Toon posts:

Wat mag je doen met je overwaarde?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:07
Goedenavond!

Ik heb een huis verkocht en ander huis gekocht. Aan het einde van de rit, krijg ik nog geld (de overwaarde) gestort op mijn rekening.

Dit wil ik gebruiken voor verbouwingen (anders moet het terug naar de hypotheek), maar ik kan nergens vinden waarvoor ik de overwaarde specifiek mag gebruiken.

Gaat dit letterlijk alleen om alles wat aan de muren vastgenageld zit, of mag je hiermee ook zaken als gereedschap financieren?

In het verlengde ervan, als ik bijv. een inductieplaat wil aanschaffen, moet ik daarvoor bij een echte winkel langs, of mag ik ook wat bij elkaar sprokkelen op Marktplaats (mits dit goed gedocumenteerd wordt)?

Beste antwoord (via jeffreytigch op 28-02-2021 09:21)

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:54
Voor zover ik het begrijp, is er geen enkele specificatie over hoe je de overwaarde besteedt. Het enige waar de belastingdienst op let, is dat het verschil tussen woningwaarde en hypotheek van de nieuwe woning tenminste zo groot is als het verschil tussen woningwaarde en hypotheek van de oude woning. Ingewikkelder hoef je het dus niet te maken.

Als aan die voorwaarde niet wordt voldaan, heb je drie jaar de tijd om verbouwing uit te voeren en nieuwe taxatie te laten doen (of je nieuwe hypotheek deels af te lossen, natuurlijk)

https://www.socialcooling.com/

Alle reacties

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:11
jeffreytigch schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:57:
letterlijk alleen om alles wat ... vastgenageld zit
Dat dus. Of je zit er niet mee dat het niet aftrekbaar is, dat kan ook.

[Voor 14% gewijzigd door gr8-jen op 27-02-2021 21:29]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En als je nog wat overhoudt krijg je te maken met: https://www.belastingdien...nregeling/bijleenregeling

(in principe mag je alles met de overwaarde doen wat je wil, echter heeft dat gevolgen voor de HRA. Ikzelf had 30k afgelost van mijn studieschuld met de overwaarde, maar die 30k ook binnen een jaar weer verbouwd, dus maakte het slechts tientjes uit)

[Voor 38% gewijzigd door pagani op 27-02-2021 21:31]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat voor afspraken heb je met de bank gemaakt? Wil je de rente aftrekken?

Als je geen afspraken hebt gemaakt en de rente over die overwaarde niet aftrekt dan kun je er mee doen wat je wilt.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49

FreakNL

Well do ya punk?

Je mag er alles mee.

Ook een auto kopen.

Je hebt wel met de bijleenregeling te maken.

[Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 27-02-2021 21:32]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

Notna

Where are you?®

Je mag overwaarde ook voor een nieuwe auto gebruiken; niemand die je dwingt het alleen voor een huis te gebruiken.

Alleen is het fiscaal niet meer aftrekbaar
mbt hypotheekrenteaftrek

https://www.makelaarsland...ik-daarmee-en-wat-niet/#/

[Voor 15% gewijzigd door Notna op 27-02-2021 21:33]

Xbox Live ID:Notna8310

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:49

FreakNL

Well do ya punk?

Voorbeeld
De overwaarde van de woning die u verkoopt is € 40.000. U koopt een nieuwe woning van € 200.000. De rente is dan aftrekbaar over een hypotheek of lening van maximaal € 160.000 (€ 200.000 - € 40.000). Leent u meer dan € 160.000? Dan mag u over het bedrag boven die € 160.000 geen rente aftrekken.

https://www.belastingdien...nregeling/bijleenregeling

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:07
Roenie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:31:
Wat voor afspraken heb je met de bank gemaakt? Wil je de rente aftrekken?

Als je geen afspraken hebt gemaakt en de rente over die overwaarde niet aftrekt dan kun je er mee doen wat je wilt.
Belangrijke, had ik even moeten zeggen: ik heb een NHG hypotheek, en de bank wil de overwaarde gebruikt zien voor verbouwingen, of aflossing.

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:35
Moet je trouwens aantonen dat het daadwerkelijk in de verbouwing zit? Hoe weet de belastingdienst wat er met het geld gebeurd is?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:35
Via steekproef check ongetwijfeld: vragen ze de bonnetjes op en foto’s

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:54
Voor zover ik het begrijp, is er geen enkele specificatie over hoe je de overwaarde besteedt. Het enige waar de belastingdienst op let, is dat het verschil tussen woningwaarde en hypotheek van de nieuwe woning tenminste zo groot is als het verschil tussen woningwaarde en hypotheek van de oude woning. Ingewikkelder hoef je het dus niet te maken.

Als aan die voorwaarde niet wordt voldaan, heb je drie jaar de tijd om verbouwing uit te voeren en nieuwe taxatie te laten doen (of je nieuwe hypotheek deels af te lossen, natuurlijk)

https://www.socialcooling.com/

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:36
anboni schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:04:

Dat lijkt me sterk. Het is algemeen bekend dat sommige verbouwingen nooit 100% doorrekenen in de woningwaarde. Dus het lijkt me logischer als je kan aantonen waar je het aan uit gegeven hebt.

Recent een huis gekocht en met de overwaarde 100k minder hypotheek opgenomen en 150k in een verbouwing gestoken. Die 150k zal deels in de woningwaarde terugkomen maar is ook vooral voor ons eigen woongenot.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20
Wij hebben zelf gewoon een specificatie bijgehouden van hoe we de overwaarde hebben gebruikt zodat we de volledige hypotheekrenteaftrek konden behouden, o.a.:
- Kosten koper nieuwe woning (tikt al gauw aan)
- Makelaarskosten oude woning (vaak ook niet goedkoop)
- Verbouwingskosten nieuwe woning

Die laatste moet in principe iets zijn wat een vast onderdeel is van het nieuwe huis, bij ons bijv. een extra muur met schuifdeuren, een nieuwe kookplaat, waterontkalker, zonnepanelen, etc. Volgens mij moet je dan wel aannemelijk maken dat je van beginaf aan van plan was de verbouwing te doen (stelregel was volgens onze adviseur dat je verbouwingen binnen 6 maanden standaard kan beschouwen als van beginaf aan van plan).

Zoals al gezegd, als na aftrek van bovenstaande posten nog een bedrag over blijft, mag je daar geen hypotheekrenteaftrek voor rekenen op je aangifte. Daar wordt je in het aangifteproces ook op gewezen. Dus als je een deel van de overwaarde gebruikt om een auto te kopen en daardoor een hogere hypotheek afsluit dan wanneer je de overwaarde zou gebruiken, dan mag je daar geen hypotheekrenteaftrek voor toepassen. Met de huidige rentes is dat een goedkope lening voor de auto :+

[Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 28-02-2021 09:36]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
anboni schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:04:

Ik weet niet wie die als beste antwoord heeft aangemerkt, maar er klopt vrij weinig van.

Je kan je eigenwoningreserve verlagen met bijvoorbeeld verkoopkosten van je oude huis of verbouwingskosten van je nieuwe huis.

Ook is je woningwaarde niet van belang, maar alleen de aankoopprijs. Een taxatie na verbouwing heeft dus geen enkele invloed op je eigenwoningreserve.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee