• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:52
Gisteren mijn nieuwe PC in elkaar gezet welke bestaat uit de volgende componenten:

CPU: AMD Ryzen 5900X
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
RAM: 2x 16 GB G.Skill @3600Mhz (F4-3600C16D-32GVKC)
Koeler: Noctua NH-D15
PSU: Corsair RM750 (Gold)
GPU: MSI 1080 Armor (voorlopig)
SSD: Samsung 970 EVO 1TB (M.2)

De GPU en voeding komen uit mijn vorige PC waar ze prima werkten. De overige componenten zijn nieuw.

Als ik de schakelaar van de PSU aan zet gaat er heel kort een lampje op het mobo aan en direct weer uit (meer een flits).

Als ik de PC aanzet dan draaien alle fans (case, GPU en mobo). Ook activeert mijn monitor (geeft Acer Predator logo)

Mijn monitor springt vervolgens direct naar "Geen signaal" waardoor ik in zijn geheel geen beeld krijg. Ook brand de RGB op mijn mobo niet. (zie ook filmpje in dit topic)

Ik heb de RAM sticks in mijn oude build getest en daar worden ze gewoon herkend. De sticks zijn dus goed. Daarnaast zouden ze ondersteund moeten zijn door deze CPU.

Ik heb extra gechecked of de GPU het vervolgens in mijn oude PC nog wel deed, dat is het geval. De GPU is dus ook gewoon goed.

Wat ik verder heb gedaan:
CPU en koeler opnieuw geplaatst
Een enkele RAM stick in iedere geheugenbank geprobeerd
Alle kabels opnieuw verbonden en extra gecontroleerd
GPU opnieuw geplaatst
De moederbord speaker van mijn oude PC in de nieuwe PC gezet: deze gaf geen enkel geluid.

Voor zover mijn kennis gaat heb ik het vermoeden dat het om een defect moederbord gaat of een defecte CPU. Aangezien ik in zijn geheel geen BIOS krijg is een defect mobo het meest waarschijnlijk.

Op internet kom ik verschillende topics tegen met mensen met soorgelijke klachten maar allen zonder oplossing of met defecte GPU/RAM wat bij mij niet geval is.

Hopelijk is hier ergens een handige tweaker met meer inzichten of ervaringen. :)

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Jovano
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-03 11:08
Is het moederbord geflashed naar de laatste bios firmware? Anders heeft het nog geen Ryzen 5000 support

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:52
Jovano schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:17:
Is het moederbord geflashed naar de laatste bios firmware? Anders heeft het nog geen Ryzen 5000 support
Dat had ik zelf moeten bedenken haha. Het is gelukt, dat was inderdaad het euvel. Thanks!

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Jovano
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-03 11:08
Top! Graag gedaan :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee