Toon posts:

Welk boek voor vaarbewijs I?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:17
Zoals vele anderen wil ik ook graag mijn vaarbewijs gaan halen. Hiervoor wil ik een lesboek kopen. Ik zie verschillende boeken, zoals van Hiswa, Anwb etc.

De vaarbewijs examens zijn tegenwoordig bij CBR. Welk les boek sluit hier goed op aan?

Ik lees in recensies over het ANWB boek dat dit niet goed aansluit bij de vragen op het CBR examen. Wat is jullie ervaring en/of aanbeveling?

Alle reacties

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:43

Destruction

(ex-)Automonteur

Ook even volgen. Ik wil in de toekomst ook m'n vaarbewijs gaan halen, I en II, maar ook groot pleziervaart. Een vriend van me heeft een oud binnenvaartschip (nu varende woning). Er zijn plannen om met dat ding op reis te gaan, lijkt me wel geinig als ik dan ook ff het roer mag overnemen :P

Misschien ook een idee om zoveel mogelijk info over het vaarbewijs te verzamelen in de topicstart, en er een groot vaarbewijs/varen topic van te maken?

Ford Transit 2.2 TDCi '08 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Telefooncal
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 07:39

Telefooncal

Tring tring!

Als houder van klein vaarbewijs I en II, destijds (2011) heb ik alles online gestudeerd met behulp van vaarbewijs.nl, maar ik zag dat er tegenwoordig meerdere online aanbieders zijn. Online studeren ging prima. Wel waren er op de examendag genoeg mensen die niet geoefend hadden met navigeren, en gingen daar flink nat op.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou los van het boekillen adviseren even het Cbr te contacten om te vragen hoe lang de wachtlijsten zijn voor de examens. Die zitten met een enorme achterstand te kijken nu.
Zou jammer zijn als je nu een boek uit je hoofd gaat knallen, terwijl over een half jaar pas terecht kunt en dan de stof is weggezakt,

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:55
The Eagle schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:32:
Ik zou los van het boekillen adviseren even het Cbr te contacten om te vragen hoe lang de wachtlijsten zijn voor de examens. Die zitten met een enorme achterstand te kijken nu.
Zou jammer zijn als je nu een boek uit je hoofd gaat knallen, terwijl over een half jaar pas terecht kunt en dan de stof is weggezakt,
Toevallig vandaag een nieuwsartikel over verschenen:
https://www.nu.nl/coronav...vraagde-vaarbewijzen.html.

Nieuwe aanvragen worden door het CBR niet geaccepteerd. Als je al een aanvraag zou doen dan moet je momenteel rekening houden met een wachttijd van vijf maanden.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Telefooncal schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:16:
Wel waren er op de examendag genoeg mensen die niet geoefend hadden met navigeren, en gingen daar flink nat op.
Kan ik me wel voorstellen. Het navigeren en rekenen daarbij vereist echt wel enige oefening en inzicht, en dat leer je makkelijker via een docent dan online. Bij het examen mag je antwoord er dan ook maar 0,1 zeemijl vanaf zitten, of als het om coordinaten gaat ook slechts iets van + of - 1 of 2 seconde.
Vaarbewijs 2 gaat met name over het uitgebreide weerbericht, waterdieptes onder invloed van springtij en doodtij en uiteraard het navigatiegedeelte. Dit zijn stuk voor stuk belangrijke elementen van het besturen van een schip op de wat grotere wateren.

En je moet met een plotter overweg kunnen :)

[Voor 9% gewijzigd door Microkid op 27-02-2021 15:23]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:17
Bedankt voor de reacties, maar aan de medetweakers die reeds het vaarbewijs hebben gehaald: welk boek hebben jullie gebruikt en hoe beviel dat?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 19:19

Haan

dotnetter

Ik heb mijn vaarbewijs I en II een jaar of twintig geleden gehaald, dus dat is misschien niet helemaal relevant meer :+ Dat was toen vanuit de scouting, aantal lessen gehad, dat is met name handig voor het navigeren inderdaad, dat is best lastig. Boek zal wel van de ANWB zijn geweest.
Overigens was ik toentertijd te gierig om materiaal aan te schaffen, dus ik heb het examen gemaakt met een gewone geodriehoek ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
melensuup schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:15:
Bedankt voor de reacties, maar aan de medetweakers die reeds het vaarbewijs hebben gehaald: welk boek hebben jullie gebruikt en hoe beviel dat?
Via vaarbewijs.nl, heeft een app voor iOS en Android. Het probleem daar is dat je het standaard afsluit voor 6 maanden, en dat wordt nu lastig met het CBR...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee