Toon posts:

Upgrade GTX 1070 -> RTX 3060TI? (Game pc)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nehpla
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-08-2021
Ik zoek een?
Een videokaart. Ik game op 1440p en merk dat mijn huidige setup toch moeite heeft met 60 fps stabiel runnen. Daarom heb ik een aantal maanden geleden mijn CPU en moederbord vervangen en recentelijk een nieuwe RAM toegevoegd. Ik denk dat een upgrade van GPU mij veel zou helpen.

Wat is je budget?
Rond de 400-450 euro. Liever minder natuurlijk, maar mocht er een goede optie zijn voor iets meer is het ook niet zo erg. Ik hoop voor mijn huidige GTX 1070 tweedehands 175-200 euro te krijgen, dus dat helpt natuurlijk ook.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst een NVIDIA kaart voor de DLSS en Raytracing. Aan de andere kant heb ik een monitor met Freesync en een AMD CPU, dus als er voordelen zijn om dan ook een AMD GPU te nemen, dan hoor ik dat graag.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte B450 Aorus Elite€ 87,12€ 87,12
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB€ 52,26€ 52,26
1BehuizingenFractal Design Define S€ 76,90€ 76,90
1MonitorenAsus MG279Q Zwart€ 658,24€ 658,24
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 149,89€ 149,89
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 141,90€ 141,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 60,60€ 60,60
Totaal€ 1.425,91

Dit is mijn huidige systeem. Mochten er nog andere suggesties zijn om het te kunnen verbeteren, dan hoor ik het graag.

Ik heb zelf al een beetje onderzoek gedaan en ben uiteindelijk op de RTX 3060TI uitgekomen. Toen ik een aantal maanden geleden dit topic aanmaakte werd mij aangeraden om nog even af te wachten. Qua beschikbaarheid en prijs is deze kaart misschien niet de beste optie. Ook zie ik dat er een groot aantal variaties in de kaart zijn met grote prijsverschillen. Ik weet dus ook niet voor welke versie ik zou moeten gaan. Is er nog een andere kaart die ik over het hoofd heb gezien, of een kaart die gewoon een betere optie is? Ik hoor het graag!

Alle reacties

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-04 11:59

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

de 3060 ti (en alle andere 3000 series kaarten) gebruikt PCIe 4.0, jouw processor ondersteunt dat ook, alleen jouw moederbord niet. je zal moeten upgraden naar een B550 of een X570 moederbord om die extra bandbreedte te krijgen. Met je huidige moederbord zal het trouwens ook werken, en het verschil is eigenlijk minimaal (van wat ik heb gezien en gelezen).

verder zou ik toch nog echt even wachten met een videokaart kopen. Die 1070 die je nu hebt is nog prima.

Specs

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:07
Geen enkele videokaart is het kopen niet waard op dit moment. Alles is twee keer zo duur geworden in 2 maanden tijd behalve de zwakkere modellen als GT 710/1030. Voor een gebruikte GTX 1060/1070 (daar heb je dan weer mazzel mee) wordt op dit moment de nieuwprijs uit 2016 betaald en een 1660 Super gaat naar een nieuwe eigenaar voor tegen de €400 voor een kaart die nieuw nog geen €250 heeft gekost. RX 5700 nog veel gekker. Nieuw iets boven de 300 en gaat richting de €800 op de tweedehands markt dankzij cryptomining. RX 5700 XT gaat zelfs over de 1000.

[Voor 3% gewijzigd door Uszka op 27-02-2021 17:18]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:36
Hoiboy19 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:16:
de 3060 ti (en alle andere 3000 series kaarten) gebruikt PCIe 4.0, jouw processor ondersteunt dat ook, alleen jouw moederbord niet. je zal moeten upgraden naar een B550 of een X570 moederbord om die extra bandbreedte te krijgen. Met je huidige moederbord zal het trouwens ook werken, en het verschil is eigenlijk minimaal (van wat ik heb gezien en gelezen).

verder zou ik toch nog echt even wachten met een videokaart kopen. Die 1070 die je nu hebt is nog prima.
PCIe 4.0 is backwards compatible. Dit werkt gewoon prima op een 3.0 bord. En de huidige 4.0 kaarten komen nog niet boven de 3.0 snelheden dus is het allemaal prima.

Voor de rest wel met jou eens, met een 1070 zou ik eerder wat AA e.d. omlaag schroeven om meer FPS te krijgen. Kaarten zijn op dit moment het echt niet waard.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 19:02
Videokaarten zijn nu gewoon niet te krijgen. Een enkeling heeft "geluk" en kan er een kopen voor een veel hogere prijs dan dat de kaart waard is. Het tekort aan semiconductors, crypto-mining, en alles door covid zorgen ervoor dat de hele markt nu op zijn gat ligt. De prijzen zijn al dubbel in de normale winkels (als ze überhaupt voorraad hebben) en de scalpers zijn nog erger. Ik zou zeggen wacht nog even, maar je hebt simpelweg geen keuze hierin helaas.

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
GTX 1070 is nu zelfs tweedehands meer dan 300 euro waard. Je zult voor 400-500 euro op dit moment absoluut nergens een upgrade kunnen vinden, je hebt al geluk als je voor dat geld een leverbare 1070 of equivalent kan vinden.

Wacht een jaar/twee jaar en probeer het dan nog eens. Chips zijn op dit moment extreem hot en niet aan te slepen. Combinatie van corona (meer gamen/thuiswerken), toename vraag chips voor autos en andere systemen, crypto en een nieuwe generatie videokaarten die slecht ondergeproduceerd is heeft ervoor gezorgd dat er nu gewoon niets meer over is. Echt nada noppes niks.

Stop met zoeken en bespaar jezelf de stress en teleurstellingen.

Een 3060 TI ga je onder de 600 euro niet kunnen vinden. Nu niet en over 6 maanden ook niet. Ik durf zelfs te zeggen over een jaar niet. Ik verwacht dat deze kaart al snel voor 700-900 verkocht gaat worden i.v.m. bovengenoemde redenen.

[Voor 15% gewijzigd door ikbengeenvis op 08-03-2021 19:12]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee