Toon posts:

3 NICs, Linux, @Home en een hoop lol?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier thuis een Linux bakkie staan, waarin ik eerst 2 nics had gepropt; eentje aan @home, eentje aan m'n interne netwerk: 192.168.10(mbit).1
@home deelt zijn IPtjes dynamisch uit, en die haal ik dus ook maar netjes op met dhcpcd.

Nu heb ben ik al een tijdje aan het denken om ook een 100mbit segment te gaan voorzien in het huis :), dus ik heb tijdelijk een 10mbittertje (om te testen) erin gefrot op 192.168.100(mbit).1
Ik heb uiteraard mijn firewall geedit (ik hoop correct (zie verder)) en mijn Hosts.allow aangepast (net als hosts en lmhost)

't is jammer dat ik neit thuis zit, dus ik kan niet alle files includen...
Anyways: Ik kan nu pingen van 192.168.10.10 naar 192.168.100.10 (dus door de server heen) ik kan op beide netwerken internetten, maar ik kan niet via het 100mbit kantje: Samba aanloggen, ftp-en etc etc. Ik kan WEL op mijn apache komen.
Erg vreemd.
In samba heb ik gezegd dat ie 192.168. moet gebruiken (ik weet zo de naam van de optie niet meer, network of zo)

Dus:
[quote]
[@home]---[Linux]---[PC1]
_____________|
___________[PC2]
[/qoute]
PC1 kan pingen naar PC2
PC1 en PC2 kunnen internetten
PC1 en PC2 kunnen op intranet
PC1 kan op samba, ftp en telnetten
PC2 kan NIET op samba, ftp en telnetten

allow.hosts file:
ALL:192.168.10.0/24
ALL:192.168.100.0/24

Samba file:
network = 192.168.

Firewall:
in mijn firewall doe ik overigens al het interne verkeer MASQ (niet de beste opl, maar zou toch gewoon meoten werken neit?)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, niet veel hulp.
Dus dan babbel ik zelf wel wat m.b.t. dit probleem.

Ik hoorde later dat Samba inderdaad onmogelijk is over 2 subnetten i.v.m. WINS-namen die niet over subnetten heen kunnen zonder WINS-server.
Dus nu ga ik een bridge maken over 2 nics, dan maar 1 subnet... :( Maar wel een volledige transparante oplossing!

Zie ook Bridge-Howto