Toon posts:

Welke monitor is haalbaar voor mijn build (1080P, 2 K of 4K?

Pagina: 1
Acties:

• Ton37
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11-08 09:53
Ik zou graag jullie advies willen hebben over de plussen en minnen mbt. de keuze voor een monitor.
Ik wil nog een halfjaartje wachten voor een evt. nieuwe build (tot graka's weer beter te krijgen zijn en goedkopen zijn) Mijn huidige setup doet het prima voor mijn gebruik. Toch is een minpunt: 2 monitoren die aardig wat warmte/watt produceren en ze zijn eigenlijk net iets te klein. Een iets groter (hoofd)scherm (27/32 inch?) zou fijn zijn. Belangrijk is dat mijn huidige build het nog steeds aankan.
En dat kan ik niet juist goed inschatten. Misschien dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Het merk/prijs van de monitor is een 2e stap. Graag zou ik eerst willen weten wat in mijn build mogelijk/haalbaar zou zijn.

Mijn huidige build is:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 652S€ 0,-€ 0,-
2MonitorenDell UltraSharp 2709W Zwart€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 99,35€ 99,35
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internG.Skill RipjawsX F3-2400C11D-16GXM€ 99,90€ 199,80
1Optische drivesSamsung SH-224DB€ 37,39€ 37,39
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesCrucial M550 2,5" 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
1Solid state drivesWD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB€ 89,-€ 89,-
Totaal€ 602,34

Wat ik afweeg:
A. ik blijf bij de huidige setup (incl. de 2 monitoren) Vind ik eigenlijk net te klein...
B. ik schaf een 2K monitor aan.
C. een 2K monitor + een van mijn huidige monitoren
D. ik schaf een 4k monitor aan, die ik voorlopig als 2K monitor ga gebruiken.

Gebruik is hoofdzakelijk: muziek (cubase - fijn om een groot scherm te gebruiken voor de kleine fragmenten), Ook verschillende Sims (ook MSFS2020).

• ZelianGuy
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20-09 16:56
Het is denk ik veel makkelijker om te bekijken wat wil jij zelf?

Wil je op 4K gamen? Dan moet je een 3080 nemen, past dat binnen je budget?

Vind je hogere refreshrates belangrijk? Dan is een 3080 met een 2K scherm een perfecte optie.

Heb je geen budget voor een 3080? Dan is een 3070 een optie met een 2K scherm of 1080P met hoge refreshrates.

Sowieso kun je wel een scherm aanschaffen en dan een van de oude blijven gebruiken als 2e monitor. Doe ik zelf ook.

• Ton37
Dank je voor jouw reactie, maar dat is eigenlijk niet mijn vraag. Ik hoop dat ik het duidelijk omschreven heb. Voorlopig wil ik nog geen nieuwe build. De reden voor een grotere monitor is dat ik de huidige display net te klein vind.

Ik zou graag een technisch advies of ik in mijn huidige build ik een 'grotere' monitor kan plaatsen. Ik denk dan aan een 27/32 inch 1440/2K monitor. Kan die grotere monitor mijn huidige 2 monitoren van 1920 x 1200 vervangen zonder noemenswaardige problemen.

[Voor 12% gewijzigd door Ton37 op 27-02-2021 15:57]

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:52

Cyphax

Moderator NOS
Ton37 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:52:
Dank je voor jouw reactie, maar dat is eigenlijk niet mijn vraag. Ik hoop dat ik het duidelijk omschreven heb. Voorlopig wil ik nog geen nieuwe build.

Ik zou graag een technisch advies of ik in mijn huidige build ik een 'grotere' monitor kan plaatsen. Ik denk dan aan een 27/32 inch 1440/2K monitor. Kan die grotere monitor mijn huidige 2 monitoren van 1920 x 1200 vervangen zonder noemenswaardige problemen.
Als we uit mogen gaan van de specificaties dan is de maximum resolutie voor die kaart blijkbaar 7680x4320, dus je zou in theorie zelfs een 8K-monitor moeten kunnen aansturen. :)
Zolang je niet teveel verwacht van gaming op die resoluties kun je denk ik vrijwel elk scherm wel aansturen, qua resolutie.

Saved by the buoyancy of citrus

• ZelianGuy
Ton37 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:52:
Dank je voor jouw reactie, maar dat is eigenlijk niet mijn vraag. Ik hoop dat ik het duidelijk omschreven heb. Voorlopig wil ik nog geen nieuwe build. De reden voor een grotere monitor is dat ik de huidige display net te klein vind.

Zoals hierboven kun je in principe elke monitor erop aansluiten. Maar het is wel verstandig om goed na te denken wat je wilt met een nieuwe build (die over een halfjaar). Die monitor zal je een aantal jaartjes behouden dus dan is het wel handig om ervoor te zorgen dat je gelukkig bent met de monitor en resolutie voor de komende jaren.

• Ton37
Zo, dat ziet er indrukwekkend uit @Cyphax . Dat wist ik niet. Maar waarschijnlijk zit er een technisch addertje onder het gras?? Dat is waarschijnlijk dat ik niet veel moet verwachten op die resolutie... dat betekent, als ik het goed begrijp, dat de grafische kaart (enzo) dat gewoon niet aan kan??

@ZelianGuy , dus ik begrijp dat ik dan bijv. een 4K monitor zou kunnen aanschaffen en dan zou dat gewoon gaan werken op mijn systeem? Ik zal dan waarschijnlijk wel de resolutie van die monitor moeten aanpassen om vloeiender te kunnen gamen ivm. de kwaliteit van de grafische kaart?

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:52

Cyphax

Moderator NOS
Ton37 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:09:
Zo, dat ziet er indrukwekkend uit @Cyphax . Dat wist ik niet. Maar waarschijnlijk zit er een technisch addertje onder het gras?? Dat is waarschijnlijk dat ik niet veel moet verwachten op die resolutie... dat betekent, als ik het goed begrijp, dat de grafische kaart (enzo) dat gewoon niet aan kan??
Er zit volgens mij geen addertje onder het gras; je kaart kan dat gewoon aansturen maar dat gaat over "gewoon" 2D-beeld. Zo heel veel is daar ook helemaal niet voor nodig; ik heb een PC met een TNT2-kaart van meer dan 20 jaar oud met 32MB RAM en die stuurt ook zonder morren 1080p aan (via VGA), dat gaat prima.
dus ik begrijp dat ik dan bijv. een 4K monitor zou kunnen aanschaffen en dan zou dat gewoon gaan werken op mijn systeem? Ik zal dan waarschijnlijk wel de resolutie van die monitor moeten aanpassen om vloeiender te kunnen gamen ivm. de kwaliteit van de grafische kaart?
Ja, dat kan, 1080p gamen op een 1440p- of 4K-monitor kan ook wel, die monitor zit niet vast aan een specifieke resolutie.

[Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 27-02-2021 16:14]

Saved by the buoyancy of citrus

• ZelianGuy
Ton37 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:09:

@ZelianGuy , dus ik begrijp dat ik dan bijv. een 4K monitor zou kunnen aanschaffen en dan zou dat gewoon gaan werken op mijn systeem? Ik zal dan waarschijnlijk wel de resolutie van die monitor moeten aanpassen om vloeiender te kunnen gamen ivm. de kwaliteit van de grafische kaart?
Voor normaal (video kijken, word bestandje openen, etc) gebruik kun je in principe alle resoluties aan. Daar maakt de videokaart niet zoveel uit.

Met je 2e punt heb je wel gelijk, met een 4K monitor moet je een krachtige grafische kaart hebben om fatsoenlijk games te kunnen spelen op die resolutie. Dus vandaar ook mijn vraag, wat is je budget voor je grafische kaart. Als je geen 8-900 euro hebt voor een kaart dan is een 4K monitor niet zo handig. Dan kun je beter kijken naar een 2K monitor.

• Ton37
Dat is juist waarom ik jullie hulp vraag. Ik denk zelf: hoe meer pixels je monitor heeft, hoe meer pixels de grafische kaart aan moet kunnen sturen.
De 2 monitoren draaien op mijn systeem prima voor mijn doen: dat is toch bij elkaar 3840 x 2400 (of 1200??).pixels die hij wegdraait?

Dus dan zou een 2K monitor, zoals je zegt, makkelijk moeten kunnen.

Even terzijde, ik vind de kaarten momenteel veel te duur, vandaar dat ik even de oververhitte markt afwacht.

• ZelianGuy
Ton37 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:21:
Dat is juist waarom ik jullie hulp vraag. Ik denk zelf: hoe meer pixels je monitor heeft, hoe meer pixels de grafische kaart aan moet kunnen sturen.
De 2 monitoren draaien op mijn systeem prima voor mijn doen: dat is toch bij elkaar 3840 x 2400 (of 1200??).pixels die hij wegdraait?

Dus dan zou een 2K monitor, zoals je zegt, makkelijk moeten kunnen.

Even terzijde, ik vind de kaarten momenteel veel te duur, vandaar dat ik even de oververhitte markt afwacht.
De belasting van gewoon het normaal draaien van je bureaublad en je webbrowser is totaal niet te vergelijken met een belasting van een game.

Met een 1060 kun je met een 1080p scherm nog prima gamen tegenwoordig. Maar wil je een hogere resolutie dan moet je wel upgraden naar een andere videokaart. Welke dat is, is afhankelijk van jouw budget. Het is zonde om voor een budget 4K scherm te gaan terwijl geen videokaart kun kopen die games op die resolutie kan draaien.

Dus opnieuw de vraag, hoeveel denk je dat je kan besteden aan een videokaart?

• Ton37
@ZelianGuy dank je voor jouw reactie. Voor mij geldt eigenlijk niet hoeveel ik aan de videokaart KAN besteden (gelukkig), maar meer wat ik er voor over heb. En zoals ik zei: in ieder geval niet datgene wat men momenteel voor een goede kaart vraagt.(zie andere discussies).

Ik ben in ieder geval wijzer geworden dat een 2K monitor voor mijn huidige systeem geen probleem zal zijn. Ik kan dan eventueel overwegen om 1 van de huidige monitoren erbij/ernaast te zetten.
Zal ik nog maar eens kijken welke grootte die dan zou moeten hebben. Iets tussen de 27 - 32 inch zou mijns inziens goed zijn.

Prijstechnisch kostten de 2 K monitoren niet veel (evt. 2 hands) en tzt. kan ik dan altijd nog een 4K monitor in mijn toekomstig systeem plaatsen.

Als het mogelijk is, zouden jullie dan kunnen aangeven, waarbij ik op een 1440p monitor zou moet letten? Of is het maar 1 universeel 'model' qua pixelgrootte: m.a.w. ik moet zoeken naar: 2K/1440p monitor??

[Voor 12% gewijzigd door Ton37 op 27-02-2021 16:41]

• ZelianGuy
Ton37 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:33:
@ZelianGuy dank je voor jouw reactie. Voor mij geldt eigenlijk niet hoeveel ik aan de videokaart KAN besteden (gelukkig), maar meer wat ik er voor over heb. En zoals ik zei: in ieder geval niet datgene wat men momenteel voor een goede kaart vraagt.(zie andere discussies).

Ik ben in ieder geval wijzer geworden dat een 2K monitor voor mijn huidige systeem geen probleem zal zijn. Ik kan dan eventueel overwegen om 1 van de huidige monitoren erbij/ernaast te zetten.
Zal ik nog maar eens kijken welke grootte die dan zou moeten hebben. Iets tussen de 27 - 32 inch zou mijns inziens goed zijn.

Prijstechnisch kostten de 2 K monitoren niet veel (evt. 2 hands) en tzt. kan ik dan altijd nog een 4K monitor in mijn toekomstig systeem plaatsen.

Als het mogelijk is, zouden jullie dan kunnen aangeven, waarbij ik op een 1440p monitor zou moet letten? Of is het maar 1 universeel 'model' qua pixelgrootte: m.a.w. ik moet zoeken naar: 2K/1440p monitor??
Een 2e monitor moet sowieso geen probleem zijn.

Een keuze die je nog wel moet maken is wat vind je belangrijker. Resolutie of framerates? Met een goede videokaart kun je op max settings 2K 100+ FPS halen en op een 4K scherm 60+ FPS.

Die keuze is puur persoonlijk!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:56
FS2020 op >1080p met een GTX 1060 en 4e gen i7 ga je niet blij van worden. Met een 1660 Super en 10e gen i7 haal ik op 1080p net aan 35 fps op hoge settings en die kaart is 40% sneller.

Voor muziekproductie en kantoorwerk maakt het niet uit. Een GT 1030 2GB GDDR5 doet zelfs 2x 4K zonder problemen.

Wat je kan doen is een (of twee) 4K monitor(en) halen en op 1080p zetten als je gaat simmen.

[Voor 13% gewijzigd door Uszka op 27-02-2021 16:52]

• Ton37
@ZelianGuy even ter verduidelijking, doel je op mijn huidige setup of op een toekomstige build?

Als ik met mijn huidige setup 60 FPS zou halen op een 4K monitor, dan zou ik daar zeer tevreden mee zijn ;-))

• Ton37
Uszka schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:49:
FS2020 op >1080p met een GTX 1060 en 4e gen i7 ga je niet blij van worden. Met een 1660 Super en 10e gen i7 haal ik op 1080p net aan 35 fps op hoge settings en die kaart is 40% sneller.

Voor muziekproductie en kantoorwerk maakt het niet uit. Een GT 1030 2GB GDDR5 doet zelfs 2x 4K zonder problemen.
Ik speel MSFS2020 op dit systeem en ben er erg blij mee dat het op hight prima uitziet voor wat ik zoek in die simulator. De enige update die ik gedaan heb is naar 32 'snellere' RAM te gaan, en dat werkte voor mij.

[Voor 7% gewijzigd door Ton37 op 27-02-2021 16:54]

• ZelianGuy
Ton37 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:49:
@ZelianGuy even ter verduidelijking, doel je op mijn huidige setup of op een toekomstige build?

Als ik met mijn huidige setup 60 FPS zou halen op een 4K monitor, dan zou ik daar zeer tevreden mee zijn ;-))
Een toekomstige setup (in games dan)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:56
Ton37 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:52:
[...]

Ik speel MSFS2020 op dit systeem en ben er erg blij mee dat het op hight prima uitziet voor wat ik zoek in die simulator.
Dat zeg ik. Op 1080p gaat het nog wel. >1080p dan komt een 1060 6GB ernstig tekort voor FS2020. Daarom mijn advies
Uszka schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:49:

Wat je kunt doen is een (of twee) 4K monitor(en) halen en op 1080p zetten als je gaat simmen.

• Ton37
Dank je @Uszka , dat is inderdaad iets wat ik mee ga nemen in mijn keuze

• Ton37
Beste Tweakers, dank jullie voor jullie hulp en geduld. Ik laat jullie adviezen even bezinken en ga mij verder verdiepen in de info die jullie mij hebt gegeven. Het is mij in ieder geval wat duidelijker geworden.

Misschien is een 4K keuze niet een zo slechte: die kan ik over enige tijd gewoon gaan gebruiken in een nieuwe build. Vooral omdat het blijkt dat je op die monitor ook andere resoluties (dus lager in mijn geval) kunt instellen.

Thnx!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee