Toon posts:

Zonnepanelen uitbreiden vraagstuk

Pagina: 1
Acties:

• mblokland2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:45
Sinds 4 jaar hebben we 20 ja solar panelen van 300 WP op zuid liggen deze zijn aangesloten op een SE7K 3 fasen omvormer.

Deze wil ik in verband met aanschaf elektrische auto uitbreiden met 15 x LONGI SOLAR LR4 450 WP PERC LR4-72HPH-450.

Heb advies nodig wat het verstandigst is qua omvormer, een tweede omvormer of 1 grote (nieuwe) omvormer plaatsen.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:38
Tweede omvormer plaatsen is noodzakelijk denk ik, en ook voordeliger dan 1 grote vaak. Heb je veel last van schaduw ga dan met Solaredge of evt. Enphase aan de slag. Zo niet, dan zou ik een normale omvormer nemen vanwege de lagere kosten en betere terugverdientijd. Het aansluiten van 450 Wp panelen op een omvormer tesamen met 300 Wp panelen kan voor problemen zorgen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:18
Als je de omvormer selectief wil aansluiten op een 3x25A aansluiting dan kan die maximaal 11 kW zijn. Ik weet niet of je 3x25A hebt maar dat is het meest voorkomend.

Het grootste SolarEdge model onder 11 kW is 10 kW. Dat gaat wel wat aftoppen als je er 12750 Wp op aansluit maar omdat de panelen niet precies dezelfde kant op kijken niet rampzalig veel.
Niemand houd je overigens tegen als je toch het 12.5 kW model installeert.

Er is overigens niet veel prijsverschil tussen een 7 kW en een 10 of 12.5 kW model.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/solaredge/3-fase/
Het voordeel van een grote omvormer is dat het minder ruimte aan de muur en in de meterkast kost en mogelijk is de al bestaande AC kabel voldoende.

Maar wil je overigens wel weer SolarEdge?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 15:26

Gerco-M

mijn tornado res.

Als ik het goed zie heb je de bestaande panelen gericht op zuid, en zou de uitbreiding ook op zuid komen? Kwa piekvermogen dan je hoofdaansluiting even in de gaten houden dat dit geen probleem is.

Ook is het vaak wel handig om je opbrengst te spreiden over de dag en ook wat panelen te leggen op oost / west of zelfs noord. Iets minder opbrengst, maar een goede spreiding is wel heel praktisch en voordeliger ook als salderen afgebouwd wordt. Als dit mogelijk is op deze locatie tenminste.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
Gerco-M schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:32:
Als ik het goed zie heb je de bestaande panelen gericht op zuid, en zou de uitbreiding ook op zuid komen? Kwa piekvermogen dan je hoofdaansluiting even in de gaten houden dat dit geen probleem is.

Ook is het vaak wel handig om je opbrengst te spreiden over de dag en ook wat panelen te leggen op oost / west of zelfs noord. Iets minder opbrengst, maar een goede spreiding is wel heel praktisch en voordeliger ook als salderen afgebouwd wordt. Als dit mogelijk is op deze locatie tenminste.
De hoofdaansluiting moet dat kunnen hebben. De bedrading binnen in de meterkast zou je er wel op kunnen laten aanpassen, want als de zon flink schijnt kun je anders meer dan 40A per fase verbruiken en daar is je meterkast waarschijnlijk niet op berekend.

Het aantal panelen van de uitbreiding is net te weinig om nog goed te werken als het oost-west ligt en je een 3 fase SE omvormer hebt. Ik ben meer voor zuid.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• mblokland2
busscherski schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:31:
Als je de omvormer selectief wil aansluiten op een 3x25A aansluiting dan kan die maximaal 11 kW zijn. Ik weet niet of je 3x25A hebt maar dat is het meest voorkomend.

Het grootste SolarEdge model onder 11 kW is 10 kW. Dat gaat wel wat aftoppen als je er 12750 Wp op aansluit maar omdat de panelen niet precies dezelfde kant op kijken niet rampzalig veel.
Niemand houd je overigens tegen als je toch het 12.5 kW model installeert.

Er is overigens niet veel prijsverschil tussen een 7 kW en een 10 of 12.5 kW model.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/solaredge/3-fase/
Het voordeel van een grote omvormer is dat het minder ruimte aan de muur en in de meterkast kost en mogelijk is de al bestaande AC kabel voldoende.

Maar wil je overigens wel weer SolarEdge?
We hebben idd een 3x25A aansluiting, dus ik kan het best mijn totale opbrengst (op de piekmomenten) afstemmen op 11Kw?

De panelen liggen wel min of meer dezelfde kant op, beide portrait zuid.

De bestaande panelen zijn voorzien van power optimizers waardoor ik (voor deze) vast zit aan Solaredge.

[Voor 5% gewijzigd door mblokland2 op 28-02-2021 12:52. Reden: Ampere achterhaald]

• mblokland2
Gerco-M schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:32:

Bestaande set ligt op zuid en nieuwe komt ook op zuid, hebben geen andere mogelijkheden dat Zuid.

• busscherski
Als je een grote omvormer wilt en die selectief wilt aansluiten kun je maximaal een 11 kW omvormer hangen.
Maar je kunt wel twee van 7 kW hangen, dat is wel selectief en je hoofdzekering kan dat ook aan.

• mblokland2
busscherski schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:33:
Als je een grote omvormer wilt en die selectief wilt aansluiten kun je maximaal een 11 kW omvormer hangen.
Maar je kunt wel twee van 7 kW hangen, dat is wel selectief en je hoofdzekering kan dat ook aan.
Het lijkt erop dat ik eruit ben, een laatste check of mijn voorgenomen bestelling compleet is.

De kabels om de zonnepanelen in string door te lussen worden met de panelen meegeleverd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
In de datasheet van de webshop kun je opzoeken hoe lang de kabel aan het paneel is. Binnen een rij kun je ze sowieso aan elkaar koppelen met de kabel die aan het paneel zit, naar de volgende rij weet ik niet. (ik koop liever een MC4 tang met kabel en MC4 connectoren, dan kun je dingen op maat maken)

Je mist nog:
klemmen
nu heb je een zwarte DC kabel, je hebt ook nog een rode nodig (er gaan 2 DC kabels naar de omvormer)
Aardekabel met zelftappertjes en kabelschoentjes.

• mblokland2
Bestelling gedaan komt dinsdag binnen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee