Toon posts:

Leaseauto inleveren met schade aan binnenkant

Pagina: 1
Acties:

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:42
Hoi mensen,

ik heb momenteel een private lease auto van Opel Leasing (Axus Nederland). In de handleiding voor de inlevering staat aanvaardbare en niet aanvaardbare schade beschreven. Wat het interieur betreft staat er het volgende:
Scheuren, gaten of krassen in het auto-interieur, in welk materiaal dan ook;
Dus alle beschadigingen in het interieur zijn niet aanvaardbaar.

Nou is het zo dat door normaal gebruik van de auto al heel snel krassen ontstaan in de plastic delen (al als je de gordel uit doet, of als je het kinderzitje erin en eruit haalt, maar natuurlijk ook door transport van allerlei spullen.

Ik vraag me dus een aantal dingen af:

- Weet iemand uit eigen ervaring hoe lease maatschappijen hiermee omgaan tijdens inlevering? Ik realiseer me dat maatschappijen hierin mogelijk verschillen, dus als iemand specifiek met Axus ervaring heeft, des te beter
- Wat valt er onder "normall" gebruik, en zou schade die door normaal gebruik ontstaat (slijtage dus eigenlijk) door de maatschappij echt als niet aanvaardbaar mogen worden beschouwd?
- Stel ik zou de schade aan de binnenkant voor inlevering laten maken, valt dit (normaal gesproken) onder de reguliere schadeverzekering die bij het leasecontract zit?

Alvast bedankt!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Wat voorn schade heb je?

Normale schade tijdens normaal gebruik is in mijn ervaring geen probleem.

Het hele dashboard onder gekrast door lange balken.
Uitgebrande stoelen door sigaretten.
Kapot gescheurde hemeltjes door die zelfde balken

Die leveren idd terecht wel een probleem op.

[Voor 84% gewijzigd door jack zomer op 27-02-2021 12:13]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Gewone gebruiksschade, dus slijtplekken etc wordt vaak wel gewoon geaccepteerd. Ook wordt er soms naar de omvang gekeken, schade kleiner dan een 2-euro munt is vaak ook acceptabel.

Wat niet acceptabel is als bijvoorbeeld over de heel lengte van de stoel de bekleding gescheurd is, of brandplekken door uitgedrukte sigaretten enzo, Of zeer extreme vervuiling (meer dan je bij normaal gebruiik zou mogen verwachten).

Heb inmiddels een stuk of 8 lease-auto's van diverse maatschappijen (Athlon, Arval, Van Mossel etc) gehad, en over normale gebruiksschade is bij mij nooit moeilijk gedaan. Met Axus heb ik geen specifieke ervaring, dus kan je daar niks over vertellen.

Virussen? Scan ze hier!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:58
Stel ik zou de schade aan de binnenkant voor inlevering laten maken, valt dit (normaal gesproken) onder de reguliere schadeverzekering die bij het leasecontract zit?
Het is niet jouw auto en in de regel mag je dus ook niet zelf reparaties (laten) uitvoeren.

Vaak zijn maatschappijen redelijk coulant als het gaat om normale gebruiksschade, maar je hebt eigenlijk niets aan deze adviezen. Uiteindelijk gaat de leasemaatschappij de auto beoordelen en zij gaan er wat van vinden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Vaak hebben ze een inleverhandleiding met plaatjes wat wel/niet acceptabel is. Ook zeggen mensen weleens dat er een klein krasje zit, terwijl panelen van voor tot achter diepe groeven hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn laatste lease ging via Athlon
Ik had met transport van een drietal balken op het portier een kras/scheur gemaakt van zo'n 5cm.
De top had een deuk gemaakt in het dashboard, vna zo'n 3cm, en een hoek van 1cm ( L vorm )
De kras op het portier werd aangemerkt als schade, die in het dashboard niet.

Wel moet ik zeggen, dat het een intensieve operatie is, zo'n controle.
Elke cm wordt nagelopen, en oneffenheden op de foto gezet.

Ga er maar van uit, dat als de schade groter is dan 2cm, of dieper dan een paar mm,je de rekening gepresenteerd krijgt.
Zeker omdat vrijwel elke PL in eerste instantie zo voordelig mogelijk moet overkomen, gaat men op het einde rigoureus op onderzoek uit, want de auto moet opnieuw verkocht worden.
( al betwijfel k of de door mij gemaakte kleine schades daadwerkelijk gerepareerd worden voor de verkoop )
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee