Toon posts:

Aankoopadvies: Systeemcamera huis/tuin/onderweg gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Kpt Bierbuik
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-03 11:29
Mijn vraag:
Beste fotografiekenners,
We overwegen momenteel een fotocamera te kopen omdat we de foto’s/video’s van onze telefoons (Xiaomi Mi 9T) en onze compactcamera (ca. 10j oud) niet goed genoeg vinden. Zeker bij slechte belichting of weinig licht is de kwaliteit vaak bedroevend en is de autofocus vaak slecht.
We zijn op zoek naar een degelijke allrounder waarbij we vooral vooruitgang willen boeken bij minder optimale belichtingen en bewegende objecten (ons kind zit niet/nooit stil).
Verder willen we fotografie hobbymatig proberen, het lijkt ons interessant om wat doorgroeimogelijkheden als optie open te houden, zodoende zijn we op een systeemcamera beland.
Meer mogelijkheden t.o.v. een compactcamera en compacter dan een spiegelreflex.
We zoeken bij voorkeur een setje om mee te starten, een camera met een (allround) lens.

Relevante software en hardware die ik gebruik: N/A

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op basis van de verschillende posts op dit forum ben ik inmiddels tot dit lijstje gekomen (de A6400 staat er louter in ter referentie):
https://tweakers.net/pricewatch/compare/369542;1156683;1494238;1456122;1306568/

Een aantal concrete vragen m.b.t. de camera’s in het lijstje:
A6000: Deze camera is oud (?) maar zeer gunstig geprijsd, lijkt mij te volstaan voor de doeleinden die ik gedachten heb. Deze lijkt mij de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Nu heb ik gelezen dat de A6000 uit productie gaat, is dit een argument om hem niet te kopen?
EOS M50: Deze lijkt in grote lijnen op de A6000 echter de ISO waarden zijn lager dan de andere camera’s, zal dit veel merkbaar verschil maken?
A6100: Deze camera is bijna 1x zo duur als de A6000, hij is recenter en heeft eyetracking. Rechtvaardigen deze opties het verschil in prijs?
X-T200: Deze camera lijkt op papier sterk op de A6000 qua specificaties, beelden per seconde zijn beduidend lager, lijkt ook goed uit verschillende testen te komen.

Uit verschillende Youtube filmpjes uit reviews lijkt de Sony lijn mij het meeste aan te spreken, met name vanwege de snelle autofocus.
Ik neig momenteel het sterkste naar de A6000, zal ik hier anno 2021 een buil aanvallen voor het geld wat hij nog kost? Ik verwacht dat dit al een aanzienlijke upgrade gaat zijn t.o.v. onze huidige materialen, het lijkt me een leuke instapper of zie ik hier nog iets over het hoofd?

Budget: in eerste instantie hadden we €400-500 in ons hoofd, maar zoals met alles krijg je voor alles erboven er weer wat extra voor terug. Ik denk dat €800 de absolute max is (conform de A6100)

Alvast bedankt voor het meedenken.

[Voor 3% gewijzigd door Kpt Bierbuik op 27-02-2021 16:19]

Alle reacties

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:53

DirtyBird

Praktiserend denker

Kun je een idee geven van het budget? Voor lichtsterkte ben je het best af met een full frame camera. Lenzen zijn dan weer duurder en groter. Het is daarom ook belangrijk om te weten of je veel gaat sjouwen op vakanties e.d. In dat geval kan gewicht een factor zijn.

Edit: wat betreft de sony, ik heb geen ervaring met de camera en het sony lenzenaanbod, maar ik zou focussen op de lenzen. De body maakt namelijk niet zo gek veel uit. Oude bodies werken ook, als je een courant systeem kies kun je later de body upgraden en de lenzen behouden. Volgens mij hanteert sony een mount voor zowel aps als ff.

[Voor 38% gewijzigd door DirtyBird op 27-02-2021 16:23]

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Kpt Bierbuik
Ik zal het budget nog even in de topicstarter vermelden

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:31
Kpt Bierbuik schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:31:
Mijn vraag:
EOS M50: Deze lijkt in grote lijnen op de A6000 echter de ISO waarden zijn lager dan de andere camera’s, zal dit veel merkbaar verschil maken?
..
Ik zie voor de camera's daar Maximale ISO van ISO 51200 ISO 25600 ISO 25600 ISO 32000.
Deze iso-waarden zijn zeer ondenkbeeldig omdat de ruis bij deze waarden zeer hoog is voor al deze camera's.
In de praktijk is een maximale iso-waarde-instelling van bijvoorbeeld 3200 voor mij niet ongebruikelijk bij weinig licht.
Deze maximale iso-waarde-instelling zal dus niks uitmaken.

[Voor 4% gewijzigd door JoStad op 27-02-2021 17:40]

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Heb je al een lens op het oog? Je zult een lichtsterke lens moeten hebben, deze zijn als zoom vrij prijzig. Je kunt ook kijken naar een standaardzoom kitlens en dan een (3rd party) lichtsterke prime erbij.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Kpt Bierbuik
Bedankt voor de reacties dusver, zeker dpreview is een interessante bron.
De review daar van de eos M200 heeft me nu wel sterk aan het twijfelen gebracht.

Momenteel denk ik erover om de A6000 te kopen, eerst met de kitlens en zien of dit in de buurt komt van onze verwachtingen. Hierdoor houd ik budget over om er later een andere lens bij te kopen en kan ik ontdekken of het wat voor ons is of niet.
Ik had zelf de sigma 16mm f/1.4 of sigma 56mm f1.4 in gedachten om er bij aan te schaffen, ook afhankelijk van wat goed/niet goed gaat tijdens gebruik.
Mocht het dan op termijn hobby worden dan kan ik nog altijd op zoek naar een andere camera.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:41
De APS-C modellen zijn voor Nikon, Canon en Sony vooral een manier om je aan het merk te binden. Als je professionele features wilt of professionele lenzen, dan moet je perse overstappen naar hun dure full frame systemen, want die dingen brengen ze gewoon niet uit op APS-C.
Canon-M geldt dus zeker hetzelfde voor en er zijn twijfels over of Canon het systeem überhaubt voort wil zetten.

Nu denk je 'professioneel, dat geldt niet voor mij'.

Nou... als 'pro' lens reken ik dus bv een lichtsterke zoomlens met een constant diafragma - die dus niet donkerder wordt als je inzoomt. Bij Nikon/Sony/Canon is de boodschap: koop full frame.
Kijk eens naar micro four thirds. Je krijgt daar veel camera voor je geld. De lenzen zijn klein en draagbaar.
Ik heb daar twee pro-zoomlenzen met f2.8 over het hele zoombereik, van 12mm tot 100mm, dus 8x zoom - voor €600 en €300 per stuk (tweedehands).
Dan kun je ineens hele leuke dingen doen en je hoeft er geen andere camera voor aan te schaffen.

Bijvoorbeeld een Olympus M10 camera (model 2,3 of 4) hoeft echt niet duur te zijn, maar heeft wel 5-assige beeldstabilisatie, gezichtsherkenning-autofocus en accepteert dus probleemloos professionele lenzen (als je wilt upgraden is de camera dus in elk geval geen belemmering).

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Tarquin schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:20:
De APS-C modellen zijn voor Nikon, Canon en Sony vooral een manier om je aan het merk te binden. Als je professionele features wilt of professionele lenzen, dan moet je perse overstappen naar hun dure full frame systemen, want die dingen brengen ze gewoon niet uit op APS-C.
Canon-M geldt dus zeker hetzelfde voor en er zijn twijfels over of Canon het systeem überhaubt voort wil zetten.

Nu denk je 'professioneel, dat geldt niet voor mij'.

Nou... als 'pro' lens reken ik dus bv een lichtsterke zoomlens met een constant diafragma - die dus niet donkerder wordt als je inzoomt. Bij Nikon/Sony/Canon is de boodschap: koop full frame.
Kijk eens naar micro four thirds. Je krijgt daar veel camera voor je geld. De lenzen zijn klein en draagbaar.
Ik heb daar twee pro-zoomlenzen met f2.8 over het hele zoombereik, van 12mm tot 100mm, dus 8x zoom - voor €600 en €300 per stuk (tweedehands).
Dan kun je ineens hele leuke dingen doen en je hoeft er geen andere camera voor aan te schaffen.

Bijvoorbeeld een Olympus M10 camera (model 2,3 of 4) hoeft echt niet duur te zijn, maar heeft wel 5-assige beeldstabilisatie, gezichtsherkenning-autofocus en accepteert dus probleemloos professionele lenzen (als je wilt upgraden is de camera dus in elk geval geen belemmering).
Hierbij wel de kanttekening dat als je binnenshuis bewegende kinderen op de foto wilt krijgen je daadwerkelijk duurdere zooms of primes nodig hebt.
Ik gebruik zelf (naar volle tevredenheid) een mft camera, maar als het een beetje donkerder wordt neemt de ruis snel toe voor een scherpe foto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kpt Bierbuik
N.a.v. de reacties dusver en ontzettend veel reviews gelezen en gekeken te hebben op dpreview/YouTube/etc. ben ik toch voor de oudere A6000 gegaan, ik heb deze voor zo'n 250eu nieuw incl. kitlens kunnen kopen, voor dat geld kon ik hem niet laten liggen. Ik ben op de een of andere manier gecharmeerd door Sony, misschien heb ik te 'gekleurde' reviews gelezen, geen idee.
Dit wordt mijn 'eerste camera' naast smartphone's en een gedateerde compactcamera, het voornaamste doel is dan ook een eerste stap in de fotografie wereld te zetten.
Ik heb zelf de indruk gekregen dat lens minstens zo belangrijk is als de body, misschien nog wel belangrijker. Dit is waarschijnlijk de volgende aanschaf indien dit een beetje leuk gaat, vinden we het vreselijk dan kunnen we hem nog altijd verkopen zonder al te veel erop te verliezen (hopelijk).

Toch bedankt voor het meedenken :). Ik zal t.z.t. nog een berichtje posten in hoeverre het wel/niet bevalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:41
Dat is een leuke prijs voor zo'n camera, goed gedaan!
De indruk dat Lens > Camera is volledig juist.
De camera is een veredelde sensor-behuizing die je op een lens kunt klikken.
Als je een matige lens hebt maakt een dure camera daar geen mooi plaatje van. Andersom heeft meestal veel meer effect.
Succes!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:23
Misschien is deze V&A-advertentie ook wat voor je, mocht je nog geen aankoop gedaan hebben:
V&A aangeboden: Fujifilm X-T3 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zilver

Fantastische fotocamera én één van de beste in zijn soort als het op video aankomt. Ook mooi voor kinderen :).

Maar de Sony is ook een uitstekende keuze overigens!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:08

Sméagol

Master of Mayhem

Kpt Bierbuik schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:29:
ik heb deze voor zo'n 250eu nieuw incl. kitlens kunnen kopen,
Via marktplaats of iets dergelijks dan? Of minus inruilwaarde? Voor 250 euro zou ik 'm denk ik ook meteen halen, in plaats van wachten tot eind van het jaar om een 6400 te halen. 250 euro is niet de gangbare nieuwprijs.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

• Kpt Bierbuik
Sméagol schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:54:
[...]

Via marktplaats of iets dergelijks dan? Of minus inruilwaarde? Voor 250 euro zou ik 'm denk ik ook meteen halen, in plaats van wachten tot eind van het jaar om een 6400 te halen. 250 euro is niet de gangbare nieuwprijs.
Nee, inderdaad niet gangbaar, vriendenprijs.

Ik heb hem sinds gisteren in mijn bezit, echter nog weinig kunnen spelen omwille van werk.
Gisteravond in de schemering binnenshuis nog wat foto's proberen te maken maar al enorm veel ruis of zeer lange sluitertijd om dit te compenseren, hier zal die lichtsterke lens een verschil moeten maken gaan maken in de toekomst. Eerst eens zien wat ik met de kitlens in daglicht kan doen.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:55
Volgens mij moet je dan een statief hebben met een lange sluitertijd. Ik ben zelf ook een luie handheld vakantie P&S fotograaf. Ik heb de EOS M50 en daar een 22mm F2 lensje bij. Maakt wel wat verschil in het donker qua sluitertijden.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee