Toon posts:

Mini AV receiver/versterker.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:27
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een manier om normale speakers/subwoofer aan te sluiten op mijn pc. Zonder direct een mega receiver ergens op/onder mijn bureau te hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik

asus tuf b450-pro gaming(mobo)
Met een NW-700 mic
B&W 201 i speakers
Sub komt nog.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard heb ik al het een en anders gezocht. En kom eigenlijk iedere keer op van die grote AV-receivers. Maar er moeten toch ook andere/kleinere manieren zijn om een beetje mooie boxen aan te sluiten op je pc.
/Edit. Nu heb ik wel bv DollaTek-LP-168 gevonden. Maar die gaat maar tot 45 watt.

Budget heb ik niet echt. Zolang ze maar een beetje mooi bij mijn B&W 201 gaan.

[Voor 6% gewijzigd door loki504 op 27-02-2021 14:28]

Loki Gaming Mmo pvp channel

Beste antwoord (via loki504 op 28-02-2021 11:01)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Welke functies mis je bij de welbekende miniversterkers van SMPS en co precies? Ik lees in je verhaal niet echt wensen of eisen, behalve (indirect) dat je misschien een sub pre-out mist ofzo?

Als het de sub-out is die je mist, dan kan ik je geruststellen, er zijn namelijk zat actieve subs met "high level inputs" die je gewoon parallel aan je speakers aan kan sluiten op dezelfde set aansluitklemmen. Door de enorme ingangsimpedantie van de sub merken zowel je speakers als je versterker daar niets van en je sub krijgt er een uitstekend signaal mee.

Oh en vermogen is wel een beetje een uitgekauwd onderwerp inmiddels toch? De FAQ gelezen? 45watt is echt riant voor een setje b&w 201, tenzij je continu op 105db wilt kunnen speeen met 20db headroom ofzo.

In dit topic staan er meerdere:
Compacte hifi-versterker max. €150

[Voor 39% gewijzigd door JvS op 27-02-2021 14:34]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Welke functies mis je bij de welbekende miniversterkers van SMPS en co precies? Ik lees in je verhaal niet echt wensen of eisen, behalve (indirect) dat je misschien een sub pre-out mist ofzo?

Als het de sub-out is die je mist, dan kan ik je geruststellen, er zijn namelijk zat actieve subs met "high level inputs" die je gewoon parallel aan je speakers aan kan sluiten op dezelfde set aansluitklemmen. Door de enorme ingangsimpedantie van de sub merken zowel je speakers als je versterker daar niets van en je sub krijgt er een uitstekend signaal mee.

Oh en vermogen is wel een beetje een uitgekauwd onderwerp inmiddels toch? De FAQ gelezen? 45watt is echt riant voor een setje b&w 201, tenzij je continu op 105db wilt kunnen speeen met 20db headroom ofzo.

In dit topic staan er meerdere:
Compacte hifi-versterker max. €150

[Voor 39% gewijzigd door JvS op 27-02-2021 14:34]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:58
Kijk bijvoorbeeld eens naar dac/versterkers als de SMSL AD18, perfect voor op de desktop, een pc kun je via USB aansluiten. En wat @JvS zegt, lees de FAQ van dit forum, daar staat een heldere uitleg over vermogen in

• loki504
@JvS thx voor de link. Die ga ik even bekijken. SMPS kende ik nog niet... :F

Normaal vind ik bijna alles wel. Maar wanneer het op audio uitkomt begrijp ik er af en helemaal niets meer van :S

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

loki504 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:19:
/Edit. Nu heb ik wel bv DollaTek-LP-168 gevonden. Maar die gaat maar tot 45 watt.
Ik ken dat ding niet, maar bij het uitzoeken van een versterker voor huis-tuin en keuken gebruik (lees: hoeft niet op militair-bloed-uit-je-oren volume en geen hifi door elfjes bij maanlicht niveau) dan is het vermogen van een versterker meestal behoorlijk onbelangrijk. Bij normaal luistergebruik op normaal niveau gebruik je maar 5 tot 10 Watt. En 15 tot 20 Watt is vaak al buren overlast hard.
Anders gezegd: 45 Watt is meer dan zat.
Andere technische specs zijn belangrijker, zoals de impedantie van je speakers, dat moet matchen met je versterker. Maar ook hier geldt bij lage volumes dat dat onbelangrijk is.

Alles kan stuk.

• martyw
loki504 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:39:
@JvS thx voor de link. Die ga ik even bekijken. SMPS kende ik nog niet... :F

Normaal vind ik bijna alles wel. Maar wanneer het op audio uitkomt begrijp ik er af en helemaal niets meer van :S
SMPS is denk ik een tikfout, vermoedelijk doelt @JvS op SMSL

• loki504
martyw schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:20:
[...]

SMPS is denk ik een tikfout, vermoedelijk doelt @JvS op SMSL
Smsl kwam ik inderdaad ook tegen op diverse forums.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12
remco_k schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:53:
[...]

Ik ken dat ding niet, maar bij het uitzoeken van een versterker voor huis-tuin en keuken gebruik (lees: hoeft niet op militair-bloed-uit-je-oren volume en geen hifi door elfjes bij maanlicht niveau) dan is het vermogen van een versterker meestal behoorlijk onbelangrijk. Bij normaal luistergebruik op normaal niveau gebruik je maar 5 tot 10 Watt. En 15 tot 20 Watt is vaak al buren overlast hard.
Anders gezegd: 45 Watt is meer dan zat.
Andere technische specs zijn belangrijker, zoals de impedantie van je speakers, dat moet matchen met je versterker. Maar ook hier geldt bij lage volumes dat dat onbelangrijk is.
Hoe kom je op die getallen? Het gebruikte vermogen verloopt sowieso exponentieel, dus als je op zijn hardst bijv 10 watt aantikt, is dat op een ander moment als je 20 dB zachter luisters, maar 0.1 watt. En daarnaast is het natuurlijk ook geen stationair signaal, ook al zit in hedendaagse muziek weinig dynamiek, dan nog steeds wel iets van orde grootte 10 dB ofzo :).

Ik had ooit, lang geleden, "vermogensmeters" LEDs ingebouwd in mijn kamer (eigenlijk spannings meters). Die hingen parallel aan mijn b&w 604s. Ik kwam echt zelden aan de 1 watt! Eigenlijk alleen maar toen ik met een groep vrienden de matrix keken :)

Dus verder helemaal eens met de boodschap: je hebt weinig vermogen nodig voor voldoende herrie!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mooi he, wel een van de voordelen van corona, meer mensen snappen nu wat exponentieel is :)

Vermogen moet dus ook exonentieel groeien voor impact. Het komt erop neer dat 2x zo hard "subjectief" iets van 10x zoveel vermogen kost. (10db harder word door veel mensen als twee keer zo luid gezien. Elke 10db erbij kost 10x zoveel vermogen)

Dus als heel hard spelen 1 watt is, dan is hard spelen 0,1 watt, en redelijk hard 0,01 watt en normaal tot tikkie luid is 0,001watt. Nu kan je het wel weer keer 10 doen voor de pieken in het geluid :). Maar je ziet dat je amper vermogen gebruikt.

Verschl tussen 40 of 60watt is echt nonexistent, 1,5 db harder (behalve dat alles elektrisch wel 50% groter moet zijn en dus veel duurder :P).

[Voor 21% gewijzigd door JvS op 27-02-2021 18:22]

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@loki504 Aankoopadvies doen we in CEA. Je topic is daarheen verplaatst.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:03:
[...]

Hoe kom je op die getallen? Het gebruikte vermogen verloopt sowieso exponentieel, dus als je op zijn hardst bijv 10 watt aantikt, is dat op een ander moment als je 20 dB zachter luisters, maar 0.1 watt. En daarnaast is het natuurlijk ook geen stationair signaal, ook al zit in hedendaagse muziek weinig dynamiek, dan nog steeds wel iets van orde grootte 10 dB ofzo :).

Ik had ooit, lang geleden, "vermogensmeters" LEDs ingebouwd in mijn kamer (eigenlijk spannings meters). Die hingen parallel aan mijn b&w 604s. Ik kwam echt zelden aan de 1 watt! Eigenlijk alleen maar toen ik met een groep vrienden de matrix keken :)

Dus verder helemaal eens met de boodschap: je hebt weinig vermogen nodig voor voldoende herrie!
Als ik kijk wat een versterker uit het stopcontact trekt (verrekend met de efficiëntie van de versterker) als piek, is de werkelijke piek bij de luidsprekers dan hoger of lager dan dat?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:49:
[...]

Als ik kijk wat een versterker uit het stopcontact trekt (verrekend met de efficiëntie van de versterker) als piek, is de werkelijke piek bij de luidsprekers dan hoger of lager dan dat?
Hoezo is dit relevant als reactie op Jag?

Gemiddeld minder, pieken (veel) meer.

• Niet online
JvS schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:54:
[...]
Hoezo is dit relevant als reactie op Jag?

Gemiddeld minder, pieken (veel) meer.
Ben gewoon nieuwsgierig, aangezien ik pieken van boven de 90W zag uit het stopcontact bij een klasse AB versterker, en hij het gemeten heeft. Komt toch neer op bijna 30W per kanaal en ben benieuwd het reëel is te stellen dat de pieken aan de speakerkant hoger zijn dan dat (doordat de versterker zijn reserves aanspreekt). Uiteindelijk gaat het erom dat de versterker ook de pieken goed kan weergeven, maar ik vraag mij af wat die pieken dan echt zijn.

Edit: even voor de duidelijkheid, dit is niet hoe ik normaal muziek luister maar wel hoe hard het kan zetten zonder dat ik het vervelend vind. Bij films zie ik die pieken wel vaker langskomen, maar kortstondig is dat allemaal prima natuurlijk.

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 27-02-2021 19:20]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:00
loki504 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:19:
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een manier om normale speakers/subwoofer aan te sluiten op mijn pc. Zonder direct een mega receiver ergens op/onder mijn bureau te hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik

asus tuf b450-pro gaming(mobo)
Met een NW-700 mic
B&W 201 i speakers
Sub komt nog.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard heb ik al het een en anders gezocht. En kom eigenlijk iedere keer op van die grote AV-receivers. Maar er moeten toch ook andere/kleinere manieren zijn om een beetje mooie boxen aan te sluiten op je pc.

Budget heb ik niet echt. Zolang ze maar een beetje mooi bij mijn B&W 201 gaan.
SVS soundbase

https://www.svsound.com/products/prime-wireless-soundbase

Wel wat duur voor 2.1 je hebt daar ook een leuke receiver voor :)

• Jag
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:13:
[...]

Ben gewoon nieuwsgierig, aangezien ik pieken van boven de 90W zag uit het stopcontact bij een klasse AB versterker, en hij het gemeten heeft. Komt toch neer op bijna 30W per kanaal en ben benieuwd het reëel is te stellen dat de pieken aan de speakerkant hoger zijn dan dat (doordat de versterker zijn reserves aanspreekt). Uiteindelijk gaat het erom dat de versterker ook de pieken goed kan weergeven, maar ik vraag mij af wat die pieken dan echt zijn.

Edit: even voor de duidelijkheid, dit is niet hoe ik normaal muziek luister maar wel hoe hard het kan zetten zonder dat ik het vervelend vind. Bij films zie ik die pieken wel vaker langskomen, maar kortstondig is dat allemaal prima natuurlijk.
Zo hoog kunnen de pieken niet zijn, aangezien het beperkt wordt door de bovengrens van het digitale bereik, 0 dBfs. Het gemiddelde schurkt daar al verdacht dicht tegenaan in hedendaagse mixen. Voor films is dit wel wat anders.

Maar goed, je kan ook weer niet andersom stellen dat nooit iemand veel power nodig heeft. Als je echt hard wilt spelen, bijvoorbeeld op referentie niveau LFE sub weergeven, heb je ineens wel veel power (en (effectief) driver oppervlak+slag) nodig.

Maar ik zou willen bepleiten dat een bescheiden amp vermogen is voor het leeuwendeel van de gebruikers voldoende is. En dat het verschil tussen een bescheiden amp en een stevige, maar klein is qua ervaren effect.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:00
Ik heb zelf nog een oude actieve magnat sub staan, welke ook 2 speaker aansluitingen heeft.

Ik weet niet hoe je dergelijke subs kan vinden, maar dan heb je geen versterker nodig, die zit in de subwoofer.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Niet online
Jag schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Zo hoog kunnen de pieken niet zijn, aangezien het beperkt wordt door de bovengrens van het digitale bereik, 0 dBfs. Het gemiddelde schurkt daar al verdacht dicht tegenaan in hedendaagse mixen. Voor films is dit wel wat anders.

Maar goed, je kan ook weer niet andersom stellen dat nooit iemand veel power nodig heeft. Als je echt hard wilt spelen, bijvoorbeeld op referentie niveau LFE sub weergeven, heb je ineens wel veel power (en (effectief) driver oppervlak+slag) nodig.

Maar ik zou willen bepleiten dat een bescheiden amp vermogen is voor het leeuwendeel van de gebruikers voldoende is. En dat het verschil tussen een bescheiden amp en een stevige, maar klein is qua ervaren effect.
Dus de pieken zijn ver onder de 30W aan de luidspreker kant?

• Jag
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:47:
[...]

Dus de pieken zijn ver onder de 30W aan de luidspreker kant?
Ja/nee*

[Small* = Streep door wat niet van toepassing is[/small]

• martyw
Cyriel85 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:40:
Ik heb zelf nog een oude actieve magnat sub staan, welke ook 2 speaker aansluitingen heeft.

Ik weet niet hoe je dergelijke subs kan vinden, maar dan heb je geen versterker nodig, die zit in de subwoofer.
Ik heb ook zo'n oude Magnat Sub. Dat is inderdaad een actieve subwoofer - zoals de meesten dat zijn - met een ingebouwde versterker voor de subwoofer. De mijne heeft high level inputs - waar je een eindversterker op aansluit, deze voedt de subwoofer, en heeft aansluitingen voor de speakers die gevoed worden door je versterker, niet door de versterker van de sub!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

martyw schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Ik heb ook zo'n oude Magnat Sub. Dat is inderdaad een actieve subwoofer - zoals de meesten dat zijn - met een ingebouwde versterker voor de subwoofer. De mijne heeft high level inputs - waar je een eindversterker op aansluit, deze voedt de subwoofer, en heeft aansluitingen voor de speakers die gevoed worden door je versterker, niet door de versterker van de sub!
Dit verhaal snap ik niet zo goed.

Maar je bedoelt dat je een actieve sub hebt, met line level input en met "high level input". Het woord "gevoed" klinkt alsof je bedoelt dat er daadwerkelijk vermogen naar de sub gaat van je versterker, maar dat is zeker niet zo. Die high level input heeft gewoon een netwerkje van weerstanden van echt een veelvoud van een normale speaker en maakt daar een line signaal van, dat vervolgens naar de toonregeling, faseknop en high level cut off knoppen gaat, en dan naar de ingebouwde eindversterker. Die laatste wordt gevoed uit de 220V stekker die je er ook in doet.

Of bedoel je dat je een actieve sub hebt, die het doet als je de stekker eruit trekt?

• Jag
Jullie bedoelen hetzelfde geloof ik :)

• martyw
JvS schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:17:
[...]

Dit verhaal snap ik niet zo goed.

Maar je bedoelt dat je een actieve sub hebt, met line level input en met "high level input". Het woord "gevoed" klinkt alsof je bedoelt dat er daadwerkelijk vermogen naar de sub gaat van je versterker, maar dat is zeker niet zo. Die high level input heeft gewoon een netwerkje van weerstanden van echt een veelvoud van een normale speaker en maakt daar een line signaal van, dat vervolgens naar de toonregeling, faseknop en high level cut off knoppen gaat, en dan naar de ingebouwde eindversterker. Die laatste wordt gevoed uit de 220V stekker die je er ook in doet.

Of bedoel je dat je een actieve sub hebt, die het doet als je de stekker eruit trekt?
Haha, @Jag heeft gelijk - ik begrijp jou ook niet! Maar ik geloof dat we hetzelfde bedoelen :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jag schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:03:
[...]

Hoe kom je op die getallen?
Ooit, lang geleden (25+jaar), toen ik nog op school zat wat aan gemeten. Flinke versterker, speakers, toongerator, scope en wat andere meetappatuur. De getallen zijn wat roestig in mijn geheugen dus die kunnen afwijken. Wat me (volgens mij) heel goed is bijgebleven is dat je bij normaal of zelfs medium volume en max piek haalt van 10 Watt.
Dat het exponentieel toeneemt, inderdaad. Dat was me ontschoten.
Voor TS is 45 Watt in ieder geval meer dan zat. 😀

Alles kan stuk.

• loki504
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb een goede verhouding met de buren. En dat wil ik graag zo houden(al zijn ze overdag wel aan het werk😁). Maar goed om te horen dat er genoeg keuzes zijn voor "mini" versterkers. En dat ik meer moet letten op ohm als op Watt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee