik zag onder de 2 monitoren ook Tweakers testlab tests. Zag daar ook sommige responsetime-achtige-dingen staan, maar snapte er niet heel van ;) wellicht dat iemand er wat van zou kunnen uitleggen?
De test-resultaten staan onder de curved variant die eerder genoemd is en de 'flat'-monitor met de hogere/stevigere stand.

Samuel

• Samuel
Aimussage schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:59:
Het VA paneel is gebogen (1500R curve), de IPS variant is niet gebogen. Ik denk dat dat het grootste verschil is.

Daarnaast moet je de opgegeven reactietijdens zoals de 1ms en 0,8 ms die fabrikanten op geven altijd met een korreltje zout nemen.
Ik zag dus ook tweakers testlab resultaten staan, maar snap er niet veel van. Staan onder de desbetreffende monitoren. 0%-100% Zwartwaardes etc... ;D

Samuel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-02 20:34
Nou, dat is simpel. Het ene is VA, het andere is IPS. De responstijden van VA zijn bagger, ondanks de geadverteerde responstijden. Dan blijft er maar 1 optie over.
Samuel schreef op maandag 1 maart 2021 @ 00:20:
[...]
Ik zag dus ook tweakers testlab resultaten staan, maar snap er niet veel van. Staan onder de desbetreffende monitoren. 0%-100% Zwartwaardes etc... ;D
Dit is zo'n voorbeeld waarom de geadverteerde respontijden niet te vertrouwen zijn. Meestal heeft VA weinig moeite om van 0% naar 100% te gaan omdat de pixels op volle kracht aangezet kunnen worden. De problemen beginnen wanneer een pixel van donker naar een andere donkere kleur moet gaan. Het gaat er dan zo uitzien:

[Voor 69% gewijzigd door gevulde koek op 01-03-2021 09:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 10:57
Als je nog meer wilt weten over de response times kan je onderstaande video bekijken. Hier wordt e.e.a. goed uitgelegd.

• Samuel
gevulde koek schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:08:
Nou, dat is simpel. Het ene is VA, het andere is IPS. De responstijden van VA zijn bagger, ondanks de geadverteerde responstijden. Dan blijft er maar 1 optie over.

[...]

Dit is zo'n voorbeeld waarom de geadverteerde respontijden niet te vertrouwen zijn. Meestal heeft VA weinig moeite om van 0% naar 100% te gaan omdat de pixels op volle kracht aangezet kunnen worden. De problemen beginnen wanneer een pixel van donker naar een andere donkere kleur moet gaan. Het gaat er dan zo uitzien:
[YouTube: Black smearing in WoW causing environment "flickering" - VA panel vs IPA panel]
Oke ik zie het. Dat is dus ook het geval bij de VA die hierboven genoemd is, en heeft de IPS geen last van? Dus gewoon IPS nemen?

Samuel

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-04 19:18
Aangezien je aangeeft dat je redelijk competitief speelt en van een TN paneel ( wat ook slecht contrast/zwartwaarden geeft) komt kan je m.i. inderdaad best de IPS monitor kiezen van die 2

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-02 20:34
IPS heeft veel minder last van ghosting. Niet ieder IPS scherm is perfect natuurlijk, maar zelfs een slecht IPS scherm is sneller dan een goed VA scherm.

• Samuel
Okay thanks allen! Dan worden het de IPS schermen! Alleen nog op zoek naar een triple monitor stand (een van de monitoren is 27", gaat op z'n kant, andere 2 zijn 24"). Iemand ervaring met stands?

Samuel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee