Toon posts:

Excel verwijzingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• marsha81
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Mijn vraag
Ik heb een excel map aangemaakt met op een blad een lijst met informatie. Nu wil ik dat Excel op een ander blad de gegevens uit een rij overneemt als een kolom in die rij een bepaalde waarde heeft. Ik heb al verschillende formules (als, verticaal zoeken, horizontaal zoeken, index) geprobeerd maar ik krijg het echt niet voor elkaar.

Dus waar het op neer komt: 1 rij heeft 5 kolommen met gegevens. In 1 van die kolommen staat een bepaalde categorie. Op een ander blad wil ik de gegevens per categorie dus onderverdelen. Gegevens filteren op het eerste blad is niet wat ik zoek. Kan iemand mij helpen?

Ik gebruik Excel 365. Alvast bedankt!

Alle reacties

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-03 16:19
Kan een draaitabel helpen?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-03 09:44

g0tanks

Moderator CSA
Ik vind het probleem nog vrij vaag. Het zou helpen om een screenshot te plaatsen van de data met een voorbeeld van het gewenste resultaat :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• hihans
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-08-2021
Ik mis een voorbeeldje, maar mijn inschatting is dat je de functie AANTALLEN.ALS eng. COUNTIFS hiervoor moet gebruiken.

• marsha81
Bedankt voor jullie reactie. Hier mijn sheet (is nog niet ingevuld)

Hier vul ik een lijst in met gegevens waar dus in kolom d de categorie in komt te staan (te halen uit een drop down menu)

Als een rij bijvoorbeeld categorie 1 bevat in de d kolom, dan wil ik dat de gegevens op een ander blad overgenomen worden:

Volgens mij moet ik dan in de rijen eronder (vanaf 3) een formule plaatsen waardoor de gegevens dan overgenomen worden in de rest van de rij. Of moet ik het helemaal anders aanpakken?

[Voor 11% gewijzigd door marsha81 op 28-02-2021 19:21. Reden: extra informatie]

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-03 13:25
Dat klinkt mij als een VLOOKUP

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Een draaitabel met in het filter de categorie lijkt me dan het makkelijkst: Een draaitabel maken om werkbladgegevens te analyseren - Office-ondersteuning

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Verticaal zoeken lijkt mij hier niet de juiste functie. Je weet alleen dat je alles wil van 'categorie 1'. Hoe ga je alles wat daar onder valt opzoeken?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:23
Een slicer zou dan visueel mogelijk nog wat mooier zijn, maar dit lijkt mij ook waar je voor moet gaan. Je kan dan ook gemakkelijk een tweede blad maken met bijv. de gegevens per leverancier.

Overigens zie ik VLOOKUP voorbij komen, maar sinds kort is XLOOKUP geïntroduceerd. Die is veel beter, flexibeler en verbruikt minder geheugen. Je bent dan bovendien van de verplichting af dat je zoekwaarde aan het begin van het bereik moet staan.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03 21:44
Wat probeer je te bereiken? Waarom niet gewoon een filter op kolom D op categorie. Dan ben je er toch ook..?

• marsha81
ID-College schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:42:
Wat probeer je te bereiken? Waarom niet gewoon een filter op kolom D op categorie. Dan ben je er toch ook..?
Nee ik moet namelijk een overzicht per categorie kunnen zien en totalen hiervan weer kunnen doorverwijzen.

• marsha81
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga eens kijken of een slicer of een draaitabel mij geven wat ik wil.

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03:20
Alternatief:

1e rij: Vlookup om de eerste rij te vinden van die categorie (met een ID, dus die moet je dan toevoegen). De rest van de rij op dat ID zoeken met een nieuwe vlookup

2e t/m laatste rij: vlookup vanaf de rij van het vorige ID (te vinden met match) om het volgende ID van de categorie te vinden. Rest van de rij uitlezen op basis van dat ID. Etc.

• marsha81
HectorMalot schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:22:
Alternatief:

1e rij: Vlookup om de eerste rij te vinden van die categorie (met een ID, dus die moet je dan toevoegen). De rest van de rij op dat ID zoeken met een nieuwe vlookup

2e t/m laatste rij: vlookup vanaf de rij van het vorige ID (te vinden met match) om het volgende ID van de categorie te vinden. Rest van de rij uitlezen op basis van dat ID. Etc.
Thanks! Ik denk dat dit hem idd moet zijn. De eerste rij is mij gelukt maar krijg het nu niet voor elkaar met de volgende. Want ik krijg dus inderdaad dezelfde gegevens als op de eerste rij. Heb je misschien een link met uitleg hoe ik die match gebruik/zoek? Of een tip hoe ik het beste kan zoeken naar een meer uitgebreide uitleg?

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-03 15:54

Ursamajor

Astrofotograaf

Xlookup is nieuwer en is sneller en flexibeler dan vlookup.
Maar aan je OP te lezen, denk ik dat je met een draaitabel hebt wat je zoekt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
marsha81 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Thanks! Ik denk dat dit hem idd moet zijn. De eerste rij is mij gelukt maar krijg het nu niet voor elkaar met de volgende. Want ik krijg dus inderdaad dezelfde gegevens als op de eerste rij. Heb je misschien een link met uitleg hoe ik die match gebruik/zoek? Of een tip hoe ik het beste kan zoeken naar een meer uitgebreide uitleg?
Als je zoekt op Google naar 'vlookup multiple results' vind je waarschijnlijk wel iets bruikbaars.

Naar mijn mening is het wel beunen voor iets dat heel makkelijk kan met een draaitabel (lees: een paar klikken, zonder enige formule).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HectorMalot
Match om de rij van je vorige hit te bepalen. Offset om je zoekrange met X rijen te verschuiven, dan vlookup of xlookup (sneller, minder compatibility) om de volgende rij te vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HectorMalot
Draaitabel is trouwens heel snel, in ieder geval de moeite waard om ook te proberen.

• marsha81
Ik heb het geprobeerd met een draaitabel maar ben er nog niet heel handig mee (ik dacht dat ik veel van Excel wist....) Ik ga verder puzzelen! Bedankt iedereen voor de reacties! Is erg gewaardeerd :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee