• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-03 13:46
Hoi allen,

Nog eventjes dan gaan wij ons nieuwe huis bewonen. Nu ben ik bezig met het maken van een plannetje om alles op een juiste manier in te richten. In ons huidige huis hebben we nu Ring producten en Philips Hue producten. Maar een beetje half wel half niet. En wil in het nieuwe huis zoveel mogelijk gelijkmatig aansluiten.

Ik ben een volledig Mac user, met dingen als apple tv's, ipads, iphones enz en ben daardoor altijd beetje gebrainwasht dat je binnen 1 ecosysteem moet blijven. Echter lijken mij de Apple diensten niet optimaal aan te sluiten op derde, zoals we van Apple gewend zijn. Mijn plan is nu als volgt maar hoor graag of jullie beende issues hebben met het volgende.

Verlichting
Ik wil dus eigelijk mijzelf niet meer limiteren uitsluitend Hue te gebruiken dus denk aan
Z-wave dimmer achter normale schakelaars. Op die manier kan ik verschillende verlichting van Track verlichting boven de keuken, eetkamer tafel lamp als sfeerverlichting door het huis op die manier eenvoudig bedienen. Kleurtjes vind ik totaal irrelevant maar dimmen is wel essentieel.

Muziek en Geluid
TV wil ik de Sonos Arc bar soundbar combineren met meerdere sonos one's hoog op de wanden monteren, ondersteund door een sub. Bij mij weten zorgt dat voor een veel mooiere kwaliteit aangezien de one's en soundbar dan minder laag gebruiken.
Maar ook op kantoor boven, badkamer, slaap/kasten kamer en bijkeuken hebben. Zo dat we in het hele huis muziek kunnen hebben van kwaliteit.

Deurbel
Ik heb nu de Ring, en het concept is super, maar de uitwerking niet fijn. Vaak batterij verwisselen en voelt erg goedkoop, beeld loopt vaak vast of als de bel gaat duurt het soms 5 sec voor ik verbinding heb. dat vind ik erg vervelend.
Ik dan ook voor de Google Nest Hello gaan verbonden op het stroomnet (helaas wel wifi)

Wifi en internet
Sowieso 500mbit glasvezel zoals ik nu ook al heb ondersteund door 10gbit UTP op belangrijke plekken.
Daarnaast Ubiquiti netwerk, dat heb ik nu ook en nog nooit zo stabiel internet gehad!

Camera's
Ik zou graag naast het huis en voor en achter camera's hebben denk aan Foscam G4EP welke via POE goed aan te sluiten zijn.

Termostaat en climaat
Dit wil ik gaan doen via een Google Nest

Bediening
Ik denk dat dit een combinatie moet gaan worden van Google Nest Hub welke ik dan op een aantal plekken kan plaatsen zoals kantoor, slaapkamer en in de keuken.
Ik ben benieuwd of een Zipato ZipaTile 2 Controller dan nog noodzakelijk is om naast de hub's als centraal punt te gebruiken maar daar moet ik meer onderzoek naar doen.

TV en media
Dit is nog een groot vraagteken, zag een filmpje over het gebruik van een Nvidea Shield het concept dat TV op 1 plek binnen komt en je vervolgens op 4 tvs in huis afzonderlijk tv kan kijken en opnames terug kan kijken lijkt me geweldig. Als je van die KPN setup box af kan komen lijkt me dat heerlijk.
De Kids kunnen dan zelf tv kijken, op hun kamers, tv in de huiskamer en slaapkamer. Maar ben benieuwd hoe dit evt zit. Ik heb nog te weinig onderzoek gedaan naar mogelijkheden anno 2021.

Ik denk dat dit alles vervolgens eventueel nog uit te bouwen is om ook dingen als gordijnen te automatiseren maar zie nog niet heel erg de meerwaarde er van aangezien we die nooit dicht hebben. en we houten shutters hebben in ons zijraam en werkkamer voor in het huis.

Mijn grootste vraag of dit alles goed gaat werken met elkaar.
Ik gebruik vrij weinig van het google ecosysteem (zoals google photos, enzo) maar heb wel het gevoel dat dit systeem het meest volwassen is en veel updates heeft. Maar vind het wel essentieel dat het verder in mijn mac ecosysteem goed werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr3000
Helaas weinig response. Iemand iets toe te voegen ;-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-03 00:06
Ik gebruik home assistant en zit ondertussen op meer dan 100 devices die volledig of deels automatisch functioneren.

Grappig genoeg is google een bij product geworden. Toen ik net begon was ik super blij met google home. Wow wat tof dat je tegen je speaker kunt praten en dat de jaloezien open en dicht gaan. Maar ja... de vraag die al snel kwam... Waarom moet ik alles vragen? Ik wil een slim huis niet een huis waar ik nog alles tegen moet vertellen.

Dus ben ik aan het zoeken gegaan naar een totaal oplossing en kwam al snel bij Home Assistant uit. Hierin heb ik ondertussen 100den automations draaien die constant bij houden wat er in huis gebeurd en reageert daar op. Cameras die bij beweging mij een notificatie sturen incl. foto op telegram, maar alleen als wij niet thuis zijn bijvoorbeeld. Automatische ventilatie. Verlichting die reageert op het licht en de tijd in huis. Jaloezien die reageren op het licht buiten, de tijd en of we wel of niet thuis zijn en daarop gebasseerd open en dicht gaan. Een airco die op basis van temperatuur aan en uit gaat maar alleen onder bepaalde omstandigheden. Alle lampen vol automatisch met de mogelijkheid dit met schakelaars te overrulen.

google speakers om notificaties te geven als we ons uit huis checken en het in het komende uur gaat regenen. Google die zegt wanneer de wasmachine klaar is of wanneer de oven voorverwarmt is.

Deur sensoren die een notificatie geven op de boxen, en telegram als er bijvoorbeeld een deur langer dan 2 min open staat, maar alleen als het buiten onder een bepaalde temperatuur is en wij niet thuis zijn of ons uitchecken uit huis.

Brandalarm die bij detecteren van warmte of rook afgaat, een telegram bericht stuurt icm een foto van de camera in de woonkamer en daarbij alle lampen in huis op max brightness aanzet zodat we sneller en makkelijke de weg naar buiten kunnen vinden.

Een vol automatische computerkamer waarbij de computer automatisch aan gaat, de verlichting aangaat en de tv en boxen aanzet op dagen dat ik thuis werk 5 min voordat mijn werkdag begint. Een lametric klok die ondertussen notificaties geeft van dingen die ik wil weten in en rondom het huis.

Een deurbel die afspeelt op alle google en sonos boxen in huis met een foto op telegram erbij wie het is.

Een sensor in de brievenbus die mij een melding geeft als er post is en een foto stuurt naar mijn telefoon van degene die de post bezorgt.

Onze robot stofzuiger staat onder de kast en hierdoor is het reservoir leegmaken nogal lastig. Ik heb echter geprogrammeerd dat de robot stofzuiger naar de vuilnisbak rijdt als deze 3 keer de woonkamer heeft gestofzuigd. De gang is daarbij lastig omdat de deur meestal dicht is. Ik ben nog van plan om hier een deursensor op te plaatsen en als deze deur open staat en wij uitgecheckt zijn uit huis dat deze dan automatisch de gang stofzuigt.

Als controller gebruik ik een Tab A7 10.4 met wall panel app en een wallmount. Wall panel is een gratis app die je naar lieve lust helemaal kunt instellen naar wens. Hieronder een foto hiervan.

Ik zou overigens niet af stappen van hue maar dat is misschien een persoonlijke voorkeur. Als ik namelijk zie hoe subliem die lampen werken en hoe betrouwbaar deze reageren dan heb ik nog nooit een ander merk gezien wat zo snel en zo responsive werkt. daarnaast heb je met de homekit integratie in home assistant een super sterk integratie. Hiermee wordt het ook mogelijk om bijvoorbeeld een radio zender af te spelen op de sonos box door op de hue dimmer switch te drukken en de dim knoppen bijvoorbeeld gebruiken om het volume harder en zachter te zetten. Of de jaloezien open en dicht te doen. of zelfs de een serie starten op de tv. probeer dat maar eens allemaal tegelijk te vragen aan meneertje google!

Verder heb ik nog plannen om enkele sonso speakers in huis te plaatsen en deze afhankelijk van de tijd van de dag en of de radio aan staat, automatisch de muziek mee te laten gaan met de bewegingen die wij maken. Als we dus naar boven lopen dat de muziek ons volgt. Ook wil ik nog druk sensoren in bed, waardoor het huis weet wanneer we slapen en dan automatisch alle lampen uit doet als we dit vergeten zijn en controleert of alle deuren op slot zijn. En eventueel zelfs het alarm aan zet.

Ook wil ik nog in de slaap kamer en beneden automatische gordijnen en automatische afzuigkap boven de kookplaat. In de mancave wil ik nog een druk sensor maken onder de luie stoel zodat als ik in die stoel ga zitten automatisch de game pc aan gaat, de tv aan gaat en de verlichting in game mode. Nu moet ik hiervoor nog op een schakelaar drukken... he vervelend!

Als we straks de beneden verdieping gaan aanpakken dan wil ik ook nog automatische rolluiken die aan de hand van het weer en tijd van de dag open en dicht gaan en wil ik een meubel maken met daarin een luikje die automatisch omhoog en omlaag gaat waar de robot stofzuiger achter staat. Voor buiten wil ik nog automatische beregening en tuin verlichting als ik de tuin heb aangelegd. En zo heb ik nog wel 100den wensen voor de aankomende paar jaar.

Alles wat ik hier nu genoemd heb en nog veel meer heb ik in een tijdsbestek van een half jaar aangesloten op home assistant.

Echt (bijna) alles is mogelijk met Home Assistant.

Ik zou overigens eerst een systeem kiezen en aan de hand daarvan kijken wat er allemaal op werkt. Dat scheelt een hoop koppijn. Als je nu al je apparaten koopt en straks moet je nog uit gaan vinden of het werkt op het systeem wat je gekozen hebt kan het zijn dat je er achteraf achter komt dat je beter een ander merk had kunnen kopen.

[Voor 42% gewijzigd door sygys op 16-03-2021 08:27]

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-03 00:06
Overigens nog een punt van aandacht waarom ik never nooit zou kiezen voor google home om je huis te besturen:

YouTube: Breaking Into a Smart Home With A Laser - Smarter Every Day 229

En zelfs iemand op de radio of tv zou je deur kunnen openen.

• mr3000
sygys schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:20:
Ik gebruik home assistant en zit ondertussen op meer dan 100 devices die volledig of deels automatisch functioneren.

Grappig genoeg is google een bij product geworden. Toen ik net begon was ik super blij met google home. Wow wat tof dat je tegen je speaker kunt praten en dat de jaloezien open en dicht gaan. Maar ja... de vraag die al snel kwam... Waarom moet ik alles vragen? Ik wil een slim huis niet een huis waar ik nog alles tegen moet vertellen.

Dus ben ik aan het zoeken gegaan naar een totaal oplossing en kwam al snel bij Home Assistant uit. Hierin heb ik ondertussen 100den automations draaien die constant bij houden wat er in huis gebeurd en reageert daar op. Cameras die bij beweging mij een notificatie sturen incl. foto op telegram, maar alleen als wij niet thuis zijn bijvoorbeeld. Automatische ventilatie. Verlichting die reageert op het licht en de tijd in huis. Jaloezien die reageren op het licht buiten, de tijd en of we wel of niet thuis zijn en daarop gebasseerd open en dicht gaan. Een airco die op basis van temperatuur aan en uit gaat maar alleen onder bepaalde omstandigheden. Alle lampen vol automatisch met de mogelijkheid dit met schakelaars te overrulen.

google speakers om notificaties te geven als we ons uit huis checken en het in het komende uur gaat regenen. Google die zegt wanneer de wasmachine klaar is of wanneer de oven voorverwarmt is.

Deur sensoren die een notificatie geven op de boxen, en telegram als er bijvoorbeeld een deur langer dan 2 min open staat, maar alleen als het buiten onder een bepaalde temperatuur is en wij niet thuis zijn of ons uitchecken uit huis.

Brandalarm die bij detecteren van warmte of rook afgaat, een telegram bericht stuurt icm een foto van de camera in de woonkamer en daarbij alle lampen in huis op max brightness aanzet zodat we sneller en makkelijke de weg naar buiten kunnen vinden.

Een vol automatische computerkamer waarbij de computer automatisch aan gaat, de verlichting aangaat en de tv en boxen aanzet op dagen dat ik thuis werk 5 min voordat mijn werkdag begint. Een lametric klok die ondertussen notificaties geeft van dingen die ik wil weten in en rondom het huis.

Een deurbel die afspeelt op alle google en sonos boxen in huis met een foto op telegram erbij wie het is.

Een sensor in de brievenbus die mij een melding geeft als er post is en een foto stuurt naar mijn telefoon van degene die de post bezorgt.

Onze robot stofzuiger staat onder de kast en hierdoor is het reservoir leegmaken nogal lastig. Ik heb echter geprogrammeerd dat de robot stofzuiger naar de vuilnisbak rijdt als deze 3 keer de woonkamer heeft gestofzuigd. De gang is daarbij lastig omdat de deur meestal dicht is. Ik ben nog van plan om hier een deursensor op te plaatsen en als deze deur open staat en wij uitgecheckt zijn uit huis dat deze dan automatisch de gang stofzuigt.

Als controller gebruik ik een Tab A7 10.4 met wall panel app en een wallmount. Wall panel is een gratis app die je naar lieve lust helemaal kunt instellen naar wens. Hieronder een foto hiervan.

[Afbeelding]

Ik zou overigens niet af stappen van hue maar dat is misschien een persoonlijke voorkeur. Als ik namelijk zie hoe subliem die lampen werken en hoe betrouwbaar deze reageren dan heb ik nog nooit een ander merk gezien wat zo snel en zo responsive werkt. daarnaast heb je met de homekit integratie in home assistant een super sterk integratie. Hiermee wordt het ook mogelijk om bijvoorbeeld een radio zender af te spelen op de sonos box door op de hue dimmer switch te drukken en de dim knoppen bijvoorbeeld gebruiken om het volume harder en zachter te zetten. Of de jaloezien open en dicht te doen. of zelfs de een serie starten op de tv. probeer dat maar eens allemaal tegelijk te vragen aan meneertje google!

Verder heb ik nog plannen om enkele sonso speakers in huis te plaatsen en deze afhankelijk van de tijd van de dag en of de radio aan staat, automatisch de muziek mee te laten gaan met de bewegingen die wij maken. Als we dus naar boven lopen dat de muziek ons volgt. Ook wil ik nog druk sensoren in bed, waardoor het huis weet wanneer we slapen en dan automatisch alle lampen uit doet als we dit vergeten zijn en controleert of alle deuren op slot zijn. En eventueel zelfs het alarm aan zet.

Ook wil ik nog in de slaap kamer en beneden automatische gordijnen en automatische afzuigkap boven de kookplaat. In de mancave wil ik nog een druk sensor maken onder de luie stoel zodat als ik in die stoel ga zitten automatisch de game pc aan gaat, de tv aan gaat en de verlichting in game mode. Nu moet ik hiervoor nog op een schakelaar drukken... he vervelend!

Als we straks de beneden verdieping gaan aanpakken dan wil ik ook nog automatische rolluiken die aan de hand van het weer en tijd van de dag open en dicht gaan en wil ik een meubel maken met daarin een luikje die automatisch omhoog en omlaag gaat waar de robot stofzuiger achter staat. Voor buiten wil ik nog automatische beregening en tuin verlichting als ik de tuin heb aangelegd. En zo heb ik nog wel 100den wensen voor de aankomende paar jaar.

Alles wat ik hier nu genoemd heb en nog veel meer heb ik in een tijdsbestek van een half jaar aangesloten op home assistant.

Echt (bijna) alles is mogelijk met Home Assistant.

Ik zou overigens eerst een systeem kiezen en aan de hand daarvan kijken wat er allemaal op werkt. Dat scheelt een hoop koppijn. Als je nu al je apparaten koopt en straks moet je nog uit gaan vinden of het werkt op het systeem wat je gekozen hebt kan het zijn dat je er achteraf achter komt dat je beter een ander merk had kunnen kopen.
Wow, dit is nog eens een uitgebreide uitleg.
Sorry had je post niet meer gezien maar gelukkig checkte ik nog even.

Wel leuk om mijn eigen vraag even terug te lezen zo'n 2.5 week geleden.
Inmiddels is de homey verkocht (die ik als test has aangeschaft) en heb ik al 1.5 week een Home Assistant install draaien. Veel aan het spelen en klooien zodat ik dalijk over genoeg kennis beschik om aan de slag te gaan.

Enige jammere is nog de spotify/sonos integratie maar daar kan home assistant niets aan doen en is wel omheen te werken.

Mooie setup. hoop inspiratie opgedaan. dank!!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee