• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-04 11:59

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Topicstarter
Beste medetweakers,

ik heb ongeveer een week geleden mijn eerste (game) pc gebouwd met de volgende onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming€ 99,95€ 99,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 203,27€ 203,27
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB511 Zwart€ 56,-€ 56,-
1NetwerkadaptersTP-Link Archer TX50E€ 40,45€ 40,45
3VentilatorenArctic F12 PWM PST, 120mm€ 5,99€ 17,97
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 80,23€ 80,23
1VoedingenSeasonic Core Gold GC 650€ 70,95€ 70,95
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,72

ik ben er erg tevreden mee, alleen zijn er een paar dingetjes die niet kloppen volgens mij:

1. mijn CPU (R5 2600):

de cpu blijft de hele tijd op 3,6ghz, soms gaat hij iets hoger, bijvoorbeeld 3,61ghz, maar dan gaat hij weer naar 3,58 en dan naar 3,6ghz. het maakt niet uit of hij idle is, of dat ik aan het gamen ben. volgens de specs is de base clock 3,4ghz en de boost 3,9ghz, alleen boost hij dus niet naar die 3,9ghz. is er iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen? verder zit mijn cpu rond de 45 graden bij idle, en tot ongv. 60 graden tijdens gamen. weet iemand of dit normale temperaturen zijn voor deze processor?

2. de GPU (Gigabyte 1050 ti OC 4GB)

Bij de videokaart zat een handig programmaatje genaamt AORUS ENGINE:

ik kan hiermee verschillende profielen aanzetten:
silent: base: ?, boost: 1290mhz
gaming: base: 1316mhz, boost: 1430mhz
OC: base: 1341mhz, boost: 1455mhz
(volgens de site van gigabyte: https://www.gigabyte.com/...4GD-rev-10-rev11-rev12/sp)

meestal zet ik hem in de OC mode als ik aan het gamen ben en als ik aan het browsen ben of youtube aan het kijken ben zet ik hem meestal in de silent mode. tijdens het gamen had ik HWInfo op de achtergrond aanstaan, en toen zag ik dat hij niet booste naar 1455mhz. toen ik een stresstest met furmark deed, bleef hij steeds tussen de 1341 en de 1455mhz. ik heb toen MSI Afterburner en RTSS geinstalleerd om "live" te zien op welke kloksnelheid hij draaide. ik heb geen overclocks ingesteld met afterburner, maar volgens RTSS gaat de videokaart naar 1791mhz (!) tijdens het gamen. ik denk niet dat dit goed is voor de videokaart, maar weet ook niet hoe ik hem weer "normaal" kan laten draaien, volgens de snelheden die gigabyte opgeeft. kan iemand mij hier misschien mee helpen?

In het kort:

-waarom blijft mijn cpu op 3,6ghz hangen?
-zijn temperaturen van 45 graden (van de CPU) idle normaal met mijn systeem?
-waarom boost mijn GPU niet naar 1455mhz, en waarom gaat mijn GPU nu naar 1791mhz zonder overclock?

alvast bedankt voor jullie tijd, moeite en inzet!

ps: bij de kast zat al 1 fan, ik heb met de 3 extra f12's nu 2x intake en 2x exhaust

Specs

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:11
Je moet een paar dingen niet door de ar halen.
3.9 is vaak de maximale boost van een single core.
Heb je een programma die meerdere cores belast dan is 3.6 niet zo slecht.

Om de snelheid van je processor uittelezen gebruik AMD Ryzen master!!
Andere programma's veroorzaken vaak load door het zogenaamde observer effect.
Download ook de laatste chipset drivers van de AMD site

Wat je temperatuur betreft is 45 met een standaard koeler acceptabel.

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-04 11:59

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Topicstarter
Hoi @D-dark,

bedankt voor je reactie, ik heb Ryzen Master gedownload en ik zie inderdaad dat niet alle cores de hele tijd op 3,6 draaien.

ik heb de chipset drivers gedownload vanaf de asus website (https://rog.asus.com/nl/m...g-model/helpdesk_download), maar die zijn volgens mij gewoon hetzelfde.

Specs

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:11
Hoiboy19 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:43:
Hoi @D-dark,

ik heb de chipset drivers gedownload vanaf de asus website (https://rog.asus.com/nl/m...g-model/helpdesk_download), maar die zijn volgens mij gewoon hetzelfde.
Scheelt weinig. Amd is van 04-02 en Asus linkt naar de versie van 02-02.
Dat scheelt bijna niets.

Nu je het juiste powerplan hebt draaien gaan de cores rustiger aan doen als het niet nodig is.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 10:18

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 307CC Tuned!

GPU op 1791 is ook heel normaal. 1455Mhz is de minimale boost die hij moet halen. Kaart overclocked zichzelf automatisch als hij koel genoeg is en genoeg budget binnen zijn power limit heeft. Is normaal.

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee