Toon posts:

Zen 3 systeem boot niet

Pagina: 1
Acties:

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:25
Het gaat om het volgende systeem:

pricewatch: AMD Ryzen 5 5600X Boxed
pricewatch: Asrock Rack X570D4U
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16
pricewatch: Cooler Master Real Power M520

De voeding komt uit het systeem (AM3 X3 based) wat door deze combo vervangen moet worden en werkt daarin prima.

Moederbord naast de case, CPU erin, geheugen erin. Voeding en power button uit de case aangesloten (verder los van alle componenten). Twee groene lampjes op mainboard bij inschakelen stroom (pwr en bmc). Bij indrukken powerbutton geeft de CPU fan een twitch en dat is het. Bios zou door de leverancier geupdate zijn dus dat zou niet het probleem moeten zijn. Lijkt me dat de oude voeding niet genoeg vermogen levert voor de moderne CPU? Ik heb helaas geen extra voeding bij de hand om mee te testen (ook niet in een andere PC). Even vlug een extra voeding halen en daarmee testen?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:28
Die voeding (uit 2007!) mag naar het milieupark. De kans bestaat dat je daarmee je componenten kapot maakt.

Het geheugen is ook niet de ideale keuze voor Ryzen. Sommige versies werken niet stabiel. Kans bestaat dat is daardoor niet boot.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:14
Er mist een videokaart in je lijstje, gebruik je die? De HDMI uitgang van je moederbord werkt iig niet aangezien je cpu geen integrated graphics heeft, de vga uitgang is verbonden met de IPMI controller en zou wel moeten werken.

[Voor 25% gewijzigd door Nielson op 27-02-2021 11:29]

• Tassadar32
Nielson schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:26:
Er mist een videokaart in je lijstje, welke gebruik je? De videutgangen van je moederbord werken niet aangezien je cpu geen integrated graphics heeft.
Server mainboard met BMS. Videochip zit daarin en heeft VGA out. Dat is goed genoeg voor mij.

Vanmiddag bij de lokale computerboer even een recentere voeding ophalen om mee te testen.

Indien het geheugen de oorzaak is, wat zou een betere keuze zijn?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Nielson
Tassadar32 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:30:
Server mainboard met BMS. Videochip zit daarin en heeft VGA out.
Ja, zag het later. Maar via de IPMI controller zou je altijd beeld moeten krijgen toch, ongeacht geheugen, bios, etc? Dan moet het probleem wel heel basic zijn zoals de voeding idd.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:51

Blokker_1999

Full steam ahead

Ben je wel zeker dat de BIOS zijn upgrade heeft gehad? Kleeft er een sticker op de doos of het moederbord die de versie weergeeft (minimaal P1.10 voor een 5600)? Kans bestaat dat deze niet de juiste versie heeft en dus geen ondersteuning voor je CPU.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:28
Kijk eens op de QVL van het ASRock Rack. Het is een kleine lijst. Kans bestaat dat die vrij strikt is.
Deze werkt sowieso: pricewatch: Crucial CT32G4DFD832A

Als voeding zou ik de pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W nemen. Zuinig, goedkoop en stil.

[Voor 27% gewijzigd door Djarune op 27-02-2021 11:47]

• Tassadar32
Blokker_1999 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:38:
Ben je wel zeker dat de BIOS zijn upgrade heeft gehad? Kleeft er een sticker op de doos of het moederbord die de versie weergeeft (minimaal P1.10 voor een 5600)? Kans bestaat dat deze niet de juiste versie heeft en dus geen ondersteuning voor je CPU.
Er zat P1.00 origineel op het moederbord (volgens de stickers) maar de leverancier (micro-mail) zou deze updaten naar P1.10 voor verzenden.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:51

Blokker_1999

Full steam ahead

Tassadar32 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:12:
[...]

Er zat P1.00 origineel op het moederbord (volgens de stickers) maar de leverancier (micro-mail) zou deze updaten naar P1.10 voor verzenden.
Als het de voeding niet is, en het is het geheugen ook niet is mijn eerst volgende gedachte sowieso de bios versie. Zeggen dat je iets gaat doen betekend nog niet dat het effectief gedaan is vrees ik. Zelfs als de zegel op de antistatische zak verbroken was toen je hem in ontvangst nam heb je nog altijd geen garantie dat de juiiste versie erop staat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Nielson
Welke monitor gebruik je? En heb je een netwerkkabel aangesloten op de IPMI LAN poort? Dan even in je router kijken welk ip deze heeft gekregen en kijken of je de webinterface kunt benaderen, dan kun je via die weg de bios updaten als ze dat toch niet hebben gedaan: https://www.asrockrack.com/support/faq.asp?id=35

[Voor 4% gewijzigd door Nielson op 27-02-2021 14:08]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Stap 1 is inderdaad via de IPMI kijken of dat werkt. De webinterface zou je op moeten kunnen inloggen onafhankelijk van werkend geheugen of CPU. Als het goed is kan je daar ook zien welke BIOS-versie er op staat. Als je daar niet op kan inloggen, zou ik zeggen dat de voeding niet werkt in combinatie met dit bord.

Daarnaast acht ik de kans klein dat dit systeem stabiel gaat werken met die voeding.

[Voor 12% gewijzigd door dcm360 op 27-02-2021 15:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Tassadar32
Voeding vervangen en nu foutcode d0 (DXE CPU ERROR). Systeem gaat verder wel aan (fan draait, leds aan) dus nu inderdaad even via IPMI LAN gaan kijken wat er te zien valt.

[Voor 4% gewijzigd door Tassadar32 op 27-02-2021 17:08]

• Tassadar32
IPMI werkt en geeft aan dat Bios P1.10 is (dus de juiste versie voor mijn CPU). Zal de CPU er even uit halen en kijken of er geen verbogen pinnetje aan zit of iets anders stoms.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Tassadar32
Geheugen in ander slot en nu heb ik BIOS! Hierna "Reboot and Select proper Boot device" wat wel logisch is aangezien de OS SSD nog aan het oude systeem hangt. Ik denk dat ik vanaf hier wel weer verder kom!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee